Hoofdsponsor

1/72 DUOBUILD Pascal & Erwin - Jeep 1/72[wip]

Zeer leerrijk dit topic boys er zit voor ieders wat wils in met bevredigende resultaten om maar te zeggen van tijd zeer mooi resultaat desondanks de bijhorende tegenslagen..toppie..!!

Grtz yves,
 
Ziezo, de decals zitten er op en de voorruit is herschilderd:

attachment.jpg

Airfix/Heller voorziet slechts één decal optie en dat is voor een jeep toebehorende aan de US 1st Infantry Division, de fameuze "Big Red One" die op D-Day aan land ging op Omaha Beach juist in front van de WN62 te Colleville-sur-Mer.
De decals houden daar ook rekening mede want zij vermelden:
1 - X: zijnde de 1 van de 1st Inf Div - en de X voor Divisional Headquarters,
HQ - 19: zijnde het 19de voertuig in de colonne van het hoofdkwartier.
De gele cirkel van de "bridging plate" draagt de vermelding 2/2 wat wil zeggen dat het voertuig en zijn aanhangwagen een brug van klasse 2 mag gebruiken zelfs wanneer volledig geladen.

Naast het HQ-19 staat echter ook een driekleurige code geschilderd gevolgd door een nummer. Dit zie je niet veel in kits en is door de meeste merken vergeten. Het is de ETOUSA-POM unit marking en het nummer bepaald de kleuren welke gebruikt zijn in de driekleurige code.
ETOUSA-POM: European Theater of Operations United States of America - Preparations for Overseas Movement

Die POM is van belang op de jeep want de kentekens staan op een witte ondergrond en er zijn ook witte vlakken geschilderd op de bumperettes achteraan. Dat wit zou verdwijnen kort voor de landing en de divisie kentekens zouden aangebracht worden op de bumperettes, 1-X links en HQ-19 rechts.
Tevens is het voertuig reeds voorzien van zijn "shipping stencils", de gegevens met betrekking tot grootte, gewicht e.d. dat elk ingescheept voertuig kreeg en als bijzonder detail een Amerikaanse vlag welke op de voorruit geschilderd werd. Deze decal heb ik echter nog niet aangebracht.

Dat het voertuig nog in Engeland rond rijd zal ook te zien zijn aan de decals die op zijn bache zal aangebracht worden.

attachment.jpg

Ondertussen ook het interieur beetje bijgewerkt en het stuur geplaatst.
De wielen zijn momenteel zwart geschilderd maar zullen in een volgend topic bijgewerkt worden.
 
Mooie dingen dat ik hier zien :8:8:8.....echt een prachtig initiatief :):):)
 
Vandaag gestart met de wielen waarbij ik getracht heb om de verschillende stappen in de verwering op foto vast te leggen.
Jammer genoeg is de foto wat mislukt want niettegenstaande hij goed leek op het camerascherm, blijkt hij toch niet zo duidelijk te zijn op PC.

attachment.jpg

1 is het wiel geschilderd in olive green wat de velg betreft en zwart wat de band betreft.
2 betreft het aanbrengen van zeer verdunde Vallejo 70874 USA Tan-Earth
3 enkel de band bewerkt met Vallejo Panzer Aces 305 Light Rubber
4 geaccentueerd met MIG P039 Industrial City Dust.

Erg jammer dat de foto niet klaar genoeg is, had het graag beter getoond.

attachment.jpg

De verdunde Tan-Earth werd ook uitgesmeerd op de bodem en in de wielkasten. Je ziet er niet veel van maar er is wel degelijk verschil.

attachment.jpg

en het Industrial City Dirt wordt ook bestoft in het voertuig en aan de zijkanten achter het voorste spatbord.

attachment.jpg

Andere details worden nu ook aangepakt zoals het schilderen van reflectoren en achterlichten in Vallejo 908 Carmine Red.

attachment.jpg

en dan gaan de wielen er op om eens te kijken of ze pas staan. Raad eens? Perfect!! (ik dikke smiley)

Tijd om uit te pakken met washes en daarvoor heb ik enkel de MIG Dark Wash gebruikt.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Wat moet er nu nog gebeuren?
- plaatsen van het verduisteringslicht op het spatbord links voor, jammer genoeg zonder beschermbeugel want niet voorzien in de kit en de bouw is OOB,
- plaatsen van een nieuwe spiegel want deze uit de kit is echt niet bruikbaar,
- plaatsen van de jerrycan,
- aanbrengen van een nieuwe wash waar nodig doch zeker op de velgen én het verdonkeren van het loopvlak van de banden,
- testen en eventueel plaatsen van de bache van de jeep,
- plaatsen van de US vlag op de voorruit,
- eventueel een matte of half matte vernis.

Hoop dat jullie er iets aan hebben.
 
Duidelijk verslag Erwin, dank u.

Het is een zeer mooi exemplaar, zeker in deze kleine schaal...
 
Hey,

Indd Xavier, zeker in deze schaal is dit niet te onderschatten, knap uitgevoerd en ja, ik kan toch iets of wat de verschillen zien in je wielen.
Dit gaat zeker een schoon 'exemplaarken' worden voor op het vliegveld. ;)
 
eerste poging raam mislukt iets te klein gesneden en zal later terug een poging wagen zodat ik ook verder kan grt Pascal
 
Misschien is het zo beter te zien, Erwin. Ik heb de foto wat lichter gemaakt en meer contast toegevoegd en nu zie je de verwering wel zitten.

 
voor zo kleine schaal vind ik deze builds enorm , en inderdaad met vallen en opstaan komt men er toch
@ Pascal ik vind uw eerste bouw van een voertuig gewoon knap , goed
Van Erwin zijn we dat gewoon niettemin mag er ook wel eens een bravo af
Knap werk mannen
Grt
Marc
 
Ja Erwin hier zijn we weer .
Het heeft lang geduurd maar heb vandaag pas gedurfd om raam te lijmen.
Waarom zo lang, wel met de lijm die ik heb ging het een plakpot worden en na vragen over lijm heb ik na uitleg van Roy en Steven en tijdje terug liquid poly gaan halen en enkele dagen mee gewerkt om er voeling mee te krijgen en wat een plezier zeg als je er voorzichtig mee omspringt .
Nu wat me verwonderde is de discussie tussen humbrol en tamiya welke hetzelfde doen ( het leek de discussie over mac en windows besturing wel.
Toch na vele previews te lezen gekozen voor humbrol en gelijk clearfix aangeschaft wat ik nu voor eerste keer gebruikt heb omdat die special voor doorschijnende plastiek is.
al bij al zal ik toch nog moeten bijwerken (zie foto's en daar moet ik mijn tijd voor pakken . heb mijn kleurentabel jeep op zijn plaats gelegd en moet het zoeken zucht.
sorry voor het lange wachten maar neem dit project serieus om tot wenselijk resultaat te komen.
en aan alle volgers een dankwoord voor leerrijke inbreng . Jullie hebben samen op 10 maanden tijd mij verder gebracht dan ik ooit kon hopen en ben blij in deze club te zijn terecht gekomen.
mijn hart ligt op mijn tong en dit mag gezegd zijn.
volgende stap zal opvullen worden en bijschuren en dan terug bijschilderen om dan de volgende stappen van Erwin te volgen.
groeten Pascal
attachment.php
attachment.php
 
Ja, Pascal, je zegt het zelf hé, het is een leerproces.
Wil je aan 10 modelbouwers uitleg vragen is de kans groot dat je 10 verschillende antwoorden krijgt.
Humbrol Clearfix gebruik ik ook en ik ben er tevreden over. 1 ding waar ik tegenwoordig van afstap is om steeds iets nieuws aan te schaffen omdat "anderen" (in hoofdzaak "de boekskes") zeggen dat dit nu het beste product is. Zo sta ik hier nu met een voorraad verven genoeg voor de rest van mijn dagen. Heb dus wijselijk besloten om dit eerst op te gebruiken en pas nieuw te kopen als het écht nodig is.

Wat je jeep betreft denk ik dat het tijd wordt om je instrumentenpaneel meer te detailleren. Op jouw jeep zal het in ieder geval beter uitkomen dan op de mijne. Aan de rechterzijde van je instrumentenbord zie ik een hele hoop bouten staan maar in feite willen zij slechts rivetten voorstellen die de zwart metalen identificatie plaatjes voorstellen. Ik zou dus zeggen: vijl ze een beetje af en vul de rechthoekige ruimtes in met mat zwarte verf of met de passende decal indien bijgeleverd in de kit.

Je kan ook je radiator rooster schilderen in de diepte door zeer donker grijs te gebruiken of dark wash. Je koplampen kan je een zilveren tint geven.
Voor de rest zou ik zeggen dat je een andere kleur groen aan de jerrycan mag geven, kwestie van subtiel kleurverschil en de canvas riem waarmee ie vastgemaakt is een lichtere tint groen, bijna geelgroen.

Probeer ook eens de wielen te plaatsen voor zover dat nog niet gebeurde en deze een gebruikt uiterlijk te geven, zie mijn verslag. Het reservewiel mag er ongebruikt uitzien, hoogstens bestoft.

Wat mijn jeep betreft zal ik het canvas dak plaatsen. Het geheel werd geverfd in een grijze basis kleur en zal hierdoor de volgende tint groen een lichter uiterlijk geven. Washes zullen het uiteindelijk nog iets verdonkeren.
Ik hoop morgen nog iets te kunnen posten want anders zal het pas half volgende week worden. Wij hebben hier Zomerfeesten te vieren waarbij ik een handje toesteek en vanaf zondag zit ik met kleinkinderen opgescheept waardoor modelbouwen uitgesloten word.

Happy modelling
 
@Liquid poly: inderdaad voorzichtig mee zijn en zeker niet met je vingers aankomen als het op je model zit en nog niet droog is.

@10 bouwers 10 methodes: zeker met Erwin eens op dit punt. En als je tevreden bent over één merk of oplossing, is het heel aanlokkelijk om die met hand en tand te verdedigen hoewel je de andere methodes of merken misschien nooit hebt geprobeerd. Het is zaak om daar een beetje doorheen te kijken.
 
Hey,

Indd, ook ik ga daarmee akkoord, het is niet dat het in de 'boekskes' staat dat je het moet kopen.
Om glas te verlijmen, zeker zulk 'plastiek' glas, gebruik ik houtlijm, verdund en lichtjes aangebracht, heeft dezelfde eigenschappen en is een stuk goedkoper dan al die andere producten. Maar dat zal al wel één van die tien methodes zijn.....😉😉
 
Ok Erwin vandaag al een paar uurtjes verder gedaan maar natuurlijk heb ik donker rubber gekocht en van stof was het ook andere maar wel Europees en jeep heeft volgens decals in Italië gediend.
als volgend gewerkt met donker rubber en dan paar tinten lichter gemaakt met white grey.
vervolgens Dark earth van revell zwaar verdunt bijna water onder jeep en europe dust in en rond jeep en op rubber
hoop dat het wat bevalt voorlopig dan kan ik verder met stuur en zet er de wielen op

attachment.php
attachment.php
attachment.php
attachment.php
attachment.php
attachment.php
attachment.php
attachment.php
attachment.php
 
De wielen zien er goed uit, zal een hele verandering zijn op je jeep.
De Dark Earth vind ik er een beetje te vlekkerig op liggen, misschien beetje weghalen met een klamme borstel.
Als dat gedaan is eens proberen met een laagje matte vernis. Eens de jeep niet meer zo blinkt veranderd het uitzicht volledig.
Daarna kan je nog eens zien of of er hier en daar een pinwash nodig is om de details van handvatten enz. meer naar voor te halen.
 
Niet vergeten om je uitlaat ook een ander kleurtje te geven hé Pascal.

Ik had al gesproken over het feit dat Airfix/Heller aan de binnenzijde van het windscherm/voorruit een geweerhouder + geweer standaard gegoten voorzien heeft.
Mits een beetje zorg en een kleurtje kwam dit in orde:

attachment.jpg

Een zwarte wash heeft dit geaccentueerd maar door de belichting is hier niet veel van te zien.

Dan zijn we ook maar begonnen met het dak te monteren. De steunen werden opgekuist maar zijn veel te dik, normaal zou ik die vervangen (zelfs de hele dakstructuur) maar vermits we OOB bouwen doen we dat dus niet.

attachment.jpg

Het zou tevens veel mooier zijn indien gespoten maar we verven met de hand en dus verven we laagjes zo licht mogelijk en telkens in kruislingse structuur zodat het een beetje van canvas weg heeft. In het begin zie je alleen maar strepen en denk je dat het niet goed komt, maar dan is het zaak om je verfborstel te spoelen en af te drogen om dan met de droge borstel de structuur aan te brengen. Beetje laten drogen en opnieuw tot het dekt. Verschiet niet, hier liggen 6 hele dunne lagen verf op + een laagje Klir.

attachment.jpg

Met behulp van Microscale sol en set brengen we dan de laatste decals aan die we daarna verzegelen met Klir.
Een wash zal het dak nog wat moeten verdonkeren en dan kan de jerrycan en het reservewiel geplaatst worden.

Het einde van deze bouw komt, wat mij betreft, in zicht.
Ook de aanhangwagen is ondertussen voorzien van de decals en zijn wielen. Daar moet ik nog zijn achterlichten schilderen en een pinwash aanbrengen.
 
even doorgewerkt en bijna bij maar aan welke kleur had je gedacht voor uitlaat. zie geen voorbeeld verder moet nog zilver aan koplampen nog en jerrycan + riem en dan ben ik bij
attachment.php
attachment.php
attachment.php
attachment.php
attachment.php
attachment.php
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan