Hoofdsponsor

1/35 Jagdpanzer IV/70(A) "Zwischen Lösung" [wip]

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Famo
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
En zo kom je wel eens op slimme ideeën om je model nog verder te perfectioneren, dat word zeker een knap detail Famo
 
Master @ Work heet dat dan... Echt sjiek man! en bedankt voor de duidelijke uitleg altijd, zo leer ik elke post weer wat bij :)
 
En nu we een beetje tijd hebben..........up-date time!

Eventjes een vooraanzicht

attachment.jpg

De sleepbeugels of hoe je dat ook mag noemen met de slotpennen erin. De stang om de reservetracks op te hangen is aan deze beugels bevestigt met bouten maar
hier is de koppeling voorlopig gemaakt met 2 koperen pinnetjes.
De klinkbouten waarmee de sleepbeugels op de romp gemonteerd zijn zijn conische PE klinkbouten. Allez, ze zijn er op gelijmd natuurlijk é.
Tevens zie je de arm om de loop te vergrendelen op de hull liggen. Normaal gezien moest ik op de PE voetjes , de scharniertjes van het kitstuk monteren maar er zaten in elke scharnier een sinkhole en dus heb ik deze maar vervangen. Ook op de scharnierkoppen onderaan de arm was het prijs. Het "scharnierkop probleem" werd niet opgelost met een evergreen strip maar gewoon door stukjes af te snijden van PVC-oorstokjes. Die hebben de juiste buiten afmetingen en de juiste afmetingen om het messing staafje er doorheen te steken. Het messing staafje heeft ook een diameter die de juiste dikte had als het kitstuk. Een mens moet al eens geluk hebben é.....

attachment.jpg attachment.jpg

attachment.jpg attachment.jpg


Op de zijkant van de bovenbouw zie je de haken om de panzer op te tillen. Half rond geplooide beugeltjes (weet absoluut niet waarvoor ze dien) en 3 plaatjes die de fender aan de bovenbouw koppelen. Deze laatste zorgen er ook voor dat de fenders niet afplooien als het ophangsysteem van de shurtzen op de panzer gemonteerd word. De onderkant van dat ophangsysteem is eveneens op de zijkant van de fender gemonteerd, vandaar. Op de 2de foto zie je hetzelfde als de eerste foto plus de 2 zweetjes die dienen als stopplaatjes voor het draaibare kijkluik op de voorkant.
Vooraan de romp heb je aan weerszijden van de loop ook zo'n geplooid beugeltje.

attachment.jpg attachment.jpg

De verbinding van de bovenbouw met het achterdek is een langwerpige zwee (L-profiel). De verbinding van het achterdek met de onderbouw (hull) bestaat uit 2 van die zwee's die aan elkaar gezet zijn mbv bouten. Nu zijn aan die nog te plooien PE-stukken ,de bouten bevestigt dmv een verbindingstukje. Dus, dat verbindingsstukje overplooien en de bout ligt op zijn juiste plaats.
Heel juist maar dan zit je wel met een bout waar dat overgeplooid verbindingstukje nog aanhangt en wegwrijven zit er op zo'n fijn PE-stukje niet direkt in. Dus heb ik de bouten afgesneden, het tussenstukje verwijderd en dan de bouten er op gelijmd. Weer kopzorgen minder !

attachment.jpg

Wanneer je die verbindingzwee's plaatst heb je dit . De zwee van het achterdek met de hull zie je zitten tussen het achterdek en de uitlaten.

attachment.jpg

De uitlaten (2 opstaande buizen) waren oorspronkelijk 2 PE-plaatjes die moesten geplooid worden. Ik wist dat dat gegarandeerd ging mislukken maar toch geprobeerd en ..............weggegooid .
Gewoon 2 messing buisjes afgezaagd en uitgevijlt om zo dunnere uitlaat wanden te bekomen. De anti-handgranaat-lamellen erin gemonteerd en de PE-lasnaad er op gezet.
De bevestigingsbeugels van de uitlaten, sleepkabel opberg-haken op de achterkant en nog enkele haken op het geheel gezet.
De klinkbouten op het achterdek en achterkant werden verwijderd en vervangen door P&D's.

attachment.jpg attachment.jpg

attachment.jpg attachment.jpg

Enfin, eens zien wat we nu in elkaar zullen flanzen.
 
Laatst bewerkt:
Wat een update!! En zo netjes gebouwd... dit is voor mezelf nog een heeeeel lange weg te gaan.
Met welke soort contactlijm bevestig je alles als ik mag vragen? Ik krijg de dosering van die tubekes zo moeilijk...
 
Prachtig werk Peter, gij zijt in verlof zekers ? Wat dat je hier allemaal toont is niet op één-twee-drie gedaan.

Maar wel heel mooi.

Groeten Rik
 
@ Tom: tx man en wat de vele uuren betreft, ge moogt gerust zijn. Nu het is wel nu een beetje en dan een beetje maar als je alles samen telt kijk je wel een beetje raar op.

@ GUnit : kan zijn wat je zegt maar als het op een duel tussen ons met de penselen aankomt is mij liedje rap uitgezongen....

@ Rik :Tx ! Maar euh........ hoe weet jij dat ik in verlof ben ? :dry: ........... :8

Met welke soort contactlijm bevestig je alles als ik mag vragen? Ik krijg de dosering van die tubekes zo moeilijk...

Awel Tom ik zal je het eens uitleggen sie, tis doodsimpel hoor.
Ik neem een versleten penseel en snij de resterende haartjes allemaal volledig af.
Een eindje fijne koperdraad 0.01 mm en draai dat rond het metalen stukje, maar zorg ervoor dat het uiteinde uitsteekt. Net alsof het een haartje op het penseel is.
Dat alles zet ik vast met een doorzichtig plaklint.
Doe een beetje zap-a-cap (de groene flesjes) op een pvc dekseltje ( boterpotje, fillet americain potje :8 , enz....), neem dat op met dat koperdraadje en breng dat aan op de gewenste plaats.
Na een 2 a 3-tal keer zal je zien dat er zich een gedroogd bolletje of verdikkingetje zal vormen op het uiteinde van het koperdraadje. Dat snij je af en dan trek je voorzichtig met een pincet aan het koperdraadje en bekom je weer een nieuw stukje om je lijm aan te brengen.
Dat koperdraadje geeft ook als voordeel dat je zeer kleine beetjes maar ook druppels secondelijm kan opnemen. Je kan er ook mee op moeilijk te bereiken plaatsen komen.
Het aanbrengen van die lijm kan je ook op 2 verschillende manieren doen. Eerst een beetje lijm op het te lijmen vlak (ge weet wel de klassieke manier) ofwel de tamiya-lijm manier noem ik dat. Dat houd in dat je je PE stukje op zijn plaats houd en een beetje verse lijm aanbrengt op de naad met een vers afgesneden koperdraadje.
Waarom verse lijm ? die is zeer vloeibaar en zal door capilatie in de te lijmen naad kruipen. Een lijmdruppel die al een tijdje op het dekseltje ligt word dikker en minder vloeibaar. Nu moet je natuurlijk niet voor iedere lijmnaad een nieuwe druppel uitgieten é. Ik zorg ervoor dat ik enkele stukjes PE heb klaar liggen om die dan in serie te kleven.
Waarom een vers afgesneden koperdraadje ? als er een verdikking of bolletje opzit neem je een grotere hoeveelheid lijm op en heb je ook een grotere lijmvlek op je stukken ,dus naast de te lijmen naad, en die moet je na opdroging zitten wegkrabben.
Waarom zet je het koperdraadje vast met doorzichtig plaklint ? 1. het kleeft veel beter en 2. je ziet hoeveel koperdraad er nog op je penseeltje zit.
Moet je bv een beetje lijm aanbrengen in een dieper gelegen plaats dan trek je gewoon het draadje verder uit en kan je die plaats gemakkelijker bereiken.

attachment.jpg

Als ik je een tip mag geven, probeer het eerst eens enkele keren uit op een proefstukje. Zo krijg je die techniek gemakkelijker onder de knie. Allez ,niet dat het moeilijk is é maar gewoon om het niet te moeten uitproberen op je model zelf.

Als ik eerlijk mag zijn heb ik daar verleden jaar in de zomer al eens een verslagje/artikeltje over gemaakt en doorgestuurd om in het E-zine van het forum te plaatsen. Maar aangezien ik vermoed dat dat magazine in het slop zit is het artikel ook nog steeds niet ten toon gespreid.... Nu ja ,het zal wel zijn reden hebben zekers :)
 
Laatst bewerkt:
Nice Famo, super duidelijke uitleg hier. Daar hebben we zeker en vast iets aan.
 
Peter,bedankt om die schitterende tip met ons te delen.
BTW,deze tip mag opgenomen in tip van de maand ;)
 
Even ter aanvulling van Famo's tool, waarvan ik zeker geen afbreuk wil doen, het is een prima vondst.

Maar eerst even een foto, dit zal al veel duidelijker maken :

attachment.jpg

Dit heet een oliegever, en wordt door uurwerkmakers gebruikt om olie te geven aan de lagering van de tandwielen. Dus zo ongeveer een beetje dezelfde bedoeling als het tool van Famo.

Het verschil zit hem in het 'lepeltje' aan het uiteinde. Hierdoor is het mogelijk om een druppel op te nemen, iets groter als het stompe eind van een draad. Tevens kun je beter gericht de lijm aanbrengen. Het is gemakkelijk zelf te maken door het uiteinde van een draad plat te knijpen in een platte tang waarna je het uiteinde wat puntig vijlt of schuurt.

Dit tool stamt nog uit een vorig leven en gebruik ik nu om lijm op te brengen. ;)

Groeten Rik
 
Zeer mooie bouwerken! Gebruik jij contactlijm voor alles of enkel voor de PE stukken? Lijm je het plastiekgedeelte dus me contactlijm of met modelbouwlijm (lijm die het plastiek smelt)?
 
@ Sheriff : neen hoor om mijn PE (en andere metalen) met pvc, PE met PE of andere metalen , plasticard met PE, plasticcard met plasticcard en plasticcard met pvc gebruik ik Zap-a-cap.
Om pvc met pvc te verlijmen gebruik ik tamiya-lijm.
 
Om het verlof af te sluiten nog een up-date'tje.

De bovenkant een beetje afgewerkt buiten nog een detailtje of 4.
Ook hier zijn de rivetten en bouten vervangen door P&D's. Eerst had ik bouten gebruikt die ik moest afsnijden van de PE-spreu's maar ben daar vanaf gestapt omdat ik ze niet goed in de gewenste vorm kon snijden. Dus de reeds gemonteerde ( lees: alle) er maar weer afgegooid en P&D's geslegen.
De periscoop moet nog een beetje uitgefreesd worden op de plaats waar ik een lensje zal plaatsen.

attachment.jpg attachment.jpg

attachment.jpg attachment.jpg

attachment.jpg

De beugels geplaatst op het voordek waar de reserve-tracks liggen. Ik heb geen volledige track gelegd omdat dat een beetje cooler staat op het model. De staafjes die de tracks vastzetten in de beugels zijn voorlopig want de tracks moeten nog kunnen weggenomen worden.

attachment.jpg attachment.jpg

attachment.jpg

Hola, ik zie dat ik daar nog een beugel een beetje rechter zal moeten zetten want euh...... het is precies een vrijdagse of een maandagse :8
 
mooi resultaat deze update weer.....de afdeling fijnmechaniek leverde weer schitterend werk ;)
 
Wat een genot om naar zo'n mooie build te kijken, echt om van te smullen.
En mooie tips om de hoeveelheid lijm bij mijn projecten te gaan minimaliseren.
 
Ik weet niet wat jullie ervan denken, maar volgens mij is hij ons aan het bedotten... Dit doe je niet in een weekje verlof ;)

Het ziet er allemaal zo netjes uit, geen lijmsporen, niets... Het zou al bijna zonde zijn om deze te schilderen...
 
Het is echt weer kwijlen als je deze foto's ziet hé :yumyum:

Die lijm tips zijn idd heel interesant :)

Hola, ik zie dat ik daar nog een beugel een beetje rechter zal moeten zetten
??????????waar zie jij dat beugeltje????????
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan