Hoofdsponsor

1/350 USS Columbia CL56 + USS Artisan

ERVARING
*
BOUWWIJZE
*
BOUWBUDGET
*
BOUWSTATUS
*
COMMENTAREN
*
Erwin, ik zag dat L'Arsenal mijn barges eindelijk verstuurd heeft, dus dat geeft meer uitzicht op wat er toegevoegd kan worden van vaartuigen. Ik ben tot de vaststelling gekomen dat het schip op het eerder getoonde schilderij onmogelijk USS Delta kan zijn, aangezien die rond deze periode in de Atlantische oceaan dienst deed. Het wordt dus een ander, gelijkaardig schip.

De volgende stap was het afwerken van de twee buitenste droogdoksecties. Aan een zijde kregen die een ladder. Die moest je samenstellen uit vijf platformen en de vier trappen daartussen. Alleen zijn er geen paspinnen voorzien, dus moet je goed naar de tekeningen kijken. De relingen aan de trappen hebben wel duidelijke pasopeningen op de platformen. Ik had ze eerst een paar millimeter fout en heb beide ladders terug moeten losmaken van de muur, waar ze als een geheel van loskwamen. Nu zouden ze goed moeten zitten, een vijfde trap komt er als de secties samenkomen.

d9f330e089fa596f684d33a39ae46583.jpg


Dan komen de beste details uit deze kit aan de beurt, de twee 15-tons kranen. Ik had in de vorige post gezegd dat ik deze wilde aanpassen, maar ik vond het uiteindelijk onnodig. Er bleek veel meer PE in te gaan dan ik aanvankelijk opgemerkt had. Het bestuurdersgedeelte is grotendeels doorschijnend door het vele PE raamwerk. Om die reden moest ik dit ook aan de binnenzijde in de primer zetten.

de7dee93f6108d20a6cf4ade6154810a.jpg


De twee kraanarmen hebben ook weer de plooilijnen geperforeerd, wat plooien zonder een tool mogelijk maakt.

af4040230a3f671d88ce7e02b560f03f.jpg


Na het lijmen ben ik wat met een staalborsteltje aan de slag geweest om lijmvlekken weg te halen.

63d8190cf0accbb3d9d101cbaa0b4c23.jpg


De ramen zitten op de cabines maar er moet wel rekening mee gehouden worden dat de kraanarmen en de hefbomen in hetzelfde gewricht samenkomen. Dit mag je dus niet te snel vastlijmen.

ee6729c8ed654928a8af49034478bff5.jpg


De kraankabels worden strak gespannen geleverd, maar je kan dit niet vastlijmen zonder wat doorhang in te werken. Anders buigen de kabels naar buiten toe. Om dit weg te werken zou je flink wat gewicht op de armen moeten laden.

a670e6f26383d68f9a1789d21a62e01a.jpg


De laddertjes en de takels zijn de kers op de taart.

81d019abbe616a285d9f51a2ac798257.jpg


Nu worden de loopbruggen gebouwd. Dit zijn de indrukwekkendste stukken PE die ik al gezien heb, maar ook nu zijn ze in een handomdraai te plooien.

b82360a4dd044a5ac1b18d993d028d8a.jpg


Het was niet zo duidelijk moe je de reling moet uitlijnen op de bruggen, blijkbaar mogen ze aan beide kanten niet het uiteinde raken. Daardoor heb ik eentje terug los moeten maken, die daardoor een stuk moeilijker terug te zetten was.

0a60c35c0cdef9d7954fc2f2572e453f.jpg


De plastic stukjes om ze aan de muren vast te maken, moet je naar eigen inzicht op hun plek zetten. De bovenste twee hebben twee mini-paspinnen, maar daar zou je zelf de gaten voor in de muren moeten boren, wat natuurlijk onzin is. Ik heb ze gewoon weggesneden en het ding plat op de muur gekleefd. Met behulp van de brug kan je het onderste stuk plaatsen, waarbij de brug beweegbaar blijft.

2138855b80bca7050de6bda5db455a0e.jpg


682a1de3b4f83afbf4d296f0b3f93fe6.jpg


Met de kranen op hun rails levert dit al een aardig plaatje op. Ik ga waarschijnlijk nog de reling op de pontons plaatsen. Dat kan het verweren wat bemoeilijken maar er moet teveel aan geplooid worden om dit na het spuiten pas te doen.

ebc0ab6a72e57c01511d416f7a06fe21.jpg


a1907fa2a767d22d1bd5e6451c4366b7.jpg
 
Was even bij lezen en kijken.
Toch wel indrukwekkend met die pe.
 
Prachtig PE werk! Hoe groot is zo een kraan Steven? Enkele cm?
 
Je hebt de fase in de bouw bereikt dat het model echt gaat leven, met deze prachtige PE-delen. Ze verduidelijken hoe klein de schaal is en zien er tegelijkertijd fantastisch uit.
 
Iedereen bedankt voor de reacties. De hoogte tot aan het puntje van de giek is 8 centimeter, de diameter van de arm ook. Ze brengen de hoogte van het model boven de waterlijn op 14 centimeter.
 
Ik zat enkele dagen ziek thuis, dus ik ben meteen verdergegaan met de reling die rond de pontons loopt.

e69bfcc4fe775809c199afabd186271b.jpg


Als je al deze stukjes reling achter elkaar legt, kom je aan 1 meter 80. Maar de reling loopt alleen recht aan het vooreinde van de pontons. Om ze makkelijk te bevestigen, zijn er voor alle stanchions kleine locator holes. Je hoeft de reling dus alleen ongeveer in vorm te plooien.

71ac3ceced794aba62c9c070ae2a8d2c.jpg


Ik heb ze dan telkens in drie bewegingen vastgelijmd door telkens een druppeltje op de holes te leggen, de reling te plaatsen en het teveel weg te nemen met een doekje. Daarna heb ik de lijmvlekken weggefreesd met een puntige frees. Probeer je de reling zelf te lijmen, dan zit er steeds te weinig lijm op en springt ze uit de holes. Misschien zou dit met dikkere CA-lijm wel lukken maar die heb ik niet in huis.

c28769d07ddd97b672937fec34468051.jpg


e7b9d9e82a58fa6b3b1f1d8482c510b3.jpg


71e17eaa6d3626fd41e7ccf97460dc32.jpg


0aa6cea32998ad394796cc046788ce47.jpg


We gaan terug over naar de Columbia. Ik had eens in de sparebox gerommeld en daar kwamen een paar nuttige sprues uit. Ik wilde de schroeven van de Princeton/Independence kit van Dragon vergelijken met die van de Birmingham/Cleveland kit van Very Fire, want ik zou nu toch de volledige romp moeten tonen. Beide schepen zijn gebaseerd op dezelfde romp. Het blijkt dat de 8 schroeven van Very Fire (ja, ze hebben wat stukken dubbel toegevoegd) er heel anders uitzien dan die van Dragon. Ik heb daarom ook de referentie van de Independence erbij gehaald en die toont toch wel heel duidelijk aan dat Dragon de meest realistische optie is. De pitch van Very Fire is veel te sterk en de bladen te klein.

26d9d7cd264ef5581559b1209253b825.jpg


Ik ben ook begonnen aan de 6 inch geschutstorens. Bij de uitbreiding zitten PE verluchtingskokers en resin blast bags die een stuk mooier zijn dan de plastic stuks van de kit. Het resin past ook heel mooi in de torens, je hoeft het niet op te schonen.

2db906e3532707b97a0514017c8ea2f5.jpg


Maar in de handleiding van de uitbreiding wordt niet duidelijk gemaakt hoe je de 6-inch lopen van de 5-inch kan onderscheiden, de tekening toont namelijk nog de plastic cad-weergave zonder de kraag. Ik ging er daarom maar vanuit dat die van 6 inch de grootste waren met de iets langere kraag. Maar dat wordt eigenlijk bepaald door hoeveel van de loop in de blast-bags verdwijnt, en de 5-inch turrets hebben geen blast-bag. Ik vergelijk dit met de set van Infini die ik voor de LST kocht, daar staat van elk gedraaid stuk een 1/1 tekening in de handleiding en is elk zakje gelabeld.

1ed6db0f3c6c96916b05c2d3682ebdbf.jpg


Het was ook nodig om de openingen in de blast bags uit te boren, ze waren niet diep genoeg voor de paspinnen van de loopjes. Bij de meeste had ik nog steeds wat opvulwerk aan de basis. Ik moet ook opletten hoe ik de torens afwerk, want niet alle turret-details die in deze set voorkomen, zijn te zien op foto's van de Columbia.

a8d9374b6a4e4eedff873c4331d0329c.jpg


Vandaag kon ik ook de glazen afscherming voor het diorama gaan ophalen bij mijn reptielenwinkel Gekko Reptiles in Lier. Het zag er prima uit. De prijs was 95 euro. De maten zijn 85 x 40 x 20 centimeter, het glas is 4mm dik.

d1929a89602cc5319455c846c70edaf3.jpg


Ik maakte de ruwe opstelling van de ABSD, de kruiser, de freighter en de werkboten die ik al had. Ik zal nog een paar millimeter in de breedte van de plank moeten halen om de binnenste profielen te doen passen.

d1f7c058b2161b89a38d370c21477ee3.jpg


De stolp past er net in.

376bc129e24d167026acd1919cf8244c.jpg


de0a92e5b08b026a6a0f2255d0dd3f42.jpg


cd2048c65ee21e4477d06cbdc5b7e398.jpg


De bestelling van L'Arsenal zou daar vertrokken zijn maar zit nog bij Mondial Relay. Als die hopelijk deze week bij de groentenwinkel aankomt, zou ik een melding moeten krijgen.
 
Bewonderenswaardig werk wat je hier doet, knap!
Zal wel niet zo makkelijk mee te nemen zijn naar beurzen qua gewicht vermoed ik?
 
Bedankt, Beyond. De Zuikaku was al zwaar en nu komt er nog een partij glas bij. Om het diorama af te werken, wilde ik ook minstens een sleepboot erbij hebben. Die zag ik op een van de foto's van ABSD's.

c8b1387288571ca58750871aced9cfad.jpg


Omdat ik geen zin had om dat allemaal te scratchen, schuimde ik de webwinkels af op "1/350 tug" en daarbij vond ik de volgende kit, die ik al binnen een paar dagen hier verwacht.

26e21da01690f32b226d44f1dafbbd49.jpg


Nu werken we de geschutstorens van USS Columbia af.

9eb204817ce385d5448cf1939a3d0169.jpg


Op deze foto zie je de ringen en ladders onder de geschutskoepel B en X.

14ffed18936dce86f6840318e8c0915a.jpg


Ik heb alle ladders op de koepels aangebracht zoals in de handleiding, al zag ik op voorgaande foto dat ik er al te veel heb.

a913dda973b27688718be8ead27925b2.jpg


Er zullen nog details op moeten komen, maar die zag ik nog niet in de bouwdoos.

aa8ccba44c31b6d4d09208728f073670.jpg


3ea96fe3001a7f58632f1ebb87384f0d.jpg


Nu worden de 5-inch DP guns gebouwd. Je krijgt bij de kit de loopjes al per twee op een spil geplaatst. Het valt meteen op dat die spil voorzien is van locator holes, speciaal bedoeld voor de gedraaide loopjes uit de uitbreidingsset. Dat bespaart me wel de moeite om de positie van de loopjes over te zetten, waarvoor dank aan Very Fire.

41ef5c652da840cbe408a1e85888c144.jpg


Als de loopjes geplaatst zijn, kunnen de plastic exemplaren verwijderd worden.

abf48d25af42885f804f80a68ed640a4.jpg


Deze kanons blijven verstelbaar, maar het lastige is het wegwerken van de fijne naden van de opgeplakte panserplaten. Dit heb ik met CA gedaan en dan de randen scherp geschuurd.

e8ad6c65d959229cd1839586841d6cc7.jpg


De details op de achterzijde had ik allemaal nodig volgens de foto's. Uiteraard is er weer een laddertje vermist.

b95c5d296298b0a6cfa0253a0ac77a78.jpg


Voor de conning tower krijg je een vervangplaat in PE, want de buitenste vensters zijn erg ovaal door de gietrichting.

72337dace3e74d299a3ac84e183ad3ee.jpg


Ik heb de vensters uitgeboord na het vastlijmen van de plaat. Er kon ook al een deurtje geplaatst worden.

38fa789e6d7714ed922f2d7a84ffbdeb.jpg


Maar ik heb mijn twijfels bij de afmetingen van de meegeleverde waterdichte deuren. Ze zijn bijna een millimeter kleiner dan wat er op de kit gegoten is. Zullen deze deuren niet te klein lijken als ze in de plaats komen van de kit? Ik heb ook geen reservedeuren gevonden in mijn WEM Independence set. Ik vergeleek dan maar met de Pontos deuren voor CV-9 Essex die ik heb, die zijn maar een fractie groter. Het lijkt ook of er teveel spanten op de achterkant van de VeryFire deuren zitten, wel 10 per deur. Ik zou zes verwachten.

5e172aa658df4a748134840d727010e4.jpg
 
friemel, friemel, friemel, is echt wel van een toplevel niveau wat je laat zien.
 
Hele mooie updates aan detail Steven.
Krijg juist de indruk dat de vele hulpschepen en de cargo veel details van je droogdok gaan verstoppen en de aandacht in het geheel naar zich gaan opslorpen en dat zou zonde zijn.
 
Ik heb exact de tegenovergestelde mening ten opzichte van die van Erwin.
 
Door de schaal en de details denk ik ook dat de hulpschepen en vele bewegingen gerust mogen.
Het zal leiden tot verder kijken naar de aangebrachte details.
Het geheel zal boeiend worden om naar te kijken.
Blijft steeds mijn gedacht hé.
 
Voor wie onder het genot van wat popcorn, paprika-reepjes en een pilske een uitgebreide toelichting van mijn visie op diorama's behoeft, verwijs ik naar deze post.
 
Hele mooie updates aan detail Steven.
Krijg juist de indruk dat de vele hulpschepen en de cargo veel details van je droogdok gaan verstoppen en de aandacht in het geheel naar zich gaan opslorpen en dat zou zonde zijn.
Een beetje een update van mijn eigen post.

Mij niet verkeerd begrijpen: ik vind hetgeen Steven doet en wil verwezenlijken fantastisch en ik durf hier te stellen dat ik van deze bouw één van zijn grootste fans ben.
Door het bijplaatsen van de hulpschepen en de cargo volgt Steven bijna het principe van "build the picture", bouw zoals je het op de/een foto ziet en dat is één der moeilijkste zaken als je diorama's bouwt.

Maar (er is altijd een maar) Steven neemt zijn modellen mee naar beurzen en wedstrijden en in die wedstrijden word een dergelijk model gekeurd door mensen/modelbouwers die wel of niet inzicht hebben in hetgeen er gebouwd werd of wat het wil betekenen.
De algemene toeschouwer zal in het beste geval enkele minuten stilstaan bij dit onderwerp, wat foto's nemen, en doorgaan naar het volgende. De jury zal er echter langer bij stilstaan en naar de USS Artisan kijken zonder goed te beseffen dat dit een drijvend droogdok is en het principe hiervan.
Wij hebben het hier op deze site en dit topic geleerd door de omschrijving en foto's die Steven ons vertoond heeft maar ik ben er van overtuigd dat het merendeel van de toeschouwers en juryleden waarschijnlijk van het bestaan van een dergelijk droogdok niet op de hoogte was.
Ik durf toegeven dat ik hier iets serieus nieuw geleerd heb, dacht veel te weten maar dit was mij onbekend en zeker de werking van dergelijk droogdok kende ik niet.

De gemiddelde toeschouwer/jurylid zal dus naar het geheel kijken en wat zal er het meest opvallen in het geheel? De USS Columbia die daar in zijn blootje in het dok ligt. Daarna zal er gekeken worden naar details en we weten allen dat er heel veel zijn aan dit droogdok. De bijkomende hulpschepen zullen dus die aandacht trekken maar ook tegelijkertijd de aandacht van de details op de lager gelegen delen van het droogdok verstoppen.
De hulpschepen zijn klein maar de cargo is groot en de aandacht van de mens gaat altijd naar het grootste.
Daarom dat ik (jammer genoeg) stelde dat het volgens mij meest sublieme van deze bouw, namelijk het droogdok, minder interesse zal opwekken dan de USS Columbia en de cargo.

Waarschijnlijk zijn er leden het niet eens met mijn uitleg maar vergeet niet dat wij allen hier op de eerste lijn zitten wat de bouw betreft en van Steven ook het hoe en waarom uitgelegd krijgen. De gemiddelde toeschouwer of jurylid heeft die kennis niet.

Dit ter verduidelijking; ik blijf een heel trouwe fan van dit topic en wou dat ik in staat was om iets dergelijks te bouwen.
Dus Steven, hou je niet in en ga er voor maar ik vond dat ik dit toch even diende te verduidelijken.
Erwin
 
Ik wist inderdaad ook niet van dit droogdok en heb inderdaad het voordeel van het hier te leren kennen met de nodige uitleg.
Maar uiteindelijk toon je het werk zoals je het wil laten zien en de rest is aan de toeschouwer hoeveel hij er wil van zien.
 
Dan blijft toch weer de vraag of je die honderden bouwuren besteedt ten behoeve van het fiat van een jury met alle willekeurigheden van dien, of voor jezelf. Ik persoonlijk zou steeds voor dat laatste gaan.
 
de vraag of je die honderden bouwuren besteedt ten behoeve van het fiat van een jury met alle willekeurigheden van dien

Als men inschrijft voor een wedstrijd ondergaat men gewoon de visie van de jury, de meesten die iets inschrijven voor een wedstrijd bouwen ook in die richting om zich te verzekeren van een prijs.

de visie van ons club is een tentoonstelling zonder wedstrijd, en daar blijven bepaalde mensen eigenaardig genoeg thuis.
 
Als je slaafs bouwt ten behoeve van een jury… tsja zoals ze bij Monty Python zouden zeggen “it’s a living”. Ieder zijn stijl en ambitie.
 
Uiteraard zijn alle visies welkom, het is beter dat gedachten uitgesproken worden dan dat er nauwelijks reactie op het verslag komt. In de volgende post zal te zien zijn wat er nog aan het diorama toegevoegd wordt, maar dit kan op zulke oppervlakte alleen maar een verrijking zijn van het verhaal. Zeker bij een model dat in feite tien keer bijna het zelfde laat zien, is wat afwisseling in het decor welkom. Nog steeds zal er 30 procent zeewater te zien zijn en er is wat afstand tot het kader zodat de schepen niet opgesloten zullen lijken. Ook het droogdok zal voor het grootste deel zichtbaar blijven en het zal mogelijk de Columbia wat aan het zicht onttrekken met zijn muren. Het is dus belangrijk dat je bij het bekijken van dit dio van hoog genoeg kan kijken, mar dat zal steeds het geval zijn wanneer iemand zo'n droogdok wil gebruiken.

De sleepboot is binnengekomen, samen met wat extra reling van L'Arsenal.

b59b9ef116476b78697c2d7d17300564.jpg


e4397357b316e14a153d6016843b3d43.jpg


Deze reling ga ik gebruiken voor de freighter van Revell. In feite bestaat daar een andere PE-set voor van GMM, bedoeld voor 1/400 marineschepen, maar die set is moeilijk verkrijgbaar en duur. Die bevat wel een kraanarm, maar aangezien ik de USS Delta niet ga maken, heb ik die niet echt nodig. Ook voor de werkboten zal dit handig zijn, aangezien beide zo'n 30 centimeter reling nodig hebben.

ee332ef8f5de1567092e442d31a769c8.jpg


In dit doosje zit toch heel wat voor je geld (amper 20 euro), je krijgt resin, PE en decals.

7e01bddbe5f5b3d874c41a4050ce6a79.jpg


Er zitten vast een paar decals bij om sleepboten uit Pearl Harbour mee te maken, bootjes van dit type werkten daar toen de Japanse aanval in 1941 gebeurde en ze hebben daar wat schade kunnen voorkomen, zoals de Nokomis.

d2ef5acbf0e724201416c0cbeae15c8d.jpg


Er zit wel heel wat warping op de bovenste helft van de romp. Dit zou op de onderkant moeten passen.

ca23fe6f87c2d1ce859dd2816022a940.jpg


Bij het plaatsen van de cabine werd het me duidelijk dat die kromming er toch uitgehaald moest worden. Anders zou de deur van de cabine niet op het dek uitkomen.

60fe717a959fbd4078b18230b751b911.jpg


Hier is het scheepje de kookplaat gepasseerd. Ik heb een pot op het vuur gezet tot hij goed heet stond en dan heb ik het schip op de onderkant van die pot gedrukt tot het nagenoeg recht was. De kier onder de cabine verdween daardoor ook grotendeels. De rest kon met secondelijm opgevuld worden. Nu moeten er nog allerhande accessoires op het bootje gekleefd worden. Ik merkte wel dat ik niet letterlijk de foto kan nabouwen die ik eerder toonde, omdat dat schip nog wat anders opgebouwd is dan deze kit. Ik ga dus vooral de handleiding nabouwen.

c285577c31ce6a480a9dfcce615b4010.jpg


Hier zie je het sleepbootje naast de andere schepen uit het diorama. Het zal dus maar een klein detail worden in het grote geheel.

4ecfcb006c9f4938564a047898933764.jpg


Ook de grote bestelling bij L'Arsenal is nu binnen. Hier zie je de twee lichters bovenaan rechts en een serie kistjes, buizen, tonnen en zakken in verschillende formaten. Ze zullen grotendeels op dit dio terechtkomen, al kunnen er ook wat restjes naar het Normandië-dio verhuizen. Verder zie je nog wat vliegtuigkits op 1/400 voor een ander project.

74ad4e36a1282d196d75863c646039f0.jpg


We keren nu terug naar de Columbia, waar ik een stap terug moest zetten bij de drie voorste geschutskoepels. Die hadden de rangefinders uit de kit gekregen, waar ik dan PE deurtjes op gekleefd had. Ik had al wel opgemerkt dat die deurtjes daarvoor te groot leken. Nu blijkt dat er resin rangefinders in de uitbreiding zitten, die dubbel zo groot zijn dan wat er in de doos zit. Het klopt ook met de foto's, dus heb ik snel die scharminkels uit de doos losgemaakt en de deurtjes er afgepulkt. De plaatsvervangers heb je op de eerdere foto al gezien. Nu passen de deurtjes er mooi op.

62c01bb7be64166e1c82183dbafd2ce1.jpg


Nog iets dat ik wilde corrigeren, gelukkig had ik deze onderdelen nog niet gelijmd. Deze pantserplaten heb ik ook vervangen door geplooide metaalstrips.

604178125ad81636c4a8bd96fdc47681.jpg


825836483df25054514c81fd3cde2fe6.jpg


Het verschil is evident, maar ik kan dit niet met alle schilden doen omdat bij sommige de rand anders afgewerkt is. Dat krijg ik in scratch niet even clean voor elkaar.

3abae5a7852d11c678a78ea898bde85d.jpg


Ondertussen heb ik me voorgenomen geen enkele deur te vervangen, aangezien zoals eerder gemeld de afmeting van het PE niet klopt. Het schip is in reparatie en de bemanning is waarschijnlijk grotendeels van boord gegaan, dus hoeven de deuren toch niet open te staan. Alle andere luikjes heb ik wel vervangen. De zwarte vlekken zijn volgens mij geen olie maar slecht gemengde kleurstof, want ze komen er niet af door te schuren.

d46935b6aee8db1d49f130512a8f0817.jpg


De vlaggenkisten zijn in resin voorzien, maar ik kon ze niet heelhuids uit de set krijgen. Ik had ook de indruk dat ik een stukje van de bakken moest zagen om dit er op te kunnen zetten, maar toen zag ik dat er in de kit hetzelfde onderdeel zit, alleen iets minder diep uitgesneden. Ik zal ze dus moeten repareren door er terug een stukje tussen te zetten.

efc93a1e55090bbb29c95bf12e52188f.jpg


Hier wordt een buisje gescratcht dat ik kwijtgeraakt ben. Het plan is om nu het dok al in de primer te zetten, want anders kan ik de PE catwalks aan de binnenkant van de muren niet toevoegen. Maar dat betekent ook dat het water tussen de pontons al gemaakt moet worden, want die moeten dan definitief vastzitten.
 
Laatst bewerkt:

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan