Hoofdsponsor

1/24 Mercedes-Benz DLK 23-12 ladderwagen

Schaal 1/24 - 1/25
ERVARING
Ervaren, maar nog steeds volgen de fouten elkaar in rad tempo op.
BOUWWIJZE
Out of box, met een wash hier en daar.
BOUWBUDGET
Ik verwacht niets meer nodig te hebben. Zo wel, geen probleem.
BOUWSTATUS
WIP
COMMENTAREN
Graag!
Je kan die ster toch gewoon chrome schilderen? Of een Molotov chrome pen gebruiken?
 
Het liefst maak ik er geen kliederboel van. Zie mijn lijstje bezwaren ;)

Molotov chrome-pen is veel te onnauwkeurig.

Om te verduidelijken waar de moeilijkheid zit, hier een foto van het kitonderdeel en van de echte ladderwagen:



 
Ik heb online even zitten kijken en ook daar heb ik, op één model na, enkel gebouwde kits gezien waarbij de ster niet goed 'uit de verf' is gekomen. Kennelijk hebben de meeste modelbouwers dit onderdeel van de kit als pijnpunt ervaren, want er zit bij de een chroomverf op de grille en bij de ander rode verf op het Mercedes-embleem. Zelfs op een showmodel van Revell zelf zie ik onvolkomenheden.

Ik zal mijn plan van aanpak vertellen. Ik weet niet of het gaat werken, maar geef dit een goeie kans.

1) Eerst body rood spuiten.
2) Dan vernissen en polijsten. Eventueel wat van de glans afhalen door te gaan 'contra-polijsten'.
3) Zwarte wash op de grille (weghalen van het plastic daar zou ook kunnen, zelfs binnen de groepsbouwregels, maar ik denk dat ik het simpel ga houden).
4) Grille afplakken, op de ster na.
5) De grille spuiten met Alclad, maar dan NIET van voren gespoten. Ik wil airbrushen vanaf de kopse kant van de grille. Dus vanaf deze kant (en dan rondom natuurlijk):



Ik wil de compressordruk laag zetten en de airbrush niet te dicht op het embleem, zodat de verf bijna droog is wanneer die het onderdeel bereikt. Verder wil ik een aantal zeer dunne laagjes spuiten. Bij te natte of iets te dikke verf, zou die naar beneden zakken, de grille in. Dat is niet de bedoeling.

Tot zover het plan. Nu ik dit zo heb opgeschreven, kom ik ook tot de conclusie dat ik deze bouw het beste met de body-onderdelen ga beginnen. Coachke-style dus. Als ik pas ga vernissen, polijsten et cetera, na afronding van het chassis, haal ik het misschien niet qua tijd.

Wat me verder -nogmaals- is opgevallen online is, dat er best wel wat mensen zijn die deze kit beginnen, maar dat slechts weinigen hem afronden. Wanneer de ladder-opbouw moet worden gestart, zullen velen het ermee hebben gehad lijkt het. Alleen daarom al is die vijfweeksperiode een goed idee: uit voorgaande groepsbouwen is wel gebleken, dat wanneer er een strakke tijdslimiet op een bouw staat, de kans op afronding groter is. Ik ben erg benieuwd hoe ver ik kom!
 
Laatst bewerkt:
Kan wel werken denk ik.

Misschien kan gewoon afplakken ook dan, of de sleuven extra vol "boetseren" met kneedgum, en de vlakke delen afplakken (cirkelsnijder).
Dan eerst rood spuiten, maskeren, alclad en tenslotte de zwarte wash.
 
9. Deze bouw vergt wat extra planning, om 'm door de vijfweekstermijn heen te loodsen.

De instructies bestaan vooral uit de volgende delen (ik laat wat afrond- en detailstappen weg):

- #1-12: chassis, motor en bak.
- #13: ventilator, voorbumper.
- #15: wielen.
- #16-18, 34, 47-50: opbouw-platform.
- #19-27: hefbasis.
- #30-32: stabilisatoren.
- #35-45: cabine, interieur.

- #50-57: ladder en gondel.

De rode delen bevatten onderdelen die 2K vernis moeten krijgen en die moeten worden gepolijst. Daar zal ik dus mee beginnen.
 
Ben erg benieuwd naar de bouw en dit in vijf weken.Ik weet van mezelf dat dit me niet zou lukken en zeker niet zoiets groots omdat ik een traag bouwer ben.Veel plezier met de bouw.
Marc S.
 
@Marc: ik weet ook niet of ik het ga redden, maar het zou moeten kunnen.

Oehh, post :)



10. Het decalvel is in goede orde aangekomen.



11. Nu is het kiezen tussen twee versies (of een aantal Duitse / Zwitserse, maar laten we het cliché verkiezen en de Nederlandse versie maken).

Rechtsboven gemarkeerd de versie van Zeist, linksonder de veel uitgebreidere decalverzameling van Kampen.

Ik hou wel van decals, maar ga toch waarschijnlijk voor die van Zeist, omdat die veel makkelijker mooi te krijgen is. Het overheersende wit van de Kampense decals is enigszins transparant dus ik vrees dat het niet mooi zou worden als ik geen witte onderlaag zou spuiten en dat kost weer extra moeite en dus tijd; vandaar dus de keuze voor Zeist. Ook komt het Metz-logo daar op een handigere plek te zitten.

 
Lijkt mij een heel goede en slimme beredenering. Witte decals op rode achtergrond is vragen om moeilijkheden.
 
Lijkt mij een heel goede en slimme beredenering. Witte decals op rode achtergrond is vragen om moeilijkheden.
Ik heb het eens getest met decals die niet zullen worden gebruikt (en die inmiddels weer op het vel zitten, voor het geval dat iemand er ooit om vraagt... what are the odds maar toch).

Het kleurverschil is kleiner dan ik dacht, maar wel degelijk te zien als je goed kijkt:



Even schuiven en toen kreeg ik dit punt, waarop het duidelijker te zien is:



Ja ik ga me die sores willen besparen, hoe leuk ik het decalleren ook vind (een van mijn favoriete delen van de modelbouw want het model wordt er echt 'afgerond' door). Er blijven nog genoeg decals over trouwens, het zijn natuurlijk niet alleen maar de specifieke Zeist-exemplaren.
 
Alvast veel plezier met deze bouw Roy, in een ver verleden heb eens die Amerikaans brandweerwagen van Revell verprutst, jammer dat deze niet meer in productie is, anders zou ik die wel eens opnieuw willen proberen.
 
@dancooper ben benieuwd welke je bedoelt:

1276039-65543-49-pristine.jpg


114871-10592-pristine.jpg


Een van deze twee?

Misschien dat je het niet wist, maar AMT heeft ook erg mooie (maar extra zorg behoevende) modellen:

951016-40688-80-pristine.jpg


977578-40688-95-pristine.jpg


951015-16236-87-pristine.jpg


Zeker de eerste moet nog goed te verkrijgen zijn (maar niet goedkoop).



12. Vandaag was ik bij Airbrush Services Almere voor van alles en nog wat, onder andere werden mij twee interessante verfjes aangeraden:



Naar aanleiding van de tip van Ron was ik op zoek naar rode verf die wat kon worden gemengd met grijze Alclad primer, maar fortuinlijk genoeg brengt Alclad (sommige producten al onder de nieuwe naam: "HR Hobbies") rood-oxide primer uit. Dit is gloednieuw schijnbaar.

Een lijn van Vallejo die ik niet kende, is Vallejo Premium Airbrush Color. Relatief weinig kleuren, maar mooi brandweerwagen-rood zat erbij. 60 ml. moet echt wel voldoende zijn lijkt me.

Ik heb ook wat extra Alclad aluminium (alc101) en wit-aluminium (alc106) ingeslagen. Het product heeft tegenwoordig de code HR-101 en HR-106, nu iemand heeft besloten dat de merknaam Alclad wordt vervangen door HR Hobbies.
 
Allee hopla het is begonnen
Straks proberen de Camper erop te zetten maar veel zal ik vandaag niet kunnen doen he moet in de namiddag inde Limburg zijn bij een vriend en dan kan het toch wat later worden
Ik ga zien wat ik nog kan doen
Heren groepsbouwers succes gewenst
Marc
 
Witte decals op rode achtergrond hoeven geen problemen te geven , als je maar een clear laag tussen verf en decal steekt. Wist niet dat Alclad van naam was veranderd. Geen wonder dat ik nergens nog mijn favoriete primer vind.

Greetzzzz Modest.
 
Het was de Petebilt Roy, maar ik spreek over zo'n 25 jaar geleden. In FSM heeft er later ook nog eens een mooi artikel gestaan over de Lafrance van Trumpeter, en hoewel ik toen wel in de verleiding ben gekomen heb ik me er uiteindelijk nooit aan gewaagd.
 
Witte decals op rode achtergrond hoeven geen problemen te geven , als je maar een clear laag tussen verf en decal steekt. Wist niet dat Alclad van naam was veranderd. Geen wonder dat ik nergens nog mijn favoriete primer vind.

Greetzzzz Modest.

Knap dat moet je mij eens uitleggen hoe dat in elkaar steekt :-) In mijn wereld blijf iets transparant (de decal) gewoon transparant daar help geen vernis tegen.
 
Zelfde vraag hier. Vernis is ook transparant.
 
Het was de Petebilt Roy, maar ik spreek over zo'n 25 jaar geleden. In FSM heeft er later ook nog eens een mooi artikel gestaan over de Lafrance van Trumpeter, en hoewel ik toen wel in de verleiding ben gekomen heb ik me er uiteindelijk nooit aan gewaagd.
Zo'n moderne LaFrance (die er nog steeds jaren '80 uitziet) heb ik eens uitgebreid bewonderd toen die op straat stond te pronken in New Orleans, jaartje of 6 geleden. Wat een verschijning!
 
Omdat beeld meer zegt dan woorden

49360957873_4621a384dd_k.jpg


veel witter en roder word het niet denk ik ?!


Greetzzzz Modest.
 
Zeg me niets sorry, niet alles klopt wat ze op youtube zeggen 😉 maar jij mag het van mij geloven dus ik ga niet verder met dit topic te vervuilen.
 
In dit geval zegt beeld niet meer dan woorden. Ron en ik vragen toelichting hoe het toevoegen van een transparante laag IETS zou kunnen veranderen aan het enigszins transparante wit. Op jouw foto's zijn andere decals gebruikt dan die van mij, misschien zijn die van jou minder transparant. Of misschien kan het wit op jouw foto's toch wél witter.

Nogmaals mijn foto's... op de eerste foto lijkt het wit bovenop het rood ook prachtig wit, terwijl op de tweede foto duidelijk te zien is dat de decal transparant is. Ik zie niet in waarom dit niet precies hetzelfde is wanneer ik die doos een laag 2K-lak zou geven en daarna de decal erop zou plaatsen.

52486569829_385aab2c2d_c.jpg


52486752535_280ec12feb_c.jpg
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan