Hoofdsponsor

1/24 Mercedes-Benz DLK 23-12 ladderwagen

Schaal 1/24 - 1/25
ERVARING
Ervaren, maar nog steeds volgen de fouten elkaar in rad tempo op.
BOUWWIJZE
Out of box, met een wash hier en daar.
BOUWBUDGET
Ik verwacht niets meer nodig te hebben. Zo wel, geen probleem.
BOUWSTATUS
WIP
COMMENTAREN
Graag!
Amai , dat gaat hier lekker vooruit ! En iedere keer nachtwerk denk ik dan ?! Wanneer slaap jij Roy 😄.
Soit mooie vorderingen , als ik zo die dryfit zie word dat een serieus bakbeest
kan makkelijk geloven dat witte verf moeilijk dekt op zwarte primer , witte of grijze primer zou hier toch beter werken denk ik dan.

Greetzzzz Modest.
 
Inderdaad al serieuze vorderingen aan deze truck.
 
ben niet 100 % zzker maar ik geloof dat het te maken heeft met het proper houden van de zijruiten ook om het water van regen enzo sneller af te voeren om veiliger zicht te hebben
Ah interessant, dat zou ook zomaar eens kunnen. Dank voor de toelichting.
En iedere keer nachtwerk denk ik dan ?! Wanneer slaap jij Roy
Beetje overdag, ik heb dit jaar keihard gewerkt en doe overdag eerst het werk dat echt af moet en gun me daarnaast in de avond / nacht de modelbouw. Was een leuke omzet afgelopen jaar, dus ik beschouw dit als bonus voor mezelf :)

als ik zo die dryfit zie word dat een serieus bakbeest
Zie onder nog de ladder in volle glorie... had al een paar foto's gezien van het model met ladder helemaal uit en dat is bijzonder imposant.

Wat primer betreft, ik gebruikte geen zwarte maar roodachtige. Allemaal niet ideaal.. maar soit het is gelukt.

@Erwin en @Pascal (en de anderen natuurlijk) dank voor jullie blijvende aanmoedigingen, wordt zeer gewaardeerd!

53. Nog wat correctiewerk aan het wit. De spuitcabine-afzuiging kan dienst doen als ventilator om het drogen te bespoedigen.



54. Een van de dingen waar ik het meest tegenop zie is, het herstellen van de ejector pin holes in alle ladderdelen. Ik wilde weten welke herstel behoeven en welke na constructie niet meer te zien zullen zijn. Maar een normale dryfit is eigenlijk onmogelijk... zie hier:



55. Dryfit lukt deels wel wanneer ik de meeste delen in de hand vasthoud.Helaas zijn veel ejector pin holes te zien, wanneer de ladder ingetrokken zit, laat staan wanneer hij uit zit. Wat voorbeelden:



56. Maximale hoogte van de ladder wordt imponerend!



57. Bovenstaande dryfit vindt plaats tijdens het 2K-vernissen. Eerst drie mistcoats, elk met een kwartier ertussen. Daarna een wetcoat en dan over een paar dagen nog een wetcoat. Dit zijn de drie bestanddelen.



58. Na de eerste mistcoat.



Totaal: 24 uur
 
knap , maar heftig die stomme ejector punten eer dat ge die opgekuist hebt , knappe werkzaamheden
 
Mooie vooruitgang met een boeiend verslag.
Marc S.
 
Dat ziet er alweer heel goed uit Roy, ik vraag me wel af of het plastic, en vooral de verbindingspunten wel sterk genoeg zouden zijn om de ladder volledig uit te schuiven.
 
Nou nou dat is wel heel erg snel klagen voor een paar ejector pin holes :ROFLMAO: :winking:
 
Bij mij zou de moed in de schoenen zakken als ik die ejector pins zie.
Echt wel op een ongelukkige plaats.
Die ladder is wat oversize mijn gedacht.
Lees ergens 30 meter waarvan 23 meter reddingshoogte en 12m reikwijdte.
 
Bij mij zou de moed in de schoenen zakken als ik die ejector pins zie.
Echt wel op een ongelukkige plaats.
Die ladder is wat oversize mijn gedacht.
Lees ergens 30 meter waarvan 23 meter reddingshoogte en 12m reikwijdte.
Als die ladder volledig uitgeschoven is zullen de stabilisators moeten uitgeschoven worden om het kantelen te voorkomen. Eventueel de wagen wat verzwaren. Succes. Willy.
 
@oldieman welkom in het bouwtopic :)

@dancooper hij kan helemaal worden uitgeschoven; maar ik weet niet of hij het op eigen kracht houdt. Ik had onderstaande foto gezien maar kan hier niet uit afleiden of de ladders van beide vrachtwagens los van elkaar staan. Mijn inschatting is, dat het wel zou kunnen; maar ik kan het mis hebben.

@Pascal als de ladder 30 meter lang is, zou dat op schaal 1/24 een centimeter of 125 zijn. Het was maar een dryfit uit de losse pols, dus die extra 5 centimeter zijn daar door te verklaren.



@coachke @dancooper @Ron @Pascal @Willy @Modestforest

59. Ja die ejector pin holes. Ik heb er nog eens een foto van gemaakt... dit is het geheel van één van vier ladderstukken.



Close-up...



60. Ik kan een aantal opties bedenken:

  • Vullen met putty en dan schuren. Slechtste optie, want putty krimpt, je blijft bezig.
  • Vullen met secondelijm en dan vijlen / schuren. Zeer arbeidsintensief.
  • Vullen met geponste plasticard schijfjes gedrenkt in liquid poly. Moet alsnog (na lange droogtijd) geschuurd worden, lastig.
  • Gladschuren. Forget it.
  • Gladfrezen met multitool. Nadeel: zeer lastig om een vlakke bodem te verkrijgen. Het is haast onvermijdelijk dat er een soort kuiltje overblijft.
  • Sink marks laten zitten. Dit was de keuze van degene die het (erg goed geslaagde out of box-) showmodel voor Revell maakte, dus het is zeker geen schande.
Net voordat ik deze opties wilde neerpennen begin van de avond, kreeg ik een ingeving en die leidde na wat proefjes tot dit resultaat, waarbij het deel bedekt met zilverstift opgeschoond is:



Rara hoe heb ik dit gedaan? Voor degenen die eerst willen raden... klik op onderstaande tekst voor het antwoord:


Oplossing: ik vlak de sink mark af onder de freesmachine (blu-tack het onderdeel vast aan een parallelonderlegger), daarna gebruik ik de multitool met daarin twee verschillende multitool-freesjes, om het onderdeel glad te krijgen. Glad schuren met korrel 400 en daarna check met zilverstift.




Totaal: 26 uur
 
Amai, goede oplossing Roy, goed dat je al dat materiaal hebt en kan gebruiken. Het resultaat mag zeker gezien worden.
 
Dank je wel Erwin, het hield me bezig en ik moet zeggen dat ik op het punt stond de ejector pin marks te laten zitten!
 
Ik had het met een mesje proberen af te schrapen. Maar goed opgelost.
 
Het zijn verdiepingen he Michel.. nauwelijks weg te schrapen. Ga je zulke diepe kuilen proberen gelijk te trekken met de rest, door te schrapen, dan krijg je nagenoeg zeker lelijke plekken.Bovendien duurt het een eeuwigheid. Wel gebruik ik een mesje om het, waar nodig (al dan niet in combinatie met freesje), glad te schrapen. Maar dan is eerst de frees eroverheen geweest.

Trouwens, dit werpt wel de vraag op waarom kitproducenten niet gewoon steeds verhogingen maken wanneer ze weten dat ergens ejector pins in de matrijs komen te zitten. Dan kun je die verhogingen simpelweg verwijderen met een mesje. Sommige kitproducenten doen dit overigens precies zo.
 
knap opgelost.
Volhouder wint in deze.
 
Dank je Pascal.

61. Tijd om een concreet tijdschema te maken, want ik heb steeds de gedachte dat het net wel of net niet kan gaan lukken. Uitgangspunten: 1) goed is goed, perfect hoeft echt niet. 2) Polijsten hoef alleen aan de direct zichtbare niet-metalen delen. 3) Vernissen: 3x mistcoat, elk na een kwartier, daarna 1x wetcoat. Na TWEE dagen nog een wetcoat. Na TWEE dagen polijsten.

Ik neem het schema in de openingspost op.
 
Wat een mooi bouwverslag en leerrijk... mistcoat, wetcoat...enz... het is mijn ochtendliteratuur geworden.
 
Mooi opgelost , ga je die aan de bovenkant van het onderdeel ook bewerken of horen die daar te zitten ?


Greetzzzz Modest
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan