Hoofdsponsor

1/35 Die Uberfahrt [DONE]

Goedemiddag Beste Kijkers !

Vooreerst bedankt voor jullie complimenten !

Ik heb een beetje verder gewerkt aan de componenten van het dio.

attachment.jpg

De bakstenen zijn afgewerkt, bovenop zijn de dwarsliggers geplaatst en geballasteerd. De rails moeten nog geplaatst worden en wat begroeiing aangeplant.
Een paardebloem (van Fredericus Rex) groeit tussen de stenen op de richel waar de brug op rust.

attachment.jpg

Ik heb wat figuren geplaatst om hun setting in het dio eens te overschouwen. In een volgende stap wil ik de oever van een laag grond voorzien...

attachment.jpg

General overview. De brug dient nog wat verder verweerd te worden.

Aan iedereen wil ik verder een zalige kerstboom toewensen, met veel cadeau's (lees bouwkits) eronder !

Groeten Rik
 
Prachtige setting, dit smaakt naar meer, maar zal voor volgend jaar zijn hé... ;)
Prettige feesten.
 
Indrukwekkende prachtige build. Hier heb ik alle bewonderig voor.
'k Blijf het volgen.

Heligroeten,

Nick
 
Gewoon genieten is dit.
Misschien nog een tip: als je figuren op het schuine talud plaatst vergeet dan niet om hun voeten ook aan te passen. Als wij in werkelijkheid een talud afdalen dan wijzen onze voeten ook naar beneden. Is maar een detail maar belangrijk bij een reeds prachtige bouw.
 
Thanks voor jullie reacties !

@Erwin : bedankt voor de tip, wordt rekening mee gehouden.

Groeten Rik
 
Ben dit topic even uit het oog verloren rik heb het nog eens rustig doorgenomen en kan je alleen nog mijn complimenten hierover geven,geweldige mooie setting mooi verhaal top klasse Rik...
 
Ik ben het eens met de andere collega's. Als ik het goed lees komt er ook water aan te pas?

Grzt Bart.
 
Mooie bouw tot nu toe! Ik ben het topic niet helemaal doorgelopen dus als ik dingen dubbel zeg of opmerkingen maak die al behandeld zijn, excuses :)

In Telford staat zo'n soort brug (ongeveer), ik zag deze foto op het net en die leek me wel toepasselijk (gewoon om te laten zien):

the-iron-bridge-and-tollhouse.jpg

Waar ik naar op zoek was, zijn fotobewijzen van mosbegroeiing en verdere verwering op de plek tussen metaal en stenen. Mij zou lijken dat daar donkere plekken zitten op de plaatsen waar metaal en stenen elkaar begrenzen. Ik keek al op je referentiefoto maar vond daar weinig, misschien dat het om een erg jonge brug ging; maar de eerste exemplaren van dat soort bruggen zijn gemaakt aan het eind van de 18e (!!) eeuw. De reden om die verwering toe te passen is, dat het voor het oog aantrekkelijker is en je een mentale koppeling ("Daar zat dat ijzer voorheen, dus") mogelijk maakt.

Erg makkelijk om zoiets online te vinden, is het niet. Hier wel iets maar dan met andere materialen:

brug-960x480.jpg


Hier weer nauwelijks verwering te zien:

20141104_162444.jpg

Een paar dingen om in overweging te nemen:

- Het zou mooi zijn als je niet alleen het linker brugdeel toont, maar ook een klein gedeelte van het rechter brugdeel. Dat kun je dan bevestigen aan de ondergrond.
- Ik zou dus meer verwering aanbrengen op het voormalige raakvlak tussen steen en ijzer.
- Ik neem aan dat je, anders dan op de referentiefoto, de spoorstaven in afgeslepen vorm wilt weergeven. Op de referentie heeft degene die de brug heeft opgeblazen niet de moeite genomen om de staven door te slijpen. Als je inderdaad voor de afgeslepen vorm gaat (zo interpreteer ik je laatste foto), kun je overwegen om op de slijpplekken metaalkleur te gebruiken in plaats van roestkleur. Of een iets andere roestkleur op het uiteinde is ook mogelijk. Een van mijn veel te grote hoeveelheid hobby's is railtracking, het bewandelen van verlaten spoorlijnen. In het archief vond ik deze foto, waarop te zien een stuk rails dat waarschijnlijk een maand tevoren was doorgeslepen:

12070955465_8ab6530e48_c.jpg

- Je schreef dat je nog wat begroeiing ging aanbrengen, ik weet niet of je daarmee ook de wanden bedoelt. Hoe dan ook, tegen dat soort wanden groeien soms ook wat plantjes. Zie bijv. hier:

SetWidth472-ironbridge-museum.jpg


old-iron-bridge.jpg


Op die laatste foto trouwens ook mooie verweringsplekken. En je ziet dat zelfs op het ijzerwerk planten groeien.

- Als het nog mogelijk is, kun je proberen enige torsie aan te brengen op de brugconstructie. Op je referentiefoto zie je dat de brug iets in elkaar is 'gekrakt', wat wellicht deels veroorzaakt is door de explosie en deels door de impact bij het neerkomen van de duizenden kilo's staal op het water en op de bodem van het riviertje.

Anderzijds is het ook prima mogelijk dat er geen torsie plaats vindt:

Kanal_Anhalter-Bahn.jpg

Op de volgende foto hier zie ik (zij het minimale) torsie, onderaan bij het water:

Asticotal%20von%20Italienern%20gesprengte%20Br%FCcke.jpg


Bij die laatste foto zie je dat er wat puin tussen ijzer en steen kan komen. Dat is ook nog het overwegen waard.

Ook torsie:

sprengte_Br%C3%BCcke_bei_Hreben%C3%B3w._(Oportal)..jpg

Hopelijk heb ik je zo nog wat inspiratie gegeven voor de laatste aanvullingen op wat een prachtig diorama aan het worden is.
 
Bedankt Roy, da's een hele pak info in één keer.

Als je met het contact tussen metaal en steen, de oplegging van de brug op het bruggenhoofd bedoeld, dit gebeurt dmv een stoel. Dit is een metalen constructie (klein) die vastzit aan het bruggenhoofd en waarop de brug beweegbaar, in de lengterichting, rust. Dus groen hoef ik hier niet aan te brengen. Wel wil ik de brug nog wat verweren met groene tinten om wat mos na te bootsen.

Wanneer een leger op de terugtocht is, en bruggen doet springen om de vijand te hinderen, zullen ze geen tijd nemen om de rails door te branden, veronderstel ik. Dus de spoorstaven imiteer ik in een gekraakte toestand, waarbij het breukvlak met grafiet blinkend wordt aangestipt.

Begroeiing langs het spoor is iets wat de spoorwegen zoveel mogelijk proberen in te perken, zodat er geen overwoekering ontstaat. Ik wil dit dus ook op mijn bruggenhoofd beperkt houden. Wat lichte groene tinten aanbrengen met pigmentpoeders om mos te imiteren.
Wel zal ik de oever flink beplanten.

Wat de torsie betreft, zal ik enkele losse einden wat vervorming meegeven.

Toch bedankt voor je inbreng.

@D-Day : inderdaad Bart, er komt nog een flinke waterpartij op het dio.

Groeten Rik
 
Ik bedoelde niet niet dat er contact is tussen metaal en steen, want er zullen diverse centimeters tussen zitten; inderdaad rustte het metalen gedeelte op het bruggenhoofd. Toch denk ik dat zich door de wind en dergelijke, een bepaald patroon / verwering heeft gevormd achter de metalen delen op de stenen.

Wat betreft de doorgeslepen spoorstaven, meende ik dat te kunnen afleiden doordat je op de brug zelf wel al spoorstaven hebt aangebracht die echter plotseling eindigen net voor het begin van de brug.

Graag gedaan in elk geval en ik zie de vorderingen met veel interesse tegemoet. Er staat in mijn scherm nu tenminste een groen vinkje bij dit prachtige topic ;)
 
Dag Roy, ik heb je suggestie betreffende het groen verkeerd geïnterpreteerd. Er moet inderdaad wat groen aangebracht worden op de richel waar de brug op rust.

De spoorstaven die momenteel zichtbaar zijn op de brug zijn geleiderails en hebben tot doel om een trein die ontspoort op de brug te geleiden zodat hij niet van de brug afvalt. Vandaar dat deze rails stoppen aan het einde van de brug. De rails waar de trein op rijdt, zijn losgerukt van de bielzen op de brug en zweven erboven, vasthangend aan de bielzen op het bruggenhoofd. Deze rails worden als laatste bevestigd, omdat ze anders zullen hinderen in het verder afwerken van het dio.

In ieder geval, bedankt voor het "meedenken". ;)

Groeten Rik
 
Goedemiddag Beste Kijkers !

Ik stel juist vast dat dit mijn eerste post is dit jaar. :worried::worried:

Maar ik heb intussen toch niet stilgezeten, het schilderen van de brug vorderde stukje bij beetje. En het creëren van de verschillende planten is nu ook niet bepaald iets dat grote vorderingen toont.
Daarom eens wat foto's over de stand van zaken.

attachment.jpg

De rails op het bruggenhoofd zijn vastgemaakt, bemerk de witte bout koppen. Deze worden nog verder afgewerkt met verf en pigmenten. De uitsparing in de voorgrond moet de Panzer II herbergen. Wanneer deze volledig is afgewerkt kan ik verder met de waterpartij.

attachment.jpg

De planten komen van Fredericus Rex, uit het gamma van de treinmodelbouw en heel wat scratch.
Zoals de roze (vingerhoedskruid) de gele (stalkaars) en de lisdodde in het water, hiervan zijn er exact 106 stuks gemaakt !

Dit is een dio van nummers...

Groeten Rik
 
Nou Rik, voor een eerste post dit jaar is het niet slecht :laugh

Ik zal een opsomming geven van de dingen die ik mooi vind en daarna een van dingen die misschien nog een lichte aanpassing behoeven (opbouwende kritiek he..., goed bedoeld)

MOOI
- Het gebladerte;
- De bloemen die met grote zorg zijn gemaakt;
- De kleur van de brug;
- De bescheiden maar duidelijk aanwezige roest + aflopers;
- De omstandigheid dat die roest + aflopers niet naar beneden lopen maar naar wat vroeger 'hun beneden' was;
- Het stukje plamuur dat nog te zien is;
- De kleur van het water;
- De zandsteen, die je volgens mij perfect hebt weergegeven;
- De bakstenen + kleurvariatie daarin;
- De oude, bijna wit geworden specie tussen de bakstenen;
- De heerlijke verwering van de stenen;
- De meest subtiele sporen van waterstroming bij de in het water stekende balken;
- Het tafereeltje op zich;
- De interactie tussen de personen in het diorama;
- Het reliëf in het diorama;
- De non-liniaire opstelling en het niet-parallelle karakter van brug vs. tank.

WELLICHT TER OVERWEGING
- De broek van de tweede figuur van links heeft misschien een wat hoog schaduwcontrast.

Ik ben, alom, danig onder de indruk...
 
Voor zo`n update wil ik ook wel wachten hoor Rik, prachtig stukje werk tot nu toe.
 
Zeer mooi resultaat, een pareltje.

Rest mij een vraagje, waar komt de voorkant van de tank te staan? Aan de rechterkant of aan de linkerkant?
Waarom ik dit vraag? Omdat als de tank naar rechts staat, dat je dan misschien enkele planten had kunnen verpletterd maken van de tank die er over gereden heeft. Komt hij van rechts, dan hadden de soldaten natte laarzen en broek moeten hebben...
Nu, het is niet als kritiek bedoeld hoor, enkel een opmerking ;)
 
Thanks voor jullie reacties !

@Roy, ik ben ten zeerste vereerd door de hele waslijst positieve punten die je daar opsomt ! Wat de schaduw betreft op de broek van dat figuur, dat is mogelijk 'echte' schaduw veroorzaakt door de flash van mijn camera. De schaduw die je ziet op de foto is bijna zwart, ik heb evenwel geen zwart gebruikt bij het schilderen van de broek, enkel grijstinten en Raw Umber voor de schaduwen.

@Beyond : de tank rijdt van rechts naar links, dus naar de figuren toe. Dat de figuren geen natte laarzen hebben,... ik wacht nog af tot het water verder afgewerkt wordt. Ik kan nog altijd wat glansvernis aanbrengen.

Ik hoop mijn dio klaar te hebben tegen mei, dan zijn er twee beurzen waar ik hem wil inzetten : IPMS Moorsele en Moveleo...

Groeten Rik
 
Ik hoop dat ie klaargeraakt tegen dan maar zou zonde zijn om deze af te haspelen...

Maar het blijft een streling voor het oog...
 
Ongelooflijk indrukwekkend knap , alhoewel dit mijn ding niet is ben ik toch goed verrast door de knappe vorderingen , ik denk dat ik eens bezig gezien heb in Mol kan dat ?
Knap werk echt waar
Marc
Hier zitten toch krakken op dit forum , daarom ben ik zo blij hier te mogen vertoeven en heel veel leren van deze " Masters off Built "
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan