Hoofdsponsor

1/35 Jagdpanzer IV/70(A) "Zwischen Lösung" [wip]

• Onderwerp starter Onderwerp starter Famo
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Dag Famo, toch nog eens tijd gevonden om je topic bij te benen.

Leuke update, hoewel niks nieuws, 'k zag het deze namiddag in Brugge. ;):D

Mooie oplossing.

Veel succes nog.

Groeten Rik

@ alle commentatoren : Dankt U !! ;)

@ Churchill & Swa: Moet soms beroepsmatig deze truuk in diene aard toepassen.

@ Rik : tuurlijk niks nieuws , me niet helemaal zot maken é :8 ............ :laugh::laugh:

Goede wijn behoeft geen krans, ik zeg dus NIETS Famo !

*eigenlijk zei ik wél iets dus...

intussen ten huize Famo.

De hull werd vehoogd om de fenders te kunnen bevestigen met het strookje pvc van de fenders uit de kit

attachment.jpg

Dan de bovenplaaat erop gekleeft maar eerst heb ik de binnenkant van de hull in het zwart geverfd alsook de binnenkant van de bovenplaat, zodanig dat ge later geen pvc-kleur ziet doorheen de roosters.
De bovenbouw erop gezet en hier het resultaat tot hiertoe van de pvc werken

attachment.jpg

De PE-fenders dan maar eens onder handen genomen. Het was de bedoeling om alles te lijmen maar dat plan is in het water gevallen omdat het hier om toch grote stukken gaat en ik geen rare toeren wil tegenkomen in de verdere verhandelingen. Dus werd het solderen. (Kleine onderdelen heb ik dan ook maar zo gedaan é, terwijl ik toch bezig was.)

attachment.jpg

De voorste "kleppen" (beweegbare fenders die over tracks hangen) kunnen bewegen en dat maakt het nog eens zo leuk é.

attachment.jpg

De traanplaten zitten op een frame uit 1 stuk die moest geplooid worden

attachment.jpg attachment.jpg

attachment.jpg

Enkele detailtjes. Hier en daar zijn de traanplaten los van het frame, niet teveel maar gewoon genoeg.
Nu zijn er in de traanplaten en frame op exact dezelfde plaaten gaatjes voorzien om zogezegd de bouten/rivetten doorheen te steken. Nu, als je de traanplaat los zet van het frame is dus dat gaatje vrij doordat de bout /rivet weg is. Realistische zet van Voyager !
de rivetten moeten nog geplaatst worden op de "bout-gaten" die zogezegd nog intakt zijn.

Nog enkele accesoires die ook al gesoldeerd zijn.
De supports voor de fenders en de achterste fender-kleppen

Eventjes een trucje uitleggen om de scharnieren op de voortse kleppen en fenders te plaatsen.
Daar het zeer moeilijk is om alles op de juiste plaats te krijgen en mooi in lijn, fixeer ik eerst alles.

Ik snij 2 stukken PE-sprue af en kleef ze op de onderkant van de fender. Deze zijn voorlopig.

attachment.jpg

lijm dan de voortse klep erop ,op de juiste plaats maar zorg ervoor dat de vertikale naad "schuin" sluit. Dat doe je door de horizontale naad (naad fender met klep) een ietsie pietsie te laten openstaan en de onderste punten van de fender en klep elkaar te laten raken. Zo zal de klep niet blijven openstaan doordat de bovenste naden tegen elkaar wringen. (dat "speling-systeem" word toegepast voor het plaatsen van scharnieren op binnendeuren. )

attachment.jpg

Dan plaats je de scharnieren op hun aangegeven plaats. Het voordeel hier is dat beide scharnieren op 1 scharnierpen zitten en ge ze zo tegelijk kan plaatsen. Die pen is geplooid uit een friultrack-draadje.

attachment.jpg

Daarna de voorlopige PE-sprue stukken er voorzichtig afprutsen en checken als alles in orde is. Wat het ook is.
Om de lijmresten aan de onderkant te verwijderen trek je de scharnier-pen eruit wat het afbreken van de scharnieren tijdens het opkuisen voorkomt.

De opengelegde klep

attachment.jpg

op naar de volgende...

Het was de bedoeling om alles te lijmen maar dat plan is in het water gevallen omdat het hier om toch grote stukken gaat en ik geen rare toeren wil tegenkomen in de verdere verhandelingen. Dus werd het solderen. (Kleine onderdelen heb ik dan ook maar zo gedaan é, terwijl ik toch bezig was.)

Ja Famo, waartoe die zageventen op beurzen een mens al niet kunnen aanzetten, hè ! :D:D:D;)

Maar toch prachtig werk dat je weeeeeral ! aflevert. Een prima kit van Voyager zo te zien. Leuk dat je de keuze gelaten wordt met of zonder bouten.

Plezant om deze topic te volgen, en leerzaam...

Groeten Rik

de complimenten geven aan dat het knutselen gewaardeerd word !!

@ Rik : tis inderdaad een prima kit van Voyager maar de stukjes zijn zo dun man. Verkeerd plooien, rechten en opnieuw plooien is een te vermijden handeling want anders ......... miserie !

Eventjes een update-tje van mijnen tweege

De fenders zijn op de jagdpanzer geplaatst met dit als resultaat.

Op de traanplaten werden de bouten geplaatst en zoals voordien gezegd waar de platen los zijn heb ik geen bouten geplaatst maar gewoon de gaten open gelaten als het ware dat de bouten afgebroken zijn.
Ook nog enkele ophangstukken en ondersteuningen aan de bovenkant geplaatst.
De gaatjes die je ziet aan de binnenkant van de voorklep en fender vind je ook terug aan de achterklep en achterfender. In ieder gaatje komt een pinnetje te zitten en deze pinnetjes worden dan verbonden met een veertje. Zo word voorkomen dat tijdens het rijden de kleppen op en neer slaan. Ook handig als er grote stukken aarde of andere rotzooi tegen de kleppen stoten die gewoon eventjes omhoog gaat en dan weer dichtgetrokken word.

attachment.jpg

Op de achterfenders zijn er luiken gemonteerd om de motor-luchtinlaat af te sluiten. Om een beetje variatie in het model te steken heb ik enkele omhoog gezet.

Nog ééntje van de achterklep

attachment.jpg

Aan de onderkant zijn de ondersteuningen van de fenders geplaatst alhoewel je er eigenlijk niet veel zal van zien. Nu ,ik had ze toch gemaakt en kon ze er zowel maar opzetten, niet ?
De strook plasticcard die je ziet in het open stuk van de fender is bovenop de fender gelijmt voordat de fender aan de hull geplaatst werd endit om het model langs onderen af te sluiten. Als je schuin doorheen het motorrooster keek kon je los door het voertuig kijken.

attachment.jpg

De wielen zitten er dryfit op omdat de tracks op lengte gaan gebracht worden, maar dat is.............voor de volgende keer ;)

Mooie vorderingen aan deze... viel het nog een beetje mee met het plaatsen van de boutjes en moertjes?

Als je zo'n luikje her en der laat openstaan, wordt het meteen duidelijk hoe dit in z'n werk ging.

peter , wederom mooie vorderingen die stuk voor stuk in opbouw
zijn realisme en details weer mijn ogen doen pijnigen .

de technieken die je soms gebruikt om er toe te komen dat alles past : zijn zo leerrijk .

tom

mooie vorderingen, PE fenders zien er goed uit en die paar gesloten luiken geven een mooie variatie

@ Silenoz : eerlijk gezegd zitten er alleen maar zeskantte boutjes aan de bovenkant, aan de onderkant heb ik ze niet geplaatst omdat het een soort boutjes zijn die al breken als je er naartoe kijkt.
Het plaatsen van de boutjes heb ik deze keer anders aangepakt dan voorheen. Voordien legde ik een puntje lijm op de plaats waar het boutje moest komen en legde er dan het boutje op. Nu heb ik met mijn scalpel lichtjes in het boutje geprikt zodanig dat ik het boutje zo kan opheffen, er een beetje lijm aandoen terwijl hij op het mesje zit en dan op zijn plaats leggen. Ik moest het wel zo doen omdat anders de lijm in het gaatje kroop en zo verdween voordat ik het boutje erop kon leggen. en sindsdien doe ik het zo om bouten en rivetten te leggen.

@ GUnit & DJs : yep zo zit er variatie in maar ik heb ook vergeten te vermelden dat het ook een 2de reden heeft. En die zal duidelijk worden tijdens het verven en verweren. Als zo'n luikje neerligt en vergrendeld is met zijn draaislotje zal er vuiligheid onderkruipen tijdens de acties op het terrein. Wanneer de luiken omhoog zijn zullen de luiken afgetekend staan op de fender door de vuiligheid. De randen van de aftekening zullen donkerder zijn dan het midden. Je moet het je zo voorstellen , een vierkant met donkere randen aan de binnenkant van de zijden en deze donkere randen vervagen naar het midden toe. Een beetje rare uitleg é.
Nu het is iets dat ik zal uitproberen.

@ Tom : bedankt voor de complimenten man maar eerlijk gezegd als ik jou ultra fijn PE-werk op je motos in realtime zie, doen mijn ogen ook pijn hoor ;)

Zoals gisteren gezegd werden de tracks op lengte gemaakt en op de Zwischen gelegd.

Ondertussen proberen het effect weer te geven waar ik het over had in mijn antwoord tegen GUnit & DJs i.v.m. de "vuiligheid aftekening" die achterblijft op de fender nadat de luiken omhoog gezet worden.

Voila sie, eerst eens het stort op mijn werktafel opruimen eer ik het volgende pakje PE opentrek.

@ Rik : ;)

@ Guy : eigenlijk ben ik bij toeval op dat idee gekomen nadat ik de neerliggende luiken opgekuist had met een zachte glasvezelpen. Toen ik die nadien rechtzette ,zag ik dat er zo'n vuilafzetting was als gevolg van die bewerking op de fenders, vandaar.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan