Hoofdsponsor

1/35 Jagdpanzer IV/70(A) "Zwischen Lösung" [wip]

• Onderwerp starter Onderwerp starter Famo
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Schitterend werk Peter, jouw verslagen zijn voor mij echt toekomstige leidraden :).

@ Kawaminator: op 1/72 zeg je en van welk merk mag ik vragen ?

@ Churchill : tx André, Het was wel eventjes zweten die lassen leggen want eigenlijk heb ik dat nog niet veel gedaan in mijn model-loopbaan.
Blijven trainen is de beste oefening ;)

@ Sheriff : Zoals eerder verteld is OOTB tegenwoordig een nobele gedachte voor mij. De laatste die ik OOTB gemaakt heb sloeg dan nog tegen bij het spuitwerk......

@ Silenoz : Yep het is de volledige set van voyager voor dit model. Let wel op want de 3 sets zijn allemaal apart. Dus allemaal hebben ze een eigen (bestel)code.

@ Wim500 : Ja Wim, das een serieus compliment ^^

@ Rik : zo zou je het kunnen stellen

@ Erwindejongh : vind ik ook want op de referentiefotoos van die panzer in Saumur liggen ze zelfs nog een beetje effener maar we moeten ze toch nog zien ook é

@ Bart : gisteren eens besproken met gasten van de club en zij denken er net hetzelfde over

fffff, fluiten valt niet mee on site, Famo. :D Maar een schitterende set PE om te gaan gebruiken! De verbeterde lasnaden zien er nu nog beter uit. Om de PE te gaan lijmen lijkt me ook op zijn plaats, gezien de vele kleine onderdelen. Heb zelf ook nog zo iets liggen vandaar.

Amai, weer grote werkzaamheden! Knap. Ga je niet vloeken als binnenkort de nieuwe versie van Dragon te koop is? Gaat niet zo lang meer duren. In ieder geval is het opwaarderen van dit oudere model een mooie uitdaging waar je vakmanschap goed tot zijn recht zal komen. Ik probeer dit draadje verder te volgen...

J

mijne is 1:76 (typfoutje :p ) van Revell
Zal zeker zo mooi als de jouwe niet worden hoor :p

Ga je niet vloeken als binnenkort de nieuwe versie van Dragon te koop is? Gaat niet zo lang meer duren.

J

Ik denk niet dat peter gaat vloeken, ik heb het zelfde aan de hand met mijn RSO maar het plezier wat ik er aan beleef kunnen ze me niet meer afpakken.
Het was zelfs zo groot dat ik terug een oude italeri rso heb aangekocht :)

Cheers,
André

Tja , recht uit de box :O
heb onder tussen De PE bewonderd op de club avond
word inderdaad een serieus update van details
amai , daar zult ge wel een tijdje zoet mee zijn

tom

Gasten ,bedankt voor de positieve commentaren ^^

@ Evel-Knievel : ik zal toch proberen mijn vorige Jagdpanzer IV te evenaren

@ Swa : De PE waarover je spreekt is dat ook voor dat model of voor welk model ?

@ Paper Panzer : Ik denk er net hetzelfde over als Churchill wat dat ouder model betreft. Nu moet ik er wel bijvertellen dat ik al een vermoeden had dat hij opnieuw ging uitgebracht worden. Ik heb nog geen recensies of aankondigingen gelezen (doe dat eigenlijk zeer zelden) maar zal het een compleet nieuw model zijn of zal hij her-uitgebracht worden ?

@ Kawaminator : wat ik kan ,kan jij ook !! rustig aan opbouwen, durven, vragen en stelen met je ogen man. Op die manier leer ik ook nog alle dagen bij .

@ Churchill : oude dozen hebben ook hun charmes. Die "Zwischen" hier is trouwens ook een tweedehands doos.

@ Tom : een beetje zoet ? zeg wel ! maar ben vandaag al begonnen aan de fenders. Nu moet ik wel zeggen dat ik mezelf een grote Hold & Fold aangeschaft heb om de fender-kaders die over de ganse lengte van de panzer lopen te plooien. En nu kan ik nogal een beetje plooien hoor met 3 plooibankjes 8)

De nieuwe is euh nieuw: gebaseerd op onderdelen van Dragon' recentste Panzer IV-reeks, vooral dan de J-versie (late). Ik ben niet zo thuis in de Panzer IVs, maar ik geloof dat het vooral het onderstel is dat een serieuze revamp heeft gekregen. De hull e.d. is ook nieuw, maar goed, daarvan vervang je meestal heel wat onderdelen door PE, met wat betere tools enzo.

Ok ,bedankt voor de mededeling Paper Panzer. De zwishen werd gebouwd op het onderstel van de J-versie.
Misschien dat ik hem met tijd en boterhammen eens een 2de keer maak :8 ;)

Bon, we hebben weer een beetje voort geknutseld.

Eer ik de PE-fenders van de panzer kan plaatsen moet er een beetje verbouwd worden aan de plaat die de hull afdek.
Eventjes een foto van de bovenplaat

attachment.jpg

Die plaat heeft een dikte (logisch é) maar het is wel aan die dikte dat de PE fenders zullen moeten bevestigd worden daar de pvc fenders verwijderd moeten worden.

de dikte van de bovenplaat

attachment.jpg

de plaats waar de PE-fenders moeten komen (momenteel lucht)

attachment.jpg

Met andere woorden de hull is te laag om de fenders te plaatsen wat je hier ook duidelijk kan zien op de plaats waar de achterste fenders uit de kit moeten komen (worden ook vervangen)

attachment.jpg

De voorplaat (met chauffeursluik) en pvc fenders hebben de juiste "verhogings-dikte" van de hull.
Nu kan je zeggen snij die pvc-fenders los ,plaats plasticcard en opgelost. Juist ,maar !
Aangezien de voorplaat en het achterste stuk (met motorkap) op een perfecte afstand en plaats staan en zo perfect passen op de hull wil ik dat ook zo houden zodanig dat ik nadien niet moet zitten uitmeten en passen wat het geval zou zijn als ik alles lossnij.
Dus heb ik een frame gemaakt met stukken sprue voordat ik begon los te zagen. Stukken om de afstand te bewaren en een kruisverband om alles recht en in lijn te houden.

attachment.jpg

Dan de kettingzaag ter hand genomen :8 en er eventjes mijn gedacht tegen gezegd met dit als resultaat.

attachment.jpg

eventjes een dryfit

attachment.jpg

attachment.jpg

bij het uitzagen er wel op gelet dat de stukken van de pvc-fenders (tussen de rode pijltjes op foto2) die normaal op de hull verlijmd worden, zo weing mogelijk beschadigd worden want deze worden wel op de hull gelijmd om dan de PE-fenders op de lijmen. De achterste pvc-fenders werden ook afgezaagd.

Hier zie je waar de verhogingsstrookjes (die stukjes tussen de rode pijltjes) zullen komen om een gelijke hull-hoogte te bekomen.

attachment.jpg

voila , zover zijn we al.

Wow Famo, als ik je bouwproces volg en als ik zie hoe over iets wordt nagedacht besef ik pas hoeveel ik nog te leren heb!

Mooi werk en een duidelijke uitleg.. Ik voel me een meesterdief, hoeveel ik hier 'steel met de ogen' :p

grtz

De oplossing kan af en toe zo simpel zijn, maar ge moet er maar op komen hé ;)

Cheers,
André

Uitleg en fotos van de bovenste plank, en natuurlijk je meesterschap dat je hier terug bewijst. Knap.

Grtz Bart.

@ Swa : De PE waarover je spreekt is dat ook voor dat model of voor welk model ?

Is voor de Dragon Hummel Sd.Kfz.165. Is wel vreemd gelopen! Normaal schaf ik altijd de kit aan en vervolgens de update sets, nu kwam ik kortgeleden alle 3 de uitgebreide PE sets tegen van Royal Model voor de Hummel van Dragon. Aan zo een spotprijsje dat ik ze niet kon laten liggen (normaal €145,00). Bij nog wat rommelen in dezelfde doos vond ik ook nog de benodigde alu barrel. :D:D Bij thuiskomst toen maar de kit besteld in China. Nu nog een paar Fruils, koperen munitie en eventueel ander loopwerk van AFV en we zijn weer rond voor een toekomstige build. Van de eigenlijke kit zal weinig overblijven en heeeeeeeeeeeel veel in de sparebox gaan, want bovenbouw, kanon, boxen etc... is helemaal in PE en resin!;)

Allez, nu terug on topic. Goed bekeken om de hull zo te fixeren tijdens de werkzaamheden, een goede tip! Ziet er allemaal zeer deftig en verzorgd uit.

Grtz,

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan