Hoofdsponsor

1/16 Sd.Kfz. 184 Elephant [wip]

Swa, ik heb niet gezegd dat het niet kan. Ik vind het enkel een zeer origineel detail. Ik heb er nog geen opzoekwerk naar gedaan, ik weet dus helemaal niet welke patronen gebruikt werden bij de Zimmerit.

Groeten Rik
 
>w Vandaar de opmerking, ik denk dat we zo van elkaar kunnen leren. Zonder direct zelf opzoekwerk te hoeven doen, toch?;)
 
Ik heb wel drie verschillende patronen zimmerit op een Elephant zien zitten en ook nog eens aan dezelfde kant van het voertuig dus niets is te gek met die jongens :laugh:

Maar jawel hij leeft nog :-)

Vandaag me maar eens zoet gehouden met het plaatsen van diversen onderdelen om eens wat voorruitgang te zien.

Nu resten nog enkelen kleine breekbare onderdeeltjes die ik er pas op zet als de wielen en spatborden erop zitten, dus dat word het volgende karwei waar ik al naar uitkijkt om te doen.
Ik zit nu op een lengte van 56 a 57 cm van het model mwahhh kon groter LOL

DSC_9233.jpg

DSC_9234.jpg

DSC_9235.jpg

DSC_9237.jpg

DSC_9238.jpg

DSC_9239.jpg

Ik loopt er nog even over te denken of ik er in figuurtje in zal stoppen, vandaar dat het eene luik nog niet vast zit (ook de loop niet)
 
OJa moet nog even mijn referentie materiaal doorlopen voor wat extra details
 
Thnx Buzzy.

Vandaag de wielen en ophanging aangepakt en twee figuren die misschien gebruikt gaan worden.

Simpelen manier om twee wielhelften netje uitgelijnt te krijgen, je stop ze in een vierkant bakje :-)
DSC_9240.jpg

DSC_9241.jpg

Leuk een bewegende ophanging.
DSC_9242.jpg

DSC_9243.jpg

Leuk maar hoe hoog komt het rubber stootblok van de arm om de juiste rijhoogte te krijgen?????????
DSC_9242_1.jpg

Iemand misschien nog een ongebouwde 1/35 Elephant/Ferdinant liggen om eventueel secuur de afstand te meten ?
 
zowel bij de modellen 1/72 als 1/35 zijn de benen los te monteren...

ergens heb ik het idee dat ie tegen het rubberblok kwam, tenzij het wiel ergens loskwam van de grond:

ele_susp_sm.jpg


bron: http://www.tiger-tank.com/secure/history2.htm

en op primeportal:

http://www.primeportal.net/tanks/david_lueck/elefant_spat/index.php?Page=1

elefant_spat_60_of_83.jpg


elefant_spat_61_of_83.jpg

eventueel kan je eens contact opnemen met het museum in Bovington waar ze bezig zijn een tiger met zo'n onderstel te restaureren
 
Laatst bewerkt:
Silenoz je heb helemaal gelijk met de stand van die ophanging dat hij op de rubbers rust :) , Ik liep zelf een beetje dom te denken hoe die constructie nu werkte en ging uit van een simpel systeem dat op een punt scharniert zoals een Tiger bijv. dom dom dom :$
 
Mooie vorderingen Ron.

Het was Hitler zelf die het bevel gaf om de naam Ferdinand te veranderen in Elefant. Over de reden hiervoor bestaat twijfel, één van de mogelijke verklaringen is dat Ferdinand Porsche in ongenade was gevallen.
 
Mooie vorderingen Ron.

Het was Hitler zelf die het bevel gaf om de naam Ferdinand te veranderen in Elefant. Over de reden hiervoor bestaat twijfel, één van de mogelijke verklaringen is dat Ferdinand Porsche in ongenade was gevallen.
Ik dacht dat er een paar verschillen waren tussen de Ferdinand en de Elefant, maar ik ben niet zeker, moet ik nog eens opzoeken.

*EDIT* Dit is wat ik erover vond bij Wikipedia:

Na de acties in 1943 werden de 48 van de vijftig overgebleven Ferdinands herbouwd en (om onduidelijke redenen) op 1 mei 1944 omgedoopt tot Elefant. De twee andere werden in oktober omgebouwd tot bergingstank. Van de Bergetiger(P) zijn er dus vijf gebouwd. De voornaamste wijzigingen waren voor de Elefant:
* Er werd nu standaard aan de voorkant een MG34 machinegeweer gemonteerd.
* Het pantser werd van voren nog dikker dan het al was om de pantserplaten hechter teverbinden; daardoor en door andere kleine wijzigingen werd het gewicht verhoogd naar 70 ton.
* Er werd een commandokoepeltje aangebracht.
* Om het toegenomen gewicht te kunnen dragen werden de rupsbanden verbreed.
* Het voertuig werd gedeeltelijk bedekt met een laag antimagnetische pasta, het zogeheten Zimmerit, zodat de vijand geen magnetische mijnen of kleefbommen meer kon plaatsen.


Mogelijk hebben al deze aanpassing tot een naamsverandering geleid.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Knap beestje dat je bouwt Ron, erg indrukwekkend en een mooie strakke build...

Love it.
 
Na een maandje de Olifant met rust te hebben gelaten ben ik gisteren maar weer eens verder gegaan aan het lastigste gedeelte :wacko:

Om te beginnen met de ophanging te bevestigen en uit te lijnen op de juiste hoogte.
Gisteren een kant aangepakt met 2 componenten lijm zodat die 24 uur kon drogen.
Als de anderen kant erop zit moet ik nog wat wielen beter uitlijnen want nu staan er enkelen een beetje scheef.

DSC_9336.jpg

Het volgende probleem was dat de tracks niet goed over het aandrijf en terugloop wielen paste en dus een paar tanden verwijderd die ik later weet terug lijm.

DSC_9335.jpg

Daar ik de tracks los van het voertuig wil houden werden deze ook met de componenten lijm aan elkaar vast gezet.
Uiteraard ging dit niet zonder slag of stoot door de lange droogtijd van de lijm.
Het probleem heb ik aangepakt door eerst een stukje tape aan de binnenzijde aan te brengen en naderhand nog eens herhaalt aan de buitenzijde zodat de schakels netjes aangesloten bleven zitten.

DSC_9340.jpg

DSC_9341.jpg

Ook deze mogen een dagje drogen en dan kan ik de tussenliggende schakels in elkaar zetten om er een complete track per kant van te maken.

Al met al aardig wat werk maar hoop hem nog dit jaar afgebouwd te hebben.
 
Fijn dat je ook weer aan deze hebt verder gedaan Ron.
Het lijkt me inderdaad een hele klus om die rupsen aan te brengen.
Drastische maar goede oplossing om een paar tanden van de aandrijf- en terugloop wielen te verwijderen.
Ziet er tot nu toe al heel goed uit.
Benieuwd naar het vervolg.

Mark
 
Na iets meer dan een week spelen met heet water en een föhn zitten de tracks erop.
Nog wat klein spul aangebracht, de figuren op een plastic buis gezet die nog wat moet worden ingekort om de figuren op de goede hoogte te krijgen.
Modder aangebracht aan de binnenkant van de spatborden, geen foto van want daar zie je toch niets van terug en hopelijk kunnen ze er morgen op met de rest van het losse spul zodat de bouw hopelijk nog dit jaar af is, en anders gaan we vrolijk *%#$@& in 2014 verder.

DSC_9388.jpg

DSC_9387.jpg

Was ik even vergeten erbij te vermelden, ik moest vier wielen verwijderen omdat ik die mud scrapers bij aandrijf en terug loop wielen was vergeten te monteren :unsure:
 
Laatst bewerkt:
Machtig mooie bouw Ron, en verdorie weer indrukwekkend van gestalte !
 
Amai, mooie build. Een beetje een lijdensweg met die resine, maar des te meer voldoening achteraf!!

John
 
G. bedankt.

John het is zeker een rot werk bij deze het is de wel een van de slechtste die ik tot nu door mijn handen heb laten gaan.

Mark de foto`s zijn er weer, Brouwers hadden een forum update of onderhoud.
 
Ik hoopte de bouw dit jaar te kunnen afronden maar..........

DSC_9390.jpg

DSC_9389.jpg

Word weer creatief bezig zijn in 2014
 
Oei, dat ziet er precies niet helemaal goed uit Ron.
Foto's zijn inderdaad weer zichtbaar nu. Mooi gedaan toch allemaal.
Wat een joekel van een panzer is het toch, hé...

Mark
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan