Hoofdsponsor

1/35 Jagdpanzer IV/70(A) "Zwischen Lösung" [wip]

• Onderwerp starter Onderwerp starter Famo
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Proper werk en duidelijke uitleg... ik ben nieuwsgierig naar het vervolg :p

grtz

Je hebt een heel goed oog voor details, ik denk dat je ook heel mooi referentiefotos hebt.

Grtz Bart.

Knappe detailering! Zelfs het dikteverschil voor en achter aangebracht, zeer realistisch. Laat de volgende update maar komen.

Hoi Peter,

Ga je de lasnaden nog een beetje bijwerken?
Want normaal zij deze een beetje platter en liggen ze niet zo rond.

Saum2012Apr489.jpg

Cheers,
André

Cheers,
André

@ GUnit & Churchill : weet ik Guy & André ,maar zoals gezegd wil ik ze bij de afwerking nog laten uitkomen, maar aan de ander kant dat ik ze misschien een beetje platter maak. Deze foto komt uit een goeie walk-around die ik ook gedownload heb en inderdaad daar zijn ze platter. Maar we zien wel é

@ D-DAY 1944 : tja, wat die referentiefotoos betreft is het wel in boeken snuisteren en het internet afspeuren en dan zijn het meestal dezelfde fotoos die terugkeren, maar we behelpen ons. Veel zakens kan je ook terug vinden op de Jagdpanzer IV/70(V)

@ Sheriff & Swa : een volgende update ? zie hieronder

Een update van het wielen geheel.

attachment.jpg

Zoals eerder gezegd heeft deze panzer aan weerszijden 4 staalwielen en 4 wielen met rubber bekleed. Eventjes uitleggen waarom er staalwielen geplaatst werden. Daar er een zwaarder en langer kanon geplaatst werd en ook dikkere pantserplaten geplaatst werden op de Jagdpanzer IV werd ook het gewicht die de vorenste wielen moesten dragen groter. Dat bracht met zich mee dat het voertuig moeilijker te besturen was en dat de rubberen ringen die voordien op die wielen lag enorm rap versleten/kapot waren.
Met dit soort nieuwe wielen was dat probleem grotendeels opgelost. Deze wielen hebben wel een rubberen ring zitten tussen de buitenste ring en het binnenste (grootste) gedeelte . Dit rubber dient ook een beetje als schokdemper

attachment.jpg

De rubberen ringen van de achterste wielen (zowel de binnenste en de buitenste) hebben een make-over van beschadigingen gekregen. Er zit er ééntje tussen die het hard te verduren kreeg.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

En dan plaatst men de wielen op de onder-romp en wat zien we dan ? inderdaad de 4 vorenste en 4 achterste staan niet in lijn. De vier achterste staan juist maar de 4 vorenste staan te ver naar buiten en staan ook duidelijk niet juist t.o.v. het trekwiel.

attachment.jpg

Dus eens goed doorvloeken en ketteren en dan maar aanpassen zekers.
En zo geschiedde !

attachment.jpg

Eventjes nog enkele weetjes.

-Zoals gezegd heeft men eerst een langere loop geplaatst in de Jagdpanzer IV/70(V) maar door de lengte van de loop had men bij het rijden last van trillingen.

-Ook gebeurde het dat de lengte van de loop nog een totaal ander nadeel had in zo'n laag voertuig (IV/70(V) ). Als ze over ruw terrein op en neer crossten gebeurde het dat die gasten hun eigen loop gewoon de grond inboorden :8:laugh: .... Tja en dan ben je tanks aan het jagen.
Nu, er werd aan beide problemen een mouw aangepast door een " travel lock" in te bouwen.

-De naam "Zwischen Lösung" werd hoogstwaarschijnlijk na de oorlog gebruikt en niet tijdens de oorlog.

- De jagdpanzer die ik hier aan het maken ben, kon 90 stuks 75mm granaten meenemen

Tot hier deze lezing volgens Famo ;)

Laatst bewerkt:
Da's weer topwerk, zoals we van Famo gewoon zijn !

Zoals Churchill al aangaf, ik zou de lasnaden wat afplatten.
Het snijbranden van platen geeft een redelijk ruw snijvlak. Hierdoor is er een zekere kier tussen beide platen welke dichtgelast werd. Tevens is een las tussen beide platen veel sterker als een las die er boven op ligt.

Toch mooi werk dat je laat zien. Het correct afwerken van de kopse kanten aan de achterzijde bewijst dat je oog hebt voor details en je referentiefoto's goed bestudeert !

We volgen dit, weeral, met plezier. :8

Groeten Rik

Heel mooie aanpassingen. Misschien kunt ge met een messing borsteltje en een Dremel de lasnaden een beetje afplatten ?

Waar is de houder voor het 4de draagwiel naartoe op uw laatste foto's ? Hier was het nog wel te zien :

attachment.jpg

Gasten bedankt voor de complimenten.

Intussen ben ik de lassen een beetje aan het aanpassen want ik heb een proefstuk met zulke lassen eens een beetje geschilderd en gewheatherd en het kwam niet mooi uit, vandaar de aanpassingen

@ Wet Sellery : Hier de uitleg op je vraagje Pascal

Ik heb hier een boek in bruikleen gekregen van Silenoz waarin beide in staan zowel op tekening als op Z/W fotoos. De enige fotoos die ik had hadden allemaal 4 draagwielen , vandaar dat ik een beetje misleid was en Dragon ook gelijk heeft. Bij deze !
Intussen heb ik het chassis weer aangepast naar 3 wielen omdat de stand van de brandstof-vuldoppen dan op de juiste plaats staan. Plaats je 4 draagwielen moeten beide vuldoppen verder uit elkaar staan. Tja ,alles goed uitpluizen é......

Vandaag is de postbode uit zwitserland langs geweest met de nodige Voyager PE voor den duits.

De PE om op de romp te plaatsen met o.a. ook de pompstokken, sleepkabel, klemmen, enz....

attachment.jpg

De fenders met de echte veertjes voor de beweegbare fenderstukken ( zwarte stukjes in klein zakje)

attachment.jpg

Een 14-tal dagen geleden leverde de koerierdienst vanuit Duitsland deze Voyager shurzen. Het zijn schurzen in net-vorm de zogenaamde "Thoma shields"

attachment.jpg

Nu moet ik er wel bij vertellen dat er waarschijnlijk weinig zal gesoldeerd worden deze keer omdat het zeer fijne (mooie maar ook niet dik) en zeer gedetailleerde PE is. Er zitten ook pietluttige stukjes in en het zal naar mijn bescheiden mening beter zijn om te lijmen.

Terwijl ik zat te wachten op dat alles ben ik gelijk ook maar gestart met de Friuls.

attachment.jpg

Nu vind ik dat het zeer mooi gedetailleerde tracks zijn en heb er dan maar een foto van genomen. De tracks in de kit hebben ook dat model dus voor de liefhebbers ,de code ziet ge op het doosje.

attachment.jpg

Tot hier de bijgekochte onderdelen.

Allee de zwitserse postduif heeft toch de weg naar belgië gevonden ;)
Ge zult je weer goed kunnen uitleven op al die PE, ziet er schoon materiaal uit

Intussen ook bijna al de lassen een beetje verder aangepast , ben er nog niet helemaal mee klaar.
Ze liggen dieper dan de eerste versie en moet eerlijk toegeven dat het wel beter de realiteit benaderd. De tips van de metaalbewerkers en niet metaalbewerkers onder ons proberen te volgen ;)
Enfin, ge moet maar zelf oordelen é

attachment.jpg

attachment.jpgattachment.jpg

attachment.jpg

Allez ,zal me stilaan in horizontale toestand gaan begeven want morgen werkdag. Chowkes :sleep:

deze ga ik zeker volgen (ben hem ook aan het maken maar 1:72)

Dat is een hoopje PE.. Wat als een poging OOB begon zal resulteren in een compleet kunstwerkje.. Ben benieuwd =)

Mooie bouw tot nu toe, en man man man, wat een hoop metaal om deze op te leuken... veel succes met deze, ...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan