Hoofdsponsor

1/350 USS Columbia CL56 + USS Artisan

ERVARING
*
BOUWWIJZE
*
BOUWBUDGET
*
BOUWSTATUS
*
COMMENTAREN
*
Bedankt voor de complimenten. Rookinstallaties zijn te vinden op de meeste oorlogsschepen uit die tijd, omdat men in de Tweede Wereldoorlog nog redeneerde vanuit optische doelzoeksystemen. Kapitale schepen die gestopt waren, konden zo door destroyers of andere snelle schepen uit de groep aan het zicht onttrokken worden. Het gebruik van radar maakt dit tegenwoordig onbruikbaar.

188721df8be23f9daf0b1d89dcc0f96d.jpg


http://www.bismarck-class.dk/bismarck_class/tirpitz/history/tiropergoodwood.html

Photo: Taken shortly after the air attack on 22 August 1944 (Operation "Goodwood II"). Tirpitz is located in the upper right corner, hiding behind the smoke (...)
Even incomplete smoke screening upsets the correctness of the enemy's aim and it has been decided from now on to use it in wind strengths up to 9 meters/second (8.2 yards/second) irrespective of possible gaps". The Germans also ordered a reduction in the required time of notice for smoke from 10 to 7 minutes.

Vandaag gaan we eens kijken naar de freighter. Daarvoor heb ik nog geen definitieve referentie gevonden, maar ik kan de onderdelen al wel vergelijken met foto's die ik op Navsource gevonden heb. Daar staan de meeste belangrijke foto's van elk schip op chronologische volgorde. Hier zie je de brug van SS Lyon, een schip dat in het Middellandse Zeegebied dienst gedaan heeft: http://www.navsource.org/archives/09/22/22071.htm. De foto's zijn handig omdat ze de brug in detail tonen. Daardoor kon ik onjuistheden weghalen van het Revell model.

a869d39b9c8b4c04097159f0852a161a.png


Er zijn veel relingen te zien op de galerijen. Ook is er een zonnekap voor de ramen zodat je niet veel van de stuurcabine ziet. Op dit schip zijn er ook verschillende geschutsposities te zien boven de vliegende brug en op de kingpost (pyloon voor de takels).

47ddb57763328d49914f266581f7f962.jpg


De relingen op het schip zijn allemaal vol gegoten als een opstaande rand en moeten dus afgezaagd worden.

c3cec74edb8c03955582afb31482c8e6.jpg


Van de vier stukken van de brug zijn de relingen al verwijderd. Ik heb hier nog wel de kegeltjes voor de deksteunen laten staan, die heb ik na het bekijken van de foto ook weggehaald. Die steunen zijn niet meer dan dunne pilaartjes die bij de reling staan.

842a5adfb24ed6fbb03fc87bd8ec1f16.jpg


De dekken zijn doorgesneden op de raamlijm in plaats van aan het plafond, wat straks bij het verwijderen van de naad wel een klusje oplevert. De onderste rij sluit niet helemaal aan. De rest valt wel mee. Gelukkig heb ik bij de Columbia de patrijspoorten en de deuren niet gebruikt, die gaan hier het nodige detail opleveren. Let op hoeveel inkijk er in de stuurcabine is en hoe scheef de ramen zijn, dit heb ik daarna weggehaald.

282d658f1098e15cfcd5035098dc4e63.jpg


De lagen worden nu onder druk samengelijmd, zodat ik nergens meer dan een smalle naad overhoud. Onder de raamlijn heb ik een strook metaal gekleefd, zodat ik de muur recht kan doen aansluiten zonder de brug kapot te schuren.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben dan wel benieuwd of je referentiefoto's ben tegengekomen waarin die rook werd geproduceerd en waarop je kunt zien of dat succes had. Ik kan me toch nauwelijks voorstellen (maar weet dat ze ook toen al veel meer konden dan ik me soms heb gerealiseerd) dat dat die volledige mastodont in rook gehuld kon worden..

Voor het vervangen van de relingen zul je gebruik maken van een standaard PE setje neem ik aan. Ik meen dat White Ensign Models zoiets in het assortiment heeft, in verschillende grootten en lengtes.
 
Dat setje kan je op P3 vinden:

e4397357b316e14a153d6016843b3d43.jpg
Deze reling ga ik gebruiken voor de freighter van Revell. In feite bestaat daar een andere PE-set voor van GMM, bedoeld voor 1/400 marineschepen, maar die set is moeilijk verkrijgbaar en duur. Die bevat wel een kraanarm, maar aangezien ik de USS Delta niet ga maken, heb ik die niet echt nodig. Ook voor de werkboten zal dit handig zijn, aangezien beide zo'n 30 centimeter reling nodig hebben.
 
Blij je aan de cargo te zien werken, zijn de vergeten kinderen van de scheepvaart in modelbouwvorm.
 
Ben even komen kijken en sta weeral stom verbaast
Weeral knappe vooruitgang
Marc
 
Die cargo vond ik op een rommelmarkt, die zou ik op een beurs bijvoorbeeld nooit gekocht hebben. Maar nu komt het wel goed van pas.

46b82a76a7a08d2711ebe0f27e6c6861.jpg


De ondoorzichtige reling gaat van het dek af. Er wordt ook nog een heel stuk gevijld om de rand die hiervan achterblijft weg te werken. Alle steunen voor het volgende dek van de brug mogen weg, want die zijn overscale en zouden dunne paaltjes moeten worden. De bolders hou ik wel, maar daar moeten ronde plaatjes op.

68250d7324d32c6cfa3b594660f707a1.jpg


De romp moet zo nauw mogelijk tegen het dek aan passen, want de bovenste twee millimeter lopen er in over. Gelukkig past dit zeer goed, en dat voor een mal uit de jaren vijftig.

4b76b8645ef47b67df14dea8a4f179f7.jpg


De brug wordt ook maar meteen op de voorziene plek gezet, want ook hier loopt de naad door de patrijspoorten. Ik heb ongeveer 70 daarvan geteld, maar ik heb maar PE voor 50. Ook heb ik ladders nodig. Dat wordt nog een bestelling bij L'Arsenal, vrees ik.

14dc6cc04bc4f6401135712dfd104436.jpg


De ankerkettingen zijn opgegoten, maar daardoor zitten ze niet gespannen. Eerst worden de kluizen open geboord.

4fc1ab0b5da2123dc982ebd5ab394162.jpg


Ik had nog PE scheepsketting over van de Princeton. Een van de deuren naar het ruim zal ik open laten, maar van het interieur is niet zoveel te vinden.

553064aef430e33b98a0cefb17fff8ea.jpg


De opwindmechanismen voor de takels waren aan het dek gegoten maar de spoel was daardoor niet rond. Ik heb die hier vervangen door stukjes aangietpunt.

97fb36966db4d69aba277fcf484fde21.jpg


Toen ik PE deuren op de dekhutten tussen de luiken had gekleefd, zag ik duidelijk dat de muren scheef stonden. Bij oude modellen kan je dat wel eens meemaken, hoewel de brug dan weer kaarsrecht is. Er zit dan niets anders op dan de deuren weg te nemen en alle muren af te schrapen.

38c3e796facc0b555d8df5c099e98957.jpg


253014aceeba49a7d4f70f816b5a3993.jpg


Dit is het resultaat, de deurtjes zitten er terug op.
 
Er zat natuurlijk wel iets anders op en dat was het goeie gewoon bij het goeie laten, maar persoonlijk ben ik blij dat je het goeie hebt ingewisseld voor het prachtige.
 
Die detaillering zal een wereld van verschil maken op die cargo.
 
Bedankt voor de interesse. Nu worden ook de patrijspoorten die meest in het zicht zitten, voorzien van PE wenkbrouwen. Zo valt de indruk weg dat ze uit een boven- en een onderhelft opgebouwd zijn. Ik zet ze op de muur met een graveertool om ze uit te lijnen en doe dan wat lijm op de tool. Dat loopt dan in de patrijspoort en de ring zit vast. De pincet over de ring zetten en de tool met draaiende beweging terugtrekken.

a14643b0874d7c1f8d59fad7ec788eb1.jpg


Gisteren is er vooral gewerkt aan de ABSD. Het dek moest nog geschilderd worden. Zoals in het filmpje op pagina 1 en de volgende foto, is de kleur van dit dek snel verdwenen onder een roestlaag. De instructies hebben het over gunship grey maar ik koos een glossy roestkleur van Gunze. Zo zal de wash hier goed over vloeien.

0a1a61ee61b3615de5a00f3bb924f003.jpg


Eerst moest ik een masking maken uit karton, met uitsneden voor de waterbuizen, om de muren tegen roestkleur te beschermen. De buizen zelf kon ik daarbij niet ontzien maar die kunnen makkelijk terug grijs gekwast worden.

175d5374b83b0412aea36277f4a76c0d.jpg


Het karton was zo gemaakt dat het over drie modules past, de hele muur kan dus met 1 kartonnetje gespoten worden.

38bfddf80cfa34dd3bfd8d4e7ea26f5b.jpg


448c7c790c4c567ffc7a5865c8077c0a.jpg


99c990b5c77f36e60df496600e97613e.jpg


da44cc0e7292f0f3930d9612220c5804.jpg


ffdedc2ce092a86a981c656ade7c479b.jpg


Voor de buitenkant van de pontons waren ook 2 stukken karton nodig. Eentje om de muur af te bakenen:

26e4a59cbeab9cf0e5e81e1058624508.jpg


En een ander dat net rond de scheepsromp past en onder de bruggetjes door loopt. Ook de reling gaat dus mee in de roest. Dit zal later met drybrush opgelost worden.

f67f8b8a4ad7385d7812a7208597a593.jpg


Dit ging zo vlot dat het in een avond en een dag afgewerkt kon worden.

c8d1fd7643736514c282e335615a5106.jpg


24fb3efdbc3e1271c109e236d77ef949.jpg


8ceec3044ae844d0abad4f1456118ac5.jpg


edc07cf0fb4ddd78f5148a07d62df33c.jpg


Nu komt nog het stuk dek op de muren aan de beurt, maar dit zal moeilijker zijn om te maskeren omdat de geschutsposities, de cabines en de luiken er op staan.
 
Het afplakken van de muur van de ABSD is een geduldwerkje, voor sommige uitsteeksels moet ik nog een oplossing zoeken. De verlichtingspalen en uitlaatbuizen zullen waarschijnlijk met Microscale Mask bedekt worden.

60809b361e19a2e375d6e10d018af724.jpg


Op de freighter ondertussen zijn de bolders weggehaald nadat in elk een gaatje geboord is tot door het dek. Ze waren conisch gegoten en hadden geen flens om het meertouw tegen te houden.

80b33533f60bb699ec01aa662397670f.jpg


Met deze materialen zullen ze opnieuw opgebouwd worden. Het betreft een PE-set met ringetjes, een messingbuisje en een staaldraad.

f603b848bbe763e8b50de020aadc933f.jpg


De draad is kort geknipt en de buis is in partjes van 1mm gesneden.

21b63071ae45f2340aca656ee8bcfcd9.jpg


De ringetjes worden aan de draadjes gelijmd en die worden dan met een stukje buis door het geboorde gaatje geregen. Met een hamertje worden ze nog wat aangeslagen. Na het vastlijmen kunnen ze glad gevijld worden. Er zijn er een veertigtal nodig.

0adf644ec9b35ec87145aa1438ff5622.jpg


353f085c82560dad66351a82be710d3d.jpg


Ik heb nog onderzoek gedaan naar de foto's met de freighter die ik afgemeerd naast de ABSD vond. Ik vond een detailfoto van dit schip en het blijkt USS Sumter te zijn. Die heeft volgens Navsource een C2-romp en die kan ik dus niet bouwen met dit model. Daarom gaan we maar naar het schip dat vanuit de Hawaiian Pilot gebouwd werd, de Bayfield, en de rest van zijn klasse omdat die meer kans maken om op het juiste moment bij de ABSD geweest te zijn. Bayfield zelf verscheen pas in 1945 in de Pacific, de volgende schepen al een jaar eerder. Een ding dat aangepast moet worden, is de goalpost vooraan. De dwarsbalk daarvan is pas na de oorlog toegevoegd, de Bayfields hadden onder de oorlog alleen twee kingposts. Ik vervang ook de palen die in het model zitten, die hoeven niet te verjongen naar boven toe. Dat kan je duidelijk vaststellen op de foto's van Bayfield.

373ae3af122484d0294a57af2fa7f026.jpg


Enkele details verder, de palen kunnen nu gedry-fit worden.

c8ff40b49ebb893779ebb98760ff396d.jpg


Ondertussen zijn ze met metalen pinnetjes op het dek gelijmd.

9e07c4f7f278998e7e373540c489eb1e.jpg


Ook de twee andere masten moeten vervangen worden, er zit heel wat verschil op de dwarsbalk en ook hier hoeft de paal niet smaller te worden bovenaan.

398f73207880c4180fcc9e82e4de96a5.jpg
 
Intussen weet ik niet meer wat schrijven en volgen we verder met interesse van dit knappe werk tot nu al.
 
Altijd verwonderd hoeveel opzoekingswerk jij er in steekt.
 
Het scheelt ook dat je die eindeloze ejector pin holes niet hoeft op te vullen.
 
Bedankt om te volgen.

134072562f3ca06c28d673713287d800.jpg


De dwarsbalken op de masten zijn haast dubbel overscale, ik heb het nagemeten op foto's en ook op een plannetje dat ik vond online. Ze moeten ook puntiger zijn. Daarbij zitten er nog holtes in de onderkant. Dat alles heb ik hier nagemaakt met Evergreen en een metalen plaatje als bodem om in te boren. De uitsteeksels onder de oksels (zie vorige post) zijn duidelijk gecondenseerd tuigage.

Ik ben aan de masten zelf ook begonnen, maar daarbij ontbreekt het me aan messingbuis van 2.8 millimeter diameter. De mast verkleint namelijk toch trapsgewijs in diameter naar boven toe. Ik heb al wel diameter 2.5 en 3. Gelukkig kon ik wel verder met een ander knelpunt in de bouw van de freighter.

caa21fc2226c08386b9048f39c90685e.jpg


Ik moest een aankoop doen van PE ladders in een Duitse webwinkel, maar zo'n PE-setje is ook maar zielig om alleen te bestellen.

9e725d747ab001d05a7422d6f0fb7eba.jpg


De omschrijving was "Ladders en relingen 1/350".

cdd1e9ffbfe4f17b79f2bcfb43558d13.jpg


Het was pas bij het uitpakken dat ik het opschrift zag "Germen ladders". Niet dat ik ergens op dit halfrond een andere set ladders kon bemachtigen, tenzij misschien bij L'Arsenal. Maar da's minstens een week afwachten. Duitse ladders worden het dus. Een plus is dat het fret tweemaal voorkomt, dat zie je niet op de preview.

2d12e00446992ca98bb3030e5c4d2560.jpg


Twee stuks aan het voorkasteel, met genoeg ruimte aan de rand van het dek om nog twee geschutsopstellingen te plaatsen. Ik heb er een tree af moeten halen.

bfcd796835b2308a9e31a391a4973f7a.jpg


2 paar laddertjes aan elke kant van de brug.

d9a3bbf40c34478cfc17abaf5b3e0a6d.jpg


Vier op het promenadedek.

757564de99fb5a3e87dd084bf5d7a0e1.jpg


En dan nog eens vier naar het achterdek, waarvan eentje dus een Amerikaanse ladder is. Na dit overzicht gaan we terug naar de ABSD. Nu moest de top van de muur gespoten worden. Dat betekende onder andere 100 verlichtingspaaltjes ontwijken, die al blauw gespoten waren.

5379f8ad08c0d22cf3b96eb8204fce37.jpg


Er werd eerst een experiment gedaan met Micro Mask. Ik heb dit op vijf paaltjes geprobeerd. Gelukkig heb ik dan gewacht tot het uitgehard was. Het bleek onmogelijk om het masker van de paaltjes af te krijgen zonder de verf mee te nemen.

87163c85f685f0b8d3fc518e78bf2cf7.jpg


Er zat dus weinig anders op dan elk paaltje af te plakken met tape. Omdat ik geen zin had om honderd stukjes tape te verspillen, bedacht ik een doorschuifsysteem waarbij telkens vijf stuks in een kegel van tape opgesloten worden. Die kegel kan dan gekanteld worden om verschillende zones van het dek te bereiken.

f80af7304b58a0a637934e9278a801f4.jpg


Hier was het voor 25 prcent afgewerkt.

a577cd09fd1ad3484f009c123d476acf.jpg


Momenteel is er voor 50 procent afgewerkt, dit heeft wel 4 uur geduurd. Voor geïnteresseerden is het aan te raden om de paaltjes toch pas na het schilderen te bevestigen, je wint zo enkele uren tijd.
 
Blijkbaar waren de Amerikaanse ladders dus hoekig en de Duitse afgerond.
Serieuze bezigheidstherapie met het afplakken van die paaltjes maar goed gelukt.
 
Bedankt, Erwin. De roestlaag ligt nu bij de ABSD erop. Daarvoor is aan de randen met donkerbruin geschaduwd en dan met oranje afgewerkt.

b4746fe70804ebb86001189e8a3cde58.jpg


0a3b26f3d795489b7cc694b5bb69796c.jpg


Nu kunnen er weer wat elementen toegevoegd worden, zoals de ladders naar het dek.
 
Een van de platforms aan de uiteinden van de ABSD kit had ik niet toegevoegd, omdat er op foto's altijd een kleiner platform lag. Dat was meer een verplaatsbaar ponton.

f886a8194d3beccb1456a3bff7569699.jpg


72a55b7ddb473fde8eb407aabdc36aab.jpg


Dit was eenvoudig na te maken met Evergreen en stukjes recht geplooide nieten.

6bbd660789440e45d2c1c21c717987df.jpg


Op de bovenkant is een anti-slippatroon te zien, dat ook terug te vinden is op de Rhino's in Normandië.

6a20bb331d149d4de2003f93ee4607ae.jpg


Om dit in laagreliëf te kunnen voorzien, worden er sporen gegraveerd.

e75b4aff300a5d3d3f9c0e9cd5ce92af.jpg


8c2d3b44685901206447b8a881b7db9f.jpg


In de lengte komen er twee lange nieten, dan wordt de breedte opgevuld. Daar komt wat vijlwerk aan te pas.

3bbe2e2251b02e6d70a99a7a594519d6.jpg


Als alle nieten er op gelijmd zijn, wordt de bovenkant ook nog eens glad gevijld.

b3e875e52b880bf485f6e95bdd0fa45e.jpg


31fe9a30c08fe241fb493b6256278266.jpg


Een vierhonderdtal houten blokjes worden ook voorzien vanuit de kit. Je krijgt er meer dan 500, maar dit is voor een slagschip. Aangezien de kruiser niet even lang is, ga ik er dus wat minder plaatsen. Ik wil ze wel verankeren met een stukje draad, dus is er heel wat boorwerk verricht.

eb586e154289a5a57fbaa494a6ba206e.jpg


Dan worden er koperen stokjes in de gaten verankerd.

4c11e102b4070c868940b5776fbe936c.jpg


Zo ben ik vandaag tot 2.5 gietramen geraakt. Nog 5.5 te gaan.

c91b5ed18e5053abfe268311e4d26881.jpg
 
Knap en kijk al uit naar resultaat.
 
Bedankt, Pascal. Er zijn nu heel wat van de blokjes afgewerkt. Ik besloot ze niet allemaal te doen, omdat er een kans is dat ik een deel van de ABSD niet meer kan bereiken met een boor. De rijen blokken naast de Columbia zitten vast te dicht bij de muren van het dok om er gaten voor te boren. Die worden dus gewoon geplakt. Aangezien er geen gewicht aan vast komt te zitten, is dat ook geen probleem. De blokjes onder het schip zullen tijdens een autorit te maken krijgen met vibraties van de romp er boven, dus die moeten wel goed vast zitten. Ook zal ik door de gaten die ik ga boren in de ABSD, de blokken beter recht kunnen uitlijnen. Ik moet wel nog iets bedenken om de Dremel langs een rechte lijn te laten boren. Aangezien de blokken in het echt niet aan de ABSD bevestigd zijn, zal de roestwash moeten gebeuren nog voor ik de blokken vastmaak. Vier van de blokken zullen een draad hebben die bovenaan uitsteekt en die door de romp van de Columbia gaat. Zo zal ik het schip vastmaken en dan kan het dek er pas op.

de2b42835f7b5ade43becfab7e6bb85b.jpg


Voor de vervanging van de masten had ik aangegeven dat ik nog messingbuis moest bestellen. Die bestelling is deze week aangekomen. AK Interactive heeft nu een prachtig gamma aan buisjes die van 0.2 millimeter per 0.1mm in diameter toenemen tot aan 3mm. Daar heb ik meteen de maten van besteld die ik nog niet had van andere merken. Verder kocht ik nog wat interessant diomateriaal van MAIM, uiteraard voor heel andere doeleinden dan dit project.

b35d0eed3f935a5552cfe3332e3a59b9.jpg


In dit geval had ik 2.8mm nodig. Nu zijn deze buizen wel erg zwaar doordat de opening kleiner is dan de wanddikte. Je raakt hier dus niet doorheen door met een mes er over te rollen. Een microzaagje of een slijpschijfje kunnen een oplossing bieden.

cee964278f4e093f8875657ba71464c4.jpg


Voor elk van de drie diameters van de mast vond ik een oplossing om ze op een dun buisje te kunnen rijgen. Het stuk van 2.8 paste er perfect op, de andere 2 stukken (2.5 en 3mm) werden opgevuld met de maat die in de buitenste buis paste.

2a8e3218d04ff4399fe4aaba96335f07.jpg


Helaas leverde dat bij de achterste mast een afwijking bovenaan op. Dat komt omdat daar wat speling was tussen de kern en het opvulbuisje.

39c8c587213b8a795b132a8712d8a7b9.jpg


Bij de voorste mast ging het beter. Die verspringt nu bijna zoals de echte. Ik had het nog gelijkender kunnen maken door ook buis 2.9 te bestellen, maar het is nu zo.

20081fdda00501331f9c7f221b1e0f3a.jpg


Ik was voor de uitbouw op het voorkasteel gaan kijken bij een fout referentieschip, die had een B-vormig geschutsplatform. Dit had ik al nagemaakt.

82d6665c426a92e431619e74745a6d85.jpg


De Bayfield-klasse heeft echter een andere opstelling, met een halve boog voor een 5 inch/38 kanon. Ik brak dus de vorige opstelling terug af. Na 2 pogingen had ik de juiste vorm te pakken. Dan kon ik de L'Arsenal 5 inch kanons installeren. Op de achtersteven komt een ongepantserde opstelling, het platform links op de foto komt vooraan het schip. Eerst moet daar een torentje onder gebouwd worden, maar er is weinig info over te vinden op de foto's. Ik wil vooral weten waar de trappen naar het benedendek naartoe gaan.

2764a9d1aa742c079239f592d7fc64a0.jpg
 
Laatst bewerkt:
Steven iedere x als ik uw topic open valt er toch de hele tijd iets te beleven he en we leren weeral dingen bij
Indrukwekkend avontuur is hierte beleven
Marc
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan