- Lid geworden
- 12 jul 2012
- Berichten
- 4.321
Erwin, ik zag dat L'Arsenal mijn barges eindelijk verstuurd heeft, dus dat geeft meer uitzicht op wat er toegevoegd kan worden van vaartuigen. Ik ben tot de vaststelling gekomen dat het schip op het eerder getoonde schilderij onmogelijk USS Delta kan zijn, aangezien die rond deze periode in de Atlantische oceaan dienst deed. Het wordt dus een ander, gelijkaardig schip.
De volgende stap was het afwerken van de twee buitenste droogdoksecties. Aan een zijde kregen die een ladder. Die moest je samenstellen uit vijf platformen en de vier trappen daartussen. Alleen zijn er geen paspinnen voorzien, dus moet je goed naar de tekeningen kijken. De relingen aan de trappen hebben wel duidelijke pasopeningen op de platformen. Ik had ze eerst een paar millimeter fout en heb beide ladders terug moeten losmaken van de muur, waar ze als een geheel van loskwamen. Nu zouden ze goed moeten zitten, een vijfde trap komt er als de secties samenkomen.
Dan komen de beste details uit deze kit aan de beurt, de twee 15-tons kranen. Ik had in de vorige post gezegd dat ik deze wilde aanpassen, maar ik vond het uiteindelijk onnodig. Er bleek veel meer PE in te gaan dan ik aanvankelijk opgemerkt had. Het bestuurdersgedeelte is grotendeels doorschijnend door het vele PE raamwerk. Om die reden moest ik dit ook aan de binnenzijde in de primer zetten.
De twee kraanarmen hebben ook weer de plooilijnen geperforeerd, wat plooien zonder een tool mogelijk maakt.
Na het lijmen ben ik wat met een staalborsteltje aan de slag geweest om lijmvlekken weg te halen.
De ramen zitten op de cabines maar er moet wel rekening mee gehouden worden dat de kraanarmen en de hefbomen in hetzelfde gewricht samenkomen. Dit mag je dus niet te snel vastlijmen.
De kraankabels worden strak gespannen geleverd, maar je kan dit niet vastlijmen zonder wat doorhang in te werken. Anders buigen de kabels naar buiten toe. Om dit weg te werken zou je flink wat gewicht op de armen moeten laden.
De laddertjes en de takels zijn de kers op de taart.
Nu worden de loopbruggen gebouwd. Dit zijn de indrukwekkendste stukken PE die ik al gezien heb, maar ook nu zijn ze in een handomdraai te plooien.
Het was niet zo duidelijk moe je de reling moet uitlijnen op de bruggen, blijkbaar mogen ze aan beide kanten niet het uiteinde raken. Daardoor heb ik eentje terug los moeten maken, die daardoor een stuk moeilijker terug te zetten was.
De plastic stukjes om ze aan de muren vast te maken, moet je naar eigen inzicht op hun plek zetten. De bovenste twee hebben twee mini-paspinnen, maar daar zou je zelf de gaten voor in de muren moeten boren, wat natuurlijk onzin is. Ik heb ze gewoon weggesneden en het ding plat op de muur gekleefd. Met behulp van de brug kan je het onderste stuk plaatsen, waarbij de brug beweegbaar blijft.
Met de kranen op hun rails levert dit al een aardig plaatje op. Ik ga waarschijnlijk nog de reling op de pontons plaatsen. Dat kan het verweren wat bemoeilijken maar er moet teveel aan geplooid worden om dit na het spuiten pas te doen.
De volgende stap was het afwerken van de twee buitenste droogdoksecties. Aan een zijde kregen die een ladder. Die moest je samenstellen uit vijf platformen en de vier trappen daartussen. Alleen zijn er geen paspinnen voorzien, dus moet je goed naar de tekeningen kijken. De relingen aan de trappen hebben wel duidelijke pasopeningen op de platformen. Ik had ze eerst een paar millimeter fout en heb beide ladders terug moeten losmaken van de muur, waar ze als een geheel van loskwamen. Nu zouden ze goed moeten zitten, een vijfde trap komt er als de secties samenkomen.
Dan komen de beste details uit deze kit aan de beurt, de twee 15-tons kranen. Ik had in de vorige post gezegd dat ik deze wilde aanpassen, maar ik vond het uiteindelijk onnodig. Er bleek veel meer PE in te gaan dan ik aanvankelijk opgemerkt had. Het bestuurdersgedeelte is grotendeels doorschijnend door het vele PE raamwerk. Om die reden moest ik dit ook aan de binnenzijde in de primer zetten.
De twee kraanarmen hebben ook weer de plooilijnen geperforeerd, wat plooien zonder een tool mogelijk maakt.
Na het lijmen ben ik wat met een staalborsteltje aan de slag geweest om lijmvlekken weg te halen.
De ramen zitten op de cabines maar er moet wel rekening mee gehouden worden dat de kraanarmen en de hefbomen in hetzelfde gewricht samenkomen. Dit mag je dus niet te snel vastlijmen.
De kraankabels worden strak gespannen geleverd, maar je kan dit niet vastlijmen zonder wat doorhang in te werken. Anders buigen de kabels naar buiten toe. Om dit weg te werken zou je flink wat gewicht op de armen moeten laden.
De laddertjes en de takels zijn de kers op de taart.
Nu worden de loopbruggen gebouwd. Dit zijn de indrukwekkendste stukken PE die ik al gezien heb, maar ook nu zijn ze in een handomdraai te plooien.
Het was niet zo duidelijk moe je de reling moet uitlijnen op de bruggen, blijkbaar mogen ze aan beide kanten niet het uiteinde raken. Daardoor heb ik eentje terug los moeten maken, die daardoor een stuk moeilijker terug te zetten was.
De plastic stukjes om ze aan de muren vast te maken, moet je naar eigen inzicht op hun plek zetten. De bovenste twee hebben twee mini-paspinnen, maar daar zou je zelf de gaten voor in de muren moeten boren, wat natuurlijk onzin is. Ik heb ze gewoon weggesneden en het ding plat op de muur gekleefd. Met behulp van de brug kan je het onderste stuk plaatsen, waarbij de brug beweegbaar blijft.
Met de kranen op hun rails levert dit al een aardig plaatje op. Ik ga waarschijnlijk nog de reling op de pontons plaatsen. Dat kan het verweren wat bemoeilijken maar er moet teveel aan geplooid worden om dit na het spuiten pas te doen.