Bedankt voor de complimenten. Rookinstallaties zijn te vinden op de meeste oorlogsschepen uit die tijd, omdat men in de Tweede Wereldoorlog nog redeneerde vanuit optische doelzoeksystemen. Kapitale schepen die gestopt waren, konden zo door destroyers of andere snelle schepen uit de groep aan het zicht onttrokken worden. Het gebruik van radar maakt dit tegenwoordig onbruikbaar.
http://www.bismarck-class.dk/bismarck_class/tirpitz/history/tiropergoodwood.html
Vandaag gaan we eens kijken naar de freighter. Daarvoor heb ik nog geen definitieve referentie gevonden, maar ik kan de onderdelen al wel vergelijken met foto's die ik op Navsource gevonden heb. Daar staan de meeste belangrijke foto's van elk schip op chronologische volgorde. Hier zie je de brug van SS Lyon, een schip dat in het Middellandse Zeegebied dienst gedaan heeft: http://www.navsource.org/archives/09/22/22071.htm. De foto's zijn handig omdat ze de brug in detail tonen. Daardoor kon ik onjuistheden weghalen van het Revell model.
Er zijn veel relingen te zien op de galerijen. Ook is er een zonnekap voor de ramen zodat je niet veel van de stuurcabine ziet. Op dit schip zijn er ook verschillende geschutsposities te zien boven de vliegende brug en op de kingpost (pyloon voor de takels).
De relingen op het schip zijn allemaal vol gegoten als een opstaande rand en moeten dus afgezaagd worden.
Van de vier stukken van de brug zijn de relingen al verwijderd. Ik heb hier nog wel de kegeltjes voor de deksteunen laten staan, die heb ik na het bekijken van de foto ook weggehaald. Die steunen zijn niet meer dan dunne pilaartjes die bij de reling staan.
De dekken zijn doorgesneden op de raamlijm in plaats van aan het plafond, wat straks bij het verwijderen van de naad wel een klusje oplevert. De onderste rij sluit niet helemaal aan. De rest valt wel mee. Gelukkig heb ik bij de Columbia de patrijspoorten en de deuren niet gebruikt, die gaan hier het nodige detail opleveren. Let op hoeveel inkijk er in de stuurcabine is en hoe scheef de ramen zijn, dit heb ik daarna weggehaald.
De lagen worden nu onder druk samengelijmd, zodat ik nergens meer dan een smalle naad overhoud. Onder de raamlijn heb ik een strook metaal gekleefd, zodat ik de muur recht kan doen aansluiten zonder de brug kapot te schuren.

http://www.bismarck-class.dk/bismarck_class/tirpitz/history/tiropergoodwood.html
Photo: Taken shortly after the air attack on 22 August 1944 (Operation "Goodwood II"). Tirpitz is located in the upper right corner, hiding behind the smoke (...)
Even incomplete smoke screening upsets the correctness of the enemy's aim and it has been decided from now on to use it in wind strengths up to 9 meters/second (8.2 yards/second) irrespective of possible gaps". The Germans also ordered a reduction in the required time of notice for smoke from 10 to 7 minutes.
Vandaag gaan we eens kijken naar de freighter. Daarvoor heb ik nog geen definitieve referentie gevonden, maar ik kan de onderdelen al wel vergelijken met foto's die ik op Navsource gevonden heb. Daar staan de meeste belangrijke foto's van elk schip op chronologische volgorde. Hier zie je de brug van SS Lyon, een schip dat in het Middellandse Zeegebied dienst gedaan heeft: http://www.navsource.org/archives/09/22/22071.htm. De foto's zijn handig omdat ze de brug in detail tonen. Daardoor kon ik onjuistheden weghalen van het Revell model.

Er zijn veel relingen te zien op de galerijen. Ook is er een zonnekap voor de ramen zodat je niet veel van de stuurcabine ziet. Op dit schip zijn er ook verschillende geschutsposities te zien boven de vliegende brug en op de kingpost (pyloon voor de takels).

De relingen op het schip zijn allemaal vol gegoten als een opstaande rand en moeten dus afgezaagd worden.

Van de vier stukken van de brug zijn de relingen al verwijderd. Ik heb hier nog wel de kegeltjes voor de deksteunen laten staan, die heb ik na het bekijken van de foto ook weggehaald. Die steunen zijn niet meer dan dunne pilaartjes die bij de reling staan.

De dekken zijn doorgesneden op de raamlijm in plaats van aan het plafond, wat straks bij het verwijderen van de naad wel een klusje oplevert. De onderste rij sluit niet helemaal aan. De rest valt wel mee. Gelukkig heb ik bij de Columbia de patrijspoorten en de deuren niet gebruikt, die gaan hier het nodige detail opleveren. Let op hoeveel inkijk er in de stuurcabine is en hoe scheef de ramen zijn, dit heb ik daarna weggehaald.

De lagen worden nu onder druk samengelijmd, zodat ik nergens meer dan een smalle naad overhoud. Onder de raamlijn heb ik een strook metaal gekleefd, zodat ik de muur recht kan doen aansluiten zonder de brug kapot te schuren.
Laatst bewerkt: