En terwijl er een genocide plaatsvindt onder de kalkoenen en kreeften gaan wij nog eens een update-tje plaatsen want we hebben nu ook niet stilgezeten é....
Bon, er zijn enkele clamps geplaatst op den zwischen alsook de 4 staven waar men dan gewoon de reserve wielen over plaatste. Het is de bedoeling dat er niet teveel materieel op het voertuig komt te liggen wat alles een beetje realistischer maakt volgens mij.
Bovenaan de bovenbouw zijn de hefhaken geplaatst alsook de kleine beugeltjes die volgens mij dienen om een zeil vast te leggen tijdens de transport (denk ik)
De pompstok komt uit de PE-set en komt wel mooi uit op het model, al zeg ik het zelf.

De shorten op het voertuig zijn ijzeren netten ook gekend als "Thoma shields". Deze schorten werden ook op sommige jagdpanzers opgehangen en als ik mij niet vergis reden er ook Stug's met zulke schilden rond op het eind van de oorlog.
Nu, het ophangsysteem is een simpel maar efficiënt geheel maar ik zal later het systeem wel proberen uit te leggen met de nodige fotoos erbij.
Het schorten systeem bestaat uit ophangbeugels, een ronde draagstaaf/stang die langs de romp loopt aan weerszijden dmv nog eens ophangbeugels.
Alles is reeds klaar gemaakt om te monteren. Het had een beetje weg van bandwerk wat de vrolijke werksfeer niet altijd bevorderde.
Op de linkse foto zie PE liggen met een koperdraadje doorheen. Dat koperdraadje is voorlopig want dat draadje is een scharnier voor het geheeltje en zal ik in de juiste positie zetten bij het monteren. (zie volgende update)
In de platte stukjes zijn gaatjes voorzien door de fabrikant en die zal ik gebruiken om kleine messing of koperen stiftjes doorheen te steken om bij de montage het geheel te versterken.
Fotoos !
De beugels die de ronde draagstaaf ophouden aan de bovenbouw moesten volgens het plannetje geplooid worden in verschillende richtingen maar dat verliep niet zoals het moest daar er scherpe hoeken inzitten en toen die moesten geplooid worden brak de PE gewoon omdat de PE eigenlijk nogal aan de dunne kant is. En dat valt me toch wel een beetje tegen bij Voyager, of zoals we hier bij ons zeggen: "de goedkoopte zit hem ergens in"
Maar we maken daar geen probleem van hoor, we plooien dan maar zelf ronde beugeltjes en solderen de PE stukken eraan en het is weer opgelost.
De schorten zelf zijn netten die op de zijkanten verstevigt zijn met platte metalen latten waarop ook de ophangbeugels gemonteerd worden.
Het is nog niet zeker als alle schorten zullen gemonteerd worden daar het een model zal worden die toch al een beetje een "ancien" is.
Op de onderste foto zie een beschadiging aan één van de schorten. Daar de latten van elkaar getrokken zijn heb ik de boutjes weg geschuurd en gaatjes geboord waar de boutjes plachten te zitten. Er zullen later nog schorten beschadigd worden.
Voila, zo ver zijn we al