Hoofdsponsor

1/72 DUOBUILD Pascal & Erwin - Jeep 1/72[wip]

Precies wat Steven zegt.

Ik leid mijn twijfels af uit jouw eerder geplaatste foto:

attachment.php


Als dit stuur al zo groot is en (bijna) tegen de bestuurdersstoel aan zit, moet het nieuw gescratchte stuur zeker niet groter zijn. Zelfs wanneer je wat van het oorspronkelijke stuur hebt afgeschuurd, blijft het denkbaar te groot (als je het vergelijkt met 1:1-foto's).

15051829860_7c41acd3e0_b.jpg

Zoals je ziet, stond het stuur in je eerste foto te laag en ik kan daardoor niet goed zien of het de juiste grootte zou hebben. Het zou best kunnen van wel, het zou kunnen van niet.

Vandaar is het devies ofwel dryfitten, ofwel nameten zoals door Steven voorgesteld. Of je kunt, zoals Spaander, gokken dat het goed is. Het is maar net hoe precies je wilt zijn.

P.s. denk aan het vervangen van de stang waar het stuur aan vast zit.
 
Het kan ook gezichtsbedrog zijn. Op de foto van het model staat het stuur daar te veel naar beneden (vergelijk eens de ruimte tussen het raam op beide foto's dat Roy hierboven gepost heeft)
 
beyond heeft het juist daar het stuur model ongelukkig is geplaatst en had dit al in andere positie geprobeerd en dan beginnen schuren nu het is waar dat ik alles op zicht doe want zoals Steven zegt met plan is voor gevorderden en daar ben ik nog niet klaar voor maar in de toekomst zal ik dit zeker proberen.
Roy ik dacht na het schuren dat het stuur zelfs te klein was maar het resultaat valt mee in mijn ogen he

attachment.php
attachment.php
 
Het ziet er al zeker dubbel zo goed uit als het vorige stuur. Als je er nog eens eentje maakt, kan je nog eens zoeken naar dunner draad, dat vind je bijvoorbeeld bij Modelspecialist. Is er een figuurtje voor de bestuurder?
 
Bijna alle sturen in 1/72 kits zijn te groot of te grof. Op dat gebied zijn resin exemplaren iets beter want het lijkt er op dat je veel fijner resin kan gieten dan plastiek.
Wat de plaatsing van het stuur in het algemeen betreft is het inderdaad zo dat de stuurkolom op de vloerplaat moet staan en niet haaks op het dashboard. Op dat punt is de Airfix kit veel beter.

Ik vind het fantastisch dat Pascal al de moed opgebracht heeft om een scratch stuur te maken en ik vind het nog heel goed gelukt ook. Dus Pascal, dikke proficiat van mij uit voor je durf en je realisatie. Dat het eventueel nog iets te groot is maakt mij niet uit, je hebt zelf een volgende stap genomen in je bouwevolutie en dat is veel belangrijker. Komt er nog eens bij dat je zelf tevreden bent met het resultaat en dat is heel belangrijk voor het moreel.

Wat de Airfix jeep betreft zal ik het stuur uit de kit behouden mits verfijning, zo kan je nogmaals het verschil zien.
Als je denkt dat het tijd is om de body te schilderen dan doe je dat al maar, het is toch de primer die je eerst zal plaatsen. Wel goed uitkijken dat eventuele naden dichtzitten alvorens te schilderen.

Ik doe deze avond verder aan mijn jeep en hoop wat foto's te posten.
 
Ik vind het stuur er ook wel goed uitzien, een zeer knap resultaat voor een eerste keer bouwen. Welke diameter van draad heb je gebruikt hiervoor? Straks nog eens het topic uitpluizen naar de links naar de bouwwerken van de andere bouwers.
Je ziet wel maar weer eens hoe belangrijk het is om de juiste documentatie te hebben van de zaken die je bouwt, een kit durft al eens niet geheel correct te zijn en dan kan je weer beginnen aanpassen. Gelukkig ga je bij Erwin altijd wel ergens de juiste referenties tegenkomen in z'n indrukwekkende bibliotheek (spreek uit ervaring).
Mijn vermoeden is wel dat je er veel van gaat opsteken qua bouwen want zie hier toch geregeld veel suggesties passeren, de een al wat kritischer dan de andere maar daaruit kan je afleiden dat er gestreefd wordt naar perfectie.
Knap werk alvast mannen.
 
Steven De volgende hou ik daar zeker rekening mee trouwens ben een en ander aan het opschrijven en in september hoop ik bulgar te zien op beurs heb dikke 2 maanden om notities te maken want nu bestellen als kip zonder kop brengt niet op en door projecten zoals dit en jullie inbreng begin ik materiaal te begrijpen en heb ik minder kans op miskoop.
figuren zitten er niet bij maar komen er wel heb idee in mijn hoofd en ben al vol op zoek naar figuren om diorama in elkaar te zetten met bijhorend verhaal
baenske draad is messing 0.50 mm

Erwin het is hier dat ik vast zit :
1: zet ik hem volledig in elkaar want zal nog bijgewerkt moeten worden en geschuurd alsook zijspiegel kan ik maar op het laatste zetten want moet nog veranderd worden.
schilderen van dashboard (meters)wordt dan wel moeilijker als stuur geplaatst is
stuurstang had ik begrepen dat die recht naar bodemplaat ging en kan ik plaatsen wanneer ik wil.
2: hoort het raamwerk bij body? want daar zit het grootste werk van opschuren
en autoruit plaats ik dit eerst of wacht ik daar mee ?
Jargon is pover maar ken niets van voertuigen dus graag een beetje geduld want tracht alles te noteren en het zal wel beteren dus doe ik het met beeld.
3: mag chassis aan body gezet worden?


attachment.php
attachment.php
 
Laatst bewerkt:
De dryfit maakt mij duidelijk dat je er heel dicht bij zit wat stuurgrootte betreft. Knap werk!
 
Wacht met het stuur tot de auto af is, stel dat je nog een bestuurder zou willen toevoegen dan heb je nog wat speelruimte. Voorzie wel al een boorgaatje waar de stuurkolom moet komen, dan heb je op het einde de as er maar in te lijmen. Zet het chassis al maar vast, anders moet je straks onnodig veel verf gaan verwijderen waar je moet lijmen. Zorg wel dat het zeker gaat passen. Ga je de ruit met houtlijm kleven, doe dat dan na het schilderen, want die lijm kan niet zo goed tegen afplakken, je trekt de ruit zo mee los.
 
Pascal je bent echt goed bezig vind ik.Ik volg je al van in het begin van jullie duobouw.Ikzelf heb ook iemand waar ik veel van leer(coachke)Mijn bouw van mijn roadrunner gaat wel maar mondjesmaat vooruit maar de kwaliteit gaat er wel op vooruit en dat is het belangrijkste.Het enige verschil is dat ik en coachke regelmatig samenkomen en zo leer ik dan altijd weer wat bij.Echt man goed bezig.
Marc S
 
Op dergelijke schaal is het soms echt passen en meten tot het goede resultaat er is.Je bent goed bezig en het ziet er naar uit dat dit een mooie build word dat staat vast. Ik hou zelf wel van de kleine schaal,maakt het wat boeiender om dergelijke deeltjes te gaan verbeteren en aan te passen.Gaat er wat stuk dan is de uitdaging des te groter en leuker om te gaan herstellen of vervangen.Veel fun nog en ik blijf volgen ;)
 
dat stuur ziet er heel goed uit, chapeau, en deze is echt verdiend... de aansluiting tussen de raampartij en de motorkap gaat ook nog we-at schuur en vulwerk kunnen gebruiken om goed te krijgen zo te zien. Misschien, als je niet teveel verliest aan details kan je ook nog de raamstijlen verdunnen qua dikte.

in verband met de ruitenwissers heb ik hier nog een voorbeeld van hoe deze konden gemonteerd worden:

Hand%20wiper%201944.jpg
 
Bedankt iedereen voor hulp en raad het helpt mezelf verder te denken en soms zoek ik het veel te ver en maak ik het moeilijk voor mezelf en door jullie inbreng valt mijn eurocent dat het soms simpeler en logischer kan.
ook de details zijn een schat aan waarde want het is gewoon veel mooier punt.
 
Sorry Pascal maar door omstandigheden slaag ik er niet in om te bouwen of zelfs maar mijn grote pc te openen. Daarom dit antwoord vanop tablet.

Je kan je jeep in elkaar steken en primen maar wacht met het plaatsen van de kleine stukken tot het laatst.
Zoals je zelf al aangaf zal de achteruitkijkspiegel best vervangen worden, niet alleen de steun maar ook de spiegel zelf kan vervangen worden door een dunner schijfje.
In jou kit hoort het raamwerk inderdaad bij de body vermits het raam er aan gegoten zit. De raamstijlen kunnen genieten van verfijning maar vergeet niet dat het glasgedeelte er nog steeds moet in passen tenzij je natuurlijk zou overwegen om ook het glas te vervangen. In deze fase en deze bouw zou ik het je afraden dat te doen, hou dat voor een later project.

Wat de ruitenwissers betreft heeft Silenoz een foto gepost van het allereerste type nl. zonder motor. Latere jeeps hadden 1 ruitenwissermotor die aangedreven werd dmv een vacuumpomp. Deze zijn herkenbaar aan een plastiek buisje dat vanuit het motorcompartiment via de linkse raamstijl tot aan de ruitenwissermotor liep. Nog later werden dit elektrische motors.

Ik zal vermoedelijk pas woensdag opnieuw kunnen verder doen en posten doch ik blijf zeker volgen.
 
Sorry mannen maar na lang draaien en keren heb ik het niet aangedurfd om iets aan het raamwerk te veranderen. er is een inkeping die ik moet wegschuren en dat terug herstellen is me te gewaagd en vind zelf dat ik riskeer schade op te lopen en dan met project stil te vallen .
Raam zit er niet bij maar heb sheet styrene 0.13 mm wat ik kan gebruiken later als het zo ver is.
de ijzerdraad die uitsteekt is voor later de spiegel te plaatsen het verschil is opgevuld en in primer gezet met dit resultaat.
de sturen moet ik terug maken omdat apart primen mislukt was en op elk stuur druppels zaten en daardoor mijn werk te niet gedaan. de cirkels heb ik nog maar nu ik het toch zitten heb probeer ik eens met dunnere draad die ik nog liggen heb in hoop van zege.

attachment.php
attachment.php
attachment.php
 
Laatst bewerkt:
Voor een volgend projectje misschien, hier is het van belang dat je al flink verder bent gekomen dan de gemiddelde persoon die een eerste voertuig bouwt.

Staat mooi in de primer trouwens.
 
Pascal voor een eerste bouw ziet dat er goed uit ( ik wil zeggen een eerste militaire bouw ) je hebt goed geluisterd naar uw mentor ;)
Grt
Marc
 
Pascal mijn oprechte felicitaties van het reeds geleverde werk man...en dat stuur..daar heb ik ook op geduveld en dankzij coachke is da opgelost...
Je bent zeer fraai werk aant afleveren ,waar je best al trots op mag zijn gezien de vootuitgang die op korte tijd is gemaakt...
Doe zo verder man ..!!

Grtz yves,
 
heb de sturen opnieuw gemaakt in dunnere draad 3 dagen en zowat 20 pogingen nodig wat me tegenviel en ondervind dat met dunner draad werken en pak moeilijker was voor mij toch.
en voorlopig doe ik het hiermee.

attachment.php
 
Terug
Bovenaan