Hoofdsponsor

1/144 GRB: Sikorsky CH-53 G (Revell)

STARTMOMENT:
04-12-2022, 10:00u.
UITERLIJK AFRONDMOMENT:
08-01-2023, 10:00u.

Beyond

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
27 jun 2008
Berichten
12.020
IMG_20221029_225058334 - kopie.jpg

Dit is mijn inschrijving voor de groepsbouw.
De start datum staat echter nog niet vast.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zo een CH-53 is een groot beest en zou dus kunnen dat jouw 1/144 zo groot zal zijn als een kleine helikopter op 1/72.
 
Dat is inderdaad een groot beest.
1/144 is een schaal welke ik niet zo gauw zal bouwen, maar toen ik zag dat dit model bijna even groot is als een kleine helikopter op 1/72 dacht ik om het toch eens te wagen...
En misschien zal deze wel passen op de toekomstige treinbaan, ergens op de achtergrond?
Deze zal wel pas in de loop van volgend jaar ergens kunnen gebouwd worden...
 
1/144 is wel iets wat ik moet bouwen onder een vergrootglas, ik heb soms al problemen met 1/35
veel succes
 
Hier nog een die volg met een vergrootglas.
 
Deze is nieuw voor mij... ik bedoel nog nooit zelf een helicopter gekocht. Benieuwd naar het resultaat.
 
Ben benieuwd want ziet er niet gemakkelijk uit.
 
Succes met dit niet alledaags onderwerp.

Greetzzzz Modest.
 
Evenveel succes gewenst met dit project als tijdens de tombola-voorbereiding. Ik zie lootje 122 nog zitten op de doos.. zeker weten dat je die gouden Trabant niet gaat bouwen? :D
 
Bedankt allemaal :)
En nee Roy, de Trabant is niet voor deze bouw ;)
 
Succes met de groepsbouw Beyond.
 
Het is zo dat ik niet direct van start kan met de kit, maar een ietsiepietsie opzoekwerk was toegestaan toch?
Dus vul ik vandaag een kwartiertje met wat opzoekwerk, welke ik met jullie wil delen.

De Sikorsky CH-53 Sea Stallion is een Amerikaanse militaire zware manoeuvre- en aanvalshelikopter die tot 55 mensen kan vervoeren, hoewel de gebruikelijke capaciteit 37 troepen met hun uitrusting is. De verbeterde versie CH-53E Super Stallion, met 3 motoren, kan tot 15 ton lading dragen.

Gebouwd in meer dan 400 eenheden in verschillende versies sinds 1964, werd de CH-53 geëxporteerd naar West-Duitsland - die hem onder licentie produceerde } door Vereinigte Flugtechnische Werke }, Oostenrijk, Mexico, Iran en Israël . - Acht van dergelijke helikopters namen in 1980 deel aan Operatie Eagle Claw .


De Sea Stallion heeft een rompontwerp vergelijkbaar met de Sikorsky S-61 R. Het heeft een servicedeur aan de rechterkant van de romp, achter de cockpit, en een elektrisch bediende achterlaadklep. De romp is waterdicht, maar is niet bedoeld voor zwaar gebruik op het wateroppervlak, alleen voor noodlandingen. Afscherming beschermt de bemanning en vitale systemen. De CH-53A biedt plaats aan 38 soldaten, 24 in medische configuratie ( medevac ), een interne lading van 3600 kg of een externe lading van 5900 kg . De CH-53A is voorzien van een paar 7.62mm M60 machine geweren en de staart en rotors kunnen worden opgevouwen. Aanvankelijk werd de CH-53 aangedreven door twee General Electric T64-6 turboshaft-motoren die elk 2850 pk leverden . Recente motoren Are T64-1 en T64-16 het bereiken van 3.485 pk .

De CH-53D heeft grote motoren, aanvankelijk T64-GE-412 van 3.695 pk, dan T64-413 van 3.925 pk . De configuratie is geschikt voor maximaal 55 man, XM218 .50 BMG 12,7 mm machinegeweren . Jaren later werden de CH-53D's uitgerust met defensieve tegenmaatregelen.
BRON: Wiki

Voor wie wat foto's wil bekijken.

Wat ik vandaag nog heb gedaan, dat is alles eens uit de doos gehaald, zonder de seal te verbreken. Alles eens aandachtig bekeken, de decals in een zakje gestopt ter bescherming, de handleiding eens bekeken en de verfjes uitgezocht welke ik nodig heb volgens het boekje.
Ik kan op één na alle kleuren van het boekje gebruiken, daar ga ik dan een andere tint voor zoeken, maar ik probeer wel binnen het aanbod van het merk van de kit te blijven...

IMG_20221125_113112549.jpg

IMG_20221125_113155677.jpg

Nu wachten tot het me lukt om langer dan een uurtje in dezelfde houding te zitten zonder nadien uren de gevolgen er van te moeten verdragen 🤕
Maar ik kijk er zéér naar uit 😍
 
Heb hier de Super Stallion liggen op 1/72 van Italeri dus kijk er naar uit om jouw bouw te volgen.
Enne ... niet overhaasten, je komt er wel en de bouw ook.
 
Wow,

1/144 dat is echt wel klein.
Ik ben benieuwd en volg.

Grtz.

Luc :cool:
 
In de volg mode. Doe rustig aan ondanks dat het een vliegding is loop het niet weg :-) :winking:
 
IMG_20221204_100223164.jpg

Gisteren de gietramen met onderdelen in een sopje gestoken om te ontvetten, en deze morgen om 10:00u heb ik de grondlaag gespoten.
Deze bouw is dus gestart...
De bedoeling is om eens het model te schilderen eer ik deze ineen ga steken (zoals op de bouwplannen staat, niet volgens mijn eigen methode..).
Ik heb voor een witte grondlaag gekozen omdat ik de kleuren duidelijk wil laten overkomen aangezien dit een klein model is.
Nu een beetje wachten tot alles droog is.

IMG_20221204_101950585.jpg
 
Ik heb het start- en eindmoment erbij gezet. Wel slim moment om te beginnen, je hoeft pas in de tweede week van januari klaar te zijn dus jij hebt nog tijd zat :D

Succes gewenst! Laat de updates maar komen.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan