Hoofdsponsor

1/72 DUOBUILD Pascal & Erwin - Jeep 1/72[wip]

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.475
(Aan de Modo's: als jullie denken dat dit topic hier niet hoort mogen jullie het verplaatsen hoor.)

We gaan van start.

Enkelen onder jullie hebben misschien in een ander topic kunnen lezen dat ik aan Pascal voorgesteld heb om samen een Jeep te bouwen op schaal 1/72, OOB met misschien een beetje scratch maar zeker zonder dure after-market en mits gebruik van de verf die we liggen hebben.
Pascal bezit geen AB en dus zal deze bouw dan ook handgeschilderd worden.

Wij hebben elkaar reeds onderling gemaild hierover en we zijn overeengekomen om het topic nu reeds te starten.
Er is geen tijdsdruk, elk bouwt op zijn eigen tempo en naar eigen kunnen waarbij het echter wel de bedoeling is dat ik, met mijn langere ervaring, regelmatig tips en/of technieken geef om de bouw toch naar een hoger niveau te brengen dan gewoon knip, plak, kleur, gedaan werk.

Vermits ik zeker niet onfeilbaar ben verzoek ik de geïnteresseerden om te volgen of mee te doen met eender welk model jeep zij liggen hebben want ook ik kan nog altijd bijleren en de ene jeep kit is de andere niet. Meng jullie gerust in het topic en vraag er maar op los.
We zullen ook trachten om elke fase van de bouw te voorzien van foto's want die vertellen veel meer dan hopen tekst.

Ik ga van start gaan met de presentatie van de Airfix jeep op schaal 1/72, kit nr 01322, welke samen met de Heller jeep op dezelfde schaal uitgebracht werd.

attachment.jpg

Bij deze kit vallen mij al onmiddellijk volgende zaken op:
- er is een aanhangwagen bij en een klein beetje lading,
- hij kan gebouwd worden in open versie met mitrailleur of gesloten met canvas dak,
- de soldaten lijken op niets en zijn eerder 1/76 dan 1/72,
- mooiste item zijn echter de velgen welke nog de "combat rims" hebben waardoor deze jeep dus geen Hotchkiss M201 is,
- er is geen motor voorzien.

attachment.jpg

Veel stukken moeten we niet verwachten,

attachment.jpg

en je kan hem voorzien van decals voor de US 1st Infantry Division welke op D-Day geland zijn op Omaha Beach in de sector Colleville-sur-Mer waar ik altijd mijn vakantie doorbreng.

attachment.jpg

Twee sprues en een stukje glas voor de voorruit en de koplampen.

attachment.jpg

De decals bieden opties om het canvas dak van de jeep te voorzien van de opschriften die in Engeland moesten gevoerd worden door voertuigen waarvan het stuur links stond. Tevens zijn er "shipping stencils" voorzien. Lijkt goed en weldoordacht.
De decals dragen het logo van Heller.

Pascal heeft mij laten weten dat hij Scalecolor verf zal gebruiken. Ik bezit een set van Lifecolor die volgens mij hetzelfde moet zijn en zal dus die verf gebruiken in de verdere bouw.

Over naar Pascal, laat U gaan....
 
Wow een mooie Jeep alvast,benieuwd naar de volgende mededinger.Alvast veel plezier en genot in het bouwen.Erwin ;)
 
Yes een mooie om te volgen, ik had me hier al op verheugd. Kan het nu niet nagaan voor dit specifieke model (zit bij een KFC) maar weet dat Airfix er een handje van heeft / had om 1/76-modellen als 1/72 uit te geven, sinds de teloorgang van de 1/76-schaal in de modelbouw. Ik durf te wedden dat dat hier ook het geval is.
 
Dit is een mooi initiatief :)..en een Jeep..:8..ik ga dit zeker volgen heb er hier ook nog een paar staan wel in een schaal groter..want dit is iets te klein voor mij ;)..wat niet weg neemt dat ik hier veel ga leren ..ik wens jullie alle twee veel succes ;);)
 
hola,
een bouw en een leerproces in eenzelfde topic, daar wordt men nooit stommer van lijkt me.
Ik ken Pascal nu niet echt dus ben ook daar benieuwd naar het niveau van bouwen en de eventuele verschillen tussen jullie twee te gaan zien.
vooral het hand schilderen zal voor mij wel weer wat tips brengen want ook daar durf ik al eens last hebben van wat strepen, vandaar dat ik ook liever de luchtborstel gebruik, daar ben ik precies wat handiger in.

Ik zou zeggen, veel succes mannen. Ik zet er alvast een stoeltje bij en wie weet wordt ik wel genoeg geprikkeld om aan m'n defender jeep te starten als volgende build. En als er nog gegadigden zijn voor een jeep'ke te bouwen, laat maar komen.
 
leuk idee :D
ik heb de Willy hier ook in verschillende schalen liggen, maar niet in 1/72 :) maar ik ga het toch volgen
 
Leuk, de duo-Jeep-build is gestart :)
Zelf heb ik maar 1 jeep op deze schaal staan, maar deze is meer dan 30 jaar geleden :8 reeds in elkaar gestoken (man zo lang geleden al..)
Wie weet vind ik deze nog terug in mijn scrapbox en kan ik deze iets opwaarderen met jullie tips hier in dit topic ;)
Zal er wel tijd moeten voor vinden, want de laatste weken heb ik er niet veel van om te modelbouwen :(
 
attachment.php
attachment.php
attachment.php
attachment.php

Dag iedereen die volgt en vooreerst bedankt Erwin voor mooi voorstel.
Ik ben in deze leerling daar ik geen enkele ervaring heb met voertuigen zoals sommigen al weten en nog maar juist in de modelbouw echt actief ben.
Dus dit zal nooit een wetstrijd zijn maar een leerschool en we hebben tijd.
voor sommige zal het misschien vermoeiend zijn als ik vele beginners vragen stel maar ik begin dan ook van nul.
Ben in de toekomst van plan om diorama's te maken en er horen voertuigen bij ook zit ik niet in een club wegens tijdsgebrek en onregelmatig werk.
mijn jeep is een italerie 1/4 ton 4x4. Ik zie Erwin als mijn trainer en zal pas van project afwijken met zijn goedkeuring wat ik normaal vind.
moesten er nog beginners zijn is dit een mooi moment om in te pikken.
groeten Pascal
 
Hier nog een beginner present... :) ik vind deze duobuild een prachtig initiatief, en bij deze ga ik deze ook op de voet volgen...
Mijn interesses liggen echter niet bij militair, maar eerder bij gewone civiele auto's, moto's, en vrachtwagens...
Maar aangezien de basis van het plakken en verven voor bijna ieder modelbouw gebied ongeveer hetzelfde is, ben ik er absoluut zeker dat hier in de nabije toekomst meerdere gouden bouw- en verf tips gaan passeren...

En wie weet, kom ik een van dees nog ergens een mooi kitje tegen voor een prikje, en spring ik alsnog mee op de bouwkar... :)

Veel succes heren,

Groetjes,
Kurt
 
Goed zo Pascal, we zijn vertrokken.

Ik ken die Italeri kit niet maar zie dat er 2 jeeps in 1 kit zitten.
Mijn eerste vraag aan jou is: is het zachte of harde plastiek m.a.w. is dat hetzelfde type plastiek als die kleine figuurtjes of niet?

Zie dat jij maar 10 onderdelen hebt per jeep, 11 met de bache bij.
Mijn jeep telt 26 onderdelen en ziet er op het eerste zicht al fijner uit dan de jouwe.
 
klopt Erwin en het is harde plastiek zonder ramen maar ben intussen in bezit plaat plastiek evegreen 0.13 dik
 
Heb ook een setje Vallejo vehicle basic paint en weathering for green vehicles aangeschaft om toch enkele kleuren te hebben
 
Blij te horen dat het harde plastiek is.
Eerste en logische stap is om te beginnen met het chassis los te knippen en op te kuisen, verdunnen waar nodig, uitwerppunten wegwerken, enz....
Jij zal er waarschijnlijk minder werk aan hebben dan ik maar daarentegen zal jij meer moeten detail schilderen en weatheren daar waar ik de bodem apart kan schilderen.

Wat moet er verfijnd worden? in de eerste plaats de bumperettes, die ronde dingen aan de achterbumper. Als je ze nu zou uitrekenen zou je aan een dikte van een pantserplaat komen. Let er wel op dat de ronde vorm moet blijven. Het wordt dus rustig egaal schuren en er mag op het einde geen verschil zijn tussen de linker en rechter. Gebruik fijne vijltjes of schuur van buiten naar binnen maar zo wie zo moet de flash aan de binnenzijde toch weggesneden worden.

Verschillende modelbouwers zullen zich nu waarschijnlijk al afvragen waarom ik niet eerst de plastiek was en laat drogen om de laatste sporen van olie of vet bij het uitwerp procédé weg te krijgen.
Wel, iedereen doet maar wat hij wil maar ik voor mijzelf weet dat ik de onderdelen nog talloze keren zal vastnemen en zo wie zo blijft er van mijn vingers ook vet aanhangen. Daarom ben ik van mening dat je een model beter kan ontvetten voordat je het in een primer gaat steken dan nu van in het begin.
Het is natuurlijk mijn persoonlijke opvatting en iedereen doet wat hij wil.
 
Verschillende modelbouwers zullen zich nu waarschijnlijk al afvragen waarom ik niet eerst de plastiek was en laat drogen om de laatste sporen van olie of vet bij het uitwerp procédé weg te krijgen.
Wel, iedereen doet maar wat hij wil maar ik voor mijzelf weet dat ik de onderdelen nog talloze keren zal vastnemen en zo wie zo blijft er van mijn vingers ook vet aanhangen. Daarom ben ik van mening dat je een model beter kan ontvetten voordat je het in een primer gaat steken dan nu van in het begin.
Het is natuurlijk mijn persoonlijke opvatting en iedereen doet wat hij wil.

Precies zoals ik het ook doe, net vóór het bevestigen van de onderdeeltjes aan cocktailprikkers krijgen ze van mij een badje. Ik deed dat vroeger twee keer, eens vóór het strak maken en eens vóór het primen, maar ik realiseerde me op enig moment dat dat dubbelop werk doen is.
 
Beste Pascal ge schrijft vele zullen het vermoeiend vinden waarom ? Om iets bij te leren ? Om iets interessant te volgen ? Nee beste vriend zoiets is nooit te vermoeiend , ik ben bijna 65 en leer elke dag iets moois bij en gij zijt op dit gebied beginnend en ik vind ( persoonlijk ) zoiets leuk om te volgen want misschien doe ik al jaren iets verkeerd en kan ik me erbij verbeteren he , je weet maar nooit , en ik ben blij dat iemand u onder zijn vleugels neemt dat bewijst ook al weer hoe close dit forum is . Ikzelf heb ook een pupil onder mijn vleugel " Oldieman " die heeft al eens gebouwd maar wil ook mee met ons op een hoger peil geraken , spijtig heeft hij niet geen tijd te veel , de man zet zich enorm in om mensen te helpen wat ik dan weer zeer goed vind , daarom heeft hij wat minder tijd . Maar het leuke ervan is dat mijn vrouw en ik er een paar goei vrienden heb van over gehouden want we komen regelmatig samen en dan kan ik hem weer wat tonen hoe ik de dingen doe
Dus Pascal het gaat hier weer leuk worden en ge weet er bestaan geen domme vragen dus wil je iets weten , gooi het gewoon op het forum
grt
Marc
 
Heb toch al een beetje verder gedaan met het opkuisen van het chassis van de jeep.
In feite is opkuis een slecht woord want er is omzeggens geen flash, geen gietresten. Ik heb mij dan ook in hoofdzaak bezig gehouden met het verdunnen van de bumperettes achteraan het voertuig.

attachment.jpg

Strikt gezien zijn ze nog te dik maar ik wil ook niet riskeren ze zo dun te maken dat ze bij een manipulatie van het chassis zouden afbreken.
Tenslotte is 1/72 klein en fijn.
Die opstaande pinnetjes die je ziet moeten de schokbrekers (amortisseurs) voorstellen.

Eveneens klein en fijn is de trekhaak welke in de kit voorzien is.

attachment.jpg

Hier zie je hem boven in het gietraam, links van het canvas dak.
Het opkuisen begint terwijl hij nog vast zit waarbij hij fijner word gemaakt en aan de binnenzijde de flash wordt weggewerkt.
Volgt dan afzagen, niet knippen, nogmaals opkuisen en verlijmen na dryfit om te zien of hij goed in de voorziene opening past.

Volgende stap zal het opkuisen en plaatsen zijn van de combinatie springveren - assen die in deze kit als één set voorzien zijn.

Erwin
 
bedankt Marc.
Erwin de bumperettes begrijp ik maar de flash( zie foto) heb ik dat goed begrepen ?
Als dit zo is snijd ik die dan gelijk met bumper want dan vermoed ik dat ik beter eerst snij voor ik schuur om de sterkte zolang mogelijk te houden of zie ik dit verkeerd ?
attachment.php
 
Laatst bewerkt:
Pascal, ik zou je aanraden om de bumperettes eerst van binnen wat bij te werken. Ik gebruik hiervoor een kleine ronde en een ovale vijl met een fijne punt.
Eens je ze van binnen wat bijgewerkt hebt waardoor je gemakkelijker met de ovale vijl in en uit kan wrijven, dan begin je aan de buitenzijde om deze ook wat dunner te maken. Ga niet tot extreem dun, dat heb ik ook niet gedaan.

De 2de foto leek mij wat onduidelijk maar ik vermoed dat je het opstaand stukje bedoeld op het bumperdeel zelf. Dat mag je enkel verfijnen maar niet wegsnijden want dat is een deel van de bumper zelf. Dat is typisch voor de US voertuigen want die komen voor op de GMC, de Dodge en de Jeep. Als je eens gaat kijken in mijn topic over de GMC dan zal je zien dat de door PE vervangen bumperettes dezelfde vorm hebben.
Je mag ze dus verfijnen maar niet wegsnijden.
Succes.
 
attachment.php
attachment.php
attachment.php

Erwin verder kan ik niet hoop dat dit goed is en nu ben ik blij dat het 2 jeeps zijn die ik heb als het fout loopt heb ik reserve
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan