Hoofdsponsor

1/72 DUOBUILD Pascal & Erwin - Jeep 1/72[wip]

Nu eerlijk zien die er toch goed uit he
Pascal je zou je foto eens moeten bijknippen met een bewerkingsprogramma dat er wel ergens zal opzitten op uw pc en alleen de stuurtjes eruit snijden dan komen die er beter zichtbaar uit
Ge zijt goed bezig hoor
Marc

goed bezig ;)

ps: uitsnijden via bewerkingsprogramma is hetzelfde effect als de foto inzoomen op computerscherm, hij wordt er meestal niet beter op ;)
beetje bijsnijden gaat wel, maar als je hier de stuurtjes duidelijk wil hebben, gaat snijden niet helpen ;)

Hey Jordi ik heb niks vergroot niks aangedaan alleen de kleur aangepast en kijk eens alleen door buit te knippen en de foto terug op zijn formaat te zetten

attachment.jpg

groetjes
Marc

Natuurlijk is de kwaliteit niet beter maar daar kan je niks aan verhelpen de foto had een resolutie van 75 en was maar een 2 cm groot

Pascal ik ben zo vrij geweest om uw foto even aan te passen dan kunnen we beter uw kunsten zien en het ziet er voortreffelijk uit
Marc
Als je dit niet graag hebt zal ik ze onmiddellijk verwijderen hoor

Laatst bewerkt door een moderator:
Marc mij stoort dat niet want als jullie het niet duidelijk kan zien heb ik er ook niets aan en bij mij is foto's maken op goed geluk. grt Pascal

Das nog beter maar ik heb geen fotobewerking gedaan wel uitgeknipt en de kleur aangepast en de resolutie iets verhoogd
Marc

Nu even terug naar onze Pascal ik vind het eerste stuurtje het best op een stuur van een Jeep lijken
Marc

Laatst bewerkt door een moderator:
Betere fotokwaliteit of niet sluit niets uit aan het initiatief dat Pascal genomen heeft om zijn stuurtjes te hermaken. Dit getuigd van wilskracht om te leren en te verbeteren.
Als ik de foto's bekijk dan zie ik dat de cirkels perfect zijn maar dat de 3-spaken toch iets meer in correcte hoek zouden mogen. 2 op de 3 zijn juist, enkel de derde (en ik vermoed dus het bijgeplaatste stukje) zou iets rechter mogen staan.

Op 1/72 valt dit misschien te camoufleren door de schuine spaak naar onderen te laten wijzen bij de montage van het stuur.

Ja maar ben koppig als het over zo iets gaat en zal denkelijk wederom proberen want weet nu hoe het werkt maar dunner draad is gelijk anders werken .
maar soms moet ik even laten bezinken en morgen of overmorgen zet ik mij er terug aan.
het rechtse stuur kon mij zelf niet overtuigen maar verstop mijn geknoei niet anders brengt het niet op maar had ik wel moeten vermelden aan jullie.
en zal eens zien of ik beter foto's kan treken als het zo ver is want toestel is goed genoeg maar ventje is geen fotograaf he.

Vandaag nieuwe poging stuur en morgen maak ik tweede maar kan dit erdoor voor jullie de maten zijn juist 3x 6mm dus zou moeten kloppen

attachment.php
attachment.php
attachment.php

Awel Pascal, 't is ferm schoon, en je hebt er precies nog een ferme berekening bij gemaakt ook.
Misschien nog juist het rondje van de klaxon iets ronder schuren als dat nog kan.

Pascal ik hoop dat je beseft waar je aan begint... want eenmaal begonnen is er haast geen weg terug :D

Aan een vergevorderde scratcher zou ik het compliment geven dat het een prachtig stuurtje was. Reflecteer dat op hoe je jezelf nu als scratcher ziet en vermenigvuldig het compliment voor zover van toepassing.

Als je de claxon, zoals Erwin suggereert, nog ronder schuurt benadert het de perfectie. Een paar keer met een lichte korrel schuurstick overheen schuren (vooral opletten dat je niets breekt) en je bent er. Wat mij betreft overigens niet nodig, het is al uitstekend zoals het nu is.

hahaha Ja Roy het is te laat man ik heb er al van ge wilt niet weten hoeveel ringen ik hier klaar gemaakt heb gewoon belachelijk daarom ben ik zo blij dat Erwin dit voorgesteld heeft want ge moet er aan beginnen maar ik volg zo wat iedereen hier en heb nog een heeeeeeeeeeeel lange weg te gaan . want dan mag ik het nog ineen zetten het schilderen moet nog komen( ja moe) verweren met haarlak en noem maar op. maar daarom is het een hobby he en geloof me ik amuseer me rot en kan best koppig zijn als het niet lukt en jullie duwen me subtiel in goede richting en daar dank ik jullie voor.
groeten Pascal

Vanavond even mijn verdere bijdrage aan deze bouw toelichten.

Begonnen met de body een base coat te geven, opnieuw handgeschilderd.

attachment.jpg

Had hier even aan gedacht om het radiator rooster ook weg te schuren langs de binnenzijde zoals Roy dat bij zijn BMW gedaan heeft maar dat zou hier op veel onpraktische zaken gestoten hebben. Het radiator rooster van deze kit dient immers als steunpunt van de constructie én er is niets voorzien dat een radiator moet voorstellen. Wegschuren zou dus betekenen dat je al minstens weer een grille of ander plaatje zou moeten aanbrengen dat de radiator moet voorstellen.
Afblijven dus van deze handel, we zullen ons later bezig houden met het meer gedetailleerd schilderen van het rooster.
Wat wel verminderd werd in dikte is de bridging plate, het kleine rondje dat op de grille bevestigd is. Wegsnijden en vervangen door een nieuw vond ik in dit geval ook geen oplossing omdat je riskeert van meer te beschadigen dan dat je verbetert.

Daarna het chassis even onder handen genomen en een kleine pinwash met Mig Dark Brown Wash for Green Vehicles (Mig 1005) aangebracht op alle delen die normaal gezien vet of olie sporen zouden kunnen hebben.

attachment.jpg

Misschien beetje onduidelijk, nochtans goede belichting gehad, maar het brengt toch al meer details naar voor.

attachment.jpg

Daarna met roest poeder de vering even bijgewerkt. Nu lijkt dit misschien wat overdreven maar dat zal later in zicht iets verminderen.
Verder nog de "marriage" ofte het huwelijk doorgevoerd van body met chassis dat nu een nachtje moet drogen.

Het vervolg zal voor ten vroegste zondag of maandag zijn. (druk, druk, druk)

OK Erwin wil dat zeggen dat ik mag beginnen schilderen van body en chassis op dezelfde manier ?

Tuurlijk mag je dat.
Let wel, jij begint op een witte ondergrond. Er is hier op het forum al eens een gezonde discussie ontstaan over het belang of niet van pre-shading.
In het geval van jouw jeep met de witte ondergrond zou ik dat wel doen. Ik zou dus alle hoeken en kanten vooraf voorzien van donker grijs of zwart, in feite kan er op deze kleine jeep bijna niets meer wit zijn dan de motorkap, het midden van de zetels en een deel van de bak achteraan.
Daarna kan je met de bleekste kleur olive green schilderen en je zal zien dat er verschil zal zijn tussen de verf aangebracht op de zwarte of de witte ondergrond.

Als je dit nog niet gedaan hebt dan nog deze raad: niet te veel verf op het penseel en zeer goed open strijken, de verf mag er in geen geval dik op liggen.
Pre-shading laten drogen alvorens het olijfgroen aan te brengen en ook hier niet te veel verf in één maal, de vlakke stukken zoals motorkap schilderen met een platte borstel. Best schilderen van achter naar voor, dan met een bijna droge borstel van links naar rechts en vervolgens opnieuw van achter naar voor, net zoals je een deur of een muur zou schilderen.

Veel succes

Ja, ofwel dus gewoon helemaal niet pre-shaden. Zoals gezegd, is daar een behoorlijke discussie over geweest (meermaals zelfs) en ik zal niet in herhaling vallen wat grondslagen en beweegredenen betreft (moet ook aan mijn hart denken), maar volsta door te zeggen dat ik preshading in nagenoeg alle gevallen (waarvan 100% van de 1/72-gevallen) onrealistisch vind en er realistischere methoden zijn om de kennelijk gewenste effecten te bereiken.

Over het pre-shaden kun je je wellicht het beste inlezen alvorens het wel of niet te doen.

Pre-shaden of niet? beard
Pascal, jij kan dit eventueel uittesten door één van je jeeps mét en één zonder pre-shading te schilderen ;)
Op die manier kan je voor jezelf uitmaken wat je het mooiste vindt voor je toekomstige werken :))

Terug
Bovenaan