Hoofdsponsor

Groepsbouw-café

Roy vd M.

Administrator
Administrator
Lid geworden
13 apr 2014
Berichten
9.990
In dit topic kan over alles wat de groepsbouw aangaat worden gesproken. Stel hier je vragen, maak opmerkingen.. zie het als een soort slowchat. Ook kun je je hier alvast aanmelden voor de groepsbouw (hoeft niet, mag wel), dan kom je in de lijst van deelnemers te staan. Of deel alvast met ons welk model je van plan bent te gaan bouwen. Kan in een bouwtopic, maar mag ook hier alvast.

Waar nuttig, zullen de vragen worden overgeheveld naar de FAQ hier.

Veel plezier gewenst allemaal!
 
Laatst bewerkt:
Heb de uitleg over de groepsbouw goed gelezen maar heb toch twee vragen:

1: Je mag in principe niets toevoegen aan het model maar geldt dit ook voor putty of andere vulmiddelen? Meerdere kits dienen regelmatig hier en daar wat opgevuld te worden om een degelijk uiterlijk te verkrijgen bij o.a. lasnaden en verbindingen.

2: In referentie naar de bouw van mijn Mil Mi-1 waar toevoeging van lood nodig is om het toestel geen staartzitter te maken. Is dit toegestaan?
Vrees dat er anders veel vliegtuigen zouden uit de boot vallen.
 
Ad 1: zie regel 9: "Ejector pin marks, gietnaden en andere littekens, mogen worden weggewerkt door middel van 'plamuren' of wegschuren, wegschrapen et cetera."

Ad 2: da's een goeie, ik zal deze bij de FAQ erbij zetten. Gewicht toevoegen lijkt me bij staartzitters onvermijdelijk.
 
Aanvankelijk was ik van plan om een "1/72" model te maken voor de groepsbouw, maar daar gingen wellicht andere regels gelden, en het model dat ik in gedachten had past niet samen met "volgens het boekje".
Ik heb dus een ander slachtoffer moeten zoeken.
Toen ik Erwin zijn Mil Mi topic zag, en daar de opmerking las dat er weinig schroefvliegdingen gebouwd worden op het forum, dacht ik aan de prijzen welke ik op de laatste ledendag heb gewonnen.
Daar zit een Sikorsky tussen op schaal 1/144, dus deze zal het worden...
IMG_20221029_225058334 - kopie.jpg

Wanneer ik ga starten met het project kan ik momenteel nog niet zeggen?
14 nov is voorzien voor een ingreep, en ik weet nog niet wanneer ik terug ga kunnen bouwen???
Maar de doos ligt klaar voor als ik er klaar voor ben :)
 
Ik heb wel interesse om mee te doen , alleen gaat het dan geen auto zijn. Dit wegens de regels enerzijds ( ik voeg altijd wel iets toe aan het model , carbon decals , of gordels…)
en ook wegens de bouwtijd die moet gerespecteerd worden , ik heb al zo weinig bouwtijd tussen de dingen des levens en een full time job. Ik krijg een auto niet af als het wat tegenslaat. Dus wil ik zeker meedoen en heb al eens rondgekeken wat ik evt zou kunnen bouwen. Wat rondgeneuzeld op tweedehands sites , nog niets gevonden. Ik neig naar een vrachtwagen misschien, al is het niet echt met volle goesting , misschien als ik de juiste kit vind…
anderzijds mogen jullie ook wel een ideetje aanbrengen , suggestie‘s doen voor een kit..
verder vind ik dat er weinig interesse is van de leden voor een groepsbouw.… of is het nog wat vroeg en zijn jullie nog allemaal aan het brainstormen?! 😬🤔

Greetzzzz Modest.
 
Denk dat het nog erg vroeg is om iets te zeggen over interesse voor de groepsbouw, nu deze pas minder dan een dag geleden bekend is gemaakt. En al zijn we maar met z'n drietjes (wat ik niet verwacht trouwens), dan is dat ook prima toch. Het gaat niet om de kwantiteit :) Maar kijkend naar een vergelijkbaar groepsbouwidee van 4 jaar geleden, waren er toen uiteindelijk 32 deelnames, waarvan uit mijn hoofd driekwart succesvol werd afgerond.

Wat kit betreft... naast auto's, wat vind je zelf leuke onderdelen van de modelbouw?
 
Er is zeker interesse, mooie groepsbouw. Ik doe mee...de startdatum ken ik al...5 december. Het model volgt... eerst nog reisje naar Japan... en allicht breng ik vandaar wel een doosje mee. Enne... jammer dat ik zaterdag heb moeten missen, zag er gezellig uit.
 
Ik heb ook wel interesse, al weet ik nog niet wat ik zal bouwen, misschien iets uit de stash, of misschien zal ik volgende maand eens in onkosten komen en een bezoekje brengen aan een modelbouwzaak, ik zie het nog wel.
Voor papieren modellen (althans deze die ik liggen heb) is de regel van "niets toevoegen" een beetje te grote hindernis aangezien scheepsmasten, stangen, assen en dergelijke bijna altijd extra toe te voegen zijn en geen deel uitmaken van de kit.
 
Ik doe mee hoor, ben alleen nog aan het uitkijken welke kits te nemen.
In samenhang met het andere voorstel groepsbouw (1/72) , neig ik naar dergelijke kits maar er mogen bij de voertuigen natuurlijk geen motoren in zitten of ik ben weer geneigd om die te detailleren.
Wees gerust, ik tover er wel een paar uit mijn stash…
 
Ik ben ook geïnteresseerd, maar zal niet kunnen starten voor december.
( Tot eind november enorm druk op het werk)
Zal mijn stapel eens doorlopen want geen toevoegingen in papierbouw zal een uitdaging worden.
Maar......ga eens kijken wat het gaat worden.

Fred
 
Verstevigingen bij papiermodelbouw zijn wel toegestaan, ik had daar nog een Q&A aan gewijd. Het is niet de bedoeling dat een zwak model wordt gebouwd. Eigenlijk dezelfde reden als gewicht toevoegen bij een helikopter: we willen niet dat het model verpest wordt.

Maar dan nog zal papiermodelbouw best een lastige zijn voor deze groepsbouw. Maar er is vast iets te vinden!
 
interesse wel maar op dit ogenblik heb ik niks om te bouwen in die schaal laat nog iets weten
Marc
 
@coachke de uiteindelijk gekozen groepsbouw is niet schaalgebonden he. Het gaat er in de kern om dat je een model maakt volgens de bouwinstructie. Schaal maakt niet uit.
 
Ik ga me ook aanmelden. Nog even bekijken wat het gaat worden, en wanneer ik zou kunnen starten, maar...
 
Ik ga passen maar veel plezier gewenst aan alle deelnemers.
 
ik heb zojuist gekeken en heb ooit eens een Admiral op 1/35 van ICM maar vermits hij zo mooie details heeft en ik dus geen bougiekabels mag toevoegen valt deze dus buiten klassement op zoek naar iets anders dus
 
Heb in totaal maar 8 doosjes waarvan 3 onaangeroerd.
Moet lukken dat ik op ledendag van Jordic een kitje heb overgenomen en die zal ik maken in groepsbouw (1/144) .
De andere 2 kitjes zijn 1/72 waarvan 1 auto en 1 vliegtuig geschonken door Erwin maar deze wil ik riggen dus word het de auto voor de bouw 1/72.
 
Coachke en Pascal, leuk dat jullie meedoen.

Enkele updates: Er zijn schalen toegevoegd aan de topic-opmaak, die schalen zijn ook ingevuld, de topictitels zijn aangevuld met 'GRB' zodat duidelijk is dat het om een groepsbouw-project gaat. Ten slotte is er een deelnemerslijst gemaakt. Wie daar in staat hoef zich zeker niet 'verplicht' te voelen mee te doen, maar heeft op enig moment z'n interesse kenbaar gemaakt. In die lijst staan ook startdata en einddata. Een startdatum zal pas worden ingevuld nadat de desbetreffende bouwer effectief met de bouw is gestart, dus men hoeft zich geen zorgen te maken over het al dan niet haalbaar blijken van een vooraf kenbaar gemaakte datum.
 
Nog een paar vragen:

1: Een kit voorziet OOB een motor om in te bouwen maar uiteindelijk zie je niets van dat ding. Mag dat dan weggelaten worden of moet die er per sé in blijven omdat deze deel uitmaakt van de kit?

2: Een kit voorziet in de bouwinstructies dat je zelf bepaalde zaken moet toevoegen zoals bv. een as of een stuurstang en waarvoor je dan natuurlijk een stukje metaal, sprue of plastic rod moet maken. Mag dit?
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan