Hoofdsponsor

1/35 Jagdpanzer IV/70(A) "Zwischen Lösung" [wip]

Status
Niet open voor verdere reacties.

Famo

Well-known member
Registered
Lid geworden
23 jul 2009
Berichten
2.758
We zullen eens een ander duits vehicle in elkaar prutsen, want op de Flak ben ik momenteel een beetje beu gekeken.

Het zal deze kerel worden op 1/35 worden

attachment.jpg

In de jaren '44 wilde het duitse leger de 7,5 cm Pak 42 L/70 inbouwen in de koepel van de PzKpfw IV , nadat uit testen bleek dat de toenmalige panzer IV op vele gebieden te kort kwam tegen de T-34/85 en de JS II .De Pak42 L/70 had reeds zijn nut bewezen in de koepel van de Panther.

Nu was het zo dat het niet mogelijk was om dit kanon in te bouwen in de panzer IV koepel en daarom plaatste men hem in de jagdpanzer IV en kreeg de naam Panzer IV/70 (V) mee. De " V " staat voor de eerste letter van het bedrijf die dat deed nl, VOMAG.

Om een nieuwe romp te maken om dit kanon in te plaatsen kon dat niet doorgaan bij Vomag omdat de produktielijnen niet konden aangepast worden om op een korte termijn een nieuwe romp te maken. Dus zocht men een tussenoplossing ( = " Zwischen Lösung " )voor dit probleem. Het wapen werd in een nieuw ontworpen zware bovenbouw geplaatst op het onderstel van de PzKpfw IV AUS. J. en dit gebeurde door de firma "Alkett" vandaar de " (A) " in de naam Jagdpanzer IV/70 (A).

Nu was het wel zo dat het grote gewicht van de bovenbouw voor problemen zorgde op het onderstel vooral wat het sturen betrefte. Ook de hoogste versnelling liep constant gevaar om te falen. Door deze problemen vielen de meeste van deze voertuigen uit door technische problemen.
Nu , wanneer ze in een gevecht terechtkwamen stonden ze zeker hun mannetje. Zo schoten er 3 Zwischen Lösung-en van 1 brigade, 25 T-34/85 en ISU 152 uit in 20 uur.

Deze beschrijving is een beknopte uitleg van hetgeen op het plan staat.

Even een fotootje uit de tijd van toen. Het is wel een buitgemaakt exemplaar met een franse soldaat die je bovenaan ziet zitten ( wees eerlijk, dat past niet goed é ,een fransman op een duitse panzer...... )

attachment.jpg
bron: WWII in colour

Wat de inhoud van de doos betreft ziet dat er zo uit.

attachment.jpg

Het oorspronkelijke idee was om nog eens een poging te doen om rechtstreeks uit de doos te maken maar helaas het mocht niet zijn.
Deze loop heb ik hier gevonden in mijn voorraad.


attachment.jpg

En de PE-set van Voyager is besteld en de Friul's moet ik ook nog aanschaffen.

Intussen heb ik al het één en ander in elkaar gestoken

attachment.jpg attachment.jpg

En dan volgt een mens eens het plan voor de onderbouw van je model en kom ik hier net tot de conclusie dat er een fout van jewelste in het plan staat. Er staat op het plan dat er aan weerszijden 3 draagwielen komen wat ik dus gedaan heb , maar er moeten er 4 zijn .....
Conclusie : volg een plan en je mag afbreken ^^
Enfin ,het komt wel in orde hoor.
 
Laatst bewerkt:
Die Fransman ziet er niet echt uit, nee. :laugh:

En dat foutje met de draagwielen kan gemakkelijk gebeuren, hoewel de boxart en de foto het eigenlijk al aangeeft. Als ik voor mezelf spreek, ga ik dan zo op in het bouwen dat ik de referenties wel eens uit het oog verlies. Had het kort geleden nog met de bekabeling van mijn KV. Maar zoals jezelf al aangeeft geen man overboord, dit is in dit stadium nog te verhelpen. Tenminste als je nog een 2 extra draagwielen voorhanden hebt en de afstanden ervan op de lower hull.:huh:

Wordt trouwens een mooie build met de extra geplande goodies erbij, suc6 Famo.
 
Mooie build, Peter.

Zijn de plaatsen om de draagwielen te plaatsen niet duidelijk gedefinieerd, misschien ? Enkel zo een dun kadertje zoals Dragon wel meer toepast ?

Een klein trucje dat ik gebruik om een Panzer III en een IV uit elkaar te houden : een III heeft 6 baanwielen en 3 draagwielen, een IV heeft 8 baanwielen en 4 draagwielen. Dus eigenlijk het typenummer (III of IV) geeft het eigenlijk aan.

Veel succes met de bouw.

Groeten Rik
 
Wel heel bizar dat nu net Dragon zo'n cruciale fout maakt terwijl ze toch bekend zijn voor hun zeer kwalitatieve modellen.
Toch een vraagje... is het enkel een fout op het bouwplan en zitten alle draagwielen in de doos, of zijn er ook twee te weinig?
 
hallo
deze ga ik zeker met intresse volgen,is echt een knap model.
want staat ook op mijn lijstje voor in de hele korte toekomst:)
grten jurgen
 
@ Swa , Rik & Walesha : jaja alle stukken zitten in de doos hoor en alle kadertjes om de plaats aan te wijzen voor plaatsing stonden erop , maar verschillende kadertjes moesten verwijderd worden volgens het plan en ik heb er gewoon geen aandacht aan besteed, vandaar....
Nu dat regeltje van 6-3 en 8-4 weet ik ook maar aangezien het een tussenoplossing is deze panzer dacht ik : "het zal zo wel zijn"
Ziehier het bewuste plan

attachment.jpg

@ muis : inderdaad het is wel een specialeke , vandaar dat ik hem maak.

Intussen is alles al in orde gebracht zoals het moet

attachment.jpg
 
Je hebt het dan uiteindelijk toch nog kunnen corrigeren, maar zo'n fout zou toch niet mogen... stel dat je dat niet weet en je volgt trouw het bouwplan dan zit je daar met een foute tank! :(
 
Deze volg ik ook weer Famo. Goed begin en het eerste probleem werd reeds gepareerd.
 
Ja, met zo een plan stink je er snel in, Famo. Maar het is al weer hersteld en niets meer van te zien. Problem solved.
Plus moet je niet vergeten dat het een kit is van alweer zo'n 15 jaar geleden denk ik, vrees dat Dragon toen nog aan de weg timmerde en nog wel eens een foutje had af en toe.
 
Hoi Famo,

Ziet er een hele leuke build uit.
Zo zie je maar dat je best altijd bij de pinken blijft :)
Succes alvast

mvg

Patrice
 
Famo en een gewone build. -nono-

Succes met dit project.
 
Weer een nieuw werkje om te volgen.
 
Gastjes bedankt voor de reply's.

@ wim500 : zoals gezegd het ging ééntje OOTB zijn totdat ik de loop vond hier in mijn kast en daar gingen we weer é...... PE-setje....

@ Evel-Knievel: Tja, bij de pinken blijven is inderdaad de boodschap. Intussen een beetje referentiemateriaal bij één geschraapd en het is al van pas gekomen. niet zo geringe details (grote lasnaden) die vergeten zijn worden intussen al bij geplaatst op de bovenbouw. Misschien zal het wel zo zijn zoals Swa zegt ivm dat timmeren aan de weg. Maar ja ,ben toch aan het wachten op mijn PE-set dus kunnen we gelijk deze dingen maar doen é.
 
Gastjes bedankt voor de reply's.

@ wim500 : zoals gezegd het ging ééntje OOTB zijn totdat ik de loop vond hier in mijn kast en daar gingen we weer é...... PE-setje....

:18::18::18::18: Jup deze voornemens ken ik, ze klinken mij zeer bekend in de oren.
Maar toch veel suc6 Peter.

Cheers,
André
 
Famo aan het bouwen, dan moeten we volgen... stelen met de ogen heet dat dan :) veel plezier!
 
Hey Famo, zou het niet mogelijk zijn dat er jagdpanzers zijn met maar 3 terugloop wielen, heb dit toch al gezien op foto's?
 
@ Churchill & Sheriff : we doen ons best é

@ DJs : inderdaad ge hebt gelijk. En om het helemaal compleet te maken er zijn van dit type jagdpanzer 2 soorten, met 3 en met 4 draagwielen. Kwestie van construeren zeg ik dan :8 . Bij de andere jagdpanzer van het type 70 (V) heb je ook 2 types. Daar heb je dan ook nog eens Jagpanzers V 70 (V) waarvan alle baanwielen rubberen buitenringen hadden en zulke jagdpanzers met de 2 voorste baanwielen die geen rubber hebben. Van de (A) hebben de 4 voorste geen rubberen buitenringen.
Ik heb hier een boek in bruikleen gekregen van Silenoz waarin beide in staan zowel op tekening als op Z/W fotoos. De enige fotoos die ik had hadden allemaal 4 draagwielen , vandaar dat ik een beetje misleid was en Dragon ook gelijk heeft. Bij deze !
Intussen heb ik het chassis weer aangepast naar 3 wielen omdat de stand van de brandstof-vuldoppen dan op de juiste plaats staan. Plaats je 4 draagwielen moeten beide vuldoppen verder uit elkaar staan. Tja ,alles goed uitpluizen é......

Nu zou je kunnen zeggen verzet die vuldoppen. Dat heb ik niet gedaan omdat : 1.ze veel te goed aan de romp gekleeft hangen en 2. wegschuren en andere scratchen ........... daar heb ik geen goesting in :)
 
Heb nog een beetje verder geprutst aan de tussen oplossing en om een beetje specifieker te zijn , het voorste gedeelte van de bovenbouw.

De bovenbouw bestaat uit platen die met mussenstaart-verbindingen aan elkaar gelast zijn. De kopse kanten (dikte-kanten) van die platen hebben een geribbeld motief doordat die stukken gesneden werden met een snijbrander (zo noemen wij dat hier zo).


Nu staan er wel enkele van die kopse kanten op het gelijmde geheel maar meer dan de helft ontbreekt. Dus graveer ik de plaatnaad er zelf in alsook het geribbelde motief van de sijbranden zoals je hier ziet op de diktekant van de bovenplaat.

attachment.jpg
Gewoon intrekken met een schrijfpunt , de pvc verzachten met tamiya lijm, kleine dwarslijntjes trekken met een half gedemonteerde trekpen en nog eens lichtjes overgaan met tamiyalijm om eventuele harde randen te laten wegsmelten.Er zijn gasten die dat doen met een scalpel zonder de pvc te verzachten. Is ook een methode, niet ?

De mussenstaarten die tekort waren ingekerft en diegene die erop stonden ook nog eens her-ingetrokken omdat ze een ander motief hadden dan die van mij en ook omdat ze niet zichtbaar genoeg zijn naar mijn goesting.
Daarna heb ik lassen gelegd op de verbindingen. Nu zie je dat het opliggende lassen zijn maar dat heb ik opzettelijk gedaan omdat ze later na het spuiten en wheatheren nog goed zichtbaar zouden zijn en niet zouden verdwijnen in het geheel. eerst een foto van de kopse kanten van de fabrikant (de bovenplaat-naad is reeds ingetrokken) en dan de verbeterde versie

attachment.jpg attachment.jpg

attachment.jpg
attachment.jpg


De voorkant

attachment.jpg

Aan de achterkant was er niets van kopsekanten of of lasnaden te bespeuren en nu .........wel
Oeps wat gebeurd er hier ik ben nog niet klaar en mijn verslag word al gepost ? raar é

Enfin de achterkant

attachment.jpg

Nu op de volgende 2 fotoos zie je de verbinding van de zijplaten en achterkant. Op de zijkant zie je dat ik de kopse kant versmalt heb, dat zie aan het stukje dat ik er ingelijmt heb na eerst een stuk weg te frezen. De fabrikant had namelijk de kopse kant van de achterwand evendik gemaakt dan de voor en zijkant terwijl de achterkant dunner is dan de rest met als gevolg dat de kopse kant ook smaller moet zijn é.

attachment.jpg

attachment.jpg

Voila sie, het staat er weer op sie
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan