Hoofdsponsor

1/16 Sd.Kfz. 184 Elephant [wip]

Ron

Bouwers voor bouwers :)
Registered
Lid geworden
31 dec 2010
Berichten
6.306
Vandaag een nieuwe doos uit het schap gerukt om de dode momenten tussen de lopende projecten te vullen.
Voordeel hiervan is dat ik alvast wat saai werk kan gaan doen aan deze Tankjager en dat is meer dan genoeg.

De doos, geen inhoud want die komt vanzelf hier voorbij.
DSC_8556.jpg

Hier alvast een van de dingen waar ik niet gelukkig mee ben, als je goed naar het stuk kijkt naast het rooster zie je een stevig structuur zitten, ziet er op zich niet gek uit maar wel een beetje vreemd voor een plaat staal omdat die over het algemeen erg vlak/glad zijn dus werk aan de winkel.
DSC_8558.jpg

Maar eerst even deze dingen schoonmaken :wacko::laugh:
DSC_8559.jpg

Ondertussen kan ik gaan zoeken naar een goede walk allround voor dit voertuig en uitzoeken of de Elephant Zimmeritt had althans alle olifanten.
 
Succes met de bouw Ron je hebt een bezigheid hoeveel zijn het er?
 
mooi ron mijn nummer 1 tank ga dus zeker volgen
 
Succes met de tracks.
De structuur op de plaat zou ik zo laten, ik heb de mazzel gehad om een keer op en Hetzer te staan en die had ook zo'n structuur op alle pantserplaten.
Zal wel iets met de productiemethode te maken hebben.
Hier te zien onder/achter het oorlogsachterlicht

101_0959.jpg

en hier op de mantel van het kanon:

101_0961.jpg

Peter
 
Succes met deze grijze dikhuid Ron...
Het is alvast geen kalfje...
Benieuwd naar wat volgt...

Mark
 
Thnx mannen,

Frank, het zullen iets van zo`n 250 schakels zijn denk ik.

Amazone, het is ook een van mijn favorieten hoor lekker log en lelijk :laugh:

Makamba, Ik weet niet of je de snijranden bedoel maar die zijn meestal redelijk grof en ik zie wat pitting in het staal zitten, die saukopf op de tweede foto is gegoten en niet gerold zoals staal dus ik moet mijn plaatwerk dus vlakker maken dan het nu is.

Mark het is zeker geen kalfje te noemen :)
 
Wow, een Elephant op schaal 1/16...
Dat zal een serieus beest zijn, best niet in de porselein kast zetten als hij af is :laugh:

Ik geloof dat deze met en zonder zimmeritt rondgereden hebben, je kan dus kiezen of je er twee of drie tubes putty wil op smeren ;)
Zal het nog eens opzoeken voor je.

Suk6 met het opkuiswerk :8
 
Succes Ron met dit prachtige beest op schaal 1/16, kruip in m'n relax op de éérste rij ;)
 
Op 1/35 is dat al een flink model, dat wordt nog gigantisch op deze schaal.

Ge zult Uw fotostudio flink mogen uitbreiden, Uw Hetzer past er maar juist in, dus...

Groeten Rik
 
Dat moet inderdaad een echt monster zijn. Dat was het toen ook al.
 
Dat zal een serieus beest zijn, best niet in de porselein kast zetten als hij af is :laugh:

Nee dat lijkt me ook geen goed plan want anders kan er weleens gedonder met de vrouw komen ;)
Ik schat het gewicht van de olifant zo`n 2 kilo misschien iets minder (zal het laatste wel zijn)

Rik, Inderdaad ik zal een grotere studio moeten maken :O

PeiperJ Ga lekker zitten want dit gaat wel even duren hoor ;)
 
Benieuwd hoe deze zich alweer zal ontplooien.
 
Zo Ron,
Ik zie dat onze vriend Walesha reeds één met zimmeritt heeft gevonden, maar deze waren er ook zonder...
De keuze is dus aan jouw

main.php


main.php
 
Bedankt mannen,

Walesha bedankt voor de URL en alle beetjes helpen natuurlijk.

G. Zoals gewoonlijk ben ik ook nieuwsgierig hoe dit weer gaat uitpakken :)

Beyond, Bedankt voor de foto`s de laatste foto zet me wel aan denken hmmmm eens kijken of er iets leuks is te vinden aan figuren.
De eerste foto daar heb ik gisternacht een walkallround van down geload :laugh: maar ik moet er wel bij vertellen dat ik niet echt direct op museum voertuigen afgaat wat betreft kleuren en onderdelen dus in dit geval de Zimmerit want misschien hebben ze deze wel enthousiast verwijderd tijdens het opknappen?

Zover ik me heb ingelezen werden alle Ferdinants terug geroepen omdat ze te zwak beschermd waren tegen infanterie enz., ze kregen een mitrailleur betere bepanzering en Zimmerit, wat niet wil zeggen dat er enkelen waarschijnlijk overgeslagen zijn wat de Zimmerit betreft.

Maar ik heb besloten om toch voor Zimmerit te gaan voor de zekerheid.
 
ik moet er wel bij vertellen dat ik niet echt direct op museum voertuigen afgaat wat betreft kleuren en onderdelen dus in dit geval de Zimmerit want misschien hebben ze deze wel enthousiast verwijderd tijdens het opknappen?
Daar heb je overschot van gelijk in... ik heb zelf al genoeg voertuigen in musea gezien die mijn inziens qua kleur, camo en /of markeringen niet kloppen.
Vooral bij voertuigen die winter en zomer buiten staan en al zo dikwijls werden overschilderd!
Beter voortgaan op goeie documentatie zoals authentieke foto's (al zijn kleurenfoto's uit die tijd tamelijk zeldzaam), boeken en het internet.
 
Musea maken soms kanjers van fouten bij het opnieuw historisch correct maken van hun voertuigen, en daarmee houdt het niet op, ook uniformen en uitrustingen kloppen niet altijd. En ik als verzamelaartje heb ook al stevige fouten gemaakt bij het samenstellen van een uitrusting.
 
Inderdaad Ron, hedendaagse foto's zijn niet altijd een goede referentie :nowink:
Maar om toch wat twijfel te zaaien in je beslissing, hier nog enkele oorlogstijd foto's ;)

Zonder zimmeritt:

main.php


main.php


main.php

Pics as reference only


Maar omdat je eigenlijk je keuze reeds gemaakt hebt, nog deze met zimmeritt (bemerk de upperhull, waar het bovenste gedeelte geen zimmeritt heeft!!!)

main.php

Pics as reference only
 
Beyond ik ben eruit gekomen wat het Zimmerit verhaal betreft :)

Na de slag bij Kursk werden alle Ferdinants teruggeroepen naar de fabriek voor een paar modificaties zoals nabij verdediging wat de Ferdinant niet had en daarom kwetsbaar waren voor infanterie, en als laatste kregen ze Zimmerit, waarom de ze de naam toen veranderden in Elephant??

Dit klopt wel met jou foto`s want de bovenste drie zijn Ferdinants (geen nabij verdedigings wapen aan de voorzijde, dat uitbouwtje wat op de laatste foto goed te zien is) en de laatste is uiteraard een Elephant met zijn aftermarked parts :)
 
waarom de ze de naam toen veranderden in Elephant??
Voor zover ik meen te weten zijn de Elephant en de Ferdinant twee identieke tanks met dat verschil dat de naamsverandering te maken zou hebben met een ander kanon. Dat is mij destijds vertelt. Persoonlijk ben ik niet zo op de hoogte van Duits materiaal, dus neem ik dat maar voor waar.

ik citeer hier even een reactie van een topic op een ander forum:

neen, het gaat hier over hetzelfde voertuig. de modificaties die men heeft aangebracht aan de ferdinand hebben er toe geleid het een andere naam te geven. misschien dat , maar zoals ik al zei de reden is onbekend, de ombouwer deze nieuwe naam heeft gekozen. en dit uit pure ijdelheid.

de ferdinand had een standaard 75mm kanon de elephant een 88mm kanon om iets te zeggen.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan