@ Tom: tx man en wat de vele uuren betreft, ge moogt gerust zijn. Nu het is wel nu een beetje en dan een beetje maar als je alles samen telt kijk je wel een beetje raar op.
@ GUnit : kan zijn wat je zegt maar als het op een duel tussen ons met de penselen aankomt is mij liedje rap uitgezongen....
@ Rik :Tx ! Maar euh........ hoe weet jij dat ik in verlof ben ?

...........
Met welke soort contactlijm bevestig je alles als ik mag vragen? Ik krijg de dosering van die tubekes zo moeilijk...
Awel Tom ik zal je het eens uitleggen sie, tis doodsimpel hoor.
Ik neem een versleten penseel en snij de resterende haartjes allemaal volledig af.
Een eindje fijne koperdraad 0.01 mm en draai dat rond het metalen stukje, maar zorg ervoor dat het uiteinde uitsteekt. Net alsof het een haartje op het penseel is.
Dat alles zet ik vast met een doorzichtig plaklint.
Doe een beetje zap-a-cap (de groene flesjes) op een pvc dekseltje ( boterpotje, fillet americain potje

, enz....), neem dat op met dat koperdraadje en breng dat aan op de gewenste plaats.
Na een 2 a 3-tal keer zal je zien dat er zich een gedroogd bolletje of verdikkingetje zal vormen op het uiteinde van het koperdraadje. Dat snij je af en dan trek je voorzichtig met een pincet aan het koperdraadje en bekom je weer een nieuw stukje om je lijm aan te brengen.
Dat koperdraadje geeft ook als voordeel dat je zeer kleine beetjes maar ook druppels secondelijm kan opnemen. Je kan er ook mee op moeilijk te bereiken plaatsen komen.
Het aanbrengen van die lijm kan je ook op 2 verschillende manieren doen. Eerst een beetje lijm op het te lijmen vlak (ge weet wel de klassieke manier) ofwel de tamiya-lijm manier noem ik dat. Dat houd in dat je je PE stukje op zijn plaats houd en een beetje
verse lijm aanbrengt op de naad met
een vers afgesneden koperdraadje.
Waarom verse lijm ? die is zeer vloeibaar en zal door capilatie in de te lijmen naad kruipen. Een lijmdruppel die al een tijdje op het dekseltje ligt word dikker en minder vloeibaar. Nu moet je natuurlijk niet voor iedere lijmnaad een nieuwe druppel uitgieten é. Ik zorg ervoor dat ik enkele stukjes PE heb klaar liggen om die dan in serie te kleven.
Waarom een vers afgesneden koperdraadje ? als er een verdikking of bolletje opzit neem je een grotere hoeveelheid lijm op en heb je ook een grotere lijmvlek op je stukken ,dus naast de te lijmen naad, en die moet je na opdroging zitten wegkrabben.
Waarom zet je het koperdraadje vast met doorzichtig plaklint ? 1. het kleeft veel beter en 2. je ziet hoeveel koperdraad er nog op je penseeltje zit.
Moet je bv een beetje lijm aanbrengen in een dieper gelegen plaats dan trek je gewoon het draadje verder uit en kan je die plaats gemakkelijker bereiken.
Als ik je een tip mag geven, probeer het eerst eens enkele keren uit op een proefstukje. Zo krijg je die techniek gemakkelijker onder de knie. Allez ,niet dat het moeilijk is é maar gewoon om het niet te moeten uitproberen op je model zelf.
Als ik eerlijk mag zijn heb ik daar verleden jaar in de zomer al eens een verslagje/artikeltje over gemaakt en doorgestuurd om in het E-zine van het forum te plaatsen. Maar aangezien ik vermoed dat dat magazine in het slop zit is het artikel ook nog steeds niet ten toon gespreid.... Nu ja ,het zal wel zijn reden hebben zekers