Hoofdsponsor

1/350 USS Columbia CL56 + USS Artisan

ERVARING
*
BOUWWIJZE
*
BOUWBUDGET
*
BOUWSTATUS
*
COMMENTAREN
*

StevenVD

Well-known member
Registered
Lid geworden
12 jul 2012
Berichten
4.302
USS Artisan, ex-ABSD-1, ex-AFDB-1

Soms is de postbode in Sint-Katelijne-Waver te beklagen. Dan is er weer een bestelling gebeurd op scheepsbouwgebied.

39938e7c8f6740176daa38082a3e0ac9.jpg


Ik wist dat dit pakket een van deze dagen zou aankomen en meteen het startschot zou geven voor het volgende project.

f26d3f78a329ca91a6dc53d9fb38e368.jpg


Takom koos ervoor om de technische omschrijving te gebruiken als titel voor deze bouwdoos van een drijvend droogdok. Een meer prozaïsche benaming ervan was USS Artisan. Eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik hiervan tot een half jaar geleden ook nog nooit gehoord had, terwijl er toch een aantal van deze dokken gebouwd zijn en sommige nog in dienst gebleven zijn tot in het nieuwe millennium.

addd3d0a7817ed929a50e2ad47e26868.jpg


Dit dok is in modules gebouwd (1 is op bovenstaande foto te zien) aan de westkust van de VS in 1942/43 die dan naar Espiritu Santo gesleept werden in de New Hebrides. Bij de positionering daar is een van de modules gezonken waarbij 13 matrozen omkwamen. Na de assemblage woog het dok 38.000 ton en was het 283 meter lang en 78 meter breed. Het hefvermogen is 90.000 ton. in 1945 is het dok verscheept naar de golf van Leyte waar het tot 1946 dienst deed. Er is een film gemaakt van het aanmeren van het slagschip Idaho, waarbij je het dok eerst in verzonken toestand ziet. na het binnenvaren van het schip tussen de twee kademuren zie je dat het dok vol lucht gepompt wordt en het schip op het droge komt te liggen.


Na de oorlog is het dok opgeborgen in Pearl Harbour maar de helft ervan is naar Guam gesleept, waar het zijn naam kreeg en van 1970 tot 1986 dienst gedaan heeft. Daarna is het in stukken verdeeld die een verschillend lot gekend hebben, verschillende zijn nog niet zo lang geleden verkocht. Het dok kwam eerst uit in kleinere schalen zoals 1/700. De volgende zaken vind je in de bouwdoos:

085431aecb85d78e42084fe1e9aa762e.jpg


10 scheepsrompen voor de pontons.

641230d6e315271dcc0a3e83fcf1e43b.jpg


199c1bda41bcc0fef616d54a28903dec.jpg



Telkens 10 dezelfde sprues met een dek en met alle opbouwonderdelen.


7d520d509b7664e5712f96177335ed39.jpg



2 sprues met de uiteinden en de havenkranen die op de muren konden rijden als de modules gekoppeld waren.


9f9a696c8c7848ff0fcaf84c6d04dd30.jpg



Een enorme hoeveelheid PE aangezien veel stukken 10 keer nodig zijn.


d8819c346b48ed3e50e597e2513857f5.jpg



Decals zijn er niet zoveel.


c1ebb61aff12570036228e820f2b8ee3.jpg



057df893925715b61749b86a9cad3c44.jpg



De handleiding telt maar 13 stappen aangezien er veel bandwerk bij is. Er is een kleurenblad bij.


USS Columbia


Toen ik de aankondiging zag dat er een dergelijke kit uitkwam, was ik in het bezit van een bouwdoos van een lichte kruiser van het type waarvan foto's in dit droogdok bestaan. Ik had die doos eigenlijk gekocht om USS Birmingham mee te maken, die de naam aan deze kit gaf. Het is de tweede uitgave van een Cleveland-type kruiser van het merk Very Fire. Het lot van de Birmingham is verbonden met dat van de USS Princeton die ik eerder bouwde, zoals je kon lezen in mijn topic: https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=4&t=50414. Maar de mogelijkheid om zo'n schip te kunnen presenteren op een nieuwe manier, namelijk als full-hull op een droogdok dat zelf als waterline gebouwd wordt, kon ik niet laten liggen. Daarom heb ik de volgende set-up bijeen gebracht.


6b1099bc471bd6989f603b28defc53f4.jpg



76b2f93f39757cf4794d0b2bb23f0889.jpg



cecd64a10625e7b9eb96461c12ffddd0.jpg


5786f5aed510e48de4f6f2785977c189.jpg


4010a2e63c21760fc9ba97c407b74889.jpg


Ik heb de romp vergeleken met die van de Princeton, dat is namelijk een ex-Cleveland romp. Het komt er gelukkig mee overeen qua lengte.

ce6096b00cf491f7a4557d5a57ad7a95.jpg


Gelukkig had ook de USS Columbia een interessante levensloop. Het schip had de volgende technische gegevens:
Waterverplaatsing 11,744 (long) Tons, bemating 180 (oa) x 20,22m)
Wapens 12 x 6"/47, 12 x 5"/38AA, 28 x 40mm, 10 x 20mm, 4 vliegtuigen op een hanger achteraan
Pantser 5" gordel, 6" koepels, 2" Dek, 5" commandotoren.
Machines 100.000 pk , snelheid 32.5 knopen, bemanning 1255.

Het was gebouwd in Camden in 1940 en ik heb de volgende foto's van Navsource gehaald.

f8e7132ebd70680641aa9d082003c4df.jpg


d9ddd81e578f25824ada8c2246dd1d6c.jpg


Tewaterlating.

2ef83fb3b6e06fc82c6acb9c917a5f81.jpg


1942, Measure 12 vlekkencamo.

dcda041127826640772bda721f6352e7.jpg


1944, gestreepte camo.

50e80715cba0e679f06cdbd1f67dd456.jpg


d00ea8ba97b393241e4641a97913a26f.jpg


87006c63a2422c74c8114e188c123d7a.jpg


179a5cb517565054b277250715c6f7aa.jpg


5af644d3c0c2650d1769f7abe9d74b53.jpg


De foto's die ik het meest ga gebruiken uit 1944, de Columbia vaart binnen in het droogdok in Espiritu Santo.

a9b0388bfc4001927e412b5f89282fa4.jpg


566635e047f8c84db9f0a8c1f968614f.jpg


c6e831f6b735ea7a52c962f487a9dc3f.jpg


1945, een kamikaze richt grote schade aan op het achterdek.

32e22faae4415faeee4e840f7ff2dd30.jpg


De kruiser wordt naar zijn laatste rustplaats gesleept door dezelfde sleepboot die haar bij de tewaterlating geassisteerd heeft.

Nu nog eens zien wat er nog in de doos zit.

e1f9e84b1fcfcdc42cc3c34950fdb458.jpg


De romp is toch even lang als acht van de tien stukken droogdok.

37f20d51674dd4fef61cc404a5f08a09.jpg


d2872e232046d3608882f9dffc2975fa.jpg


1aab9338c0c06928f076cbb0be626e8b.jpg


a6a9b3d3944cf45b2191f63d906a1dc7.jpg


ed27e93e1437cecd44831502d35dd50a.jpg


115d1b2ae4e31a4a3f8da9d6e083e208.jpg


a976186f514d83ee837681e100fc35b2.jpg


a7684232becb09cf7a7d35d0e6dea3b1.jpg


89a913b3ba681b57a4ab225a37e6bf07.jpg


Bij de kit zit ook een vel PE van degelijke kwaliteit.

98a191da6acb173fc7102d19169b30e7.jpg


Er zijn wat decals zoals de vlag op de mast. Dan is er de zeer ordelijk opgestelde handleiding met kleureninstructie voor de Birmingham, die ook voor Columbia 1944 gebruikt kan worden.

782a9db434871036de8e97b0d2578727.jpg


fd9cd2a74835a8efbe06f4e07fd09da6.jpg


48543abbb486fdd36653d32872221032.jpg


Bij deze kit heb ik ook de upgrade voor de eerste doos van Very Fire, de Cleveland gekocht. Ik heb namelijk de indruk dat het bedrijf, zelfs al zou het nog bestaan met een inactief geworden website, niet snel de upgrade voor de Birmingham zal uitbrengen. De verschillen lijken me ook miniem, met een andere topradar en een paar AA-installaties die vervangen zijn. Gelukkig lijkt de Columbia het meest op de Birmingham. De set is een multimediakit die haast tweemaal zoveel kost als de bouwdoos en het bevat vijf vellen extra PE, gedraaide loopjes en masten, een houten dek, een ketting en een aantal sprues en resinblokken. De handleiding bevat grote indrukwekkende kleurenfoto's.

7865df1582d552c0d585d5622a8fdd59.jpg


fff6dc314cba18abb645bec949dbacac.jpg


6ca6f10de8a1dbd8c894b70193917337.jpg


bba2216e4362d855bc716911dcf0826f.jpg


81994d4be0ea83905e20fc3dfac0fef5.jpg


9e5f788e7d78ae4fbc8ee259525a62fe.jpg


5e1928ef3266e62781cc4cda62c08a29.jpg


c68b1ca51700d65ca13cd5c2c92efb9e.jpg


Ik heb een complement van drie sets bemanning van Ion Models gekocht, ook een merk waar ik nog niet eerder van gehoord had. Deze figuren zijn luxueus verpakt en zitten met het hoofd op de printplaat waardoor de voeten vast minder schade oplopen bij het verwijderen.

9398caf64c5def64eaca96c608de8207.jpg


321aa4cd284c3df278acef172e0e2155.jpg


Als referentie vond ik niet zoveel over dit schip, er is een boekje uit de reeks In Action over lichte kruisers en dan heb ik nog een mooi opleidingsboek liggen over scheepsartillerie waar de secundaire en luchtafweerbewapening in geïllustreerd zijn. De 6 inch-kanons staan er niet in, er wordt in die klasse meer verteld over 16-inchers. Ik heb dit boek wel nauwelijks gelezen, alleen al de inleiding over de gebruikte springstof is een tiental bladzijden lang. Er staan in dit boek wel veel mooie afbeeldingen van de inwendige onderdelen van de kanonnen.

c1a4dd969ab5ea97376067026a4330e1.jpg


d426ade0590c96bcbb6bafb3bf7bbfdc.jpg


16ca62740dd7ea281c867149be73ceee.jpg


dda94d86670eca5c3238feaca8ee9a52.jpg


a55952979273e8f441c8815506ddd981.jpg


d43fc39a410a06a4d262acca2f94bf00.jpg


Het zal eerst wat heen en weer gaan tussen het topic van de LST en dit, gelukkig maakte die ook vorderingen de vorige week.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ga dit te zijner tijd 's op mijn gemak bekijken.
 
ik ga hier stilletjes in een hoekje zitten , niks zeggen of doen met ne droge mond want die is ondertussen open gevallen
veel heel veel succes Steven
 
Daar ga je wel een tijdje zoet mee zijn , veel succes met dit mega project.


Greetzzzz Modest.
 
Amai, serieuze boterham om te verwerken.
Moet toegeven dat ik van het bestaan van die droogdokken in WO2 ook niet wist. Je leest soms "repaired in dry-dock" maar nooit aan gedacht dat dit drijvende dokken waren. Dit gezegd meen ik dat er op één van de foto's genomen na de aanval op Pearl Harbour wel ergens zo een dok te zien is.
Veel succes en deze volger zal je niet uit het oog verliezen.
 
Dit zal weer de moeite zijn om te volgen.
 
Mooi project, maar wel gigantisch veel werk lijkt me. Succes met de bouw en volg een beetje vanop afstand.
 
Ik heb de info net eens tot me genomen. Schaal 1/350... flinke jongen wordt dat! Ik vind het leuk dat er details aanwezig zijn zoals de grote kraan bovenop.

Grote complimenten ook aan Takom dat ze zoiets aandurven. Hoe groot kan de modelbouwmarkt hierin zijn??

Veel plezier en succes gewenst met dit grootse project.
 
Veel plezier ermee Steven.
 
Bedankt aan alle volgers, ik ben er in gevlogen. De volgende foto maakt duidelijk dat het met de eerste bouwstap al meteen menens is, met 20x 6 onderdelen. Ik besef nu ook pas dat er 20 plastic Oerlikon luchtafweerkanonnetjes zijn, terwijl ik vandaag voor de stand van Aber stond op Artevelde Challenge. Eerst maar eens kijken of ik er nog ergens heb.

462658ab053e9171bd7e08ef501a60a2.jpg
 
Ai ja dat zul je net zien. Maar ik twijfel er niet over dat je 26 november naar ESM in Houten komt (en misschien al eerder een grote beurs)?
 
Dat zal toch de eerste zijn, Roy. Maar ik denk dat het beter is om daarmee te wachten tot het schip ver genoeg af is dat ik ze allemaal tegelijk kan maken.
 
Dat is al een serieuze berg plastiek Steven, veel moed gewenst.
 
Een van de hoofdregels die ik zelf bij aftermarket (of mogelijk zeldzaam wordende kitjes) hanteer: koop het zodra de gelegenheid zich voordoet, want je weet nooit of het bedrijf morgen nog bestaat.
 
Bedankt voor de reacties, de eerste klus is achter de rug, de 20 stukken steiger bouwen. Je moet daarbij wel opletten dat je de onderdelen juist combineert, want elk stuk heeft een buiten- en een binnenkant en die zijn van binnen bijna hetzelfde. Er kruipt heel wat lijm in, dus dit doe ik niet met Extra Thin maar de gewone modelbouwlijm.

31e9f08b4ce61b6ff10503cc64a788d9.jpg


Na deze foto viel er een om en daarna een hele rij. Nu kan dit gelukkig nog geen kwaad. Het ontwerp is zodanig dat je de stukken makkelijk kan dry-fitten en los op het dek kan laten blijven zitten.

5819b7b81ab6c976499b051bf6286d9c.jpg


Als je de modules naast elkaar zet, dan raken de randen van de steigers elkaar en vormen een doorlopend vlak.

30ef9c0fec7ab5e3d7056f71798acedd.jpg


Het was nog niet goed mogelijk het dek aan de drijver te fitten maar ik heb toch de volledige opstelling een keer uitgevoerd.

ee14c68ce7cac6eb9b73caf575af57fe.jpg


Daarna heb ik de scheepsromp uitgesneden en er een keer op gelegd. Er moeten nog wel een dikke 500 blokjes onder, zodat die romp nog een paar millimeter omhoog zal komen.

d38d9883a8ee55b19b535df010b38777.jpg


338b32c481ebd272b7407c83a939541d.jpg


Aan de uiteinden komt er nog een staketsel bij.

9d1a5fb28aade6eecb726055c32c7632.jpg


De hoogte van de muren boven het dek is vijf centimeter, in het echt dus 17.5 meter.

f42301737297acc755d133d13b1c9831.jpg


Nu begint het detailleren van de steigers. ik heb al bevonden dat de vorm van de sprues bij Takom een verbetering is tegenover de ronde sprues die klassieke merken hanteren. De kleine stukjes kunnen daardoor plat tegen het werkvlak gelegd worden en schieten niet weg als je er in snijdt.

47053e4776da6112ec1d51b337078d06.jpg


21f4272f4a0d3b32e893802faabdf4de.jpg
 
Te gek voor woorden....
Ik volg vol bewondering...
 
Bedankt voor de aanmoedigingen. Het droogdok wordt nu voorlopig vastgemaakt aan een plank, zodat de afmetingen van de vitrine voor het diorama bepaald kunnen worden. De plank is aan een kant in twee geplitst maar dit valt weg door ze af te zagen op 90 centimeter. De breedte is 30 cm.

8a1069b71ce610d8b67dc9b0ff29e62f.jpg


De pontons hebben elk twee openingen met daarin een zeshoekige uitsparing waar net een moertje M3 in past. In deze openingen wordt een aanduiding gemaakt met potlood.

6698478f21398674a8f082a4b1f31302.jpg


Op deze aanduidingen werden gaten geboord. De afstand van de korte zijde wordt bepaald door de platformen die er moeten komen. Ik heb wel gemerkt dat van de twee identieke platformen die Takom voorziet, er maar een op elke referentiefoto staat. Aan de andere kant ligt er steeds een kleiner, rechthoekig ponton.

e6c2dda4f5197ef72adcfd0e176b0bae.jpg


Aangezien er 20 gaten in de plank zatten en het toen een nationale feestdag was, moet ik hier de nodige schroeven vinden. Ik heb de pot maar uitgegoten om ze te zoeken.

774a7b7b6381dd6406ea112d0097ce47.jpg


Er zijn er 20 uitgekomen van een wat variabele lengte.

f1a10babfcf3af50b09962e990abf9f1.jpg


In de pontons zijn de moeren vastgelijmd met secondelijm en zijn daarna de openingen dichtgekleefd met ABS buizen.

d31ebfb525b4c379f0b12d4cc19cf7ae.jpg


Nu konden de rompen dichtgekleefd worden.

9b2d7bf9ec7714f4e5241ddb7b3b5f75.jpg


In de bodem van de plank worden verzonken gaten van een grotere diameter geboord, zodat de pontons vastgezet konden worden langs onder.

09b19587c9d4c44f45744ad73abd5fa3.jpg


Op dit moment was ik op zoek of er niet nog andere vaartuigen aan het diorama toegevoegd konden worden. Er zijn er steeds te zien op de referentiefoto's.

59232cb5551f207422cf593b391f5b48.jpg

( http://www.navsource.org/archives/09/28/2892.htm : A painting by the artist Wayne Scarpaci entitled "South Pacific Advanced Base" depicting USS Mississippi (BB-41) in floating drydock USS ABSD-2, 1944. Next to her is USS Delta (AR-9).)

d6be827bd27faaa1c604098616160453.jpg

(http://www.navsource.org/archives/09/28/2801.htm : USS ABSD-1 with USS California (BB-44) in the dock, at Espiritu Santo, New Hebrides Islands, circa 8 September 1944.
US Navy photo from DANFS
)

Het grote schip USS Delta dat je naast het dok ziet, is een C3-type transportschip, dat voordien "Hawaiian Packer" genaamd. Nu heb ik een bouwdoos van dat type schip toevallig een hele tijd geleden op een rommelmarkt gekocht, zonder te weten dat het tijdens de oorlog gebruikt is. Nu komt het dus goed uit, al gaat het om een stokoude kit met een mal uit de jaren 50, waar 1/380 op staat. Als je de romp van het schip vergelijkt met de afbeeldingen, dan gaat het volgens mij eerder om 1/350.

ba320a1fa662ecfcc9fbc946d3e2d1f3.jpg


1c371a2da5408684a73661190a4603b7.jpg

(https://ww2db.com/image.php?image_id=31177 : Cruiser USS Nashville in floating drydock ABSD-1 at Espiritu Santo, New Hebrides late Jun 1944. Nashville was having hull damage repaired after a close bomb near-miss in the Bismarck Sea on 4 Jun 1944.)

Nu worden er nog wat elementen op de kade aangebracht, zoals verlichting en ventilatiebuizen, die ik openboor.

ebbe602ae77acd4c566e812f832b8403.jpg


a6eb4d7810b0f3e4d1f4f4bf4e435b63.jpg


6cb8021ee9761aedcd8c43f2d917e00c.jpg


In de kadeblokken zitten officiersverblijven. Ik kwam er wat meer over te weten in een interessant artikel waarin beschreven wordt hoe de verticale delen van het dok tijdens een transport horizontaal naar binnen geplooid worden. Daarbij worden de plafonds muren en omgekeerd. Een van de opvallendste aanpassingen zijn de posities van de AA-guns (de sleutelgatvormige tekens op de kade) die in dat geval met hun pantserplaten naar de zijkant overgebracht worden. Voor de oprichting van de muren worden grote hydraulische krikken gebruikt. In het artikel zijn ook verschillende doorsnedes getekend, waardoor je kan zien welke compartimenten onder water gezet kunnen worden. Ook de gekantelde delen hebben ballasttanks, daarvoor zijn vast de vele buizen die ik aan de binnenzijde moest monteren. Het verklaart ook waarom Takom de onzichtbare zijde van de muren heeft afgewerkt met luiken. Je kan dus zelfs de pontons afzonderlijk als transport bouwen als je wil.

https://books.google.be/books?id=bCEDAAAAMBAJ&pg=PA121&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false

1f8aa339aaa3d57b65b9519d878b9476.jpg


2bbe35426c1a510ab7b0892eb1114338.jpg


Ik vond er ook een paar mooie detailfoto's van op het net (https://www.sas1946.com/main/index.php?topic=24408.0).

53df00335004547d99831bb43948c0d0.jpg


1e827ae8dbef3dbd256b303af5a64309.jpg


2c889d9667752109a1a0c878bcf148c0.jpg
 
Laatst bewerkt:
Heel interessante uitleg over een vernuftig stuk techniek, weeral bijgeleerd.
Gaat je plank niet te smal zijn als je die cargo er naast gaat leggen?
 
Ik vond dat ook interessant maar het is wat raar dat die belangrijke info zo ver verstopt zit in een tijdschrift uit 1945. Om de freighter er gemakkelijk bij op te krijgen, beschik ik over een plank uit hetzelfde materiaal van 5 centimeter breed die ik er tegen ga schroeven. Je kan ze zien boven op de laatste foto.
 
Laatst bewerkt:
knap stukje engineering... en een mooie kit ook. Ga je die boten waar het personeel in sliep ook proberen te maken?
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan