intussen ten huize Famo.
De hull werd vehoogd om de fenders te kunnen bevestigen met het strookje pvc van de fenders uit de kit
Dan de bovenplaaat erop gekleeft maar eerst heb ik de binnenkant van de hull in het zwart geverfd alsook de binnenkant van de bovenplaat, zodanig dat ge later geen pvc-kleur ziet doorheen de roosters.
De bovenbouw erop gezet en hier het resultaat tot hiertoe van de pvc werken
De PE-fenders dan maar eens onder handen genomen. Het was de bedoeling om alles te lijmen maar dat plan is in het water gevallen omdat het hier om toch grote stukken gaat en ik geen rare toeren wil tegenkomen in de verdere verhandelingen. Dus werd het solderen. (Kleine onderdelen heb ik dan ook maar zo gedaan é, terwijl ik toch bezig was.)
De voorste "kleppen" (beweegbare fenders die over tracks hangen) kunnen bewegen en dat maakt het nog eens zo leuk é.
De traanplaten zitten op een frame uit 1 stuk die moest geplooid worden
Enkele detailtjes. Hier en daar zijn de traanplaten los van het frame, niet teveel maar gewoon genoeg.
Nu zijn er in de traanplaten en frame op exact dezelfde plaaten gaatjes voorzien om zogezegd de bouten/rivetten doorheen te steken. Nu, als je de traanplaat los zet van het frame is dus dat gaatje vrij doordat de bout /rivet weg is. Realistische zet van Voyager !
de rivetten moeten nog geplaatst worden op de "bout-gaten" die zogezegd nog intakt zijn.
Nog enkele accesoires die ook al gesoldeerd zijn.
De supports voor de fenders en de achterste fender-kleppen
Eventjes een trucje uitleggen om de scharnieren op de voortse kleppen en fenders te plaatsen.
Daar het zeer moeilijk is om alles op de juiste plaats te krijgen en mooi in lijn, fixeer ik eerst alles.
Ik snij 2 stukken PE-sprue af en kleef ze op de onderkant van de fender. Deze zijn voorlopig.
lijm dan de voortse klep erop ,op de juiste plaats maar zorg ervoor dat de vertikale naad "schuin" sluit. Dat doe je door de horizontale naad (naad fender met klep) een ietsie pietsie te laten openstaan en de onderste punten van de fender en klep elkaar te laten raken. Zo zal de klep niet blijven openstaan doordat de bovenste naden tegen elkaar wringen. (dat "speling-systeem" word toegepast voor het plaatsen van scharnieren op binnendeuren. )
Dan plaats je de scharnieren op hun aangegeven plaats. Het voordeel hier is dat beide scharnieren op 1 scharnierpen zitten en ge ze zo tegelijk kan plaatsen. Die pen is geplooid uit een friultrack-draadje.
Daarna de voorlopige PE-sprue stukken er voorzichtig afprutsen en checken als alles in orde is. Wat het ook is.
Om de lijmresten aan de onderkant te verwijderen trek je de scharnier-pen eruit wat het afbreken van de scharnieren tijdens het opkuisen voorkomt.
De opengelegde klep
op naar de volgende...