Hoofdsponsor

1/35 Die Uberfahrt [DONE]

Ik dacht dat de tank nog niet over de helft ging zijn, zoals je het nu beschrijft kan het wel.
 
Ja Steven, ik heb gisteren de foto nog eens bekeken en begrijp nu je argumentering. Ik wil inderdaad de Pz II dichter bij de andere oever plaatsen. Het kapotte uiteinde van de brug komt dus aan de rand van het dio.

Groeten Rik
 
Goedemiddag Beste Kijkers !

Ik ben tevreden over mijn weekend, mijn doelstelling zal ik halen, vanmiddag zal ik de laatste 200 klinknagels plaatsen.

attachment.jpg

Een overzichtsfoto van een deel van de klinknagels. Beide middelste potloodlijnen markeren de plaats waar de dwarsdragers komen.
Nog drie dergelijke zones moet ik afwerken, dan zijn de zijkanten klaar om de binnenzijde te verven.

attachment.jpg

Intussen ben ik begonnen met de dwarsdragers te bouwen. Deze bestaan ook uit stroken plasticard die samengehouden worden met L-profielen.
Met behulp van wat Lego-blokken heb ik een mal gemaakt om de driehoeken aan de onderzijde haaks te lijmen met de dwarsbalk.
Het L-profiel van de dwarsbalk wordt tegen de gele Lego-blok geplaatst. Door de balk en de driehoek tegen de witte blokken te plaatsen is de driehoek haaks gelijmd tov de balk.

attachment.jpg

Een zicht op de 'werking' van de mal. Boven de balk, bestaande uit drie stroken plasticard, samengehouden met vier stukken L-profiel.
De verticale zijden, evenals beide schuine zijden van de driehoek krijgen nog een stukje L-profiel opgelijmd.
Vervolgens worden alle L-profielen voorzien van klinknagels !!!
Acht klinknagels per duim, de dwarsdragers zijn 4 duim breed, plus dan nog de korte stukken.... een ruwe schatting geeft aan dat ik nog zo'n 2000 klinknagels moet plaatsen op deze delen... :huh::huh::huh::huh:

Groeten Rik
 
Mooi vervolg. ik doe het je niet graag na met al die rivetten...
 
deze constructies vind Mooi werk !! en handig met die lego blokjes
 
@Silenoz : liever die rivetten als al die fijne PE op 1/72 die je gisteren toonde op de club... :dry:

@Evel-Knievel : met wat Metal-muziek op de achtergrond lukt dit wel... :laugh:

@Bubblegum & Danny : altijd graag met Lego-blokjes gespeeld...;)

Even een stand van de werken : de flanken zijn voorzien van al hun rivetten. Intussen kregen de binnenzijden van de flanken al een zwarte primer met daarover een laagje Humbrol 120 lichtgroen, beschermd met een laagje matte Tamiya vernis. Hierop wil ik nu wat filters zetten.
De dwarsdragers zijn ook al gemaakt, enkel nog wat verder afwerken met L-profielen en ... klinknagels... :tongue::tongue::tongue:

Groeten Rik
 
Goedenavond Beste Kijkers !

Het is al een tijdje geleden sedert mijn laatste update, maar ik heb niet stilgezeten !

attachment.jpg

Marc Hutsebaut nam deze foto op de beurs van Hobbytime in Blankenberge, waar ik druk doende was om klinknagels te P&D'en.

De binnenkanten van de flanken waren toen in de verweerfase. De dwarsdragers die op de snijmat liggen werden op de beurs van klinknagels voorzien. Toch een slordige duizend klinknagels heb ik gekleefd gedurende die twee dagen...

attachment.jpg

De vorderingen gedurende de laatste weken maakten dat ik deze week kon assembleren.
Eerst heb ik de binnenzijde van de flanken verder verweerd, na een filter volgde een laagje Clear vernis, daarna een wash (Dark Wash for Green Vehicles) gevolgd door een summiere pinwash met AK Rust. En tussen de verschillende stappen : klinknagels kleven...

attachment.jpg

Dan zijn beide flanken samengekleefd.

attachment.jpg

Nadat de dwarsdragers van hun laatste klinknagels waren voorzien, kwam één en ander in een stroomversnelling. Tussen de dwarsdragers zitten I-profielen van Evergreen. Deze zijn op lengte gezaagd, tot op een tiende mm nauwkeurig ! Met behulp van een zelfgemaakte mal die ervoor zorgt dat de profielen op de juiste spoorwijdte zitten, heb ik de profielen aan een dwarsdrager gekleefd. Vervolgens werd dit ensemble aan een flank gekleefd. Nadat alle dwarsdragers aan deze flank bevestigd waren, completeerde de tweede flank de brug.

attachment.jpg

Laatste werk tot nog toe : op de boven en onderzijde van de flanken zijn stroken plasticard aangebracht die voorzien dienen te worden van vier rijen klinknagels, over gans hun lengte...
Dit wordt dus een karwei voor zondag op de beurs van KMK...

Groeten Rik
 
Amai Rik, dat ziet er al heel goed uit.
Zit er echt bij te genieten van al die "bouwkunde"...
Ik kijk weeral uit naar het vervolg.

Mark
 
Prachtwerk, heb dit op kmk eens int echt gezien, "amai courage" is het enige wat je hierop kan zeggen. Ik hoop dat "de laatste duizend" al wat gevorderd zijn!
 
@Interceptor : ik voel mij inderdaad een ingenieur in de bouwkunde, alleen de payroll volgt niet....

@Burglar : ik heb er op KMK toch een 800-tal gezet (van de 1500 toen ik startte). Nog een zestigtal op de bovenzijde van de brug, dan nog een 300 aan de onderzijde.

Dan vergeet ik nog de vijfhonderd die ik moet plaatsen op de L-profielen die een kruisvormige versterking moeten vormen aan onderzijde.

Groeten Rik
 
Pffff wat een werk zeg en ik weet het ik heb ooit ook zoiets gedaan gelukkig niet zoveel als in jou brug maar her zaten er toch ook wel enkelen honderden in verwerkt.
Dus veel werk maar als het klaar is ook heel veel plezier van je werk :)
 
Goedenavond Beste Kijkers !

Vooreerst bedankt voor jullie reacties, het deed mij volharden in het kwa... werk.
@TomPattyn : ge kunt geen klinkers meer kopen, 'k heb ze allemaal geplakt.

@Ron : inderdaad, als ik het resultaat nu bekijk ben ik blij dat ik ze allemaal één voor één heb opgekleefd. Het geeft enorm veel extra detail aan het geheel.

O ja, misschien hebben jullie het al door, maar de laatste klinknagels zijn gekleefd, op de vergadering van vrijdag laatst.
En vandaag heb ik de bouten gekleefd waarmee de dwarsliggers vast gezet worden tussen de haakse profielen.

Maar enkele foto's zullen veel duidelijk maken :

attachment.jpg

De brug van boven af gezien. In totaal heb ik een slordige zesduizend klinknagels gelijmd. Veel zitten op de onderzijde, alwaar ze praktisch niet waarneembaar zijn. Maar mocht er een snoodaard zijn spiegeltje bovenhalen, ze zitten er op !

attachment.jpg

De dwarsliggers worden op deze manier vastgezet op de brug, tussen vier haakse profielen. Met lange bouten, dwars door de biels, zijn ze vastgebout.

attachment.jpg

De onderzijde van de brug met de versterkingskruisen. Hierop werden de allerlaatste klinknagels gelijmd. Van het rechtse kruis wil ik de losse uiteinden wegplooien in de flanken.

attachment.jpg

En dan nu een try-out. Links een plantje van Fredericus Rex, uit een lasergesneden setje. Dit plantje is nog niet geschilderd.
De vier planten rechts heb ik zelf gemaakt. Het betreft de grote lisdodde, familie van het riet. Bedoeling is om op de oever van de rivier een flink rietveld aan te leggen met deze planten.

De werkwijze om deze planten te maken :
Uit een groen blad heb ik een strook afgesneden van 1 cm breed. Hierop is een verdeling getekend per milimeter, over de lengte van de plant : bvb 4 cm, dit varieert. Aan de onderzijde wordt een strook van 3 mm niet doorsneden zodat de bladen aan elkaar blijven hangen. Aan de bovenzijde is de verdeling getekend met 0.5 mm verspringend, dus op 0.5 - 1.5 - 2.5 - ... enz.
Vervolgens worden de bladeren gesneden zodat een spits einde bekomen wordt, ook hierin wordt er gevarieerd met de lengte zodat het ene blad wat langer is als het andere.
De halm in het midden is een eind bloembinddraad van 0.6 mm (groene draden in pakketjes verkrijgbaar bij bvb Aveve). De halm van de lisdodde zelf is een stukje isolatie van elektriciteitsdraad zoals gebruikt in de elektronica (0.9 carré).
De bladen zijn ingekleurd met wat Vallejo groen, hier en daar een spits bijgekleurd met Humbrol 94 en de punt zelf met Burnt Sienna olieverf.

Dit zijn de eerste vier, maar ik moet er nog véééél maken, vooraleer ik een gans rietveld heb...

Groeten Rik
 
Amai Rik... veel succes met de fabricatie van uw rietveld...
Ik ben er echter zeker van dat ook dit gaat lukken, zeker als ge zo'n "slordige" zesduizend rivetten kunt plaatsen...
Persoonlijk vind ik jouw plantje er stukken beter uitzien dan die "prefab". Lijkt me meer natuur getrouw te zijn.
Succes met de verdere fabricatie.

Mark
 
Ik ga wederom niks zeggen alleen genieten 'k zal wel iets zeggen als het af is als ik dat dan nog kan ( als ik mijn mond nog dicht krijg )
Prachtig
Grtz Marc
 
Gaat niet goed met Rik hoor eerst 4000+ klinknagels zetten en nu weer een hectare grote lisdodde sctatchen :nowink:

Maar meesterlijk werk wat hier word gedaan.
 
Een paar stekken In een bakse met water en groeistoffen al geprobeerd? U kunt nooit weten :laugh:
 
ApplausApplausApplausvoor de brug en ApplausApplausApplaus voor de plantjes.
Meer kan ik hier niet over zeggen.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan