Hoofdsponsor

1/16 Sd.Kfz. 184 Elephant [wip]

Je moet inderdaad een onderscheid maken tussen een Ferdinand en een Elephant.
Eerst was er de Ferdinand, zonder Zimmerit en zonder mitrailleurs bovenop of in de frontplaat. Ook de loop en de loopmantel verschilden en er was een kastje aan de rechterzijde van de romp te zien op 2 van de foto's hierboven.
Na het débacle, zeg maar ondergang , van de Ferdinand in Rusland heeft men deze aangepast en de Elephant in het leven geroepen. Het kastje aan de zijkant verdween, de loop en loopmantel werden aangepast en er kwam een mitrailleur in de frontplaat en eventueel ook bovenop het dak. De romp werd bekleed met Zimmerit doch meestal slechts tot halverwege de grote behuizing. Waarom? Eenvoudig: men nam aan dat een soldaat een mijn zou plaatsen tot daar waar hij aan kon m.a.w. in volle gestalte met één arm uitgestrekt boven het lichaam.
Die Elephanten waren grote hoge beesten en daarom de Zimmerit tot halverwege de grote behuizing. In een later stadium zijn er die volledig bekleed werden.
Vergeet niet dat Zimmerit een soort cementplaaster was die ook te velde kon aangebracht worden.
Ik zou dus zeggen: Ferdinand = geen Zimmerit. Elephant naar keuze tot halverwege of volledig.
Wat de inzet van de voertuigen betreft: Ferdinand = Rusland, Elephant = Rusland + Italië.
GEEN van deze in Noord-Frankrijk, zeker niet in Normandië of in België bij het Ardennenoffensief. Klinkt misschien belachelijk maar reeds tegengekomen op beurzen en historisch niet correct tenzij je een "What-If" wil maken.
 
Erwin bedankt voor de extra informatie over deze lomperik.
 
Ben ook weer iets slimmer geworden :)
Dacht dat het te maken had met wie het ontworpen had, zoals met de King tiger (Porsche en Henshel)...
Van die verschillen met en zonder extra bewapening tegen infanterie had ik al eens vernomen (was een beetje naar de achtergrond verschoven in mijn hoofd :laugh: )
 
Zo hebben we terug al iets bijgeleerd. Nogmaals een bewijs dat een forum voor meerdere dingen nuttig is e.
Als we al onze kennis eens samen leggen en in 1 persoon stoppen is het een prof.:D:laugh:
 
dus het zit hem in de cement :8 ...... ^^
Prachtig beest, jammer genoeg te zwaar en te traag om goed oorlog te kunnen voeren
 
Mark daar was ik ook niet bang voor hoor er zit gelukkig genoeg kennis van zaken op dit forum en nu aan mij om het goed af te ronden.

Inderdaad Famo en hoe ze het konden bedenken om zoiets te maken ongelooflijk.
 
Walesha: Zowel de Ferdinand als de Elephant hadden een 88mm kanon (KwK43/2 L71)
Erwin (en FAMO): het is weliswaar een cementachtige pasta, maar er zat geen cement in: http://nl.wikipedia.org/wiki/Zimmerit
De werking was niet gebaseerd op het demagnetiseren van het metaal, maar op het vergroten van de afstand tussen de magneten van de handgeplaatste magnetische mijn en het metaal, zodat deze eraf zou vallen. Vandaar ook de ribbels bij het aanbrengen, zodat zonder extra gewicht de afstand nog groter werd.

Peter
 
Laatst bewerkt:
@Makamba: ook goed, we bedoelen hetzelfde; kwestie van aanbrengen van een pasta zodanig dat de kleefmijnen niet meer kleven.

Wat het verschil in kanon betreft: kijk eens naar het verschil tussen de loopmantel (plaat) op de foto's 2 en 4 hierboven.
Foto 2 is een Ferdinand, foto 4 is een Elephant. Zie ook direct het verschil tussen de frontplaten met en zonder mitrailleur. Noteer ook de aanwezigheid van een soort "commander's cupola" op foto 4.
 
@ Erwin: Ik zeg niet dat er geen verschillen zijn tussen een Elephant en een Ferdinand, die zijn er juist wel anders zouden ze de naam niet veranderen.
Ik zeg alleen dat ze allebei hetzelfde 88mm kanon gebruiken. Die verticale plaat op de kanonmantel is trouwens dezelfde, sommige eenheden plaatsten die achterstevoren, zowel op Ferdinands als Elephants.

Peter
 
Ferdinand (Porsche) bouwt eerst dit monster van een rupsvoertuig en dan later een snelle racewagen... ?

De Ferdinand was een geweigerd project voor de Tiger II, waarop Porsche er een SPG van gemaakt heeft. De naam is dan ook ontleend aan de bouwer.

Groeten Rik
 
@InFlandersFields : voor zover ik weet was deze panzer een tankjager ipv spg. ( maar dan wel een trage... )
 
Inderdaad Peter, daar hebt ge gelijk in. Een tankjager en een self propelled gun kunnen verschillen.

Groeten Rik
 
Nog niet echt veel schokkends nieuws over de Elephant maar dat ook niet echt belangrijk dit moment.
De stand van zaken,
Bijna een zakje van de tracks schoongemaakt en dus nog zo`n 130 te gaan :laugh:
Voorbereidend werk gedaan, ik heb een kilo resin weg gezaagd van de hull zodat deze binnenkort door middel van een 2k lijm aan elkaar kunnen worden verlijmd en ik de Zimmerit kan gaan aanbrengen als het zover is.

Heb nog wat foto`s geschoten van de verschillende staal structuren.
De achterplaat is redelijk glad en de zijkant heeft wat weg van een maanlandschap en dit is redelijk goed te zien op de foto`s.
Dus dat word schuren en plamuren om een beter staal effect te krijgen, een geluk er komt aardig wat Zimmerit op dus scheelt weer schuren :laugh:
DSC_8636.jpg

DSC_8637.jpg

Gewoon een foto voor de lol
DSC_8641.jpg
 
Als je de laatste foto bekijkt is dit echt een reusachtig beest e.
 
mooie build deze ga ik volgen, heb zelf een asiatam metal elefant in de doos

tja de elefant is heel imposant zelfs tegen een king tiger
 
Het werk is weer langzaam opgepakt.

Stap een in het schoonmaak proces al de runners eraf gezaagd.
DSC_8701.jpg

Na enkelen dagen zijn al de tracklinks compleet schoon gemaakt in in afwachting tot ze onder de tankjager mogen.
DSC_8703.jpg

Close up van wat gerold panzerstaal moet voorstellen. (betere foto`)
DSC_8702.jpg

Niet echt gelukt dus en de boel een laagje putty gegeven en deze word als hij droog is weer glad geschuurd voor een beter effect.
DSC_8705.jpg

De hull samengevoegd door middel van een 2 componenten lijm, moet tenslotte wel stevig zijn.
DSC_8706.jpg

En het volgende werkje ligt alweer op me te wachten.
DSC_8707.jpg
 
Dit wordt weer zo'n enorm monster hé Ron. Als je die 1/35 bovenop de hull ziet... :wacko:
Heb je geen angst dat je schapjes in de kast dit gewicht niet gaan kunnen dragen...:8
In ieder geval goede start van de werken. Blijf met plezier volgen.

Mark
 
Thnx mannen.

Mark ik ben niet zo bang hoor dat een glasplaat in de vitrine kast het zal begeven onder het gewicht :)
Maak me meer zorgen of hij er wel inpast maar dat is ook geen probleem dan gaat er gewoon een glazen of kunststof kap overheen ;)
 
Dit ga ik weer volgen, jij bent toch wel een collectie in deze schaal aan het uitbouwen he Ron ?
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan