Een gebrek aan voortvarendheid kan je in elk geval niet worden verweten Pascal.
Als je de volgende keer iets wilt uitproberen, raad ik je aan dat op een proefstukje te doen. Je pakt bijvoorbeeld een reservestuk plastic, bijvoorbeeld uit een andere kit, en werkt dat gedurende het hele bouwproces simultaan af met de kit waar je mee bezig bent. Bijvoorbeeld een ongebruikt stukje chassis uit een andere kit. Ben je in de primerfase, dan behandel je eerst het chassisstukje en als dat goed bevalt (geen aflopers, juiste mengverhouding) dan ga je meteen verder met de jeep. Ben je in de schilderfase, idem. En dan nu met de parketreiniger, breng je eerst een laagje aan op het oefenstukje, je laat het drogen en wacht een tijdje hoe het zich gaat ontwikkelen. Is het effect succesvol, dan doe je hetzelfde met de jeep.
Klear of Future of soortgelijke producten, zijn in België of Nederland inderdaad niet te koop voor zover mij bekend. Ik gebruik zelf Quickshine en heb ook dat in Engeland besteld, omdat ik er goede recensies over had gehoord en op dat moment sprake was van einde productie van Klear.
Deze producten worden in de modelbouw gebruikt als vernismiddel (glossy), als beschermingsmiddel tussen twee lagen (bijvoorbeeld vóór het aanbrengen van decals, want daar heb je een gladde laag voor nodig) en voor het onzichtbaar maken van kleine krasjes in (of in het algemeen het glanzender maken van) cockpitkappen van vliegtuigen. Je dipt de cockpitkap daarvoor in een glaasje vol met Klear o.d. haalt het er dan weer uit en laat het teveel er dan uittrekken door een stukje keukenpapier. Natuurlijk werkt dit ook bij ruitjes van automobielen etc. Maar Klear en dergelijke worden haast alleen maar gebruikt in de vliegtuigmodelbouw, omdat ze daar bekend van zijn.
Klear e.d. heeft een melkachtige kleur, maar die tint verdwijnt wanneer het opdroogt - net zoals op de parketvloer. Dit soort middelen heeft meestal een acrylbasis.
Als Terra deze karakteristieken heeft en het werkt naar behoren, dan heb je misschien wel een Vlaams alternatief voor de Engelse / Amerikaanse middelen gevonden en zullen Vlaamse modelbouwers je daar dankbaar voor zijn. Feit blijft, dat je dat een volgende keer beter op een proefstukje uitprobeert.
Nog even over ná de behandeling van Klear of soortgelijke producten. Je model staat glanst dan, en dat is meestal niet de bedoeling als eindbeeld. Verweren kan de glans er dan vanaf halen, en als je niet gaat verweren kun je een matte vernis aanbrengen. Met een matte vernis verdwijnt eveneens het glossy uiterlijk.