Hoofdsponsor

1/24 Mercedes-Benz DLK 23-12 ladderwagen

Schaal 1/24 - 1/25
ERVARING
Ervaren, maar nog steeds volgen de fouten elkaar in rad tempo op.
BOUWWIJZE
Out of box, met een wash hier en daar.
BOUWBUDGET
Ik verwacht niets meer nodig te hebben. Zo wel, geen probleem.
BOUWSTATUS
WIP
COMMENTAREN
Graag!

Roy vd M.

Administrator
Administrator
Lid geworden
13 apr 2014
Berichten
9.898
Opmerking vooraf: dit was oorspronkelijk een entry in de groepsbouw "Volgens het boekje". Na 4 van de 5 weken stond de bouw op bijna 2/3. In de laatste week (met nog drukte op ander vlak) zou naar schatting nog zo'n 83 uur aan werkzaamheden moeten worden verricht. Daarop heb ik het model uit de groepsbouw gehaald.


Edit 19 november: tijd om een concreet tijdschema te maken, want ik heb steeds de gedachte dat het net wel of net niet kan gaan lukken. Uitgangspunten: 1) goed is goed, perfect hoeft echt niet. 2) Polijsten hoef alleen aan de direct zichtbare niet-metalen delen. 3) Vernissen: 3x mistcoat, elk na een kwartier, daarna 1x wetcoat. Na TWEE dagen nog een wetcoat. Na TWEE dagen polijsten.

10-12 (za) Polijsten en bouwen hef, schoonmaken helft van een ladderdeel.
11-12 (zo) Polijsten en bouwen opbouw en stabilisatoren, schoonmaken helft van een ladderdeel.
12-12 (ma) Polijsten en bouwen cabine, schoonmaken helft van een ladderdeel.
13-12 (di) Schoonmaken laatste helft ladderdeel en gondel + spuiten.
14-12 (wo) NVT
15-12 (do) NVT
16-12 (vr) NVT
17-12 (za)
18-12 (zo)


  • Laag primer.
  • Beetje schuren nat, met beetje sop, 1.000.
  • Kleefdoek -> ten minste twee lagen kleur.
  • Droog 1.000 SCHUREN totdat stofjes onzichtbaar zijn. Indien door de lak heen, opnieuw laagjes kleur spuiten.
  • Kleefdoek -> drie mistcoats 2K-vernis, elke keer 10-15 minuten droogtijd. Hierna: een wetcoat 2K-vernis.
  • Nat schuren (met wat afwasmiddel) 1.000, nat 2.000 -> 4.000 -> 6.000 -> 12.000.
  • Eventueel: decals plaatsen en weer twee drie mistcoats 2K-vernis (10-15 minuten ertussen), een wetcoat. Polijsten 2.000 -> 4.000 -> 6.000 -> 12.000.
  • Polijsten: Novus 2 cirkelend aanbrengen, 10 minuten laten drogen, uitwrijven met panty.
  • Menzerna 3.500 polijstpasta, idem.
  • Meguiar's wax, idem.


Dit is niet bepaald de meest gebouwde (laat staan: meest afgeronde) kit aller tijden.. maar waarom zijn die brandweerauto's eigenlijk niet zo populair onder de modelbouwers? Ikzelf ben nog een beetje (?) kind en zo'n vrachtwagen brengt me terug naar de kindertijd. Best een goed onderwerp om een bouw op te baseren waarbij de instructies worden gevolgd. Daar komt bij -ter verronding van de cirkel- dat een variant van deze Mercedes-Benz vrachtwagen mijn eerste echte gebouwde en geschilderde kitje was. Toen nog met penseel geschilderd en met toevoeging van een cocktailprikker ter compensatie van een gebroken cabinescharnier. Dit wordt dus op en top nostalgie voor mij. Dit was de eerste kit die ik maakte:

2bfeaec1-f392-450f-8129-471d254ce399.jpg


Ik koos destijds de versie zonder Laabs-decals. Geen idee waar de kit nu uithangt, waarschijnlijk is 'ie ooit weggegooid.

1. Voor deze groepsbouw heb ik dus gekozen voor de ladderwagen-versie:



2. Gebruiksaanwijzing is geprint. Ik heb deze set eens tweedehands gekocht bij een handelaar; er is nog niet aan begonnen.



3. De decals zijn deels vergeeld, maar zo te zien nog wel bruikbaar.



4. Dit defect zal moeten worden gerepareerd. Ik zal daarmee beginnen op het moment dat de vijfweeksperiode start. Ik weet nog niet wanneer dat zal zijn.



5. Flink wat plastic. Leuke uitdaging, vooral om een en ander op tijd af te krijgen gezien de drukte van bestaan!

 
Laatst bewerkt:
Brandweerwagens zie je inderdaad niet veel langskomen.
Deze ga ik wel volgen, want heb hier een drietal van die brandweerwagens liggen...
 
Ladderwagen zie je inderdaad niet zoveel is meer die Amerikaanse bluswagens. ene en enkele Duits bluswagen.
 
inderdaad zoiets ziet zoals in het echte leven niet veel he
ben ook zeer nieuwsgierig nar de afloop hiervan
succes in ieder geval
Marc
 
Dat is een hele boterham. Die groepsbouw haalt mooie kits naar boven. Veel plezier ermee.
 
Dat wordt doorwerken om de deadline te halen denk ik. Veel succes en sla genoeg rode verf in 😉

Greetzzzz Modest.
 
Succes Roy met deze kleine doos. (En groepsbouw)
 
@Erwin @Beyond @Ron @Grijze Wolf @Pascal @coachke @Michel @the--Mouse @DEMPSEY @Modestforest @Silenoz @Camaro69 en @Debart Dank allemaal voor jullie interesse!

@Beyond: ik zie al vooruit naar een bouw van één van de drie brandweerwagens.

@the--Mouse best een flink model inderdaad, zoals je zegt 40cm. lang maar ook ongeveer 100cm. hoog schat ik in, wanneer de ladder helemaal uit is.

@Modestforest Da's wel een goeie, ik zal inderdaad voldoende rode verf moeten inslaan (en dat zilverachtige van de ladder). Leuk idee voor ESM op 26 november as.

@Silenoz Ja, wel spannend om te bezien of het binnen 5 weken lukt. Wel een uitdaging maar dat vind ik leuk.



6. Omdat het een tweedehands kit is, ben ik eens voor de zekerheid de inhoud gaan controleren. Het goede nieuws: alle onderdeeltjes zijn present. Het slechte nieuws: de decal sheet hoort bij een andere kit, namelijk deze:

1409553-58720-78-pristine.jpg


Ik kan daar dus niks mee (foto van de decal sheet is te zien onder #3). Ik heb afgelopen week een nieuw vel besteld bij Revell en verwacht dat binnenkort in de bus, Revell heeft het al verzonden. Ter informatie: het e-mail adres voor Abteilung X is niet meer in gebruik, men moet nu een formulier op de website gebruiken. Werkt net zo goed.

7. Ik zei al dat deze Mercedes-Benz kit, maar dan in andere vorm, de eerste kit was die ik maakte. Toen had ik al grote moeite met één detail, het schilderen van de MB-ster. Ook nu weer zat ik te bedenken... hoe ga ik dit in vredesnaam aanpakken?!



8. Destijds was het nog relatief makkelijk, want de grille moest helemaal zwart worden gemaakt. Maar toen ging ik met m'n penseel (of cocktailprikker?) aan de slag en kreeg ik de ster toch niet helemaal mooi.

Nu is het nog moeilijker dan toen, want er komen in plaats van twee, nu drie kleuren bij kijken:

1) Rood van de lak.
2) Zwarte wash voor de kieren van de grille.
3) Chroom voor de ster.

Ik heb hier een tijdje over nagedacht... wat te doen??

  • Rood spuiten, daarna zwarte wash, daarna afplakken en chroom spuiten? -> Probleem: door het niveauverschil, kun je niet perfect afplakken en krijgt de zwarte wash overspray.
  • Rood spuiten, daarna zwarte wash, daarna afplakken en chroom schilderen? -> Probleem 1): zie vorig probleem. Probleem 2): je krijgt geen perfect glad resultaat, wat bij chroom toch belangrijk is.
  • Rood spuiten, daarna zwarte wash, daarna chroom schilderen? -> Probleem 1): het is extreem lastig om hier heel precies te schilderen. Elke fout leidt tot lelijke correcties. Probleem 2): je krijgt geen perfect glad resultaat, wat bij chroom toch belangrijk is.
  • Chroom schilderen, overplakken, daarna zwart, daarna rood? -> Probleem 1): chroom laat zich lastig afplakken vanwege de zwakte; je zou het al moeten sealen met vernis. Probleem 2): het is nagenoeg ondoenlijk om dit nauwkeurig af te plakken, vooral vanwege het reliëf van de ster.
  • Ster eraf zagen met een microzaagje en apart schilderen. Probleem 1): het is niet echt een methode binnen de 'spirit' van de groepsbouw. Probleem 2): er komen stellig beschadigingen op het omliggend plastic. Ook de ster zelf kan beschadigen. Probleem 3): er is lastig bij te komen met het zaagje, omdat de ster -hoewel opliggend- verdiept ligt ten opzichte van het plastic boven en onder de ster.
En toen kreeg ik ineens de oplossing op m'n netvlies.. iets waarvan ik bijna overtuigd ben dat het werkt. Ik ga 'm nog niet verklappen, voor degenen die dit als een leuke denkoefening zien.
 
Voor rood gebruik ik witte primer met wat rood er door heen gemengd scheelt weer rood inslaan 🙂
 
Hm da’s een interessante gedachte. Even kijken of ik iets kan vinden om Alclad lakprimer (grijs) mee te mengen.
 
Wel dat is een goed idee dat word nog gedaan in echte carrosserie bedrijven waar een auto een volledige nieuwe schildering krijgt in een andere kleurtje
 
Die oplossing voor de ster : iets met BMF dacht ik , maar dat mag dan weer niet in de GB , dus zeer benieuwd….

Greetzzzz Modest.
 
Die oplossing voor de ster : iets met BMF dacht ik , maar dat mag dan weer niet in de GB , dus zeer benieuwd….

Greetzzzz Modest.

O ja dat mag ook nog in de lijst van overwogen dingen.. maar dat past inderdaad niet binnen de groepsbouwregels en het leek me ook erg lastig (maar misschien valt dat wel mee, ik heb nooit met bmf gewerkt hoewel ik het wel in huis heb).
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan