Hoofdsponsor

1/35 RailAway (1:35) [wip]

Goedemiddag :)

er was gevraagd om een fotootje waarop men kon zien hoe GROOT die Harley eigenlijk is in verhouding met de realiteit.

Bij deze dus dat plaatje (als zondag's zoethoudertje, binnenkort het vervolg van het bouwverslag).

qX2wg4.jpg

Een fijne zondag :D
 
Kijk dat zet een en ander toch in perspectief. Heerlijk!
 
Amaai, 'k heb dat hier een tijdje verwaarloost, maar blijkbaar is er toch flink doorgewerkt.

De vele details aan de Harley zijn subliem. Maar om groen op te lichten gebruik ik XF3 Flat Yellow, dat geeft een veel warmere groentint, dan wanneer je het mengt met Flat Flesh. Eens proberen je zult wel zien.

Je uitleg over de verschillende putty's die je gebruikt was een opsteker. Ik heb al dikwijls getwijfeld om green stuff aan te schaffen, (ik werk altijd met MS), maar nu heb je me overtuigd.
Ik heb wel nog een tip voor het werken met putty : ik heb bij Fredericus Rex Rubberpinsel aangeschaft : http://www.fredericus-rex.eu/de/Modelliermassen/Soft-Brush-Color-Shaper-5er-Set-Gr--2.html . Met behulp van wat baby-olie (die je koopt bij bvb Kruidvat) kun je de putty polijsten zodat je achteraf niet meer moet schuren. Je bekomt een glad oppervlak terwijl de putty nog bewerkbaar is.

De pose van de Radfahrer vind ik geweldig, het off-road karakter van de pose straalt er zo af !

Ik blijf dit met plezier volgen.

Groeten Rik
 
Dank voor het reageren :)

Rik, bedankt voor het compliment ;)

Voor het oplichten van kleuren neem ik nooit een standaard kleur.
Ik varieer tegenwoordig zoveel mogelijk om eentonigheid te voorkomen.
Over de GreenStuff : leuk om te horen dat je dit Groene Spul wel ziet zitten.
In een fantasy project heb ik eens wat uitgebreider verteld (met plaatjes) over deze putty, zie hier
Die rubbertip tools zijn geweldig ja, ik heb ze vermeld in dit figuurtopic

Nu verder met het topic een stukje bij te spijkeren.
Groet :)
 
Update 9 : Herstart 2016, Figuur op Kettenkraftrad

Goede Avond boyz and girlz :)

20-04-2016 Voorwoordje bij deze update
U kijkers en lezers heeft het voordeel dit topic van start tot nu in één ruk voorgeschoteld
te hebben gekregen. In werkelijk verloop (op een ander forum) zat er een onderbreking van 3 jaar tussen de voorgaande
update hier en degene die nu gaat volgen vanaf de herstart in 2016.
Tot het moment dat het topic gelijk loopt met de postings op de Twenot, laat ik de updates
in hun oorspronkelijke vorm (maar wel verbeterd indien nodig).


Update #9 (1 feb, 2016 2:13)

Hallo lijmsnuivers :D

dit diorama was stil komen liggen omdat m'n lieve Nelleke overleed... en nu, bijna drie jaar later, heb ik zin
om weer aan Railaway te gaan arbeiten :D
Dit kwam eigenlijk zo : ik had al een tijdje zin in sculpten en besloot dan nu maar eens één aan te pakken die
al lang in de planning stond, namelijk een Fallschirmjäger voor het diorama "Defending Hill 192"
Terwijl ik daarmee aan de slag ging zocht ik nog een ander figuurtje op om naast de FJ aan te kunnen werken.
Aldus koos ik een figuur wat in de WIP stellage lag, eentje die niet vanaf niets opgebouwd moest worden.
Zo kwam dus "RailAway" weer tevoorschijn.....werd er terug warm van.... en is nu helemaal terug Under Construction ^^

Chauffeur KettenKraftrad#2

De basis is een Tamiya figuur waarvan het pijnloos gesnelde hoofd vervangen is door een resin exemplaar van onbekende herkomst.
De top-helft van het uniform is weg gefreesd met Mr.Dremel om ruimte te maken voor een lange overjas van putty.

pl9a2xD2j


Met de rok van de jas werd begonnen en daarna opeenvolgend : torso voorkant, torso achter, li.arm, re.arm.
Als laatst kwamen de details : riem+gesp, jaszak flapjes, manchetten en de kraag, en een non-putty desert met plastic knoopjes.
Note: De riem ga ik opnieuw doen want die is te dik en zit niet diep genoeg.
pmqVxUL2j


pn8prd2mj


plqKjCcEj


pmLJk7Jcj


Moeilijk te zien, maar ik ben bezig geweest met de rechtse hand om die beter aan te sluiten : inzagen en buigen.
Waarschijnlijk zijn de aanwezige handjes met een beetje aanpassen goed genoeg, misschien krijgen ze wel handschoenen.
En lukt het aanpassen niet, dan maken we gans neue...

Bedankt veur 't kieken ;)

Note 20 April 2016
Kort maar krachtig updeetje, de volgende volgt vanavond/vannacht nog...
Groet
:)
 
Update 10 : Terrein, Kettenkraftrad2, Figuur

Update #10 (16 feb, 2016 23:47)

Hoi Pipeloi hallo4_zpsekkv9jel.gif weer beetje verder gegaan met dit verhaal...

Diorama/Terrein
Bergachtig gebied, rails is aangelegd langs bergwand, in de bergwand is een pad gemaakt.
Met stukken piepschuim is een basis grondvlak opgebouwd en met een mes ruwweg in vorm gebracht.
Dan zijn de rails afgemeten, gebouwd en geplaatst. Ook al een stuk van het railbed aangelegd.

De rotswand is opgebouwd met stukjes gebroken piepschuim, gelijmd met
houtlijm (PVA) en/of ruim opgebrachte verdunde tegellijm.
rock01_zps28e80161.jpg

De brokjes piepschuim zijn dan afgedekt met stukjes wc-papier en tissue gedrenkt in een papje.
Tissue is steviger dan wc-papier. Dus tissue voor een mooie bedekking en rotsstructuur,
wc-papier voor vullen en oppervlakte detail.
Opbrengen met stug kwastje werkt prachtig.
Papje : tegellijm (poeder) + water + flinke kneep witte houtlijm = dun papje.
(Kreeg dit idee van rotsen maken via YouTube)
rock02_zps1b825aaf.jpg

rock03_zps0d81be7e.jpg

base02_zpsb432b7ff.jpg

base03_zps35c5f331.jpg

Terrein/Rails + Railbed
Rails komen uit de Trumpeter doos. Het stukje railbed is gemaakt van steenstrooisel op een laagje tegellijm (poeder+water).
In de nog zachte tegellijm is ook gras van diverse lengtes gestoken.
rail003_zps88e103bd.jpg

rail002_zps21e4c539.jpg

rail001_zpsc65021d4.jpg
(EDIT : Bovenstaande opbouw van het basis terrein is al drie jaar geleden gedaan, en stond nog steeds niet
vermeld in het originele verslag. Bij deze nu toegevoegd aan het verslag.)


Diorama/Presentatie
Een nette grondplaat (omlijsting) maken vind ik niet het meest plezante aan diobouw, maar het
oogt toch wel netjes en het pakt makkelijker op ook... vooruit maar, kan maar beter nu gedaan zijn, want
als je dat later nog moet doen wordt het alleen maar lastiger. Moet wel de rand nog even afplakken met tape.
Ook de kieren op de hoeken nog wat bijwerken... de latjes kantelden tijdens de montage en waren ietsje krom...

De "beplating" van het grondwerk is Forex (gecoat etalagekarton) en is met hete lijm vastgeplakt.
Daarna is het grondwerk met stukjes piepschuim en tissue en wcpapier aangesloten op de omlijstende Forex plaat.
Daar heb ik weer dat papje voor gebruikt zoals eerder al beschreven bij het maken van de rotswand.
Eerst tissue voor makkelijk bedekken, daarna wc-papier voor textuur en fijn-afwerking.

f4JEJz.jpg

7OjoDX.jpg


Terrein/Bergpad
Na herbekijken van wat er plaatsvind op het pad, waren er wat aanpassingen nodig.
-Het vreemde abrubte hoogteverschil in het bergpaadje is nu gelijk getrokken.
-Het plots versmallende bergpad vond ik nu onlogisch en heb versmalling geloofwaardig gemaakt door
het ter hoogte van de versmalling af te laten brokkelen.

Verder is het gesteente uitgebreid, incl. een handjevol losse brokken gesteente.

Zo was het voor de aanpassingen...
4XoD7P.jpg

...en zo is 't nu. Fijn gesteente en begroeing volgt later, inclusief een rijtje Berkenbomen.
bUmr8U.jpg

hJJmDb.jpg

In bovenstaand tafereel ligt een handvol losse steenbrokken die afzonderlijk gemaakt zijn.. met :
-brokjes piepschuim
-papje (u weet wel... van hierboven, zie : rotswand.
-strookjes wc-papier : laagjes van elkaar gescheiden.
Hoe ?
Brokje piepschuim (op een prikker) insmeren met papje.
Reepje papier erop en met insmeerkwastje het papier tegen de vorm duwen, ook kleine toefjes pap toevoegen.
Rustig an beetje tamponneren en aldus het reepje om het piepschuim werken.
Niet meer tamponneren dan nodig is om ontstane vouwtjes en plooitjes te laten verdwijnen, want
door het getamponneer valt het papier snel uit elkaar en wordt het papier maché.
Hoe vaker je dit herhaalt hoe zachter de vorm van de brok wordt.
Eventueel na droging het prikgat dichten.
hIQ7Ya.jpg


Diorama/Accessoire/Oprijplank
Eerst zou er een oprijplank komen van berkenstammetjes, had echter geen mooie stammetjes in 1:35.
Heb wel allerlei latjes, dus daar er één van in elkaar gelijmd...
Zo'n ding zou toch maar zo aanwezig kunnen zijn in zo'n wagon ?

Latjes op maat afgestoken en met fijne vijl en schuurpapier bewerkt tot er wat leven in de planken kwam.
Ce1CiE.jpg

g7tELI.jpg

Dit is het idee, de lange dwarsbalk zorgt dat de rijplank aan de wagon blijft hangen.
Aan beide plank-uiteinden nog wat balkjes spijkeren ? pennen in het gesteente ? :?:
Ook mag de rijplank wat doorbuigen, en misschien nog extra dwars (diagonale?) versteviging aanbrengen aan de onderzijde.
Zowizo worden er nog koppen van slotbouten aangebracht.
Mag graag uw mening hierover lezen !
khUrXJ.jpg

CYWQ3W.jpg

8nUEAY.jpg

Om een lichte doorbuiging van de oprijplank te krijgen is deze aldus in een speciale pijnbank gezet voor ... buigen of barsten...
Droog werkt niet, heb dat gemerkt na 48 uur. Toen de plank nat gekwast en opnieuw in de tangen genomen... dat werkt.
E0YSHZ.jpg


Voertuig/Kettenkraftrad 2
De chauffeur is bijna voltooid, nu wat tijd gestopt in wat extra details van zijn voertuig.
Heb daarbij walk-arounds geraadpleegd... dat is oppassen als ik in de stemming ben om te scratchen...:8
Heb het toch gedaan hier en daar, maar let nu meer op niet te diep te gaan en zo te verzuipen in detail.
En dan nóg.... sommige details WIL ik gewoon maken vanwege de constructieve uitdaging ^^
Aldus...

Motorklep
De verstevigingsspijltjes voor het raster zaten er al....oorspronkelijk plan was om het raster weg te laten.
Vond dat toch niet ok, dus dan de rasters alsnog aanbrengen...
Dat was een uitdaging want :
-de motorklep zat reeds stevig verlijmd.
-de spijltjes horen achterop de rasters gemonteerd.
-Rasters moeten dus eigenlijk tussen de spijltjes en de motorklep :huh:
Heb dus maar geprobeerd het gaas zo nauwkeurig mogelijk te knippen en voorzichtig te verlijmen.
IDCN5W.jpg

Achterverlichting
De (niet standaard aanwezige) achterlichten die op Kettkrad 1 al eenvoudig waren weergegeven,
wilde ik op dit exemplaar meer precies namaken.
Van afval PE, aluminium buis en een staafje rood-clear-sprue is het volgende gemaakt :
ng3yqG.jpg

5LSaHo.jpg HdbwEn.jpg

Na controle achteraf heb ik de lampen en de "Hecklampe Schützblech" korter moeten maken... let dan toch op verdulle :$
Wilde te snel resultaat..... referenties maar even niet ingekeken....(ik weet wel hoe het zit.... toch ?).
Gelukkig kon ik volstaan met wat aanpassingen : beugels her-verbogen en lampbehuizingen ingekort.
OhMh1z.jpg

Schakelpook met Geleideplaat
De "Schalterhebel Begleitung" op het model zou wel te pimpen zijn met vijl en schuurpapier dacht ik...
en was al een heel eind... toen het brak..but afkoors... :twisted:
Nieuwe gemaakt van stukje L-profiel. De H-vormige uitsparing is gemaakt met fijne boortjes en smalle strookjes schuurpapier.
Versnellingspook is stukje gerekte sprue met gesmolten uiteinde.
Ook de "achteruit-blokkering" op de "Schalterhebel Begleitung" zit er op.
Het voertuig staat nu in de 1e versnelling, hoge gearing dus officëëël in stand 4.
tDu9rZ.jpg

8RhyyE.jpg

ya4Lyg.jpg

Dekzeil(naast de mand) is gemaakt van gewoon papier. Het dekzeil is zogezegd klaargelegd tijdens wachten op het inladen.
De nodige (en onnodige?) riempjes en bindtouw en eventuele uitrusting komt nog...
2vO0UI.jpg

Figuur/KettKrad2
De handschoen is gemaakt met MagicSculp.
De rechtse hand corrigeren lukte niet, maarrr :
Zoals de handen nu zijn kan ik het figuur nog makkelijk plaatsen en afnemen, dus :
Het opbouwen van de rechtse hand wacht ik nu mee tot de bestuurder definitief op z'n plek zit.
Aldus : voertuig en figuur worden apart geschilderd. Dan figuur op z'n plek monteren, motorwant sculpten, netjes schilderen...

Om plaatsing op een zadel makkelijk te maken is dit uitgevoerd door een zadel van putty vooraf al aan de bips te plakken,
van voren bekeken zie je dan toch tenminste iets van waar je een zadel mag verwachten.
(bouwgewijs kan dat hier prima zo, want de figuur steunt op de motorklep).

Motorbril wilde ik sculpten maar mislukte...voor nu dan een Italeri exemplaar erop geplakt.
Ik heb resin koppie's met zulke stofbrillen (niet geschikt qua gezicht helaas) en kan bijna niet vatten hoe
zulk fijn detail gemaakt wordt...dit is nu zo iets waar ik knetter van wordt wanneer ik dat dan ook wil maken
en dan al snel genoeg het gevoel krijg dat ik bezig ben als een olifant die probeert te macrameën. :261:
Gaat me ooit nog eens lukken, bij Hephaestus !

Nieuwe riem om het middel komt nog...
QDUBaK.jpg

twas weer gezelli, zenx for wotsjing :D
licht ontspoord groetje joker2_zpsc8b3a002.gif
Peter

Note 21 April 2016
Niet te geloven... het origineel topic van een paar maanden geleden kon bij
herlezen nog flink verbeterd worden. Vond het toen toch al goed.
Het is misschien wat van de hak op de tak, maar dat komt omdat ik met deze diorama bouw
prettig kan afwisselen.
Zoals Forris Gump al zei : Diorama Blogs are like a box of chocolats... you never know what you get...

Vragen over werkwijze, commentaar en suggesties altijd welkom uiteraard !

Nachtelijke groet vanuit een bijna Volle Maans beschenen Barneveld
:)
 
Laatst bewerkt:
Jeetje dat is een bulk tekst, ik hoop dat ik niets vergeet op te merken. Allereerst, puik werk! Wat me vooral opviel waren de begroeiing tussen de spoorstaven die op mij mooi en realistisch overkomt. Let nog wel op dat je graspollen niet te zeer vanuit één punt ontspruiten (dat doe je ook nauwelijks, dus dat is goed). Je oog voor detail over bijvoorbeeld versnellingen / achterlampen van de Kettenkrad is ongeëvenaard.

Ik denk verder dat de hoek van de planken-oprit realistisch is, maar weet het niet zeker. Als je op Youtube filmpjes ziet van de Kettenkrad, kom je erachter dat het een redelijk krachtig (maar niet oneindig krachtig) voertuigje was. Misschien nog eens kijken of een Kettenkrad deze helling (makkelijk) vanaf bijna-stilstand zou kunnen trekken; ik denk het wel, maar je weet maar nooit. 36 PK zou voldoende moeten zijn, lijkt me...

Wat het verslag betreft, ga zo door want het is een genot om te lezen.
 
hier snoep ik dus van he grt Pascal
 
Prachtig verslag zoals gewoonlijk.
Kleine opmerking: als dat Kettenkrad vanuit stilstand die helling moet oprijden dan zal hij flink gas moeten geven hebben. Flink gas geven in die tijd betekend redelijk wat rook van uitlaatgassen.
Weet niet of je van plan bent om die na ta bootsen maar is misschien iets om over na te denken.
 
reacties, ideëen, vragen

Bedankt Roy :) De flora op het diorama gaat nog leuk worden, zeker sinds ik die
diorama landschap boeken van Rodrigo Cabos heb. Waarvan en hoe ik het rijtje Berken ga maken weet ik nog niet, maar bekijk intussen
veel naar de Berken in mijn omgeving hier (die gelukkig erg groen en bosrijk is).

Railbed
Zit een beetje te dubben of ik het railbed overnieuw ga doen, ik heb namelijk onlangs een emmertje tuinpad gravel
zitten zeven tot ik zes bakjes had met verschillende groottes. (van brokjes tot bijna stof).
Eén van die groottes ziet er in mijn ogen uit als de "real thing" :8...
Nu hoef ik ook alleen maar het begonnen deel weg te slopen. Gedaan werk afbreken is nooit leuk,
maar ik heb een donkerbruin vermoeden dat ik achteraf spijt krijg als ik het nu niet doe..
En qua tijd maakt het niet uit... zeker niet als je bedenkt dat ik rustig uren besteed aan
het uitdiepen van de naden op het schoeisel van alle figuren ^^ (of het bijna herschrijven van een topic :P)

KettenKrad/Oprijplank
De bestijging van de oprijplank moet kunnen naar mijn mening, zeker in zo'n lage versnelling.
In het ergste geval zouden de met rubber pads gevoerde tracks gaan slippen op de planken.
Misschien nog een paar latten dwars op het rijvlak timmeren.

Een vraag die mij gesteld werd op het Twenot forum was :
Kan de K.Krad wel fatsoenlijk vanaf het bergpad de rijplank opdraaien.
Het voertuig moet daarvoor een klein opstapje maken en gelijkertijd draaien.

Ik ben er vanaf het begin van overtuigd geweest dat zo'n K.Krad dat wel kon en mijn eigen vraag was meer :
Wat zou er met de plank gebeuren ? verschuift die toch, of wordt opgevreten door de tracks ?
Moet de plank onderaan misschien vast gezet worden aan de rotsvloer ? en zoja hoe ?
Over het draaien antwoordde men :
De draaicirkel van de K.Krad maakt het mogelijk en
desnoods hebben twee mannen met touwen het voertuig iets omgetrokken om het in de goede richting te zetten.

Dat klinkt goed maar ik kan niet goed die extra mannen kwijt onderaan de plank...
Weet nog niet goed hoe ik dit ga oplossen.... is een potentieel struikelblok waarop ik kan vastlopen (zal niet gebeuren hoor ;) )
Zal nog een foto plaatsen van de setting zoals die nu gepland is.

Pascal thanx, dat het u maar goed blijft smaken he :D Bon apetopic ;)

Erwin dankuwel :) is een interessant idee, inderdaad zal er stevig gegast worden.
Ik speel graag met de gedachten voor dergelijke effecten, het fascineert me, heb onlangs nog het internet
afgestruind naar vuur, rook en stof effecten.
Vind het tricky business om zulke effecten overtuigend te doen, maar wil het zeker eens gaan uitproberen.
Echter toch maar niet op dit diorama...of toch maar eens durven ? weet niet.... er komt ook nog een houtkacheltje in het dio...

Special Effect doen ?
Wat ik in ieder geval ga uitproberen is wegspattende steentjes vanonder het achterwiel van de Harley.
Deze moet over een richeltje omhoog rijden waarbij de achterband iets weg slipt.
Als het lukt zou dat effect van wegspattend grit denk ik mooi bijdragen aan de actie in het figuur :8
Heb er al over gefantaseerd hoe dat effect te maken... heb al iets in gedachten... wordt vervolgd..

groeten :)
 
Wat betreft je hierboven vermelde opmerkingen zou je dan niet beter je diorama idee veranderen?
Een treinwagon laden vanaf de grond of een perron: ok maar dan wel mits de nodige aanpassingen en ruimte om voertuigen te laden.
Een treinwagon laden in een bergachtig gebied? Mooi dio idee maar in werkelijkheid???? Je oprit lijkt inderdaad toch maar heel smal en klein.

Ik weet het, je streeft daar niet echt naar en je doet waarschijnlijk ook niet mee aan wedstrijden waar men je of de hemel inprijst voor het idee of je de grond induwt omwille van het niet realistische idee maar laat het toch even een nadenkertje zijn.

Sorry voor mijn reactie maar heb blijkbaar deze avond zin om wat kritischer uit de hoek te komen.
 
Dag Peter, subliem werkje ben onder de indruk.
Voor het laden en lossen van treinen wordt inderdaad een rangeerstation geprefereerd, maar moet niet een mens is vindingrijk en alternatieven bestaan er genoeg.
Het enige wat mij te dun voorkomt is de ramp, volgens mij buigt deze zelf bij de Harley (subliem stukje) al gevaarlijk door. Ik zou de constructie omgekeerd maken, vier of vijf lange balken op hun zij met korte planken er dwars op.

Grtx Jan
 
En mocht je nu eens het bergpad ter hoogte van de oprijplank hoger en breder maken? Zodat de moto's op gelijke hoogte, of moeten dalen om in de wagon te komen? Je kan dan altijd de illusie wekken dat er meer ruimte is om te draaien....
 
Peter dit is nu eens geweldig wat ik hier zie en de uitleg enorm er zitten hier toch ongelooflijk knappe koppen
Marc
 
Erwin, je hoeft je niet te verontschuldigen, ik waardeer enorm wanneer
mensen zichzelf eerlijk uitspreken !

De plaats van inladen blijft waar het is. Improvisatie is niet vreemd tijdens oorlogssituaties.
het gaat mij in dit verhaal om de mens en machine in de tweede wereldoorlog.
Voertuigen in de wagon laden op een ongebruikelijke plek was mijn eerste hersenscheet, want
ik wilde iets doen met de wagon die ik als tussendoortje had gebouwd.
De ongebruikelijke plek (met dat bergpad) werd bedacht om juist ook het improviserende talent
van de mens in beeld te brengen.
"Hysterisch correct" zeggen we wel eens gekscherend over dit soort vraagstukken, en zulke correctheid is
voor dit verhaal niet van belang, behalve voor de uitvoering van het landschap, de mens en zijn machines.

Doe inderdaad mee aan wedstrijden en heb mooie prijzen gewonnen, ook wel eens een prijs voor "originele creativiteit"
voor een ongebruikelijke presentatie van een diorama waarbij de basis een diorama op zichzelf vormde.
Dat schiep bij sommige toeschouwers ook wel onbegrip op, maar ja, dat geeft weer gespreksstof ;)

Ik bouw graag met de toeschouwer in gedachten, vraag altijd om suggesties en opmerkingen, maar het blijven
mijn plannetjes en soms wijk ik daar niet vanaf, hoe lastig ik het mezelf daarmee soms ook maak :P

Grijze Wolf, je hebt wel gelijk dat mijn rijplank wat dun uitziet.
Zoals jij de rijplank uitlegt klinkt logisch, toch denk ik niet dat er zo één bouw...dat is voor mijn verhaal toch
een beetje te speciaal gemaakt voor een 1500kg wegende K.Krad, en ik wil het juist zoveel mogelijk geïmproviseerd houden.
Ik kies dan toch voor iets meer versteviging van de huidige rijplank en die mag best een stuk doorbuigen.

Beyond, dat is goed bedacht, en heb dat in het begin ook overwogen, maar vond zo'n "speciaal platform" idee toch iets
te mooi bedacht.. een beetje te toevallig precies daar.
Het geeft mij als bouwer wel meer gemak maar daar geef ik niet echt om.

Ja Coachke, en al die koppen bij elkaar verzameld hier vormt een enorme schat aan kennis en ervaring en een bron van plezier :D
Of die koppen knap zijn ?...nou.... als ik ons forum smoelenboek er op na sla :laugh:

Bedankt voor de toffe reacties ! het houdt me scherp, of scherpt juist aan :8
Groeten :)
 
Laatst bewerkt:
Update 11 : KettKrad + Berijder

Update #11 (22 feb, 2016 22:12)

Howdy Bouwers en Gluurders :wink:


Update Railaway
nog steeds geen bevredigende titel voor dit dio....iemand een idee misschien ?

Intussen scheuren we lekker door aan de bouwtafel (had zelfs bijna een PE deeltje opgerookt :mrgreen: )
Ook de luchtkwast is weer eens uit de holster getrokken.


Vehikels
Vóór de primer moest aan KKrad2 nog 2 riempjes toegevoegd worden : Papier + PE en met CA vastgezet en het
papier tevens met CA ingesmeerd om het te verstevigen en in vorm te houden.
De afsluiting (Aber PE) van de linkse opbergruimte moet opnieuw, want die was scheef geraakt tijdens een herplaatsing.
De mini tie-downs (Aber PE) zijn gebogen met pincet en beitelvormig mesje.
Voor schilder-gemak komen de mand, de losse tarp (afdekzeil) en wat persoonlijke uitrusting er later pas op.
6fI11M.jpg

En we mochten niet één... maar liefst twéé Kettenkraftige Räder volnevelen.... de afzuiger kon z'n lichtbrommende lol niet op.
Mooi kleurtje grijs van Tamiya als primer en daarna een basiskleurmix van (Ta) DarkYellow + Buff.
Kleur oogt op de foto een beetje warmer dan in het echt. Verwering volgt in een volgend topic.
(Links KettKrad1 en rechts KettKrad2)
PlP2JR.jpg

Er was nog een andere kandidaat die ik eerst wilde doen.
Een Zündapp die (in het verhaal) al aan boord van de wagon staat.
bDyLtM.jpg

De primer is als vanouds één of andere lichtgrijs. Het groen is Tamiya FieldGrey met een portie Buff erbij gemengd.
52Vr4R.jpg

hoQ5ze.jpg


KettenKrad/Figuur
Plaatje nog van hoe het zadel zit. Omdat het vast zit aan het figuur is passen overbodig.
ZCzRl2.jpg

De kap van de handschoen werd over de manchet gesculpd, maar zo vond ik hem te dik.
Aldus de armkap eraf gesneden en ook beide manchetten er maar af gesneden.
Soms kun je bepaalde details beter weglaten als er toch nog overheen gesculpt wordt.
bAKPbd.jpg

Nieuwe kappen erop, de rechtse hand komt later aan de beurt zodra de figuur op zijn plek zit gemonteerd.
3k7SNg.jpg

En de riem is ook verbeterd. Een volgende keer maak ik de riem voordat de kleding aangebracht wordt.
Kleding aansluiten op een riem is toch makkelijker (en mooier) dan een riem maken over al gesculpte kleding.
WwyldI.jpg


Dat wazzum alweer... bis nächste keer hallo2_zpsoeajigzc.gif
Mazzels!

Note 22 April 2016
Weeral verscheidene regels aangepast ter verduidelijking.
Er komt subiet nog een update bij (zal iets meer werk zijn).
Groeten
:)
 
Laatst bewerkt:
Update 12 : Zündapp Verwering

Update #12 (4 maart, 2016 4:22)

alph_G_zpsf6f76c57.jpgoeiemorgen

What's up ?
Bike fever heerst momenteel hier op zolder...met name het inkleuren ervan (de bikes, niet de zolder als U begrijpt wat ik bedoel) :
heerlijk geworstel met olieverf tubes met vastgekoekte dopjes,
reparatie van een decoupeerzaag aka paintshaker om de stevig ingezakte Vallejo pigmenten weer wakker te schudden,
stokjes met haar eraan ook terug op tafel... het is zo lang geleden dat ik die gebruikt heb dat bij vastpakken hun haren van schrik
recht overeind stonden..... precies zoals ik het graag zie bij een penseel trouwens 8)
Oja, ook nog wat Humbrol potjes gekraakt en het pegment residu onderin met vereende krachten tot verfbare verf geprakt...

Zowel beide Kettkrads alsook de Zündapp (neen, da's geen aansteker App) ondergaan nu
het verweringsproces met olieverf zonder olie (op kartonnetje eruit laten trekken).

Zündapp KS 750
Vandaag plaatjes van de Zündapp.
Men zal duidelijk de tekortkomingen aan het model zelf nog kunnen zien (evenals mijn bouwstijl van tig jaren her icon_mrgreen_zpsmuysryis.gif )
Vond dat niet zo belangrijk, daar deze motorfiets enkel een figurant is in het totaalplaatje.
Waarom het zijspan mist wordt vast ergens in een oorlogsdagboek vermeld... ikzelf weet het niet...

Een gebruikte leren Motortas
Eerst even mijn uitprobeersel tonen wat betreft het schilderen van het leer :
-Basis is een bruinig geel van Humbrol (24 uur drogen) Acryl had sneller gedroogd ja :dry:
-Meer-rood-dan-bruin mix van olieverf erover... paar uur laten drogen.
-Olieverf met beleid eraf vegen dus hier wat meer als daar...2 etmalen laten drogen.
-Dan licht overschilderen met Burnt Umber en hier en daar weer zacht wegvegen.
-Na grondig drogen (yep..48 uur) nog washes met Raw Umber.
(Voor een iets warmere tint heb ik tóch nog een filter met Burnt Umber gedaan achteraf)
pdcaMb.jpg nbFGzv.jpg

bDHOj8.jpg EQm6Q2.jpg

Tevreden ? voor een uitprobeersel zeker ! wel een beetje jammer dat de koffer tussen moto en wagonwand komt zitten.
De zadels : die gaan denk ik toch dat zwarte kunststof worden.
De Tamiya zadels zijn qua detail duidelijk op dat type zadel gebaseerd.


Basis verwering
Oja... eerst decals :oops:
Niet de goeie maat in huis.... allee..vooruitmaar... ik klets me er wel weer uit :mrgreen:
Voor het te grote decal achterop heb ik echter geen excuus.
Micro Sol deed z'n werk goed, maar het resultaat ziet er niet uit (is te zien een eindje verderop).
Schilder het wel weg... de Zündapp staat toch met die plaat tegen de achterwand van de wagon.

De plaatjes tonen de eerste washes en pinwashes met een roodbruinig kleurtje (Humbrol).
Na (en tijdens) washes aanbrengen zijn ook de reguliere details geschilderd (handvatten, kabels, motorblok enz.)
Zulk schilderwerk doe ik graag met stevig verdunde verf, dan kun je mooi opbouwen zonder fijne details dicht te smeren.
Wasbenzine (snel droog) als verdunner werkt iets "agressiever" op de basislaag :
Na droging zijn onbedoelde verfvlekjes soms toch niet helemaal meer weg te poetsen.
White Spirit is zachter en droogt langzamer. Schildervlekjes en te wijd uitgelopen pinwashes zijn steeds goed weg te werken en/of te blenden.
(Note : Voor wie het niet weet : washes over een matte ondergrond zullen niet lukken of niet mooi worden, vandaar altijd zorgen dat
de basiskleur op z'n minst een satijn glans heeft.)

k5LdqN.jpg

sdnliI.jpg

gfqcfC.jpg

Olieverf verwering (links)
Met verweren ben ik maar links begonnen... omdat de zichtbare rechterzijde dan wellicht wat beter lukt daarna.
Moet er weer een beetje inkomen ook, vandaar...

De volgende gedane stappen bestonden uit :
-Motorblok verven : basis is aluminiumkleur van Humbrol met iets gloss vernis er door (ivm washes).
-Schaduw en hooglichten aanbrengen over het geheel inclusief alle fijne details oplichten.
-Pinwashes nog eens aanscherpen/opschonen.
-Kleur "renderen": door me in te leven in de levensloop van de motor probeer ik met verf leven te geven aan het model.
Bovenstaande stappen lopen vaak door elkaar heen en/of worden herhaald, soms onvermijdelijk, soms door gebrek aan routine ;)

Renderen ?
Dit idee heb ik van Mike Rinaldi opgestoken en sindsdien kijk ik wezenlijk anders naar kleur op modellen.
In een introductie van Rinaldi verklaart hij wat men met "olieverf renderen" kan bereiken.
Ik ben (bewust) niet erg subtiel geweest met aanbrengen kleurvariatie en blenden.
Op de foto's oogt het vaak meer vlekkerig dan in het echt bekeken (op normale kijkafstand), maar
dat laat dan meteen een beetje zien zien hoe ik te werk ben gegaan.
Diverse tinten olieverf op karton gedaan, uurtje laten staan om de olie eruit te trekken.
Dan lekker spelen met Verf en WhiteSpirit :P

EfcJuw.jpg

0Xm79L.jpg

u1aiGO.jpg

Heb nog efkes m'n fijnste penseel uitgeprobeerd om mee te "schrijven" :wink:
ONk2cJ.jpg

Olieverf verwering (rechts)
Na een bijna voltooide linkerkant nu de kant waar men tegenaan zal kijken.
Niet een heel fraaie foto, komt denk ik door het contrast met het lichtgrijs...
1NbKj9.jpg

De Zündapp zoals hij nu is (rechts dan tenminste ;) en deze kant heeft duidelijk een andere tint dan de linkerkant.
e1zrEj.jpg

52o8wM.jpg

r3YOXK.jpg

Op deze laatste foto van vandage is goed te zien hoe er geschilderd is en het verschil in kleurgebruik.
Nogmaals : in het echt ziet 't geheel er veel zachter uit.
Voor grootste weergave : klik op foto >> op de geladen foto rechts-klikken en kies : afbeelding bekijken>> voila.
suEik1.jpg

Nog te doen
- Nalopen van gemiste plekjes kwa wash.
-Eventueel filter om alle kleurtjes iets bij elkaar te brengen.
-Modderspatjes.
-Klein beetje stof effect.
-Eventueel het loshangende "touw" vervangen door beter ogend draad of riem.
-En dat wat me nu niet te binnen schiet ook nog...

Tsoem sjloess....
De Kettkrafts zijn ook in progress, wil ook de KKdriver gaan primen, want dan
heb ik tussen droog-onderbrekingen ook figuren te schilderen ...leuk !
Vragen en opmerkingen altijd goed !
Dank voor uw aandacht, wordt vervolgd...

groete met sproete Geitebreiers ! (dat kan toch helemaal niet Ome Willem....)
wavesmile_zpsa3155948.gif

Note 23 April 2016
Paar linkjes toegevoegd en tekst hier en daar wat verduidelijkt.
We zijn er bijna... nog enkele updates.
De nieuwste vorderingen worden pas gepost tot het verslag op beide forums gelijk staat.
Mazzels
:)
 
Laatst bewerkt:

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan