Hoofdsponsor

1/350 USS Columbia CL56 + USS Artisan

ERVARING
*
BOUWWIJZE
*
BOUWBUDGET
*
BOUWSTATUS
*
COMMENTAREN
*
Bedankt voor de aansporingen. Deze week is er wat geknutseld aan de bovenbouw van de freighter, maar omdat er geen plan van gevonden is, was dit met vallen en opstaan. Het begon er al mee dat er heel wat van de PE trapjes terug verwijderd moesten worden, aangezien ze in de weg stonden van de uitbreidingen die voor het extra dekhuis nodig waren. De wanden daarvan had ik al voorbereid voor het bevestigen.

ebf030947734dff4fe0da7335731fdeb.jpg


Daarmee werd dan de structuur achter de schoorsteen gebouwd. Het promenadedek was al met een passend stukje afvalresin verlengd.

46ec8c11402cd42118eb237616d0b9c5.jpg


Er moest nog een aanbouw achter dit gedeelte komen. Omdat hiervoor twee van de windassen op het dek in de weg stonden, werd dit stuk er uit gefreesd.

a58c2fffce51fb89440b3b68c7327eb6.jpg


Dit werd dan terug dichtgekleefd zodat de aanbouw een goede basis had om te staan. Aanduidingen tonen waar de davits gaan komen.

4a6dac8fa32fc4b5ce230d94aa56b2e6.jpg


Een voor een worden de armen van de davits geplaatst en met CA vastgelijmd.

f92616d7e00a1758b3fbedcf007b77ba.jpg


6d6f608feb055d9a71edf50af76131bc.jpg


Nu de armen op een vaste afstand van elkaar staan, kunnen de draagbalken van de davits gemaakt worden. Hiervoor gebruik ik het kleine messing H-profiel van 1.5mm hoog.

4c55041f7f79f0e3e4308646400bf267.jpg


Maar dit profiel moet aan beide kanten taps toelopen. Ik moet dus een stuk van de centerplaat uithalen. De slijpschijf is echter te breed en onberekenbaar. Gaten worden geboord op 7mm van de kanten. Dan wordt de achterkant van de snijrand van de boor gebruikt om langzaam door de plaat te zagen. Dit blijft vrij onvoorspelbaar en ik had het ook met mijn Proxxon kunnen doen, maar de snede wordt toch opgevuld met putty.

c7cdf318d3052e3f0d944f49cb0b7b09.jpg


Dit levert een bergje messing op en vier bruikbare balken voor aan de davits. Tenslotte moet onderdeel E van de foto hierboven nog gescratcht worden.
 
Jeetje wat een massa's werk haal je je op de hals met dit project. Complimenten voor je volharding en stamina, ik zou je dit nooit na kunnen doen.
 
Ik denk juist hetzelfde zoals Roy, ongelooflijk hoe ver je hier gaat, respect!
 
We zouden je beter "The Wizard" noemen, ongelooflijk hoe je het doet in die kleine schaal.
 
Jullie woorden laten me niet onbetuigd, beste vrienden. Maar de queeste is nog lang, hier volgt weer een episode.

Het volgende element van de davits werd uit plastic gemaakt.

49e6b5ac3b84d46d0f005b2ef9bac619.jpg


Dit gedeelte rolt binnen het H-profiel en houdt de balk omhoog.

4b6ec0eee47b46e526d125e8dab38374.jpg


Toen dit op zijn plek zat, konden die balken er tussen gezet worden.

4bbc3312653d8de3f2916d91297b86de.jpg


140e5700a0548c23e192ba30fd49b96b.jpg


Aan de kanten van de brug was er nog een gebogen pantserplaat nodig.

9b3daa18702111e85d0191844cdc1783.jpg


De davits heeft achteraan twee uitstekende rollers, die maakte ik uit get kleinere profiel.

5e00426cc0e0f9ee9db0a35687a574ef.jpg


Het was een klusje om dit nu nog onderaan de armen te kleven, want de profielen passen net niet in elkaar.

20c2bfefd7bb32987242631370673d5c.jpg


Ik heb het dak van het dekhuis nog wat uitgewerkt.

bbb81d92009c54fbcacd47476a96181a.jpg


Er is ook een bod van Ebay binnengekomen, daarmee heb ik nu twee types van Carley floats van Voyager ter beschikking. Het hele lot heeft me maar 25 euro gekost, maar ik kon wel pas bieden nadat ik de verkoper er op gewezen had dat alleen Duitsers konden meebieden met zijn settings.

b120bda148357cc44314b4dc050779b1.jpg
 
Prachtig werk Steven. Ik volg in stilte want kan nooit iets nuttigs schrijven :)
 
Het blijft boeiend om je vorderingen steeds weer te mogen aanschouwen, doe dus maar rustig verder, het hoeft morgen niet klaar te zijn :)
 
..., doe dus maar rustig verder, het hoeft morgen niet klaar te zijn :)

Inderdaad, overmorgen is ook goed :winking: :LOL:

Blijf met verbazing kijken hoe ver je gaat in detailleren in deze kleine schaal, ongelooflijk!!
 
Mooie werken weer en blijf in stilte verder volgen aan dit grote project.
 
Bedankt voor jullie reacties! Nog steeds is er vanalles te doen aan de freighter.

66a59bd4e6cf92faceb78b1329b4199f.jpg



De ankers zitten niet helemaal op de juiste plek. Ik maak dus de kluizen dicht en verplaats alles naar voren. Aangezien het schip aangemeerd ligt, zullen de ankers gelicht zijn.

21ad725bd35caa41489e17bfd72de582.jpg


Ik had nog een windshield nodig. Dit is uit metaal gesneden, maar het sneuvelde wel gedeeltelijk bij het bijvijlen. Steken ging hier beter dan boren.

4aaf47165eb317f3db3924fc5c5ff0f0.jpg


Ik had nog een stel kingposts gemist tussen de davits.

a7181b2dd65306c346cfcd72a71d3663.jpg


Eerst had ik die zo hoog gemaakt als het stel vooraan. Daarna zijn ze ingekort. De inkeping is voor de resin dekrand.

e3651104ec10114bbb19d58fb5cca4f5.jpg


Zo passen ze er nog tussen.

5f8bb3b2becd18e68950b5f5d84ad7c9.jpg


Op de kingposts horen ladders, maar ze zouden vol lijm komen te zitten als ik ze er tegenaan zet. Daarom deze afstandhouders.

9785c92b11b0824877b95fec6b23c88b.jpg


De gieken van de hijsinstallaties aan boord zijn voorzien uit in elkaar gekrompen buizen. Ik vond wel wat info over deze hijstechniek op https://www.beyonddiscovery.org/ship-construction/derrick-rigs.html.

3ca006d6ea83a9cf857b9606f73fbcd1.jpg


In de kit zit hier natuurlijk hopeloos veel gietnaad en flash rond. Ik moest ze dus namaken uit drie diameters messingbuis.

16b6c42b41a9428da6c59a3dde3b55e9.jpg


Die pasten goed op een draad. Het nadeel aan deze merhode is dat het geheel moeilijk te rechten is.

a0c36c8021ee64f6d0f06e150eddcb42.jpg


Ik hoop dat de lengte in de kit klopt.

f47822543f6585116b008811af3868ea.jpg


Resultaat van een dagje buizen fitten.

9b051c72bb3ef16efc20beec42e2671e.jpg


Nu nog de galerijen afwerken. Daarbij zijn de palen voorzien van een driehoekig kapiteel, iets dat in de kit volledig ontbreekt.

6c5f704d668e823ac4c95129e18bdb56.jpg



Door kleine driehoekjes uit te snijden en dan de palen er tussen te klemmen, hoop ik dit correct te dupliceren.
 
Zonet heb ik alle palen geplaatst, er op lettend dat ze naar boven toe aansluiten.

758339b1daa6feb816984301994e8a43.jpg


63dd694188668ad208868afd719389aa.jpg


98d6ab423671a679cb4fb6a3dd2f16e8.jpg
 
Die buisje zijn een zegen om mee te werken en die aluminium buisje vind ik nog handiger om te snijden.
 
Pascal, ik heb er nog een toepassing voor kunnen vinden, let maar op in deze update.

Ik had weer een nieuwe destructieve techniek gevonden om uit te testen op het plastic, een cirkelzaagje van Proxxon dat ik op de Dremel kon bevestigen. Ik had het in dit geval nodig om de binnenkant van de cargoluiken te versmallen.

d94cf31a875f4ac682fe1a938edf7cf4.jpg


Je kan er een heel fijne snede mee uitzagen, al gaat het niet zo fijnzinnig wanneer de schijf lager in toerental zakt en je de Dremel stevig in bedwang moet houden of hij wil mee met de zaag bewegen. Een voordeel ervan is dat er niets gesmolten wordt, zoals wel gebeurt met een snijschijfje in schuurpapier.

9d158ee25076829cf56bd164ed6eda24.jpg


De stukjes kunnen met een handzaagje weggehaald worden.

9fdcf3469641845a4006107c0e6dfa62.jpg


Na wat bijschuren is het nu mogelijk het cargoluik in geopende stand te maken. Er is nog wel een probleem.

af2fdb64d1fc5b2d5627f239ffa2ed21.jpg


Volgens de plannen zit het tussendek (tween deck) van de C3-schepen ergens waar de spiegel van de achtersteven terug verticaal omhoogloopt, hier aangegeven met WL van waterline. Het model heeft de waterlijn waar je de aanzet voor het roer al kan zien. Als we dus in de laadruimte willen zien, dan moet de bodem van het model daar omhoogkomen. Ook stond er nog de tekst van de mal op die plek gegoten.

8894b5743300976fd25632439df99b01.jpg


Hier kan je nog net zien waar de zaag gezeten heeft in de bodem. Dit schijfje had ik eerder in huis moeten halen.

5e8894d7cbbb82ae4745722b51e05a11.jpg


De afstand tot het plafond moest vooraan 12 en achteraan 11 millimeter zijn, aangezien het dek afloopt.

76a17023b7426d713515409c22b497ba.jpg


Op de bodem van het tussendek ligt ook weer een cargoluik naar onderin. Hoe dit luik afgesloten werd, was me niet zo duidelijk, maar het was waarschijnlijk een systeem dat veel geleek op de luiken die op het weather deck lagen. Dit zijn een soort sectionaalluiken die op rollende balken liggen, die op rails over de rand van het luik kunnen rollen.

cdc14288462f7a095a94a771b8ac6fd7.jpg


Ik heb dus het luik maar nagemaakt. In feite had ik het zelfs kunnen overnemen aangezien het toch open blijft.

e62ebc94a3ea1bbe24dbe9b9f9f28a0a.jpg


Dit ziet er van boven voldoende gedetailleerd uit. De wanden heb ik niet afgewerkt met schotten zoals op de afbeelding, die zal je ook niet kunnen zien.

5f20a213594fc8317a70255d361f6b64.jpg


Ik vermoedde dat er nog wat detail ontbrak op de afsluiting van de cargoluiken van de kit. Als er gevaren wordt, zijn die luiken afgeschermd met canvas dat op zijn plek gehouden wordt door aangespannen riemen. Die moeten dus tot aan de kant lopen, zoals op dit Bayfield-schip de Montour. Let ook op de steunen voor LCVP's aan beide kanten, die mis ik nog op het model. In de kit zit er nog een verzonken rand rond het luik maar dan zou het zeil weg moeten zijn. Misschien zou je dan de segmenten kunnen zien maar niet de richels die er nu zijn. Ik ga dus de riemen aanspannen tot aan de rand.

dba85a832153bd3f5d785a31d844bf1c.jpg


Van een strip Evergreen worden er stukjes van 1 millimeter afgesneden voor elke riem op de luiken.

04f3e348c04bf92c43092e8f3ddca103.jpg


Hier zitten de drie overblijvende deksels op hun luiken vast, met voor elke riem twee spanners.

a53297e6d1dc70a1ad6c54e1fc9df362.jpg


De ankers zijn ook op hun nieuwe plek gezet. Vergelijk met de vorige positie meer naar de dekrand toe.

8a33aa0bdbd9dfdbef4cfd0cf28002a5.jpg


89bce79d544ae6aaa80bc770205745a6.jpg


Ook de hoofdmasten hebben een laddertje gekregen. Daarvoor heb ik dezelfde bevestiging uitgesneden.

8bc2e577f4f40889987eab025c08e52a.jpg


fce93901e26794c407ebd71b5a7aabe7.jpg


Ik heb de laadbomen een keer op hun plek bevestigd, waarvoor ik fijne gaatjes heb geboord waar de draad aan het eind in paste. Het wordt wel een karwei om hier de rigging van te doen, met alle nodige katrollen aan.

99078e08bf56af26fea22c326cd21a9b.jpg


Ik had geen boor van 1,2 mm om de nieuw gescratchte patrijspoorten op maat te maken van de al bestaande. Maar ik had wel een messingbuis van die diameter. Ik heb aan een uiteinde groeven gevijld en dan kon ik ze als boor gebruiken in de voorgeboorde gaten.

57f71dc9937f2f04aa4726f47784f769.jpg


Dan konden de overgebleven patrijspoorten uit de Cleveland-PE-set op de meest zichtbare raampjes geplakt worden. Ik heb ook de steunen voor de LCVP's onder de davits toegevoegd. Er zouden er nog meer moeten komen om viermaal een LCVP bovenop de andere twee te kunnen zetten. Ik zie er wel wat tegenop om dit ook nog in serie te gaan maken.

f294557820ae556eff0b526ae414c762.jpg


Gisteren was het weer zodanig goed dat ik de hele dag met P+ in de weer geweest ben. Eerst mocht de Spinosaurus aan de beurt, maar op de achtergrond zie je wat er de volgende vijf uur nog aan de beurt kwam. Alles wat blauw was, moest nog in de glanzende lak.

9f32936edd048bfd0b714ec8a20428bc.jpg


De Carley-floats van Voyager die ik over twee weken gewonnen had op E-bay, konden nu gebruikt worden om de freighter van te voorzien.

e40771ad891ee149c8115ad41785c5c7.jpg


Zulke velletjes met resin zijn eigenlijk ontworpen om helemaal weg te schuren tot aan de details, maar ik wilde het me niet lastiger maken dan nodig is en ik begon de vlotten uit te steken met een nieuw scalpel.

4cc110b27c2ae0baa8a1cdbb79a04902.jpg


Voor de bodem van de vlotjes had je een randje moeten overlaten uit het vlies, maar ik had geen problemen met het vastzetten van het PE aan de rand.

675b692321dd4e1e27e7d39c178c18d9.jpg


De roeiriemen zijn in aparte PE-stukken voorzien, zodat je de vlotten zelfs in gebruik kan tonen.

0b4ce600184cdb0a15da06870f815dbc.jpg


Ze zullen apart in de verf gezet worden zodat ze niet de scheepswand erachter gaan maskeren.
 
Dat schijfje heb ik de afgelopen weken herhaaldelijk gebruikt voor de Fokker en nu de Lanz, erg handig! Fijntandig ook, dus werkt mooi.

Je laat je wel helemaal gaan met deze bouw moet ik zeggen, zelfs van jou heb ik het niet vaak zo gezien. Prachtig werk en massa's geduld die je hiervoor opoffert, complimenten. Ehmm... ga je mee doen aan een wedstrijd hiermee of wa?? :D
 
Hoe meer ik de bouw van die cargo volg, hoe meer ik aan de film "Away all boats!" moet denken.
Terug te vinden op YT trouwens. Heb ook het boek, al zeker 3x gelezen, blijft boeien.

Prachtige werken opnieuw Steven !
 
Ja dit is een meesterwerk in wording. Over welk proxxon schijfje hebben jullie het hier?
 
b4f01cb80619ab676a0aed68ce14a2d5.jpg


Ik had een stuk gevonden waar ik acht keer dezelfde vorm uit kon halen die al wat weg had van de scharnierende steun, weliswaar zonder perforaties in.

2bb93ef57c05967f01fc98b637eb03b4.jpg


Voor de steunen naast de cargoluiken wilde ik de perforaties wel voorzien, maar dat moest met het zware geschut.

Ik kleefde vier stukken PE-raam op elkaar met secondelijm en klemde ze op de Proxxon freesmachine. De hoekpunten van elk gat werden met een boortje van 0.5mm gemaakt.

fc4094eb550daf9f55ee70be29ad435f.jpg


Het midden werd dan met een frees uitgehaald.

cdcc86d97aa59ae057b6898ea761d7e0.jpg


Het resultaat ziet er wat ruw uit en de stukjes zijn nu uit elkaar gesprongen. Dat was ook de bedoeling.

f57db6a2778f053dbe1d6fe725be9eca.jpg


Na wat recht plooien en bijvijlen is dit nu wel bruikbaar.

217a7a2f3a14b73fe2b36629fbaa1984.jpg


De steunen bij het achterste cargoluik.

a56d7b41740071a695d8208eb3dbac1c.jpg


Vooraan hebben de eerste twee luiken de steunen dwars gekregen omdat de boten daar in de lengte op liggen. Bij het derde luik zit het tweede paar geperforeerde steunen.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan