Hoofdsponsor

1/350 USS Columbia CL56 + USS Artisan

ERVARING
*
BOUWWIJZE
*
BOUWBUDGET
*
BOUWSTATUS
*
COMMENTAREN
*
Zo gezegd zo gedaan, ik heb gisteren de hele ABSD in Tamiya XF-18 Medium Blue gespoten. Het enige dat niet in de verf moest, was het middelste dek, want dat moet in een grijze kleur. Ik had nog net ontdekt dat er op de pontons vier gietnaden liepen, die zijn op een rudimentaire manier verwijderd. Bij het spuiten zijn er nog een vijftal driehoekjes losgekomen, die heb ik bijna allemaal kunnen recupereren. Pas tegen het einde aan liep de airbrush echt goed, gelukkig is dit maar de basislaag en moest er niet zo fijn gewerkt worden. Het is me net gelukt met de laatste druppeltjes van 1 vol potje.

72c0fe60dafdc561f2291d212b715f3a.jpg


5c87364b1838e8aba8f1df1ce7346b2a.jpg


e7020d0c28bab74873928ef425d87b69.jpg


De volgende stap is het moduleren en dan kan ik de pontons eindelijk samenstellen.
 
oei, deze heb ik zo te zien al enkele malen overgeslagen, Flinke boterham aan gehad om terug bij te lezen en te genieten van de bouw foto's.
Prachtig wat je allemaal laat zien en weer op die schaal waar ik al met dikke brilglazen moet naar kijken om te zien wat het allemaal is, bouwen op deze schaal kan ik wel op mijn buik schrijven :ROFLMAO:
 
Hou je bril dan nog even op, Marc, want nu wordt het nog spannender. De bovenbouw van de Columbia wordt nu tergend langzaam opgebouwd. Elk stukje moet geschuurd worden voor de details er op kunnen. Sommige zaken mag ik niet toevoegen omdat ze niet op de foto's van de Columbia voorkomen, zoals de antenneplatforms op de schoorsteen. Andere zaken moet ik nog een tijd achterwege laten omdat het houten dek er nog niet op zit. Dat wil ik pas op zijn plek zetten als de basis in de verf staat. Ik zag ook nog een paar dingen op de foto's waar de Columbia anders is dan de Birmingham. Daar zal een deel gescratcht moeten worden.

d82ff4f2df660dcb1cb7d53a266d9099.jpg


De conning tower heeft hier de vuurleidingstoren voor het secundaire geschut gekregen. Daar had ik er vorige keer al twee van gemaakt, maar de foto was mislukt.

ba71ee988d0cfcc1b6ac698b3f2c7083.jpg


De Mk51 directors hebben elk een zeer fragiel stukje PE dat meestal breekt voor je het er op kan zetten.

322d5e9246f6c198dabbb0b1049dd4f6.jpg


De mast blijft nog even onafgewerkt, die kan in dit stadium alleen maar kapot gaan.

bb6c7fa3162ce4415db25d907991fa54.jpg


Dit ingewikkelde stuk is een Mk8 vuurgeleidingsradar voor het primaire geschut.

f5503852a67330bb2daf65074d3bafbd.jpg


Daarvan kan je hier de handleiding downloaden, http://www.researcheratlarge.com/Ships/Misc/FCR-Mk8/ maar ik had deze afbeelding wel nodig om het ding juist te kunnen plooien. Er zit een foutje in en ik heb het ergens moeten doorsnijden.

236c4aae17f68d5149a62b90687de25a.jpg


Hier zit de Mk.8 op zijn toren, je kon hiermee grotere doelen waarnemen tot 50.000 yards.

61c90ad093082b6e609c324950ce458b.jpg


Op de toren zijn er nog wat laddertjes en reling bijgekomen.

bf114d035523d868701136edca44d176.jpg


De schoorstenen worden vanbinnen ook voorzien van PE schotten. De verluchtingsbuizen die er tegenaan moeten geplakt worden, breken gegarandeerd door.

07bd43d08f6c1990caebb062a149f320.jpg


Ik heb hier ook een platform uit de kit aan geplakt, dat achteraf vervangen bleek te moeten worden door een PE platform. Je zult dus dadelijk het alternatief zien. Er moeten twee manden onder de platformen en dat zorgt er dan weer voor dat ik de schoorsteen nog niet vast kan lijmen. Er is namelijk een fout in de handleiding waardoor de reling onder de schoorsteen niet klopt, dus moet ik het nodige stuk uitzoeken als alle andere reling opgebruikt is.

2d78d3b2f2b0ee418d6e2899f907a925.jpg


Heel wat kleine driehoekjes, maar dat waren we gewend van de Zuikaku.

38f7f3017b69c1061143e4669b5171b9.jpg


Ik was al redelijk gevorderd toen ik besloot om toch deze PE roostertjes te integreren in de romp. Daarvoor moet een passende opening voor elk rooster geboord worden.

6f85858c35e8b955be2d2bc1fb9fbb33.jpg


De boorgaten worden verbonden door de draaiende boor zo dicht mogelijk tegen de boorkop aan als zaag te gebruiken.

722bb718fd54c2e1bbc47cb0c9c2c191.jpg


Hier had ik dit eerst toegepast op de achterste helft van de bovenbouw. Het PE is geplaatst en kieren zijn dichtgeplamuurd.

549403d2f44ec71ba844dc53e59635e0.jpg


Ook hier was een primaire en secundaire vuurgeleiding geplaatst, toen de roosters er in kwamen.

76939d23b3ab7464541ee34774f83e9a.jpg


Hier kan je zien waar de mast gaat komen, maar de opening bovenaan is niet in lijn met die op het dek. Die heb ik dus moeten verplaatsen.

a06fa67731ed19a664506f5b866b928f.jpg


Beide stukken gedry-fit, maar er zit nog geen reling op de basis.

70dadb2bf6be28d3666117da2222ce73.jpg


2e6ba4494ebd44e269a7238b646ccd2a.jpg


Op deze foto is die wel gedeeltelijk geplaatst, maar je ziet waar het houten dek moet komen. Hier is dus nog geen reling mogelijk.
 
Prachtig om zien hoe dit schip groeit en groeit (en toch zo klein blijft :unsuree: )
 
Bedankt, het is vandaag nog wat gegroeid, maar de ABSD is ook alweer een paar bekers blauw zwaarder geworden. Ik heb bij dit XF-18 ook German Grey gedaan, zodat ik kon schaduwen. Het is wel even doorbijten om al die evenwijdige lijntjes te trekken. Dit is de tweede stap, straks nog highlights met een lichte bijmenging. Ik heb nog vier driehoekjes opnieuw bevestigd en twee verloren.

4800b80a5765c802ef9df9bddd54ae76.jpg


b8272bf214f0db86ab38404c48871b2b.jpg


7137f049bf8bb8035de52c4842ac4a1c.jpg


19fd42f7c939de117e392e7a1d953d5c.jpg


9f0727b3f4696aae4985efd6883718f5.jpg


Nu komen enkele barbettes voor het afweergeschut op de midscheeps.

02933316df5a91d7ec2b1b4cdb458a07.jpg


Zoals te zien hebben deze last van sinkmarks bovenaan, die op zich wel lastig te verwijderen zouden zijn. Om die redenen moet je verschillende stukken bijschuren in de kit.

4cc914dc12fcc26e6fa0ad2334acddcf.jpg


Gelukkig heeft Very Fire hier zelf een oplossing voor gegeven.

03a96bc03c4ff5bf0aafda158b015845.jpg


Zelfs de onderkant moet je van PE voorzien. Je moet zelf een beetje inschatten waar de ribben moeten komen, ze staan als een windroos.

2dfa85411d5b5087898f5aa026b12893.jpg


Je moet dan de magazijnrekken aan de binnenkant kleven. Die passen met twee boven elkaar in de barbette. Voor het achterste paar geen probleem.

b30b69f726918032835aad20843849be.jpg


Het voorste paar rekken paste naar mijn idee veel te ruim in de barbette. Dit kon niet kloppen. Daarom vergeleek ik ze met die van een ander stel barbettes die nog op het dek moesten komen. Die waren net iets kleiner en de rekken pasten hier perfect in. Ik ging dan kijken in de handleiding en hier zou dan C2 in moeten komen. Dat zou er nooit in passen, maar wel in het stuk dat ik daarnet had moeten samenstellen. Toch raar dat ze in hun eigen PE-set verward raken bij Very Fire. Gelukkig kan ik het nog ontwarren.

c1412eb216e88ca22ba99691e20fdbc2.jpg


De barbettes zijn hier geplaatst en een paar inclined ladders is toegevoegd. Om de treden zonder schade recht te zetten is lastig, het gaat alleen met een scherp mes.

d6e16f18a1642f2a290db3121db8d227.jpg


Nu moet ik een stukje gaan improviseren. Bij de Columbia is er een afwijking aan het plan van de barbettes. Zoals het model nu gebouwd is, ziet het er uit als bij de Birmingham op de foto rechts, met een dunne cilinder als basis van de barbette. Ik las ergens dat bij Columbia in deze opstelling een quad 40mm geplaatst werd in plaats van een double. Waarschijnlijk is daarom de basis uitgebreid met rechte wanden zoals links op de foto. Alleen heb ik momenteel een heleboel double Bofors maar geen quads. Ik kan geen foto's vinden waar dit op te checken is, je ziet 2 uitsteeksels maar dat kunnen ook 2x2 lopen zijn.

9eeb1ceae64968dbcd6c067fcdf650b7.jpg


Op de laatste foto uit 1945 zie je dat in de voorste en achterste barbette nu twee dezelfde wapens staan, maar het is me nog niet duidelijk welke. Ik zou zeggen doubles.

7f563e4a39bcd17d1c3153961a090fc9.jpg


Ik had zin om vandaag af te sluiten met de twee radars op de secundaire vuurleidingen. Ik moest hier ook oppassen, want je krijgt van Very Fire voor de Birmingham de late radar met de "sinaasappelschil" er aan. Dit had de Columbia nog niet toen ze in Espiritu Santo was.

79c977198eb17cfe7a02fa7a41c50a6b.jpg


Dus heb ik het gedraaide asje voor de radar vervangen door een stukje staaldraad. Je ziet dat aan de achterste opbouw ook twee halve barbettes zijn, daar moeten ook nog munitierekken in komen.
 
Gelukkig kan ik foto's vergroten om alles beter te kunnen aanschouwen :)
PRACHTIG werk weeral en succes met de kleurtjes aanbrengen
 
Mag er nog niet aan denken dat ik dat zou moeten bouwen op 1/72. Mooie vorderingen alweer en ondertussen leren we bij.
 
Deze op schaal 1/72 staat je huis denk ik wel vol.

Lekkere stortvloed aan photo etch zien we weer in je bouwtopic Steven, altijd mooi om dat kundig aangebracht te zien.
 
Bedankt. Ik kan er beter een veranda voor bestellen, want het wordt twee op vijf meter dan. We beginnen vandaag met een aantal barbettes die konden vervangen worden door metaalfolie. Zeker de kleine exemplaren krijgen hierdoor een realistisch aanzicht dat ze niet hebben in plastic.

d2f385865f0417309b11c343e428ce97.jpg


Op de vorige foto kon je ook de kaapstanders zien met een paar fijne PE-stukjes. Hier volgen nog twee paar barbettes die ik al kan plaatsen omdat er uitsparingen voor zijn in het houten dek.

1092eecc25ea276d6d7121cdcd33b94d.jpg


fb813fca5786b93935d5d90dd9b015d5.jpg


Bij deze laatste moet ik nog versterkingsribben voorzien. Maar sommige elementen kunnen er pas komen als het dek er op plakt, zoals enkele windassen.

faada6a05d37480976b2e186c7de2c83.jpg


Dit zijn de kleine windassen, de meeste komen op de bovenbouw, maar 2 moet ik opzij leggen.

00744a8ee61f899a77bfe23095131ab6.jpg


Zo zien ze er enorm uit, maar ze passen in een luciferkop.

29e16d7fd4b6a786bf31735b2e63d9f8.jpg


Een plezierig hoofdstuk is dat van de P6-type vliegtuigkatapulten. Dit dikke plastic gaan we natuurlijk terzijde leggen.

d01350a035a3e8ee56a3764f50776309.jpg


De basisbestanddelen die gebruikt worden, zien er nogal complex uit. Er zijn gelukkig maar een paar plooilijnen.

1461d512a2aa68dee884f14ed7852e5f.jpg


Je moet wel spaarzaam zijn met de lijm, want de katapulten hebben over de hele breedte een negatief klinknagelpatroon. Die gaatjes raken dus opgevuld als je er lijm op morst.

d0502fcf729d0667f0f8304e479fbb4b.jpg


De belangrijkste stukken PE zijn er aan toegevoegd.

3a8322a866d7697d8be4333b8e746eb6.jpg


Met de slede en de persluchtbuizen er nog bij, kunnen de katapulten gedry-fit worden.

b28f0f8367828653b12cc33ec388d2f2.jpg


De ringen passen mooi over de kitonderdelen.

c8fcc6a4b75b7caecebe2269b03081fe.jpg


Nu is het tijd voor de O2U Kingfishers. In de kit krijg je twee sprues met heel wat uitwerppuntjes. Eentje daarvan deed me aan een karikatuur van een wormpje denken, en hij zag er twee keer zo uit.

287db226ad8549fd07fcb42ba563d5f2.jpg


Het merkwaardige is dat je bij de kit ook een stukje cockpitinterieur krijgt, maar er zit standaard geen doorkijkglas in. Het stukje komt ook niet in de handleiding, maar wordt wel gevraagd in de upgrade. Het is dus alsof ze de canopy wel bij het PE van de kit wilden doen, maar het er uiteindelijk niet op kregen. Je krijgt ook een stuk resin voor de rest van de cockpit en ik heb PE voor de drijvers en de radioantenne.

d9cd2b4b065984e137bdbf44b050d5ab.jpg


De romp past wel met wat extra druk om het resin er in te houden.

56393cafc11f0e3b87702757161d1722.jpg


Daarbij is het belangrijk om de onderdelen goed uit te lijnen voor het drogen.

c6ac604f41682aca1587613f4e461229.jpg


Ook de drijvers hebben veel bewegingsvrijheid.

d309c19e2d30175cf9aee5abead7044f.jpg


De canopy wordt geplooid met een paar boortjes. Hier wordt later houtlijm op gelegd voor het glaswerk.

bfaba4ad78e187616103ed814a297e57.jpg


Voor de antennedraad gebruik ik liever Uschi draad, ik plaatste de mast wel uit het midden zoals op een referentieplannetje. De prop is voorzien van pitch maar kan ook pas na het schilderen geplaatst worden.

4f9acd9463b19d570eda464aba90a3c4.jpg


En we eindigen met dit testshot, waarbij je je moet inbeelden dat de katapulten niet door het gewicht van de Kingfishers doorzakken.
 
Wederom heel fijn werk en mooie vorderingen. De katapulten zijn een hele verbetering en de Kingfishers zijn heerlijk om naar te kijken.
 
Best wel steeds indrukwekkende werken op die schaal.
 
Ik zou verwachten dat de vliegtuigen de andere kant op gekatapulteerd zouden worden.

Bijzonder aangietpuntje inderdaad. En een bijzonder mooie en fijnmazige voortgang weer.
 
Bedankt voor de reacties. De andere kant op lanceren ging niet, daar stond iets groots in de weg dat je in de volgende update zal zien. Het lanceren van vliegtuigen gaat altijd beter in de vaarrichting, zodat je gebruik kan maken van extra lift.
 
Laatst bewerkt:
Een bordje met aan de ommezijde 'eenrichtingsweg'? Ben wel erg benieuwd wat het anders kan zijn. Of een mast?
 
Ik zal een hint geven.
 

Bijlagen

  • 20230102_153839.jpg
    20230102_153839.jpg
    118,5 KB · Weergaven: 5
Steven dit is toch weer het neusje van de....... ongelooflijk wat jij ons weer onder onze neus schuift
Genieten in al zijn vormen is dat hier
Marc
 
Bedankt, Marc. Om de vliegtuigen te schilderen kan redelijk ingewikkeld worden met al die drijvers er aan, maar dat zien we later wel.

d861e9d67b61cfd9dacc510525a8505e.jpg


De kraan was ook plezierig om samen te stellen, tot ik ontdekte dat ik hem binnenstebuiten gelegd had. Kijk maar naar de reliëfstukjes onderaan. Even binnensmonds gevloekt en al deze schotjes er terug uit gehaald, gelukkig ging dat zonder schade. De vraag was of al die stukjes ook zouden blijven zitten als er geplooid wordt.

915072242f062e808c7205a58a6295c5.jpg


Eens dichtgeplooid is de kraan een stevig geheel.

c87ebf51a89ecc20e080f2cab742d3ce.jpg


De kabels waren oorspronkelijk van PE maar ik zag elders dat dit er toch beter uitziet met draad. Daarom zit alleen deze stang er op en zijn alle andere wieltjes nog los op hun assen.

f1dadf3e68c646c3cbfed1fb3a24f1f3.jpg


Nu wordt de eerste quad 40mm-positie omgebouwd zoals op de eerder getoonde foto's te zien was. Opgelet, dit is alleen zo op CL-56 en ook pas na 1942. Op de eerste foto's in Bremerton had ze nog de gewone cilindervormige basis.

079525de1d0dd3768e3c371505885b80.jpg


Met stukjes styreen wordt de barbette ingepakt. Ik heb de vorm wel goed maar omdat het materiaal nog dunner had moeten zijn, lijkt de barbette nu iets kleiner dan op de referentiefoto's.

b6b8ed502c50fac75ae906104987e007.jpg


De andere kant wordt gespiegeld aan bakboord.

a9a6440accdcb96b52ae9cba21eaa894.jpg


Dan wordt aan de onderkant de kit aangepast aan de nieuwe uitbouw. Dit moet wel voorzichtig gebeuren, want aan de bovenkant zit al het PE er al op.

0b1e9b66e30d1acbcaee542898e86b6c.jpg


De gaatjes worden gevuld met het gecreëerde plasticafval en dichtgeplamuurd.

26fa1e33c504440f94d492db7bcee7d0.jpg


De grondplaat van het diorama wordt nu op de juiste hoogte gebracht om het PVC kader van 25mm er rond te kunnen leggen.

5dd51ce9af4c1eb1f48d8ca545afc014.jpg


Toen dit in orde was, is de operatie gestart om de ABSD definitief op deze plaat te schroeven. Omdat je dan niet meer tussen de schepen kan, moest het water daar al aangelegd worden met de pasta van AK. Het eindresultaat van dit heidense karwei zien jullie volgende keer pas, want nog steeds is het niet helemaal afgelopen. Er bleken weinig van de voorgeboorde gaten in de plaat echt op de goede plek te staan, dus is maar ongeveer de helft van de voorzien schroeven gebruikt; Dit is nog steeds meer dan voldoende om het dok op zijn plek te houden. In sommige delen moesten wel kleine parkerschroeven gezet worden aangezien ik de schroefgaten in het model niet meer kon terugvinden.

bd9819e49cca1f03cddd58c0d9c96f26.jpg


Daarom gaan we nu eerst nog langs het afweergeschut. Daar is vandaag een begin mee gemaakt met de 40mm quad en double installaties. Op deze referentiefoto van een ander schip zijn ze beide te zien.

08495304c17c2829ca32bfd4d047f759.jpg


De quad installatie is in de set viermaal voorzien. Ondanks dat ik ergens las dat ze op de Columbia maar tweemaal weerhouden werd, vind ik toch aanwijzingen dat er vier nodig zijn, bijvoorbeeld in Popular Mechanics dat net van deze installaties foto's toont.

849a82046a1c4cf496dd6b0647c29daa.jpg


Het bijschrift uit dat tijdschrift vernoemt zeker de Columbia. Het toont de barbette die verbouwd zou worden, maar hier is dit nog niet gebeurd. Dat kan je zien aan een andere foto:

4223c5584b8b018c34870855fc2293c3.jpg


Er hebben dus zeker vier van deze installaties op gestaan zoals op de Cleveland CL-55 waar ik de upgrade-set van heb.

4b171e76336c2cf6c8e5c4f61569a936.jpg


Deze onderdelen zijn voorbereid om de stukken mee samen te stellen.

a9ced36a91154dc200c2c787eeccf610.jpg


Ik ben afgeweken van de instructies om in elke resin kulas gaten te boren. Dat zou onnodig zwaar werk zijn, want resin is vrij hard om in te boren met een 0.30 boortje. Het is veel makkelijker om de pin van de loop te knippen en er een recht kantje aan te vijlen. Kleeft even stevig als met een pinnetje.

c0eaebeed9846c33590db09add7789d1.jpg


Zover zijn we al, nu nog de richtmiddelen en stoeltjes.
 
Dat is een opvallende fout van jouw hand, van die kraan (gezien al je ervaring); gelukkig dat het messing niet onderhevig was aan metaalmoeheid. Zelf ook al eens meegemaakt en teruggebogen met wisselend resultaat. Anders had je aan het solderen moeten slaan neem ik aan.

Zat de vouwlijn bij deze PE-delen omgekeerd t.o.v. standaard?

De kabel van de kraan lijkt wel driedimensionaal; is dat een gedraaid onderdeel; of een stuk messing draad / staf o.i.d.?
 
Goed dat je de kraan kunnen redden hebt, kon iedereen overkomen.
Verder opnieuw vol bewondering voor je opzoekwerk en de uitvoering van de bouw.
 
De fout kon gebeuren omdat elk stukje eerst bijgevijld wordt en dus willekeurig op de ene of de andere kant gelegd wordt. Bij kleine stukjes zie je gemakkelijk dat de plooilijnen van boven liggen of niet. Bij grote stukken zoals de kraan wordt de plooilijn grotendeels onderbroken. Ik heb nog nauwelijks een plooitoestel nodig gehad voor al dit PE. De stang van de kraan is PE en toont 3 kettingschakels ertussen. In feite moet ik daar nog een stukje ketting voor gebruiken.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan