Hoofdsponsor

1/35 Die Uberfahrt [DONE]

Enorm mooi,zou perfect kunnen dienen in een filmset..!Mijn respect..!

Grtz yves,
 
Goedenavond Beste Kijkers !

Iedereen bedankt voor de positieve vibes ! Het stimuleert om verder te doen.

Vandaar :

attachment.jpg

Een "handvol" kraagschroeven. Het P&D schijfje meet 1.5 mm, het stukje strip is 0.75 mm vierkant en 1 mm lang. De koperdraadjes zijn 0.4 mm dik, dit om U een idee te geven van de grootte. De kopjes links worden zo opgelijmd, dus gans in de biels ingedraaid.

attachment.jpg

De dwarsligger is één van deze die op de brug ligt, de rail is de geleiderail. Deze rail is gefixeerd met kraagschroeven waarvan enkel de kop zichtbaar is. De andere drie kraagschroeven hebben de rail vastgehouden waarop de trein normaal rijdt. Door de kracht van de ontploffing, waarmee de genie de brug gesaboteerd heeft, is de rail weggerukt uit deze schroeven. Vandaar dat sommige deels of geheel uit het hout gerukt zijn. Dit is wat ik wil weergeven met deze schroeven zo te plaatsen.

De rails heb ik een primer gegeven met een spuitbus, maar het is wat tegengeslagen, de verf is gekarteld. Maar omdat de rail volledig roest moet gekleurd worden zal dit misschien nog positief meevallen en een extra effect creëren in de roestlaag.

Groeten Rik
 
Mooie details. Er is wel een belangrijk verschil met de foto vooraan, daar zijn er twee sporen op de brug. Is het idee dat er buiten beeld nog een tweede brug voor het andere spoor zou zijn?
 
Ik begrijp je vraag niet volledig goed, Steven. Maar de archieffoto dient enkel om het idee te tonen achter mijn project.
De brug van de archieffoto heeft ook twee geleiderails en de spoorrails hangen eveneens in de lucht.

De brug van mijn project is van een enkelspoors lijntje, in de modelspoorwereld spreekt men van een secundaire lijn. Dus met enkel wat sporadisch reizigersverkeer en zo nu en dan een goederentrein. Vandaar ook dat de rails enkel met een kraagschroef vastgemaakt zijn. Bij drukker bereden lijnen werd eerst een onderlegplaat vastgeschroefd aan de dwarsligger waarna de rail aan deze plaat vastgemaakt werd.

Ik hoop dat één en ander wat duidelijker is ?

Groeten Rik
 
Schitterend gedaan die kraagbouten Rik. Kwestie van bezigheidstherapie, is dit bijna zo goed als rivetten zetten...

Mark
 
@Beyond : thanks.

@Interceptor : die kraagschroeven vergen wat meer verschillende handelingen als de rivetten, wat het minder saai maakt. Ik denk dat ik er toch al een honderdtal gemaakt heb om de vier rails op het brugdek te voorzien.
Maar we amuseren ons, en 't is toch daar dat het hem om draait ?

Groeten Rik
 
Ja hoor Rik, wees maar zeker. Je amuseren in de hobby daar draait het om.

Mark
 
Lekker zen....... :)

Mooi, het zijn die details die het hem maken, ga ervoor ;)
 
Goedemiddag Beste Kijkers !

Ik doe rustig verder met de brug. Ondertussen is het stuk spoor voor op de brug afgewerkt, foto's volgen.
Ook is een begin gemaakt met het bruggenhoofd :

attachment.jpg

attachment.jpg

Het bruggenhoofd is gemaakt op een basis van hout. Hierop zijn met kurk de stenen geïmiteerd. Weeral een monnikenwerkje, maar daar staan jullie al niet meer van te kijken ?

attachment.jpg

De stenen zijn in de verf gezet, enkel de bovenste rand dient nog wat verdere behandeling. Deze rand bestaat uit isolatieschuim, wat thinners hebben hier op ingewerkt waardoor wat reparaties noodzakelijk waren.
Na een primer heb ik een preshade gezet met zwart. Daarna met grijstinten de hoekstenen geschilderd, als laatste zijn de bakstenen in roodbruin geschilderd. Nu moeten deze nog nabehandeld worden met verschillende roodtinten om wat schakering te verkrijgen.

attachment.jpg

Ook de lisdodde groeit verder. Ook een tijdrovend werkje, maar heb intussen toch al zo'n twintigtal planten...

attachment.jpg

En dan nog een nieuwe try-out : Verbascum Densiflorum, ofte stalkaars. Dit is een plant, tot 2 m hoog, die vaak voorkomt naast spoorwegbermen.
Met een snijpasser heb ik uit een stuk groen papier de elliptische bladeren gesneden. Deze zijn met secondelijm aan een stuk metaaldraad gelijmd.
Met de AB en wat Vallejo 974 Green Sky krijgen de bladeren een grijsachtige waas opgespoten.
Met gele Heki flockage zijn de bloemen gemaakt. Eerst wordt de top van de draad in witte houtlijm gedipt waarna de flockage erover gestrooid wordt.

Groeten Rik
 
Jawatte Rik das weeral outstanding hé!! Als er nog iets anders bestaat als monikkenwerk dan krijg je deze benaming voor het zetten van de steentjes!!
Keep on the excellent work...!

Grtz yves,
 
Alweer een update om U tegen te zeggen!

Heb je tussen de steentjes een vulling gebruikt om de cement na te bootsen? Of laat je dit zo en vul je de diepte met pigmenten?
Ik kijk al uit naar de foto's van de brug ;)
 
@Yves : modellers patience, misschien ?

@Beyond : thanks ! Op de ruwe stenen heb ik gezift gips gestrooid en dit ingeborsteld tot de voeg gevuld was. Vervolgens heb ik het gips gefixeerd met verdunde witte houtlijm. Hier en daar vertonen de voegen nog wat diepte, maar dat laat ik zo. Verder wil ik ze nog behandelen met pigment poeders.

Groeten Rik
 
WOW Rik, dit ziet er toch weer waanzinnig goed uit.
Jij hebt werkelijk een engelen geduld om die werkjes steeds weer opnieuw aan te pakken...
Prachtig waarheidsgetrouw bruggenhoofd, machtig om te zien.
Ben benieuwd wat je nog uit je hoed gaat toveren...

Mark
 
Goedenavond Beste Kijkers !

Het enige positieve aan nachtwerk, is dat je een namiddag vrij hebt om wat verder te modelbouwen :

attachment.jpg

Zo is het schilderwerk aan de bakstenen aangevat. Op de grondlaag, een grijze primer uit een spuitbus, heb ik eerst wat preshade aangebracht met zwart. Dit in de hoeken van de grijze stenen en onder de dekstenen bovenaan.
Vervolgens kregen de hoekstenen een basiskleur met XF53, de bakstenen XF64. De grijze stenen kregen een highlight met verschillende grijstinten. Nadien werden alle kleuren naar elkaar toegetrokken met een heel lichte grijstint (XF19 met veel wit). Hiermee is ook de gebroken zone ingekleurd.
De bakstenen werden hier en daar ingekleurd met rood- en bruintinten van Vallejo.
De dekstenen kregen een basis met XF75 gevolgd door een highlight met XF19 en een overspray met XF18. Dit is een blauwe tint waarmee ik de kleuren van de dekstenen naar elkaar toe heb gewerkt, de blauwe kleur moet een effect geven van blauwe arduin.
Daarna kreeg het geheel een filter met olieverfjes.

attachment.jpg

De rechterzijde is reeds gevoegd. Hiervoor gebruikte ik Beach Sand pigment poeder van MIG. Dit is gefixeerd met thinner.

Groeten Rik
 
Wauw ,ik ben onder de indruk................. Applaus
 
Tjah, wat kan hier nog meer op gezegd worden?
Lang leve het nachtwerk??? ;)
 
Hey,

Zeer realistische muur, mooi, op naar de opbouw van de brug... :)
 
Weeral knappe vorderingen. Vind je muur heel natuurgetrouw nagemaakt, bravo.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan