Hoofdsponsor

1/72 DUOBUILD Pascal & Erwin - Jeep 1/72[wip]

en als ik begin met zwarte wash dan ben ik zeker dat ik alle hoeken heb? of is dit dwaas ?

Pre-shaden of niet? beard
Pascal, jij kan dit eventueel uittesten door één van je jeeps mét en één zonder pre-shading te schilderen ;)
Op die manier kan je voor jezelf uitmaken wat je het mooiste vindt voor je toekomstige werken :))

Dit is helemaal geen slecht idee.
Ik heb hier 2 tanks 1/72 staan geschilderd in identiek dezelfde kleuren maar de ene met een witte basislaag en de andere met een donkere. Op het einde lijkt het alsof ik ze op een andere manier geschilderd heb maar het ligt hem gewoon aan de basiskleur.

Probeer het eens, het kan slechts een goede oefening zijn.

Kan dit wel met de kwast? Het pre-shaden zou een zachte overgang moeten krijgen naar de lichte vlakken. Met de kwast lukt dat vast alleen met sterk verdunde verf, maar die zie je niet meer als je er een groene deklaag over gaat kwasten. De ervaren volgers zeggen nu waarschijnlijk van wel maar ik zou toch met Roy meegaan in dit geval, zolang er dus nog geen spuittechnieken gebruikt worden. Panelen zou je ermee kunnen doen, maar dit is een carrosserie uit slechts enkele stukken.

Ik hoop dat ik het begrepen heb en begin vandaag met verder te schilderen heb tape aangebracht dat verschil herkenbaar blijft.
met de zwarte wacht ik tot bevestiging krijg dat ik het juist heb.

attachment.php
attachment.php
attachment.php
attachment.php

tweede stuur ben ik wel tevreden van eindelijk (rechts )
attachment.php

Erwin ik hoop dat dit ongeveer de kleur van een willy jeep is. indien dit zo is laat het me weten en dan kan ik andere jeep ook schilderen ?

attachment.php
attachment.php
attachment.php
attachment.php
attachment.php
attachment.php

Hoi Pascal, eigenlijk kan je het kleur maar beoordelen na alle stappen die je wilt uitvoeren. Doe je er nog een vernis over om je mdel te beschermen voor het decalen wordt het donkerder. Probeer je nog een wash achteraf aan te brengen, dan wordt het ook nog donkerder... Wat sommige modelbouwers doen is ook teststrookjes meeschilderen, met verschillende kleurvariaties die het origineel benaderen erop. daar voeren ze de verschillende stappen op uit, zodat ze zien hoe het kleur veranderd per stap. voorlopig ziet het er goed uit, maar je kleine details zoals lampen en jerrycans hebben een ronde overgang gekregen in plaats van een scherpe, wat duidt op een relatief dikke laag verf, maar daar ben je sneller dan verwacht als je met de hand schilderd...

Ja silenoz ik heb te lang gezocht naar kleur en door alles nog eens te overlopen zat ik te donker zie vorige foto' en nu zit ik natuurlijk aan 6 lagen dun weliswaar maar misschien te veel nu maar als dit de kleur is haal ik er alles af dat is geen moeite alleen een beetje tijd en daar zit ik niet mee in. van dat teststrookje neem ik gelijk mee want begrijp wat je wil zeggen

Hier zijn we eindelijk terug.

Pascal, wat jouw kleur betreft lijkt me dat op het eerste zicht wat te bleek maar zoals Silenoz al gezegd heeft kan hij verdonkeren door verschillende toepassingen.

Ben deze avond gestart met het verven van de jeep met Lifecolour verf zoals jij hebt.

attachment.jpg

Op deze foto heb ik enkel de motorkap handgeschilderd in Lifecolour UA222 dat overeenkomt met FS 34088 Olive Drab.
Misschien niet al te goed zichtbaar maar er is kleurverschil tussen de basislaag en de iets gelere Olive Drab.

attachment.jpg

Hier is de volledige jeep geschilderd minus de plaatsen waar de stoelen moeten komen want die worden afzonderlijk geschilderd.

Morgen ga ik een lichtere kleur aanbrengen op de grote vlakken. het zal waarschijnlijk Lifecolour UA223, Olive Drab Faded type 1 worden.

Hier zijn we weer met een paar foto's.
jeep 1 is op de bodem van oceaan beland waar hij morgen uit kan denk ik
wederom een kans om wat te proberen en daarom ligt hij nu in dettol wat ik gelezen had in discussie bij axis over verf afhalen.
Ik deed dit met ovenreiniger wat werkt zeker weten en alles er gegarandeerd af maar gelijmde delen komen terug los wat goed was bij sommige figuren omdat ik die ik toch los moest maken maar bv bij jeep was dit vervelend.
nu is dit een resultaat na 11 uur in dettol en moet zeggen dat dit ook werkt maar trager.
bij ovenreiniger zijn het een paar vellen die eraf komen en met dettol is het meer smeersel dat je eraf wrijft maar alles gelijmde delen blijven voorlopig vast en dat is toch een zegen indien dit zo blijft.
remolie is schijnbaar in trek bij velen maar heb ik niet en is mij onbekend en voorlopig niet nodig.
dus dan maar begonnen met 2de jeep pre-shaden weet je nog met dit resultaat.
voorlopig eerste laag gekregen en morgen ga ik verder met een 2de dunne laag.
wat de kleur betreft hoop ik dat dit beter is en hou nu kleurenstrook bij zoals silenzo aangaf.
morgen hoop ik dat andere ook klaar is maar die zal ik terug in primer zetten en zal daar zwarte voor gebruiken.

attachment.php
attachment.php
attachment.php
attachment.php
attachment.php
attachment.php
attachment.php
attachment.php
attachment.php

Vandaag de jeep voorzien van een laagje Klir wat de verf een meer blinkend uiterlijk geeft,

attachment.jpg

nadat deze goed uitgedroogd was dan maar begonnen met het midden van de grote vlakken een beetje te verkleuren. hiervoor werd gebruik gemaakt van Lifecolour Olive Drab Faded type 1.
Het aanbrengen van deze verf gebeurde met een platte borstel doch bijna droog verven want de verf mag er zeker niet dik op liggen.

attachment.jpg

Ik ben hier voorlopig tevreden mee temeer omdat de US ster voorzien in de kit er één is met gele vlakken tussen de punten en de cirkel. Die gele verf was in feite een gas detectie verf die verkleurde indien er gas in de omtrek was.
Alles zal mettertijd toch nog verkleuren wanneer met de washes begonnen word.

attachment.jpg

Ook eens gekeken naar de voorruit van de jeep. Raar genoeg heeft Airfix/Heller hier aan de binnenzijde reeds de geweerhouder + geweer voorzien alsook de scharnieren voor de voorruit zelf. Had eerst gedacht om alles weg te schuren maar aan de andere kant bekeken lijkt het me niet onmogelijk om dit detail verder uit te werken en dus zal ik het zo laten. Heb wel de beide uitwerp punten weggewerkt.
De voorzijde van de voorruit, tenminste dat welke het metalen frame moet voorstellen, werd lichtjes opgeschuurd met een schuurstick ten einde de glans weg te krijgen en zo het verder schilderen te vergemakkelijken.

Dat gaat hier nogal vooruit. Die tip over dettol is nieuw. Remolie werkt inderdaad ook, maar dit maakt je model heel vettig, dus ontvetten zal zeker moeten.

Succes nog !

Groeten Rik

alle ben nog aan het zoeken naar basiskleur en hoop hier een beter resultaat te hebben bereikt met het groen.
klir heb ik opgezocht en kom uit op kuismiddel voor vloer en heb dit niet en de olive drab 1 is dat om een lichtere tint te verkrijgen op oppervlakken en is het genoeg dat ik basiskleur lichter maak voor oppervlakken ?
PS Erwin ik heb geen lifecoler maar scalecolor vallejo en revell.
ramen moet ik zelf uitsnijden want de kit heeft dit niet.

de andere jeep licht nog in oceaan en er is voorlopig 1 klink losgekomen maar is nog kwestie van een beetje verf en dan kan ik die schilderen.
attachment.php
attachment.php
attachment.php
attachment.php
attachment.php

Klear of Future is wel handig om te hebben hoor.

Lichter maken: lichtere kleur eroverheen airbrushen. Als je wilt gaan verweren kun je beter juist een lichtere basiskleur gebruiken dan een donkerdere.

Andere mehode om lichter te maken is met lichte olieverf. Wil je daar meer uitleg over hebben dan kan Erwin of kan ik je die wel geven.

Oei, dat moet ik verkeerd gelezen hebben, zal dan vanaf nu verder doen met Vallejo, sorry daarvoor.
Verweren, t.t.z. de kleur een meer versleten uiterlijk geven, kan je door deze lichter te maken. Bij groen doe je dat bij voorkeur met geel i.p.v. wit.
Die Klir of Future legt enkel een beschermende laag over je verf en maakt de oppervlakte klaar om decals aan te brengen. Beetje zoals vernis maar veel dunner.
Ik hoop deze avond wat verder te kunnen werken want met de kleinkinderen hier is het zeer druk en is tegen de avond meestal mijn pijp uit.

na lang zoeken deze ochtend 1 drogisterij en 7winkels afgezocht naar klir en niet te vinden.
de dame van drogisterij kende het wel en heeft me gezegd achter wat ik moest zoeken want klir is Amerikaans en word niet meer verkocht en als je zowat alle GB gaat afrijden vind je er misschien nog maar in de 7ste winkel waar ik nooit kom heb ik dit gevonden en moet volgens mij voldoen afgaande wat er op staat.
kan ik een klaardere uitleg wanneer en waarom je dit gebruikt in modelbouw en gebruiken jullie dit op alle voertuigen en vliegtuigen want dat blinken begrijp ik maar er dan over gaan met acryl verdwijnt het effect dan niet of krijg je juist meer? of bestaat daar al een topic over want vind dit niet ?

attachment.php
attachment.php

het product zit erop met dit resultaat
attachment.php
attachment.php
attachment.php
attachment.php
attachment.php

Laatst bewerkt:
Een gebrek aan voortvarendheid kan je in elk geval niet worden verweten Pascal.

Als je de volgende keer iets wilt uitproberen, raad ik je aan dat op een proefstukje te doen. Je pakt bijvoorbeeld een reservestuk plastic, bijvoorbeeld uit een andere kit, en werkt dat gedurende het hele bouwproces simultaan af met de kit waar je mee bezig bent. Bijvoorbeeld een ongebruikt stukje chassis uit een andere kit. Ben je in de primerfase, dan behandel je eerst het chassisstukje en als dat goed bevalt (geen aflopers, juiste mengverhouding) dan ga je meteen verder met de jeep. Ben je in de schilderfase, idem. En dan nu met de parketreiniger, breng je eerst een laagje aan op het oefenstukje, je laat het drogen en wacht een tijdje hoe het zich gaat ontwikkelen. Is het effect succesvol, dan doe je hetzelfde met de jeep.

Klear of Future of soortgelijke producten, zijn in België of Nederland inderdaad niet te koop voor zover mij bekend. Ik gebruik zelf Quickshine en heb ook dat in Engeland besteld, omdat ik er goede recensies over had gehoord en op dat moment sprake was van einde productie van Klear.

Deze producten worden in de modelbouw gebruikt als vernismiddel (glossy), als beschermingsmiddel tussen twee lagen (bijvoorbeeld vóór het aanbrengen van decals, want daar heb je een gladde laag voor nodig) en voor het onzichtbaar maken van kleine krasjes in (of in het algemeen het glanzender maken van) cockpitkappen van vliegtuigen. Je dipt de cockpitkap daarvoor in een glaasje vol met Klear o.d. haalt het er dan weer uit en laat het teveel er dan uittrekken door een stukje keukenpapier. Natuurlijk werkt dit ook bij ruitjes van automobielen etc. Maar Klear en dergelijke worden haast alleen maar gebruikt in de vliegtuigmodelbouw, omdat ze daar bekend van zijn.

Klear e.d. heeft een melkachtige kleur, maar die tint verdwijnt wanneer het opdroogt - net zoals op de parketvloer. Dit soort middelen heeft meestal een acrylbasis.

Als Terra deze karakteristieken heeft en het werkt naar behoren, dan heb je misschien wel een Vlaams alternatief voor de Engelse / Amerikaanse middelen gevonden en zullen Vlaamse modelbouwers je daar dankbaar voor zijn. Feit blijft, dat je dat een volgende keer beter op een proefstukje uitprobeert.

Nog even over ná de behandeling van Klear of soortgelijke producten. Je model staat glanst dan, en dat is meestal niet de bedoeling als eindbeeld. Verweren kan de glans er dan vanaf halen, en als je niet gaat verweren kun je een matte vernis aanbrengen. Met een matte vernis verdwijnt eveneens het glossy uiterlijk.

Hahaha ja Roy het werkt of het werkt niet maar als je producten naast elkaar zet hebben ze hetzelfde doel en moet zeggen na paar uur zit er een mooi filmpje op en laat geen vingers achter dus ga ik later vandaag verder met schilderen.
attachment.php

Zelf gebruik ik Sols Plus, en deze heb ik na lang zoeken enkel in een Albert Heijn gevonden.
Voorheen gebruikte ik het huismiddel van de Colruyt. Ik was daar tevreden over, maar nu ik het met Sols+ kan vergelijken heb ik liever het laatste. Deze is iets dikker en werkt na droging iets makkelijker.
Het voordeel van een dergelijk product is dat deze een mooie egale ondergrond legt om nadien met decals te bedekken. Je hebt zo goed als geen luchtbellen onder je decal, waardoor je ook geen silvering krijgt.
Ook als je nadien je model een (pin) wash wil geven, dan zal de wash mooier in de groeven lopen, wat je op een matte ondergrond niet zo hebt, daar blijft het ook op de vlakke delen uitgesmeerd liggen (wel handig als je juist dat effect wenst natuurlijk ;) )

Terug
Bovenaan