Hoofdsponsor

Groepsbouw-café

De groepsbouw is officieel gestart. Succes allemaal! Gelieve te laten weten wanneer je bent begonnen met de bouw.
 
Erwin is inmiddels met de groepsbouw begonnen. Ik heb aan zijn topic het start- en eindmoment toegevoegd:



Daarnaast heb ik de deelnemerslijst-info van een update voorzien.

Voor de deelnemers: als je een bouw bent gestart en je hebt dat in het topic vermeld... vervolgens merk je dat start- en eindmoment niet worden toegevoegd door een beheerder, laat het gerust even weten dan passen we het alsnog aan.
 
Begin van drie projecten
De eerste drie bouwers zijn begonnen: Erwin ((gestroomlijnde Opel Blitz-bus), Pascal (onderzeeër) en Coachke (Volkswagen T3 camper). Succes gewenst aan alle drie!

Verwering: pinwashes
Zoals in de regels van de groepsbouw opgenomen, is één van twee te gebruiken verweringsmogelijkheden die van pinwash. Dit houdt het volgende in. Je model heeft meestal kiertjes en andere details. Op een zo glad mogelijke ondergrond, plaats je met een penseel dunne verf op deze details. Door de capillaire werking van de dunne verf, vloeit die in een fractie van een seconde om de details heen. Zo krijg je meer dieptewerking in je model. Het teveel aan verf kun je daarna weghalen met bijvoorbeeld een penseel of wattenstaafje. Vaak zijn washes donkerkleurig, maar dat hoeft niet. In de handel zijn kant en klare washes te verkrijgen, maar dat zijn niets meer en niets minder dan potjes verdunde verf. Je kunt dus makkelijk je eigen wash maken door verf flink te verdunnen.

Verwering: drybrush
Waar je met een pinwash de nadruk legt op dieper gelegen stukjes van je model (zie het als 'schaduwen' die je aanbrengt), daar doe je met drybrush het tegenovergestelde: je brengt kleurvariaties aan op de hoger gelegen details. Je neemt een beetje verf op met je penseel of kwast. Daarna doe je je uiterste best om die verf er weer af te vegen. Strijk het penseel bijvoorbeeld een keer of 15 tegen een vel keukenpapier aan. Klaar? Dan lijkt het net alsof alle verf van je penseel is. Dat is echter maar schijn: verborgen tussen de haren van je penseel / kwast zit nog een heel klein beetje verfresidu. Borstel je voorzichtig met dat "schoongemaakte" penseel over je model, dan zul je zien dat de uitstekende en hoger gelegen onderdelen langzaam maar zeker een 'highlight' krijgen in de kleur van de drybrush-verf.

Deze groepsbouw is een ideaal moment om pinwash en/of drybrush uit te proberen, mocht je dat nog nooit hebben gedaan. Wil je niet alleen lezen, maar ook zien hoe deze twee technieken werken, kijk dan eens op Youtube. Om te oefenen kun je altijd een proef-onderdeel gebruiken.
 
Naast de drie eerder begonnen projecten van Erwin (gestroomlijnde Opel Blitz-bus), Pascal (onderzeeër) en Coachke (Volkswagen T3 camper), zijn ook Camaro69 (Ferrari 458 en ikzelf (Mercedes brandweerwagen) begonnen aan de bouw.

@Erwin gaat al goed vooruit met de bus, maar ondervindt -haast onvermijdelijk bij zo'n niet heel reguliere kit- pasproblemen, is echter al goed bezig met herstelwerkzaamheden. @Pascal kan bijna beginnen met het schilderen. @coachke is al gestaag begonnen met de schilderingen maar komt binnenkort aan bij het -gevreesde- camperinterieur. Ikzelf ben druk doende met plannen en de dingen die het eerste geschilderd moeten worden, schilderen. @Camaro69 is net van start gegaan.

Dan zijn er nog 8 deelnemers die wel al hun onderwerp hebben laten weten (veel bijzondere modellen bij deze groepsbouw!) en 2 deelnemers die het nog spannend maken. Al met al, is de groepsbouw in volle gang.
 
En @GraemeB is ook begonnen met zijn messing Buick uit 1910 (zie hier). @Pascal is, in tegenstelling tot mijn berichtgeving van zojuist, al vlijtig begonnen met schilderen en lijkt al af te stevenen op afronding van het model!
 
Er zijn zo van die dagen hé ...
- zit al drie dagen aan de carrosserie van die Blitz bus te klooien om dat dak goed te krijgen,
- en van een dak gesproken: bij mijn Russische truck staat de cabine recht en volgens het boekje (zowel het bouwplan als het echte plan), blijkt het dak te klein,
- de Mil helikopter moet ook weer aangepast worden,
- gelukkig kon ik vandaag de Renault taxi spuiten ...
- en aan de crawler wil ik nog niet herbeginnen zolang deze hier boven nog op mijn werktafel liggen.

Er zijn zo van die dagen ... :unsuree: :confused:
 
Is herkenbaar Erwin. Bij mij meestal door verfproblemen of stofjes in de verf.
 
Coachke is, na Pascal, de tweede die zijn model binnen de groepsbouwperiode weet af te ronden. We hopen een tweede project van hen te zien.

Er is een overzichtstopic aangemaakt waarbinnen de afgeronde projecten worden getoond, zie hier.

Ook staan in het deelnemerstopic-schema de eindmomenten genoemd, met links naar de eindposts. Dit ziet er nu zo uit (eenmalige weergave in het cafétopic, de actuele versie van de deelnemerslijst is steeds te raadplegen via het groepsbouw-subforum):

G R O E P S B O U W
"VOLGENS HET BOEKJE"

D
E E L N E M E R S L I J S T

No.Naam*Model**TypeSchaalStartdatum***EinddatumAfgerond
1@BeyondSikorski CH-53 GHelikopter1/144N.n.b.
2@PeiperJ
3@Roy vd M.MB DLK 23-12Brandweerwagen1/2414-11-2022, 00:23u.19-12-2022, 00:23u.
4@ModestforestDucati SuperleggeraMotor1/12N.n.b.
5@PascalDuitse onderzeeër II-bOnderzeeër1/14412-11-2022, 07:41u.17-12-2022, 07:41u.21-11-2022 9:23u.
6@DEMPSEYVolkswagen type 2 T1Bestelbus-special1/24N.n.b. (05-12?)
7@dancooper
8@ErwinOpel Blitz stadsbusStadsbus1/7211-11-2022, 19:30u.16-12-2022, 19:30u.
9@the--MouseKLM Douglas DC9Passagiersvliegtuig1/70N.n.b.
10@SilenozEdgley EA-7 OpticaVerkenningsvliegtuig1/72N.n.b.
11@coachkeVolkswagen T3Camper1/2412-11-2022, 09:00u.17-12-2022, 09:00u.30-11-2022 15:23u.
12@Karmijn vd M.Coca-Cola TruckVrachtwagen1/32N.n.b. (27-11?)
13@Camaro69Ferrari 458 ItaliaAuto1/2414-11-2022, 18:30u.19-12-2022, 18:30u.
14@DebartFerrari F1 F2007Formule 1-wagen1/24N.n.b.
15@GraemeB1910 BuickAntieke auto1/3217-11-2022, 18:30u.22-12-2022, 18:30u.
16@RonAlfa Romeo AlfetteGrand Prix-wagen1/24N.n.b.
 
Ik zou nog wel eentje willen doen maar ik kan niet ik zou graag voor Kerstmis de Chevy af hebben voor mijn kleindochter
 
Vandaag, zondag 4/12 om 10:00u ben ik gestart met mijn Sikorsky
Op hoop van zege...
 
Ik ga vandaag ook starten aan mijn Alpha Romeo.
 
Drukte alom ineens in de groepsbouw. Met de start door Ron, komt het aantal lopende projecten op 7, naast de 2 afgeronde bouwwerken.
 
Update

@Erwin maakt het spannend met zijn aerodynamische bus.. zou hij het halen, met nog een kleine 5 dagen te gaan? Zie hier.

@Ron is voortvarend van start gegaan aan de Alfa Romeo Alfetta (zie hier).

Nog iemand die het spannend maakt is @Camaro69, maar de Ferrari ligt vooralsnog op koers.

@Beyond besloot de Sikorsky helikopter met het penseel te gaan schilderen en dat gaat hem bewonderenswaardig goed af. Wel een klein probleem met de bouwvolgorde... lees alles hier terug.

En zo zijn er nog anderen die druk bezig zijn. Helaas moest ikzelf met mijn Mercedes-Benz ladderwagen afhaken, met nog een geschatte 83 werkuren te gaan op 7 dagen waarvan maximaal 4,5 beschikbaar, bleek het onmogelijk dit project binnen de groepsbouwperiode af te ronden; maar ik ga lekker -iets meer op m'n gemak- verder aan deze leuke bouw. De redengeving voor de groepsbouw-exit is hier te lezen, vanaf daar is ook de verdere bouwvoortgang te volgen.
 
De deelnemerslijst (zie hier) is met ingang van heden voorzien van kleurtjes, voor de overzichtelijkheid. Groene projecten zijn afgerond, oranje projecten zijn WIP, grijze projecten konden niet binnen de tijd worden afgerond.



Er lopen momenteel dus 5 projecten, waarvan dat van Karmijn bijna is afgerond (zal deze week wel gereed komen). Het project van GraemeB is lichtelijk in nevelen gehuld, we weten niet precies hoe ver dat gevorderd is en of Graeme überhaupt tijd heeft gevonden eraan te werken. Volgende einddata zijn beide op 8 januari, voor Ron en Beyond. Beiden zijn al flink gevorderd, een tijdige afronding behoort voor beiden dus vooralsnog tot de mogelijkheden.

De groepsbouw is nu ruim 1,5 maand bezig, dus nog zo'n 4,5 maanden te gaan. Aan eenieder, voel je vrij om mee te doen! Het is hartstikke leuk en je verlaagt de drempel voor afronding van een model (ja zelfs ik, ook al kreeg ik 'm niet op tijd af :) ).
 
Het is een beetje rustig in het groepsbouw-café :D

Hoe vinden jullie de groepsbouw tot nu toe? Leuk / kon beter / nuttige tijdsbesteding?

Ben benieuwd naar jullie mening.
 
Voor mij is het een leuke motivatie om een model af te werken, al is het een model dat niet direct mijn voorkeur heeft.
Ben zo goed als klaar, nog enkel de wieken kleven...

Heb intussen een andere kit klaar gelegd, de Mercedes Benz G4/W31 van Hasegawa op 1/72.
Deze was bedoeld voor de GB, maar na de handleiding te hebben bekeken zal het niet mogelijk zijn.
Ik ga het model in een andere kleur steken, het voorbeeld van de handleiding heb ik zo'n 4 decennia geleden al eens gemaakt, dus wil ik nu een andere uitvoering. Ook ga ik een onderdeel "moeten" aanpassen om een iets correcter en mooier model te krijgen...
Deze zal dus buiten de GB gebouwd worden, maar ik ga mezelf de tijdslimiet van de GB opleggen als deadline :))
 
Merci om je gedachten even neer te pennen :)

Alvast succes met de voorbereidingen voor de MB G4.
 
Ik heb er plezier in, vind het een ideaal moment om enkele of meerdere 1/72 kits af te werken.
 
Leuke groepsbouw.
En de eerste keer denk ik, dat ik een wagen in minder dan 5 weken klaar heb. :ROFLMAO:
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan