Hoofdsponsor

1/24 Mercedes-Benz DLK 23-12 ladderwagen

Schaal 1/24 - 1/25
ERVARING
Ervaren, maar nog steeds volgen de fouten elkaar in rad tempo op.
BOUWWIJZE
Out of box, met een wash hier en daar.
BOUWBUDGET
Ik verwacht niets meer nodig te hebben. Zo wel, geen probleem.
BOUWSTATUS
WIP
COMMENTAREN
Graag!
Mooi hersteld die breuk 👍🏻 , noeste nachtarbeid !


Greetzzzz Modest.
 
Dank Ron, Willy, Erwin en Modestforest. Het zou zo maar eens kunnen dat dat gelijmde punt nu het sterkste stuk van de hele cabine is; die bruine Gator Glue (laatste voorraad helaas.. denk dat die niet zomaar meer te bestellen is) wordt kei- en keihard en zet bovendien uit. Dus binnenin die gaatjes zitten die pinnen muurvast. Ik heb een beetje heen en weer bewogen om te testen net (liever nu dan tijdens polijstfase); en er zit geen beweging in.

31. Michel stelde de vraag of het frezen krassen achterlaat; antwoord: het wordt een egale oppervlakte die een beetje ruw is, maar veel beter dan dat je van die ejector pin marks ziet. Frezen met multitool moet wel met geduld, niet of nauwelijks druk zetten en laag toerental. Hier is een van de vier pin marks in het plafond weggefreesd.



32. Foto hieronder is na een schuurstick-sessie. Niet perfect glad maar dat hoeft ook niet, deze bouw hoeft niet perfect wat plekken betreft die je normaal gesproken nooit bekijkt.



33. Zilverstift over de breuklijn... helaas nog een beetje zien.



34. Beetje dissolved putty erover (als dat niet was gelukt, had ik secondenlijm geprobeerd, maar daar had ik ruwer moeten gaan vijlen/schuren). Na drogen, schuren.



35. En dan is de wond definitief dicht. N.b. zie de bases voor de zwaailichten; die moesten schuin afgeschuurd worden anders zouden ze iets scheef komen te staan.



Totaal: 7 uur.
 
Laatst bewerkt:
Al een goede start Roy.
En de breuk is mooi gerepareerd.
 
Merci Jelle.

36. Ik ben veel tijd kwijt aan het wegwerken van de pin holes, maar zeker ook aan het verwijderen van flash aan de onderdelen. Zo zien de ruitenwissers er voor en na uit:



37. Al doende, begint zich langzaam maar zeker een beeld te vormen van de schilder- en monteervolgorde. Om het voor mezelf visueler te maken, heb ik alles schematisch neergelegd. Inclusief de drie niet-cabine-onderdelen die wit moeten, exclusief buitenspiegels en zwarte platen naast de grille (wat zijn dat eigenlijk?). Zie ook alle transparante onderdelen, links en rechts van de cabine. Fijn is, dat die transparante delen allemaal na montage van de cabine kunnen worden bevestigd, zelfs de voorruit. Complicerend is, dat veel onderdelen meerdere kleuren moeten krijgen (de cabine is een voorbeeld hiervan, de binnenkant moet grijs).

Maar er komt licht aan het eind van deze mini-tunnel.



Totaal: 10 uur.
 
Mooie vorderingen. Wel "fijn" voor de kijker, mezelf, dat er een breuk was:biggrin:... daar leer ik weer wat van... interessant te zien hoe je dat aangepakt hebt. Ik blijf volgen.
 
Mooie werken en de breuk is knap opgelost.
Heb de indruk dat er toch wel wat schuurwerk is v/d kleine onderdeeltjes.
 
Dank voor jullie interesse @DEMPSEY en @Pascal

38. Straks wordt dit deurpaneel tegen de deur gelijmd. In plaats van de verf weg te schrapen, plak ik het te lijmen deel af. Omtrek maken met potlood:



39. Daarna afplakken. Na een deur, leek het me handiger en goedkoper om adresstickers te gebruiken.



40. Komt allemaal niet zo nauw, zo lang maar ruim binnen de lijntjes wordt gebleven.



41. Als alles klaar is voor het schilderen, gebruik ik de airbrush op 4 bar om de stofjes er vanaf te spuiten. Daarna afdoen met een kleefdoek, ook op de foto te zien.



42. Grote en kleine cocktailprikkers, onderdelen -afhankelijk van de situatie- vastmaken met tape, secondenlijm + accelerator, of blu-tack.



43. Laagje Alclad ALC318 Red Oxide primer. Werkt prima.



44. Er zitten nog wat foutjes in, die worden geschuurd en opnieuw geprimed.



45. Al vrij snel kom ik erachter (daglichtlamp wel gebruiken als je 'm hebt!) dat ik overal kleine onvolkomenheden heb achtergelaten. Ik heb de cabine blijkbaar teleurstellend slecht voorbereid. Dus op talloze plekken gaat de schuurstick eroverheen.



46. Half uurtje herstelwerk, voor mij is het nu goed voor deze bouw.



Totaal: 14 uur.
 
Dank voor jullie interesse @DEMPSEY en @Pascal

38. Straks wordt dit deurpaneel tegen de deur gelijmd. In plaats van de verf weg te schrapen, plak ik het te lijmen deel af. Omtrek maken met potlood:



39. Daarna afplakken. Na een deur, leek het me handiger en goedkoper om adresstickers te gebruiken.



40. Komt allemaal niet zo nauw, zo lang maar ruim binnen de lijntjes wordt gebleven.



41. Als alles klaar is voor het schilderen, gebruik ik de airbrush op 4 bar om de stofjes er vanaf te spuiten. Daarna afdoen met een kleefdoek, ook op de foto te zien.



42. Grote en kleine cocktailprikkers, onderdelen -afhankelijk van de situatie- vastmaken met tape, secondenlijm + accelerator, of blu-tack.



43. Laagje Alclad ALC318 Red Oxide primer. Werkt prima.



44. Er zitten nog wat foutjes in, die worden geschuurd en opnieuw geprimed.



45. Al vrij snel kom ik erachter (daglichtlamp wel gebruiken als je 'm hebt!) dat ik overal kleine onvolkomenheden heb achtergelaten. Ik heb de cabine blijkbaar teleurstellend slecht voorbereid. Dus op talloze plekken gaat de schuurstick eroverheen.



46. Half uurtje herstelwerk, voor mij is het nu goed voor deze bouw.



Totaal: 14 uur.
Weeral 3 dingen bijgeleerd , bruine gator glue , dissolved putty en red oxide primer . Je bouw verslag is een echte workshop . Willy.
 
Dit bouwverslag leest als een tutorial, mooi werk Roy.
 
Mooi werk. Verdun je de primer nog en met welke druk spuit jij die? Ik heb namelijk altijd een ruw resultaat met alclad primer.
 
Je bent er flink ingeschoten Roy!
Zeer fijne uitleg om te lezen en echt volgens het boekje.

Fred
 
@Willy bruine gator glue mag je meteen weer vergeten, die krijg ik niet meer geleverd. Ik had mijn oude fles al in de vuilniszak liggen en wilde een nieuwe bestellen maar dat ging niet door. Oude fles erbij gepakt, fles doormidden gezaagd en daar zat nog bruikbaars in (fles van 3 jaar geleden, niet slecht). Rode oxide-primer van Alclad is gloednieuw en bevalt prima.

@coachke @Grijze Wolf @dancooper dank voor het blijven volgen!

@Michel Ik verdun elke verf behalve de metaalkleuren van Alclad; dus ook de Vallejo Model Air worden verdund in de verhouding 2:1 verf:thinner. Deze primer hoefde weinig verdund te worden, dat was met de grey microfiller & primer anders. Ik spuit ongeveer op 1 bar. De grijze primer verdunde ik -ongeveer- 3:1 primer:thinner denk ik. Maar kan ook 5:2 zijn. Ik deed dat in een potje en mengde net zo lang totdat de viscositeit die van melk was.

@the--Mouse Ja er komt wel wat op tafel en er zit enige gang in, maar dat moet ook echt wel wil ik deze bouw binnen 5 weken kunnen afronden. Er is ontzettend veel te doen en ik zit met droogtijden van met name de 2K-vernis die ik in een aantal lagen wil aanbrengen.

47. Volgende stap waren de zuigers van de liftinstallatie. Die moeten binnenin rood te schilderen (+ vernissen) cilinders komen, dus... een van de eerste dingen die moeten worden gedaan. Althans zo leek het. Bij montage blijkt dat de zuigers in- en uit de samengestelde cilinders kunnen worden gehaald. Dat scheelt.. dan kunnen de cilinders dus nu al worden samengekit.



48. Volgende stap is wit, nu ook dat gevernist moet worden. Dat moet bovendien gebeuren voordat de cabine in elkaar kan worden gezet. En pas als de cabine in elkaar staat, kan het rood worden gespoten en van vernis voorzien. Dus wit heeft de hoogste prioriteit.

Eerst met korrel 2.000 eventuele stofjes in de lak verwijderen, daarna kleefdoek.



49. Dit is na 2 of 3 laagjes. Er zouden er nog wat volgen.



50. Intussen maak ik een dryfit van de liftinstallatie (deze moet ook rood), om de bezien of er iets moet worden geplamuurd / gevuld en om de schildervolgorde te bepalen.



51. Idem, andere rode delen. Tot mijn verrassing kan het grote basisonderdeel van de opbouw eventueel apart worden geschilderd en kunnen de rode onderdelen eerst; mits ik voor lief zou nemen dat twee kleine plekjes niet geplamuurd zouden worden (2x drie millimeter). Ik weet nog niet hoe ik het ga doen.

Kijk hoe mooi de dryfit past... dit is zonder tape (4 onderdelen):



52. Kenden jullie van de zwarte bumper die op weg ging naar een wit-makeover? Precies, die ging maar niet. Ik ben inmiddels maar deze update aan het schrijven tussen droogtijden door (paar minuten per laag). Denk dat er nu een laag of 10 wit op de primer ligt (door die primer kwam ook al het zwart doorheen).

Het ziet er naar uit dat 'ie nu eindelijk het stadium van puur wit heeft bereikt.

Zie verder het rood dat de overheersende kleur van deze brandweerwagen zal worden. Daar volstonden twee laagjes.



Totaal: 21 uur.
 
Daar zijn al heel wat herkenbare onderdelen aan het ontstaan. (y)
 
Mooie vooruitgang. Zitten daar nu nog een paar sinkmarks in die bumper? (beide zijden van de haak om bvb een kar te vertrekken...)
 
Mooi werk en mooi verslag. Maar waarom rode primer onder wit? Had je niet beter witte of lichtgrijze primer gebruikt dan?
 
Mooie vorderingen al. Wat die zwarte kappen op de hoek van de cabine betreft zal ik het ook niet weten maar zal wel iets met het weg leiden van de luchtstroom te maken hebben, je ziet het op meer vrachtwagens maar dan netje weg gewerkt in de cabine.
 
@dancooper klopt, de grote lijn begint er in te komen :)

@Michel omdat ik al bezig was met die rode primer en de bumper eerst moet. Had ik wat meer de tijd genomen, dan had ik gekozen voor grijs maar in principe blijft het probleem bestaan. Witte primer heb ik niet.

@Silenoz dat zijn geen sink marks (die zitten - of zaten- allemaal aan de achterkant van de bumper). Ik weet niet precies wat het zijn, maar de vier 'rondjes' zijn ook op de echte bumper te zien.

@Ron: dank, zou kunnen nu je het zo zegt. Misschien om geluidsoverlast in de cabine te verminderen of zo.
 
ben niet 100 % zzker maar ik geloof dat het te maken heeft met het proper houden van de zijruiten ook om het water van regen enzo sneller af te voeren om veiliger zicht te hebben
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan