Hoofdsponsor

1/24 Mercedes-Benz DLK 23-12 ladderwagen

Schaal 1/24 - 1/25
ERVARING
Ervaren, maar nog steeds volgen de fouten elkaar in rad tempo op.
BOUWWIJZE
Out of box, met een wash hier en daar.
BOUWBUDGET
Ik verwacht niets meer nodig te hebben. Zo wel, geen probleem.
BOUWSTATUS
WIP
COMMENTAREN
Graag!
het wow effect is hier zeker van tel , Roy dat had ik eerlijk van jou niet verwacht ( sorry hoor ) maar jij bent iemand die perfect werkt ( ben ik jaloers op ) maar je werkte bijna nooit iets af he in het verleden , maar nu chapeau hoor en het is nog mooi ook
Marc
 
  • Leuk
Waarderingen: Ron
Coming along nicely, see you are fighting the dust and fluff, always a problem on these paint jobs .
 
Begin mij af te vragen wat ondertussen de meeste tijd weggekaapt heeft, het bouwen of het schuren om het stof weg te krijgen.
Maar opnieuw mooie vorderingen toch.
 
Je bent al een heel eind Roy.
Stof is nu eenmaal de vijand van elke spuiter.
 
als er nu 1 auto ( vrachtwagen) is die ik ooit wel eens rc wil bouwen is het wel zulke ladderwagen .
veel werk dat je er moet insteken, maar straks zeker de moeite waard om te bewonderen eenmaal hij op de kast staat.
 
@Pascal en @Camaro69 merci...

@coachke je hebt gelijk, ik maak modellen meestal niet af. Als ik 's kijk wat wél af komt, is dat vaak een groepsbouw-project. De Yokusuka voor Modelbrouwers (Japan groepsbouw) en de modellen waar ik mee participeerde in groepsbouwen op dit forum. Het is echt wel een aanjager voor afrondsucces...

@GraemeB Yes unfortunately.. a lot of polishing and buffing required to get an acceptable result.

@Erwin: retorische vraag die je stelt waarschijnlijk, maar toch... uiteindelijk kost het schoonmaken van de onderdeeltjes van deze kit waarschijnlijk het meeste tijd van allemaal. Daarna polijsten, daarna de rest.

@marc w het is echt leuk om zo'n ladderwagen te bouwen. Veel afwisseling en een imposant stuk techniek ter afronding in het verschiet.


194. Vandaag wilde ik voortvarend beginnen, maar dat ging niet door. Blijkt dat ik de twee assen voor de hefcilinders heb verwisseld. De ene zat al krap en moest afgekort worden... nu weten we waarom. Onoplettendheid...! Super slordig.

Dit past dus niet:



195. Ik kan het gerede deel niet uit elkaar halen, dat zit muurvast gelijmd en zou zich nog niet gewonnen geven met een breekijzer. Dus dan maar het andere deel verlengen. Stevigheid zou voorop moeten staan, dus besloot ik om metaal (in dit geval: echt staal) te gebruiken en dit af te draaien. Rondje foto's met heel korte toelichting, mochten er vragen zijn dan hoor ik ze wel.

195a. Diameter opmeten.



195b. Benodigde lengte opmeten met achterzijde schuifmaat.



195c. Lintzaag schoonmaken, onderdelen op maat afzagen.



195d. Met drukpen kuiltje drukken voor boorgat.



195e. Begin: handmatig boren.



195f. Daarna met multitool (plastic niet te warm laten worden).



195g. Afdraaien.



195h. Klaar voor montage.



195i. Dryfit.



196. Instrumentenpaneeltje wordt metaalkleur geschilderd, maar wel eerst afplakken want ik ken mezelf.



197. Veel dryfitten is bij deze kit een must. Het machinepaneel LEEK te passen, maar als je dan ging kijken naar uitlijning bleek het scheef te staan ten opzichte van de liftwand. Er moest simpelweg een stukje plastic worden weggefreesd; maar dan nog zijn kleine verschillen mogelijk. Idem met de bodem-traanplaat. Lego komt hier van pas om de juiste positie te bepalen.



198. Decals uitponsen weer.



199. Voor de rest was het weer veel polijstwerk, veel dryfitten en dan bouwen. Leuk werk uiteindelijk en deze afwisseling maakt het polijsten niet zo erg. Ik zeg het niet vaak, of eigenlijk nooit, over mijn eigen werk, maar ik ben echt tevreden. Deze liftinstallatie is eigenlijk al een model op zich. Gisteren zei Natasja "zo, dat lijkt wel echt metaal" (over de rood geschilderde delen), wat ik als groot compliment ervaarde want zij is normaal gesproken niet zo complimenteus over mijn bouwwerken.

(Overigens, het lijkt alsof de frontplaat niet goed zit, maar dit hoort zo; dit blijkt ook uit de foto van de echte ladderwagen; ik weet niet wat daar precies de bedoeling van is)









Volgens mijn schema zou ik deze "nacht" nog 1,5 ladderdeel moeten schoonmaken, maar daar ben ik 2,5 uur mee bezig en ik ben kapot. Ik ga even slapen.

Totaal: 150 uur
 
Nachtwerk en je slaap laten , wat een toewijding Roy
als ik effe mag melden : de opmerking van je vrouw over realistisch metaal , zou dat S&P daar voor iets tussen zitten?!

Greetzzzz Modest.
 
Echt knap wat je doet op korte tijd.
 
Met al dat nachtwerk denk ik dat Roy tussen Kerst en Nieuw een winterslaap zal moeten houden :LOL: :LOL:
 
Gene flauwe kul zeg al die werken.
Resultaat is er dan ook naar knap.
 
Ik waardeer jullie complimenten zeer! Fijn om te lezen.

200. Het polijsten van de opbouw duurde... hou je vast... 6,5 uur.

Tijdens dat polijsten ga je methoden bedenken om het sneller / beter te kunnen doen. Uiteindelijk heb ik, redelijk in het begin van de opbouw-polijstsessie, een ontzettend fijn tooltje bedacht. Het is een evolutie van andere pogingen. Eindelijk kan ik in de kleinste hoekjes en kiertjes schuren, maar ook snel en effectief stofjes effenen. Ik zal de methode uiteenzetten, ook voor mijzelf zodat ik het later kan teruglezen. Als dit topic één goeie tip bevat van mijn hand, dan omvat die dit tooltje; ik denk dat dit het werk minstens 2x zo snel maakt. Dus ga er vanuit dat anders de opbouw zo'n 13 uur polijstwerk had gekost.

1. Pak een steekmes en doe er een zeer dun laagje Blu-Tack op. Eventueel zijkanten van de blu-tack wegsnijden.



2. Leg schuurpapier (in dit geval korrel 1.000) zo op de blu-tack en druk aan.



3. Druk het schuurpapier stevig aan, op een tafel of ander vlak iets.



4. Knip het uitstekende deel van het schuurpapier met een schaar af.



5. Overal laat ik ongeveer 1mm. schuurpapier uitsteken. Schraap de Blu-Tack weg van zijkanten en voorkant.



6. Tooltje klaar voor gebruik! Hiermee kom je tot alle randen van het te polijsten onderdeel. Je hebt een stevig drukpunt waar nodig... je kunt grote stukken perfect vlak schuren... et cetera. Voordelen te over.



7. Als een stukje schuurpapier verzadigd / op is, druk je het schuurpapier wat naar voren...



8. Het verzadigde stukje knip je dan af (niet op de foto) en de nieuwe Blu-Tack verwijder je. ;



201. (Op de foto: oude versie van het tooltje, een breder exemplaar... ook handig. Ik heb er nu twee dus) Je kunt hiermee hoekjes en kiertjes bereiken. Nog een voordeel: zo'n steekmesje is flexibel, dus je kunt gecontroleerde kracht zetten als dat nodig is.



202. Smalle sleufjes schuren kan ook, door het schuurpapiertje iets naar voren te schuiven en in een stompe hoek te vouwen.



203. Na 6,5 uur is de opbouw gepolijst en klaar voor een heel panorama aan schilderwerken.



204. Dan wordt het eens tijd om te bezien hoeveel tijd ik inschat minimaal nodig te hebben voor de afronding van dit model.

OPBOUW: 28u.
- Afplakwerk opbouw voor zwart: 1,5u.
- Opbouw zwart spuiten: 0,5u.
- Afplakwerk opbouw voor aluminium: 2,5u.
- Opbouw aluminium spuiten: 0,5u.
- Opbouw zwarte details incl. gedeeltelijk afplakwerk: 3u.
- Opbouw lampjes en reflectoren 16x, incl. gedeeltelijk afplakwerk: 2u.
- Opbouw gaatjes boren stabilisator-leidingen: 0,5u. ;
- Overig detailwerk opbouw: 0,5u.
- Polijsten wielkuipen opbouw en cabine: 3u.
- Afplakken en zwart spuiten 4 wielkuipen: 0,5u.
- Monteren wielkuipen, traanplaten en staande platen aan opbouw: 1u.
- Polijsten trapje achteraan, rek en box achter trap: 3,5u.
- Afplakken rek voor alu: 0,5u.
- Spuiten alu op rek: 0,5u.
- 15 sporten zwart schilderen met penseel: 1:00u.
- Tank polijsten: 1:30u.
- Tank detailleren en plaatsen: 0:30u.
- Monteren spieblokken, box en traanplaat middendeel: 0,5u.
- Stabilisatoren: afplakken voor rood: 1,5u.
- Rood spuiten stabilisatoren: 0,5u.
- Afplakken stabilisatoren voor staal: 0,5u.
- Staal spuiten stabilisatoren: 0,5u.
- Zilver voor lampen stabilisatoren: 0,5u.
- Lampen stabilisatoren in kleur: 0,5u.
- Monteren stabilisatoren en leidingen: 0,5u.

LADDER (27,5u.)
- Twee ladderdelen voorbereiden: 10u.
- Vier ladderdelen en gondel schoonmaken: 3u.
- Primen (ook klein onderdeel in doos): 1u.
- Aluminium spuiten: 1,5u.
- Decals gondel en ladder + schildering details: 1u. ;
- 120 sporten zwart schilderen met penseel: 8u.
- Schijnwerpers, houten bvalk en staaf opschonen, primen, schilderen: 3u.

CABINE (13u.)
- Polijsten: 6,5u.
- Decal: 0,5u.
- Wash in grille: 1u.
- Afplakwerk ster: 1u.
- Ster airbrushen: 0,5u.
- Samenstellen cabinedelen: 1u.
- Ruitjes plaatsen: 1:00u.
- Details schilderen en plaatsen: 1,5u.

CHASSIS (14u.)
- Schoonmaken onderdelen chassis en motor (41 stuks): 8u.
- Samenstellen en strak krijgen: 4:00u.
- Primen: 0:30u.
- Zwart spuiten: 1:00u.
- Groen spuiten: 0:5u.

EIND (1u)
- Huwelijk chassis + wielen + opbouw + cabine: 1u.

Totaal geschat: 83,5u.

Dit zijn reële schattingen, eerder terughoudend want ik hou geen rekening met onvoorziene omstandigheden. Het zal hier en daar een half uurtje sneller kunnen, elders een half uur vertraging oplopen. Maar laten we het dus op 83,5u. houden.

Voor mij duurt de groepsbouw nog tot en met 18 december, en dan nog een klein half uurtje. Dus 7 dagen. Binnen die 7 dagen ben ik een halve dag kwijt met een familieuitje (had al dispensatie gekregen indien nodig, maar laat ik eens sociaal zijn), daarnaast heb ik een zitting die ook moet worden voorbereid. Verder ben ik een halve dag kwijt met piket. Laten we eens optimistisch rekenen en zeggen dat van die 7 dagen 4,5 dag overblijft. Heck, al zou ik dat familieuitje overslaan, laat dan 5 dagen overblijven. Dan zou dat betekenen dat ik per dag bijna 17 uur aan het model zou moeten werken. Dat hou ik niet vol natuurlijk, ik loop nu al op m'n tandvlees.

Het is dus niet mogelijk gebleken dit model binnen de groepsbouwperiode af te ronden, met een aanvaardbaar niveau van afwerking. Als ik had besloten te polijsten was het waarschijnlijk wel gelukt. Maar ik ben erg blij dat ik toch die keuze tot polijsten heb gemaakt, want het model ziet er echt veel beter door uit. Maar zeker de laatste dagen begon bij mij het gevoel te komen van "dit kan ik helemaal niet afkrijgen", afgewisseld met het gevoel dat het misschien toch zou kunnen. Zeker als zo'n tooltje als hierboven beschreven dan ontstaat, geeft dat een boost. Maar als je dan toch nog 6,5 uur bezig blijkt te zijn, werpt dat vraagtekens op. Die zijn nu dus definitief beantwoord. Al vanaf het begin van de bouw voelde ik druk. Daarvoor trouwens al, tijdens de planning.

Echter ik wilde niet opgeven en nu, na deze berekening, weet ik dat het me niet gaat lukken al zou ik nog zo mijn best doen. Het was echt een klapper geweest als ik dit model, met polijstwerk en al, binnen 5 weken had kunnen afronden. Maar ik heb er vrede mee, vooral omdat ik er alles aan heb gedaan.

Ik zal dit project uit de groepsbouw halen en zal met veel plezier verder werken aan deze fantastische kit, zeker nu ik besef dat ik bijna op 2/3 ben. Dit model ga ik zonder enige twijfel afronden en ik heb er nu al zin in. Maar ik ga het wel wat rustiger aan doen, hopend op jullie begrip... ik heb de afgelopen vier weken gemiddeld 39 uur per week aan dit model gewerkt; intussen liep mijn eigen werk ook gewoon door, meestal op een laag pitje maar soms ook niet. Ik denk dat ik de afgelopen 4 weken per week bijna 60 uur heb gewerkt (modelbouw + echt werk) en ik ga nu even wat rust pakken :D

Totaal: 156,5 uur
 
Wacht dan tot het einde van de groepsbouw Roy en laat dan al je werken zien hoe ver het is geraakt.
Dan heb je de regels gevolgd tot op het einde.
Het is maar een voorstel dat iedereen die gestart is het volhoud tot het laatste en het dan toont hoe ver het project is geraakt.
Ook al is het niet af blijft het leuk om het in zoverre het gedane werk te zien.
Hier leren we ook uit en ben toch nieuwsgierig van wat er al ligt.
Het moet vooral ontspannend en plezant blijven dus dat het niet af geraakt hoort daar ook bij.
 
Laatst bewerkt:
Het was weer een hele boterham om bij te lezen maar wat een passie.....

Fred
 
Beter terug trekken dan het model afraggelen. Misschien voor een volgende groepsbouw een wat eenvoudiger model kiezen wat wel haalbaar is, vinden wij ook wel mooi hoor 🙂
 
Ik waardeer jullie complimenten zeer! Fijn om te lezen.

200. Het polijsten van de opbouw duurde... hou je vast... 6,5 uur.

Tijdens dat polijsten ga je methoden bedenken om het sneller / beter te kunnen doen. Uiteindelijk heb ik, redelijk in het begin van de opbouw-polijstsessie, een ontzettend fijn tooltje bedacht. Het is een evolutie van andere pogingen. Eindelijk kan ik in de kleinste hoekjes en kiertjes schuren, maar ook snel en effectief stofjes effenen. Ik zal de methode uiteenzetten, ook voor mijzelf zodat ik het later kan teruglezen. Als dit topic één goeie tip bevat van mijn hand, dan omvat die dit tooltje; ik denk dat dit het werk minstens 2x zo snel maakt. Dus ga er vanuit dat anders de opbouw zo'n 13 uur polijstwerk had gekost.

1. Pak een steekmes en doe er een zeer dun laagje Blu-Tack op. Eventueel zijkanten van de blu-tack wegsnijden.



2. Leg schuurpapier (in dit geval korrel 1.000) zo op de blu-tack en druk aan.



3. Druk het schuurpapier stevig aan, op een tafel of ander vlak iets.



4. Knip het uitstekende deel van het schuurpapier met een schaar af.



5. Overal laat ik ongeveer 1mm. schuurpapier uitsteken. Schraap de Blu-Tack weg van zijkanten en voorkant.



6. Tooltje klaar voor gebruik! Hiermee kom je tot alle randen van het te polijsten onderdeel. Je hebt een stevig drukpunt waar nodig... je kunt grote stukken perfect vlak schuren... et cetera. Voordelen te over.



7. Als een stukje schuurpapier verzadigd / op is, druk je het schuurpapier wat naar voren...



8. Het verzadigde stukje knip je dan af (niet op de foto) en de nieuwe Blu-Tack verwijder je. ;



201. (Op de foto: oude versie van het tooltje, een breder exemplaar... ook handig. Ik heb er nu twee dus) Je kunt hiermee hoekjes en kiertjes bereiken. Nog een voordeel: zo'n steekmesje is flexibel, dus je kunt gecontroleerde kracht zetten als dat nodig is.



202. Smalle sleufjes schuren kan ook, door het schuurpapiertje iets naar voren te schuiven en in een stompe hoek te vouwen.



203. Na 6,5 uur is de opbouw gepolijst en klaar voor een heel panorama aan schilderwerken.



204. Dan wordt het eens tijd om te bezien hoeveel tijd ik inschat minimaal nodig te hebben voor de afronding van dit model.

OPBOUW: 28u.
- Afplakwerk opbouw voor zwart: 1,5u.
- Opbouw zwart spuiten: 0,5u.
- Afplakwerk opbouw voor aluminium: 2,5u.
- Opbouw aluminium spuiten: 0,5u.
- Opbouw zwarte details incl. gedeeltelijk afplakwerk: 3u.
- Opbouw lampjes en reflectoren 16x, incl. gedeeltelijk afplakwerk: 2u.
- Opbouw gaatjes boren stabilisator-leidingen: 0,5u. ;
- Overig detailwerk opbouw: 0,5u.
- Polijsten wielkuipen opbouw en cabine: 3u.
- Afplakken en zwart spuiten 4 wielkuipen: 0,5u.
- Monteren wielkuipen, traanplaten en staande platen aan opbouw: 1u.
- Polijsten trapje achteraan, rek en box achter trap: 3,5u.
- Afplakken rek voor alu: 0,5u.
- Spuiten alu op rek: 0,5u.
- 15 sporten zwart schilderen met penseel: 1:00u.
- Tank polijsten: 1:30u.
- Tank detailleren en plaatsen: 0:30u.
- Monteren spieblokken, box en traanplaat middendeel: 0,5u.
- Stabilisatoren: afplakken voor rood: 1,5u.
- Rood spuiten stabilisatoren: 0,5u.
- Afplakken stabilisatoren voor staal: 0,5u.
- Staal spuiten stabilisatoren: 0,5u.
- Zilver voor lampen stabilisatoren: 0,5u.
- Lampen stabilisatoren in kleur: 0,5u.
- Monteren stabilisatoren en leidingen: 0,5u.

LADDER (27,5u.)
- Twee ladderdelen voorbereiden: 10u.
- Vier ladderdelen en gondel schoonmaken: 3u.
- Primen (ook klein onderdeel in doos): 1u.
- Aluminium spuiten: 1,5u.
- Decals gondel en ladder + schildering details: 1u. ;
- 120 sporten zwart schilderen met penseel: 8u.
- Schijnwerpers, houten bvalk en staaf opschonen, primen, schilderen: 3u.

CABINE (13u.)
- Polijsten: 6,5u.
- Decal: 0,5u.
- Wash in grille: 1u.
- Afplakwerk ster: 1u.
- Ster airbrushen: 0,5u.
- Samenstellen cabinedelen: 1u.
- Ruitjes plaatsen: 1:00u.
- Details schilderen en plaatsen: 1,5u.

CHASSIS (14u.)
- Schoonmaken onderdelen chassis en motor (41 stuks): 8u.
- Samenstellen en strak krijgen: 4:00u.
- Primen: 0:30u.
- Zwart spuiten: 1:00u.
- Groen spuiten: 0:5u.

EIND (1u)
- Huwelijk chassis + wielen + opbouw + cabine: 1u.

Totaal geschat: 83,5u.

Dit zijn reële schattingen, eerder terughoudend want ik hou geen rekening met onvoorziene omstandigheden. Het zal hier en daar een half uurtje sneller kunnen, elders een half uur vertraging oplopen. Maar laten we het dus op 83,5u. houden.

Voor mij duurt de groepsbouw nog tot en met 18 december, en dan nog een klein half uurtje. Dus 7 dagen. Binnen die 7 dagen ben ik een halve dag kwijt met een familieuitje (had al dispensatie gekregen indien nodig, maar laat ik eens sociaal zijn), daarnaast heb ik een zitting die ook moet worden voorbereid. Verder ben ik een halve dag kwijt met piket. Laten we eens optimistisch rekenen en zeggen dat van die 7 dagen 4,5 dag overblijft. Heck, al zou ik dat familieuitje overslaan, laat dan 5 dagen overblijven. Dan zou dat betekenen dat ik per dag bijna 17 uur aan het model zou moeten werken. Dat hou ik niet vol natuurlijk, ik loop nu al op m'n tandvlees.

Het is dus niet mogelijk gebleken dit model binnen de groepsbouwperiode af te ronden, met een aanvaardbaar niveau van afwerking. Als ik had besloten te polijsten was het waarschijnlijk wel gelukt. Maar ik ben erg blij dat ik toch die keuze tot polijsten heb gemaakt, want het model ziet er echt veel beter door uit. Maar zeker de laatste dagen begon bij mij het gevoel te komen van "dit kan ik helemaal niet afkrijgen", afgewisseld met het gevoel dat het misschien toch zou kunnen. Zeker als zo'n tooltje als hierboven beschreven dan ontstaat, geeft dat een boost. Maar als je dan toch nog 6,5 uur bezig blijkt te zijn, werpt dat vraagtekens op. Die zijn nu dus definitief beantwoord. Al vanaf het begin van de bouw voelde ik druk. Daarvoor trouwens al, tijdens de planning.

Echter ik wilde niet opgeven en nu, na deze berekening, weet ik dat het me niet gaat lukken al zou ik nog zo mijn best doen. Het was echt een klapper geweest als ik dit model, met polijstwerk en al, binnen 5 weken had kunnen afronden. Maar ik heb er vrede mee, vooral omdat ik er alles aan heb gedaan.

Ik zal dit project uit de groepsbouw halen en zal met veel plezier verder werken aan deze fantastische kit, zeker nu ik besef dat ik bijna op 2/3 ben. Dit model ga ik zonder enige twijfel afronden en ik heb er nu al zin in. Maar ik ga het wel wat rustiger aan doen, hopend op jullie begrip... ik heb de afgelopen vier weken gemiddeld 39 uur per week aan dit model gewerkt; intussen liep mijn eigen werk ook gewoon door, meestal op een laag pitje maar soms ook niet. Ik denk dat ik de afgelopen 4 weken per week bijna 60 uur heb gewerkt (modelbouw + echt werk) en ik ga nu even wat rust pakken :D

Totaal: 156,5 uur
Interessant tooltje. Willy.
 
Het was weer een hele boterham om bij te lezen maar wat een passie.....

Fred
Inderdaad, passie overheerst hier wel bij deze bouw.
Jammer dat je het niet zal halen en alle begrip dat je deze uit de groepsbouw haalt. Hoop wel dat je deze zal afwerken en blijf misschien je tijd opnemen, kan je zien hoeveel uren maar ook weken werk je zal gehad hebben.
 
Jammer maar te begrijpen, hopelijk zien we deze mettertijd afgerond worden. Toch knap wat je tot nu toe bereikt hebt en de mate van afwerking die je haalt...
Mooi tooltje. Niet bang dat je met de hoeken beschadigingen aanbrengt?
 
@Pascal Hopelijk begrijp je mijn keuze als je bedenkt dat er vannacht een blok van 500 kilo van mijn ene been gleed toen ik tot de onvermijdelijke conclusie kwam dat het me niet ging lukken. Aan mijn andere been hing ook zo'n blok van 500 kilo en dat verdween toen ik het topic uit de groepsbouw verplaatste. Wachten tot het einde van de groepsbouw... neen.

Dat gezegd, zal ik aan het eind van de groepsbouwperiode een overzicht geven van hoe ver ik dan zal zijn gekomen. Want ik ga ook tijdens deze resterende week gewoon verder met de werkzaamheden; ik ben net aan een leuk onderdeel aanbeland: het spuiten en detailleren van de opbouw.

@Ron: ik had in eerste instantie voor de groepsbouw een arsenaal aan Miniart-kitjes voor me liggen... zat te denken aan een Gaz met Flak-Vierling...

35177.jpg


Die was wel afgekomen, hoewel ook dat model veel werk is. Daarna kocht ik de 1/8 Revell set van de Pontiac Firebird:

RevellPontiacFirebirdTransAmin1:8bouwpakket.jpg


Probleem was alleen, dat op zo'n groot model minstens bougiekabels zouden moeten zitten (vind ik). Terecht werd echter achter de schermen besloten dat de groepsbouwregels het beste simpel konden blijven: geen aanpassingen, ook niet ééntje. Dit model viel voor mij dus af. En toen viel mijn oog op de ladderwagen. Ik wist dat het een lastig karwei zou worden, maar zó lastig had ik niet verwacht. Volgend model (als ik nog een keer ga meedoen, eerst wil ik de ladderwagen af hebben) wordt dus inderdaad wat minder ambitieus, hoewel ik wel van een uitdaging hou.

@Erwin zeker wordt 'ie afgewerkt, nu begint het juist leuk te worden. Ik hou bijna altijd de tijd bij, dus zal dat ook blijven doen. Dan kan ik ook zien of mijn inschatting klopt, ben ik best benieuwd naar.

@Silenoz het schuurpapiertje zit stevig vast aan het steekmesje, dus als het goed is kan er niks gebeuren. Maar wel goed blijven opletten dat je niet de verkeerde kant pakt bijvoorbeeld; en zeker in het begin goed kijken of alles goed gaat. Maar je hebt gelijk, je hoeft maar één keer een fout te maken en het werk is verpest.

@Willy en @the--Mouse dank voor jullie commentaren :)
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan