Nu was het tijd voor eigenlijk de belangrijkste stap van het hele diorama. De waterpasta zou nu op de grondplaat gesmeerd worden. Het was de vorige keren prima gegaan bij de Princeton en de Zuikaku. Vooral bij die tweede was het donkerder uitgevallen. waarschijnlijk door het dikker aan te brengen over de witte plaaster. Bij het Overlord-diorama had ik er groen bij gemengd en ik had persoonlijk opgevangen in Puurs dat het water me daar een medaille gekost heeft, wat natuurlijk zonde is van het werk dat er voor de rest in dat dio zit. Daarom wist ik dat ook dit dio zou staan of vallen met het aanbrengen van de verf.
Het moeilijkst bereikbare deel van het water zat tussen de pontons van de ABSD. Ik smeer het product gewoonlijk met een paletmes, maar daar paste alleen een penseel. Ik besloot om er een restant van de vorige pot voor te gebruiken, dat was ook al iets dikkere verf geworden, die snel donker kleurde.
Dan kon met het paletmes de omtrek van de plaat bestreken worden.
De felblauwe kleur ziet er in het begin afstotelijk uit, zelfs al kom je dit blauw op die locatie in Espiritu Santo werkelijk tegen.
(https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Champagne_Beach_Espiritu_Santo_(29173593482).jpg)
Maar wie dit soort producten kent, weet dat ze snel beginnen te verdonkeren.
Omdat ik vermoedde dat het hout teveel ging doorschijnen, had ik de rest van de boten nog niet op het water aangebracht. Mijn plan was om de pasta zelf als lijm te gebruiken, want het was me opgevallen hoe moeilijk de pontons van de ABSD los te maken waren als ze zelf nog maar aan de rand hiermee in contact gebracht werden met de houten plaat. Ik wilde ook niet dat het water zulk een vlakke spiegel zou blijven als nu. Het speelt zich in een afgeschermde baai af, maar er zijn golfjes op het water te zien door de wind. Met de tweede laag zou ik dus vanuit een vastgelegde lichting de golven moeten boetseren terwijl de boten een voor een toegevoegd moesten worden. Daarvoor stak ik een nieuwe pot verfpasta aan.
Dit lukt het best als het spul al zo'n vijf minuten aangebracht is, dan wordt het iets vaster.
Boeggolven en deining worden met een penseel toegevoegd.
De barges worden voor het aanbrengen onderaan ingesmeerd met de verf, om daarna niet teveel boeggolven meer te moeten voorzien.
Ik merkte, dat de L'Arsenal LCA's te hoog op het water lagen. Er moest een gat uitgesneden worden om ze in te zetten.
Daarna werd het hout zorgvuldig uit het gat geschept om de pasta niet te verontreinigen.
Uitgespreide hekgolven horen bij snelle bootjes. Die worden met een scalpel vormgegeven.
Drie van de vier LCA's werden op een dynamische manier opgesteld. Ze zitten iets onder een hoek naar de richting die ze sturen.
De APA bleek op een plek te zitten waar het niet helemaal egaal was. Er was vooraan een kier van een paar millimeter om op te vullen. Het roer zat iets te hoog, dus brak ik de stuuras en zetten het los op de pasta. Aan de waterlijn zit er nu wel een meniscus van een paar millimeter.
Er moest op gelet worden dat de overgang naar het deel tussen de pontons volledig bedekt werd. Ook de kier in de bodemplaat moest opgevuld worden.
De volgende foto's zijn van een dag later, met alle bootjes op hun plek. Nu schijnt het lichtblauw nog slechts op een paar plekken door en herken je er geen hout meer in.
Naast de APA had ik de golven in de eerste laag in een andere richting liggen. Als het schip zou stampen, dan zou je wel dit patroon krijgen, vermoed ik.
Deze zullen de komende dagen verder hun post innemen op het diorama. Het valt me sterk op dat de figuren van Ion een pak minder schade oplopen bij het losmaken dan die van North Star.
Het plan is om de ontbrekende vliegtuigdecals te gaan printen op dit decalpapier. Je moet er daarna liquid decalfilm over sprayen.
Het moeilijkst bereikbare deel van het water zat tussen de pontons van de ABSD. Ik smeer het product gewoonlijk met een paletmes, maar daar paste alleen een penseel. Ik besloot om er een restant van de vorige pot voor te gebruiken, dat was ook al iets dikkere verf geworden, die snel donker kleurde.

Dan kon met het paletmes de omtrek van de plaat bestreken worden.

De felblauwe kleur ziet er in het begin afstotelijk uit, zelfs al kom je dit blauw op die locatie in Espiritu Santo werkelijk tegen.

(https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Champagne_Beach_Espiritu_Santo_(29173593482).jpg)

Maar wie dit soort producten kent, weet dat ze snel beginnen te verdonkeren.

Omdat ik vermoedde dat het hout teveel ging doorschijnen, had ik de rest van de boten nog niet op het water aangebracht. Mijn plan was om de pasta zelf als lijm te gebruiken, want het was me opgevallen hoe moeilijk de pontons van de ABSD los te maken waren als ze zelf nog maar aan de rand hiermee in contact gebracht werden met de houten plaat. Ik wilde ook niet dat het water zulk een vlakke spiegel zou blijven als nu. Het speelt zich in een afgeschermde baai af, maar er zijn golfjes op het water te zien door de wind. Met de tweede laag zou ik dus vanuit een vastgelegde lichting de golven moeten boetseren terwijl de boten een voor een toegevoegd moesten worden. Daarvoor stak ik een nieuwe pot verfpasta aan.

Dit lukt het best als het spul al zo'n vijf minuten aangebracht is, dan wordt het iets vaster.

Boeggolven en deining worden met een penseel toegevoegd.

De barges worden voor het aanbrengen onderaan ingesmeerd met de verf, om daarna niet teveel boeggolven meer te moeten voorzien.

Ik merkte, dat de L'Arsenal LCA's te hoog op het water lagen. Er moest een gat uitgesneden worden om ze in te zetten.

Daarna werd het hout zorgvuldig uit het gat geschept om de pasta niet te verontreinigen.

Uitgespreide hekgolven horen bij snelle bootjes. Die worden met een scalpel vormgegeven.

Drie van de vier LCA's werden op een dynamische manier opgesteld. Ze zitten iets onder een hoek naar de richting die ze sturen.

De APA bleek op een plek te zitten waar het niet helemaal egaal was. Er was vooraan een kier van een paar millimeter om op te vullen. Het roer zat iets te hoog, dus brak ik de stuuras en zetten het los op de pasta. Aan de waterlijn zit er nu wel een meniscus van een paar millimeter.

Er moest op gelet worden dat de overgang naar het deel tussen de pontons volledig bedekt werd. Ook de kier in de bodemplaat moest opgevuld worden.
De volgende foto's zijn van een dag later, met alle bootjes op hun plek. Nu schijnt het lichtblauw nog slechts op een paar plekken door en herken je er geen hout meer in.



Naast de APA had ik de golven in de eerste laag in een andere richting liggen. Als het schip zou stampen, dan zou je wel dit patroon krijgen, vermoed ik.

Deze zullen de komende dagen verder hun post innemen op het diorama. Het valt me sterk op dat de figuren van Ion een pak minder schade oplopen bij het losmaken dan die van North Star.

Het plan is om de ontbrekende vliegtuigdecals te gaan printen op dit decalpapier. Je moet er daarna liquid decalfilm over sprayen.
Laatst bewerkt: