Hoofdsponsor

1/48 Sopwith f1 Camel Belgisch ww1

ERVARING
Moet mijn draai nog wat meer vinden in vliegtuigen ww1
BOUWWIJZE
N.V.T.
BOUWBUDGET
N.V.T.
BOUWSTATUS
Moet nog beginnen
COMMENTAREN
Hou jullie vooral niet in.
Het feit dat er maar 1 vizier is voor 2 mitrailleurs is heel goed mogelijk.
Deze vliegtuigen werden op het vliegveld zelf geleid naar een open schietstand waar zij in vluchtpositie met de staart op een bankje of verhoog, opgesteld werden richting een doel. De afstand van doel tot vliegtuig werd berekend afhankelijk van de beste schietafstand voor dit toestel. In een gevecht vlogen zij immers niet zo erg ver uit elkaar, denk dat een dertig tot vijftig meter meer dan genoeg was.

De mitrailleurs werden dan zo gericht en afgesteld dat de kogels uit beiden het midden van het doel troffen. Hiervoor was één vizier meer dan genoeg. Trouwens, latere vliegtuigen zoals de Spitfire en Hurricane hadden ook maar één vizier maar wel 8 boordmitrailleurs die allen afgesteld dienden te worden.
 
Het feit dat er maar 1 vizier is voor 2 mitrailleurs is heel goed mogelijk.
Deze vliegtuigen werden op het vliegveld zelf geleid naar een open schietstand waar zij in vluchtpositie met de staart op een bankje of verhoog, opgesteld werden richting een doel. De afstand van doel tot vliegtuig werd berekend afhankelijk van de beste schietafstand voor dit toestel. In een gevecht vlogen zij immers niet zo erg ver uit elkaar, denk dat een dertig tot vijftig meter meer dan genoeg was.

De mitrailleurs werden dan zo gericht en afgesteld dat de kogels uit beiden het midden van het doel troffen. Hiervoor was één vizier meer dan genoeg. Trouwens, latere vliegtuigen zoals de Spitfire en Hurricane hadden ook maar één vizier maar wel 8 boordmitrailleurs die allen afgesteld dienden te worden.
Duidelijke uitleg en ben volledig mee in deze.
intussen is het eerste toestel zo goed als klaar en maak nu eerst een ondergrond voor ik de tweede verder afwerk.
Ook pruts ik verder met de piloot die tussendoor droog sessies houd.

DSC01422.JPG

DSC01424.JPG

DSC01425.JPG

DSC01428.JPG

DSC01429.JPG

DSC01431.JPG

DSC01437.JPG
 
Erg mooi model, zeker gezien de relatief korte bouwduur.
 
Die prop vind ik wel enorm mooi gedaan Pascal. Net echt hout man!
 
Mooi mooi kan er niets anders van zeggen.

Waren de propellors niet gelamineerd voor de sterkte? De banden, ik dacht dat deze zeker in het begin van de oorlog van wit van kleur waren. Ik ben geen expert in deze materie dus ben ook benieuwd of ik het juist heb :unsuree:
 
Ook geen expert hier maar wel liefhebber van dit toesteltype; op deze vragen weet ik toevallig het antwoord.

Deze vliegtuigen werden ingezet vanaf 1917, toen was het witte ('pure') rubber veelal wel vervangen door zwart. Ik heb nog geen archieffoto's gezien van een Sopwith Camel met witte banden, maar dat wil niet zeggen dat ze er niet waren. Dat gezegd, waren er wel degelijk vliegtuigen uit de Eerst Wereldoorlog met witte banden, maar die zijn nog antieker.

Propeller van dit type vliegtuig was ofwel gelamineerd, ofwel niet (de een wel, de ander niet).
 
Prachtige propeller en de piloot krijgt ook mooi zijn vorm, begint zeer herkenbaar te worden.
 
Dank u voor de interesse.
Basis ondergrond klaar om nog wat kleine details te geven als dit droog is.

DSC01440.JPG

DSC01442.JPG
 
Alweer prachtig houtwerk met die propeller.

Ik weet hoe de techniek ervoor werkt maar zelf uitvoeren is nog wat anders.
Dat lijkt voor jou geen probleem te zijn Pascal (y)

Grtz.

Luc:cool:
 
Intussen begin ik ook de tweede verder af te werken.

DSC01446.JPG

Ging niet van de eerste keer maar met een paar aanpassingen kan ik dit resultaat tonen die ik ga behouden.

DSC01457.JPG

DSC01458.JPG

DSC01445.JPG

DSC01451.JPG

DSC01452.JPG

DSC01453.JPG
 
Zeer mooi resultaat, al is het steeds hetzelfde dat moet geschreven worden :rolleyes:...
Figuur is ook knap uitgevoerd.
 
Net even dit onderwerp doorgelezen, wat een mooi resultaat , en zoals velen voor mij ben ik zeer onder de indruk van de houtstructuur die je bekomt met verf. Ook dat “rigging “ ziet er mij niet simpel uit , en ook zelf die cirkels gespoten. Petje af hoor 👍🏻

Greetzzzz Modest.
 
1/48 sterk bezig, ik volg het al vanaf de start en ben onder de indruk. Dit ligt je echt wel.
 
Dank u maar green stuff was los gekomen en heb het opnieuw moeten maken.
Waarom weet ik niet maar is opgelost.

DSC01459.JPG

DSC01460.JPG

Maar nu wat anders .
Ben van plan om deze kleuren voor camel te gebruiken en de snuit is wit.
Volgens de decals van de kits is de snuit volledig wit.
Toch als je wat verder kijkt op de oorspronkelijke foto merk ik daar een lijn wat me doet vermoeden dat dit een rode streep zou kunnen zijn.
Mijn vraag naar jullie toe omdat meer ogen ook meer zien en wat denken jullie?.
Alvast bedankt.

hbgtreKnipsel.PNG.jpg

jk.jpg
 
Laatst bewerkt:

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan