Hoofdsponsor

1/48 Sopwith f1 Camel Belgisch ww1

ERVARING
Moet mijn draai nog wat meer vinden in vliegtuigen ww1
BOUWWIJZE
N.V.T.
BOUWBUDGET
N.V.T.
BOUWSTATUS
Moet nog beginnen
COMMENTAREN
Hou jullie vooral niet in.
Ik volg Silenoz want je ziet ook een klem die de cowling vast houdt. Kijk naar de laatste foto van je eerste Camel, daar staat ook zo een klem op.
Beide delen passen niet perfect en het is die schaduw die je ziet.
 
Op de tekening staat een zwarte verticale lijn en een bruine verticale lijn, iets rechts daarvan.

De zwarte lijn is de cowling. Je wijst die precies aan op de foto.

Het probleem is dat de tekening niet overeenkomt met de foto. Het wit op de foto loopt niet parallel aan de verticale lijnen, maar loopt als het ware diagonaal.

Volgens mij is jouw eigen interpretatie "De aansluiting crowling/romp is tussen het witte gedeelte en het aluminium grijs" dus fout.
 
Hier zie je nog 's hoe dat in elkaar steekt. Let op de plek van de strut die de vleugel ondersteunt. Vanzelfsprekend zit de cowling daarvóór. Vergelijk met die informatie je foto en tekening.



jk-jpg.430650
 
Dus zoals ik het zie, zou het wit op de foto op de hieronder ingekleurde oppervlakten zitten:

 
Laatst bewerkt:
Het beste kun je het nog zien aan het ovalen inspectieluik (met daarop de luchtinlaat).

Je ziet op de foto van pascal dat twee van de zes sluitringen op een witte ondergrond staan.

De Sopwith op mijn referentiefoto heeft blijkbaar geen luchtinlaat aan bakboordzijde, die zal aan de andere kant zitten denk ik (maar weet dat niet zeker omdat ik er niet genoeg van weet).
 
Bedankt mannen voor jullie inbreng die me er van overtuigd dat jullie gelijk hebben.
Met jullie opmerkingen kom ik na het bekijken van volledige foto tot de conclusie dat het eerste zwarte rondje een schaduw is van het deel in groene cirkel waar ik de benaming niet van ken.
Maar dat is een soort klos dat voor de piloot zijn zicht hangt.
De zwarte streep meer naar onder is inderdaad zo te zien de naad van de cowling.
Dus ga ik mee met de laatste foto van Roy die me overtuigd heeft van het witte gedeelte.
Heb ik gelijk een voorbeeld hoe dit te schilderen.

Kbgftynipsxxxel.PNG.jpg

crowlin.PNG

Probleem met deze toestellen is dat er weinig over schildering bekend is .
Er is een uitgebreid boek geschreven over deze materie (die ik spijtig genoeg niet bezit).
Maar sommige fragmenten staan op internet en schrijven dat niet alle informatie 100% juist is.
zij moeten ook verder gaan op zwart wit foto's van die tijd.
Nogmaals dank mannen en weet wat me te doen staat(y)


(y)(y)(y)
 
Uit de instructies van Wingnut Wings:



Het lijkt erop dat dit is wat ik al dacht: een 'piefje'. Bij zweefvliegen (helaas ben ik nooit verder gekomen dan dat, het was ooit mijn vurige wens vrachtpiloot te worden) heeft ook elk vliegtuig een piefje, dat is bepaald niet high-tech: men neme een stukje draad, men neme een stukje tape... men plakke het draadje op de cockpitkap. En klaar.

Je instrumenten vertellen je van alles, ook over bijvoorbeeld de stand van het vliegtuig ten opzichte van de horizon. In een basic zweefvliegtuig zijn al die instrumenten mechanisch. Wat die instrumenten je niet kunnen vertellen, is hoe het vliegtuig door de lucht glijdt ten opzichte van de wind. Ga je dwars tegen de wind in, dan zak je als een baksteen. Ga je loodrecht tegen de wind in, dan vlieg je economisch en hou je het het langste vol tot de volgende thermiekbel.

Zo is het piefje dus een van de belangrijkste instrumenten in een zweefvliegtuig, hoe simpel ook: je moet ervoor zorgen dat het draadje precies naar achteren waait.

In antieke kisten zoals deze Sopwith, hadden ze natuurlijk ook zoiets nodig want die motoren zopen als je tante. Dit piefje is dan niet als draadje vormgegeven, maar als een soort druppelvorm. En het zal zeker een andere naam hebben. Ik wist niet dat deze vliegtuigen zoiets hadden, maar logisch eigenlijk en erg leuk om te zien. Weer wat geleerd.
 
Intussen wat verder gezocht (piefje) en gevonden op plan v/d sopwith onder de naam Fairing vertaald (stroomlijnkap).
Vertaling uit het Engels en beschreven door Roy hierboven.
Fairing = Een stroomlijnkap van een vliegtuig is een structuur waarvan de primaire functie is om een vloeiende omtrek te produceren en de luchtweerstand te verminderen.

plan sopwith.PNG

centre-section-fairing-1.jpg

Ben niet de geleerde man en informatie zoeken is dikwijls moeilijk en tijdrovend maar mijn nieuwsgierigheid is dikwijls groter dan mijn verstand.:147::s
 
Laatst bewerkt:
een fairing is toch iets anders dan een meetinstrument, hoe rudimentair ook. Een fairing of strromlijnkap is gewoon een afdekplaat om de luchtweerstand te verminderen zoals bvb de cowling, die aluplaten boven de mg's enz...
 
een fairing is toch iets anders dan een meetinstrument, hoe rudimentair ook. Een fairing of strromlijnkap is gewoon een afdekplaat om de luchtweerstand te verminderen zoals bvb de cowling, die aluplaten boven de mg's enz...
Ik begrijp dan weer dat het een hulpmiddel is om de windrichting (stroming ) in het oog te houden .
Mijn Engels lezen gaat wel maar als het te technisch word moet ik afgaan op vertalingen wat niet altijd zuiver is.
Hoop dat ik niet alles op een hoopje gooi door mijn te weinige kennis in deze.
 
Die houten fairing zoals te zien op je foto is gewoon een gestroomlijnd stuk hout dat men bevestigd over het contact tussen de kruislingse bedrading. Op die manier verminder je de luchtweerstand maar ook het geluid dat dit voortbrengt. In dit geval heeft dit niets met instrumenten of windrichting te maken.
Het door Roy aangehaalde "piefje" op zweefvliegtuigen werd bij dergelijke tweedekkers soms aangebracht onder de vorm van een lint dat aan één van de buitenste vleugelstijlen was aangebracht.
 
Die houten fairing zoals te zien op je foto is gewoon een gestroomlijnd stuk hout dat men bevestigd over het contact tussen de kruislingse bedrading. Op die manier verminder je de luchtweerstand maar ook het geluid dat dit voortbrengt. In dit geval heeft dit niets met instrumenten of windrichting te maken.
Het door Roy aangehaalde "piefje" op zweefvliegtuigen werd bij dergelijke tweedekkers soms aangebracht onder de vorm van een lint dat aan één van de buitenste vleugelstijlen was aangebracht.
Bedankt Erwin voor de ophelderende informatie.
Weer wat slimmer in deze materie.
 
Ok dan is het toch anders dan hoe ik dacht. Interessante materie.

Is bij nader inzien ook niet logisch als piefje want het ding staat onder veel te grote spanning. Had beter moeten weten; maar gelukkig opgelost :)
 
Hoedje af zowel voor het model als de figuur, omdat het op 1/48 is een extra duimpje.
 
Ja echt onwijs knap, zoals Jan zegt. Je hebt die rigging ook snel onder de knie gekregen zeg, en dat op die schaal.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan