Hoofdsponsor

1/35 RailAway (1:35) [wip]

Update 15 : Figuren + Storyboard

Update #15 ( 20 maart, 2016)

Howdy peoples :D

even een klein updeetje (qua foto's dan :mrgreen: )
Ik ben nu bezig met de invulling van het geheel maar in het bijzonder
met de figuren om het verhaal qua personeel en compositie helder te hebben.

Storyboard
Het inladen van de voertuigen is geen enorm haastige situatie.
Al is het geïmproviseerd, het is wel goed gepland.
Bij het ter plekke parkeren van de wagon is rekening gehouden met het wachten op een locomotief,
dus er zijn kwartiermakers ingezet die één en ander hebben voorbereid.
Er is bijv. een Berk hebben gekapt voor stammetjes die bij de oprij plank gebruikt worden en ook een houtkacheltje
is aanwezig om het wachten een beetje te veraangenamen. Misschien is er zelfs koffie of soep in een gamel.
Voor algemene beveiliging ter plaatse zijn er zeker twee man veldpolitie aanwezig.
In ieder geval één daarvan is in het dio aanwezig.

Figuren Kachel
Voor een sub-verhaaltje heb ik dit setje gepakt (in mijn verhaal is echter geen Waffen SS aanwezig) :
GkNdUi.jpg

De figuren hebben van plaats gewisseld en er is een staand figuur uit de scrapbox bij gekomen.
* Staande figuur heeft een rechter arm en linker hand van Tamiya. Het hoofd moet nog gekozen en zal
moeten passen bij de interactie met de zittende figuur.
* De rechts zittende figuur krijgt een beker of kom in de handen, een bijpassend hoofd is al wel uitgezocht.
* De links zittende figuur heeft een Hornet hoofdje gekregen en kijkt naar de twee bikers op de DKW's.
LkbSOM.jpg


Figuren 'Hangarounds'
Eén van de bikers staat samen met een beveiliger te kijken terwijl de Harley-Davidson naar boven wordt gemanoeuvreerd.
* De linker figuur komt uit de scrapbox (miste een arm en z'n hoofd). Zijn kop en arm zijn van onbekend fabrikaat, hand is van Hornet.
* De rechtse figuur is van Stalingrad. In de plaats van een veldkijker krijgt hij zo'n borst-schildje waarmee hij tot veldpolitie verwordt.
xTFfPX.jpg


Storyboard Opties
Er zijn langs verschillende kanalen vragen gesteld over het oprijden van de Kettkrad :
"Die kan de draai niet maken wanneer deze vanaf het pad de oprijplank op moet draaien".
Patrick Leferink (Twenot) had een interessante oplossing :
"Kettkrad wordt tijdens dat oprijden met touw aan de linkse achterzijde omgetrokken door een paar man,
waarna het naar boven kan rijden".

Dat klinkt inderdaad logisch en is interessant gezien de actie in de figuren en de improvisatie die ik graag wil laten zien in het verhaal.

Echter...om dit weer te geven op het dio, (kettkrad dus onderaan de rijplank) wordt de omhoog komende Harley vreemd,
want die kan dan eigenlijk nergens heen...
Ik kan de Harley lager plaatsen, maar dan moeten de twee bikers met hun DKW's het podium verlaten...
Ook de dirigerende vent in de wagon wordt overbodig...actie in de wagon neemt dus af...
De twee toeschouwers links (op het pad) worden in mijn ogen dan ook nog eens teveel...

Overweging tot nu toe :
Vanwege (te) veel aanpassingen aan het originele idee (heb niet eens alles genoemd),
toch maar laten het zoals het is, maar wel sporen van dat omtrekken laten zien met touw en
extra stammetjes en één extra biker of kwartiermaker die zich daarover ontfermt.
(EDIT : bovenstaande overweging was wat Patrick ook juist bedoelde... mijn fantasie was iets op hol geslagen)

Compositie is dus nog niet 100% helder, maar zal met aan waarheid grenzende waarschijnlijkheid toch niet veel anders gaan worden.
Ideeën daarover blijven echter zeer zeker welkom !!! (ook titel suggesties nog steeds)
(EDIT : Het grootste struikelblok is heden nog : hoe en waar zal ik die extra figuur die geholpen heeft bij het manoeuvreren van de Kettkrad plaatsen ??)

Vrolijk sporend groetje :P

Toevoeging 21 maart 2016

Realiseer me dat voor meer realisme het een stuk meer reëel zou zijn
wanneer alle te realiseren Kradfahrer ook de jassen dragen die zo kenmerkend zijn voor dit metier....

XgN1yw.jpg

...maar hoeft niet uitsluitend de gerubberde jas te zijn.... zolang het maar wel een lange jas is.
CXiI0y.jpg

Kwam al koekelend naar een plaatje van een Tamiyafiets-met-PE een leuk figuursetje tegen wat me wel aanstaat :
igIuJy.jpg
Dat setje heb ik op de stapel nota bene... molto bene zegmaar :D
Die twee met lange jas zijn goed te gebruiken en de hond is wel wat voor die resin veldklabak.
(EDIT : setje gaat niet gebruikt worden, behalve misschien de hond)

Heb intussen wat gezien van die Tamiya fiets met PE en mijn PE setjes wat bestudeerd... dat wordt leuk...
..platte voorvorkbuizen ?? :huh: ??...dachtiknie JONGE :eek:.....kende noch een bietje skretsjen ofso ?!
Het liefst zou ik het er uit willen laten zien zoals dit :
nqjSHW.jpg
(EDIT : er komt dus een fiets achterop Kettkrad1 te liggen.
Dit wordt echter toch niet de Tamiya fiets met Aber PE, maar een fiets van Masterbox)


Genoeg te doen :P

Mazzels !
MtznkM.jpg

Note 8 Mei 2016
Het bouwverslag hier is nu helemaal bijgewerkt en staat gelijk met het origineel op het Twenot forum.
Intussen is er zeker doorgewerkt aan beide DKW's en de figuren.
Vragen opmerkingen en suggesties altijd welkom !
en anders gewoon wachten op de volgende 'echte' update ;)

Tropisch groetje ;)
Peter
 
Dag Peter,
Met veel interesse je verslag gelezen en de reeds gegeven opties overwogen.
Als je een truck of wagon of whatever laadt, dan begin je normaal gezien met het grootste of zwaarste of omvangrijkste. In dit geval zouden dit de beide Kettenkrads zijn.
Die ene heb je reeds in een uiterste hoek geplaatst en ik zou de tweede er gewoon naast stellen. Eens de beide Ketten op hun plaats ( perfect doenbaar gezien volop plaats om te maneuvreren) kan je de ruimte boven op beide voertuigen opvullen met persoonlijke uitrusting.
De verschillende solo motoren kunnen dan aan boord gebracht worden waarbij je ze geschrankt plaatst om zo meer te kunnen laden. Waarschijnlijk kan je dan 4 of 5 moto's naast elkaar plaatsen.
Als je de rechter helft opgevuld hebt met 2 Ketten en de linker met 5 moto's , dan is het tijd om het midden op te vullen. Ook hier geschrankt waarbij de eerste moto links en rechts telkens tegen de andere moto's komen te staan maar dan dwars ipv lateraal.
Om deze scene wat leven in te blazen kan je een motard zijn machine naar boven laten rijden of tenminste deze begeleiden terwijl er 2 man in de wagon staan en touwen vast hebben waarmee de machine naar boven getrokken wordt. Immers, het oprijden van zo een klene oprijplank vereist niet alleen kracht van de machine maar ook veel evenwichtskunsten van de motard wat op zo een korte afstand bijna niet mogelijk is. De touwen kunnen rond het stuur geslagen zijn of via de voorvork.

Dergelijke maneuvres brengen slijtagesporen mee dus vuil, modder en rubber zwart op de vloer van de wagon, zeker in het midden waar de voertuigen gemaneuvreerd worden. Perfect detail zouden enkele drinkbussen kunnen zijn want het is een lastig en zwaar karwei of enkele flessen Apfelsaft. Neen, geen Calvados, gewoon appelsap! Een koevoet, enkele planken of kleine balkjes die de voertuigen tegen houden zijn ook een plus.

Als het de bedoeling is dat het personeel bij hun voertuigen blijft, dan kan je overwegen om in het midden ter hoogte van de deuren een tent te bouwen opgetrokken uit stukken Zeltbahn en dan de mannen ook te voorzien van enkele kisten, kookketeltjes en eventueel een spiritus brander.

Voor zover mijn idee en hoe ik het eventueel zou uitwerken maar zoals gewoonlijk, het is maar een idee he en jij hebt natuurlijk de leiding in deze toch wel speciale bouw.

Hoop dat dit kan helpen.
Erwin
 
Tof Erwin dankjewel :D een aantal suggesties ga ik zeker toepassen.
Wat al besloten is voor het tafereel :
* de tweede Kettenkraftrad die op de rijplank naar boven rijdt.
* ik ga ervan uit dat de motorrijders in een andere (personen)wagon gaan meereizen.

Wat nu nog een twijfelgeval is :
Men heeft de nu omhoog rijdende Kettkrad geholpen om goed en recht op de rijplank te komen.
Onderaan de rijplank zou ik dan tenminste één figuur willen plaatsen die zich bekommert over
balkjes en/of touw.
Het 'probleem' is : waar zet ik die persoon zonder dat hij in de weg staat van de omhoog rijdende Harley.

Ik zal straks/vanavond een overzichtsfoto maken van het geheel. Dan wordt het duidelijker wat ik bedoel.
 
Overzicht diorama invulling

Bij deze een foto van de invulling omdat ik zei :
Wat nu nog een twijfelgeval is :
Men heeft de nu omhoog rijdende Kettkrad geholpen om goed en recht op de rijplank te komen.
Onderaan de rijplank zou ik dan tenminste één figuur willen plaatsen die zich bekommert over
balkjes en/of touw.
Het 'probleem' is : waar zet ik die persoon zonder dat hij in de weg staat van de omhoog rijdende Harley.
Alle suggesties zijn welkom....

lmMHei.jpg
 
Peter, ik vind het super.
beneden in de buurt van de ramp zou ik persoonlijk geen figuur meer plaatsen, bij de kleinste fout zit deze dappere onder de wegglijdende krad.
En daar de touwen en balkjes dienen om de voertuigen vast te zetten lijkt het mij logisch dat hij zich op de wagon bevind.

Grtx Jan
 
Peter, ik vind het super.
beneden in de buurt van de ramp zou ik persoonlijk geen figuur meer plaatsen, bij de kleinste fout zit deze dappere onder de wegglijdende krad.
En daar de touwen en balkjes dienen om de voertuigen vast te zetten lijkt het mij logisch dat hij zich op de wagon bevind.

Grtx Jan
inderdaad logisch om niemand onderaan de ramp te zetten, goeie opmerking.
Nog ene in de wagon voor het vastzetten had ik reeds bedacht naar wat Erwin vertelde.
Thanx Jan :)
 
Hey Peter,

Misschien een gedacht he, maar zet je kettenkrat eventjes wat schuin op de plank, zodat het lijkt dat hij zijn bocht heeft gemaakt op of juist voor de oprijplank. Dit kan uiteraard met behulp van de touwen en de bijkomende mannetjes...:)
Tevens geeft dit iets meer dynamiek aan je diorama en kan men zich dit levendig voorstellen. :)
Uiteraard, is dit maar een gedacht, jij doet nog altijd wat je wil, maar dit ziet er al zeer goed uit. ;)
 
Hey Peter,

Misschien een gedacht he, maar zet je kettenkrat eventjes wat schuin op de plank, zodat het lijkt dat hij zijn bocht heeft gemaakt op of juist voor de oprijplank. Dit kan uiteraard met behulp van de touwen en de bijkomende mannetjes...:)
Tevens geeft dit iets meer dynamiek aan je diorama en kan men zich dit levendig voorstellen. :)
Uiteraard, is dit maar een gedacht, jij doet nog altijd wat je wil, maar dit ziet er al zeer goed uit. ;)

Geen slecht idee maar dan moet hij zijn stuur ook wat draaien en weet niet of dit nog kan gezien het figuurtje.
 
in opvolging van Swaken z'n post.
Het voertuig dat nu op de rijplank staat, is dit wel zo wendbaar zoals het nu recht op de rijplank staat? aangezien er tussen de wagon en het hobbelige gedeelte aan de rand van het dio niet veel plaats is...
 
Wat ook misschien goed erbij zal kunnen is om over de rand van de wagen een zeil te laten hangen. Deze zou bijvoorbeeld tijdens de rit over een of alle voertuigen kunnen worden gespannen. Dus met dun bladlood maak je dan een doek half hangend over de rand en lekker gebogen/gevormd alsof de wind eronder zit. En dan donergroen painten met zijdematte verf.
 
Ha luitjes, fijn dat jullie meedenken ! :)

Swaken, de Kettkrad iets schuin zetten geeft zeker wat meer actie. Dat zal ik doen, al is het een klein beetje.
Ik geloof niet dat mannen nodig zijn om het voertuig te helpen bij het omhoog rijden, een Kettkrad motor levert
36 BHP en beschikt over 3 versnellingen vooruit en elke kan in hoge en lage gearing gebruikt worden.
Eén extra man in de wagon klaar zetten om (samen met die er al staat) te helpen bij het draaien bij binnenkomst
vind ik dan wel een goeie optie.

Erwin, inderdaad kan het stuur niet verder gedraaid, maar de Kettkrad kan evengoed toch iets
schuin gezet worden als was dat nog juist vóór de benodigde stuurbeweging.
Het stuur op de Kettkrad staat nu iets naar links gedraaid. Dat zegt echter niet veel over de aansturing op de tracks,
want pas na 20º stuuruitslag wordt een track geremd.

JordiC jij doelt denk ik op wat eerder al is gezegd, namelijk dat de Kettkrad onderaan de ramp
de draai niet zou kunnen maken ? In het ergste geval zou het voertuig iets omgezet moeten worden om fatsoenlijk
op de ramp te geraken. Bij volledige stuuruitslag blokkeert één van de rupsen volledig en aangezien de
voertuig lengte 3.00 meter is, mag je toch een korte draaicirkel verwachten.....mmm... efkes naar zolder.... meten is weten...
...Ben er weer...
Heb even gespeeld met de Kettkrad op het dio.. vroem vroemm... maar nu heb ik dat zorgvuldiger gedaan dan voorheen
en het is inderdaad wel erg krap om uit zichzelf een soepele draai te maken.
Met één track de ramp 'opstappen' en gelijktijdig naar rechts draaien is lastig en hulp is daarbij toch wel prettig !
Nadat het voertuig echter op de ramp naar boven rijdt is het zeker wel in staat om uit te komen zoals nu op de foto te zien is.

Mijn besluit : onderaan de ramp zal ik wat hout en touw leggen, in de wagon staat al een man aanwijzingen te geven en
er zal een man bijkomen die samen met hem gaat helpen bij nog zo'n lastige draai in de wagon.
Tevens daarbij extra balkjes en touw of ketting.
De extra man kan bijv. net touw hebben opgepakt.
De ramp zelf zal de nodige beschadigingen krijgen, zeker als er al zo'n rupsmoto naar boven is gegaan.

Homeghost, bedankt voor de goeie tip !:) heb ooit al wel gedacht aan een dekzeil, maar
had het terzijde geschoven, want : "ach..'tis toch oorlog...zonder zeil rolt het ook wel..."(verkapte luiheid :nowink:)
Nu je dit oppert vind ik het toch de moeite waard, zeker omdat dit het koude/natte seizoen benadrukt !
Bovendien is een goed gedrapeerd zeil een fraaie toevoeging aan de wagon.

Thanks guys !!! jullie hardop meedenken heeft goed geholpen ^^

groeten :D
 
Laatst bewerkt:
Zal de moto, die reeds aanwezig is op de wagon, niet in de weg staan voor de draai van de Kettenkrad op de wagen zelf?
Of moet hij andersom staan dan de reeds aanwezige kettenkrad?
 
Je kunt ook het hele idee omgooien en tegelijkertijd het dio niet veel aanpassen, door het laden NIET succesvol te laten zijn. Teveel acrobatische toeren... de figuren staan een beetje ongedecideerd bij. Titelsuggestie: "Das gelingt ja nicht" of "Kleine schwierigkeiten" of zo.
 
Openbaring ?

Beyond :
Zal de moto, die reeds aanwezig is op de wagon, niet in de weg staan voor de draai van de Kettenkrad op de wagen zelf?
Of moet hij andersom staan dan de reeds aanwezige kettenkrad?
Daar zeg je wat Beyond, en tijdens mijn antwoord geven in mijn laatste reactie
is dat heel even door m'n kop gegaan.... en wat je zegt zou maar zo kunnen kloppen.
Logisch eigenlijk om eerst die 'lastige' voertuigen eerst te laden en dan de lichtere en
makkelijk verplaatsbare solo bikes te laden en toen zei Roy...

Roy :
Je kunt ook het hele idee omgooien en tegelijkertijd het dio niet veel aanpassen, door het laden NIET succesvol te laten zijn.
Teveel acrobatische toeren... de figuren staan een beetje ongedecideerd bij.
Titelsuggestie: "Das gelingt ja nicht" of "Kleine schwierigkeiten" of zo.
Roy, dat is wel spitsvondig zeg ! verfrissend zeg ik ^^ gaat mooi samen met wat Beyond opmerkt
Natuurlijk is het mensenwerk.... en mensen zijn niet altijd slim bezig.... en dat levert allerlei situaties op....
Om de sfeer van een mislukkende veldtocht weer te geven past dan zo een situatie waar
het geplande werk "niet succesvol" verloopt eigenlijk wel goed...

ALdus : voor dit idee ga ik even rustig zitten en bekijken of dit inderdaad niet veel veranderingen behoeft...
Ik zeg je : potdorie dit had ik eerder moeten zien... ik zou er een heerlijk 'zootje' van kunnen maken zeg !
Mooglijkheden:
Een DKW rijder sleutelt aan zijn motor.... de Harley zit vast op een bult in het pad.... de Kettkrad is afgeslagen op de ramp en
en rolt terug, vastgehouden met touwen vanaf de wagon, de rijder kijkt achterom..... de al ingeladen BMW wordt omgezet....
er staat een man over de wand van de wagon met een veldkijker te turen of de locomotief wel komt en naast hem
staat een biker met de armen ten hemel geheven....."Das große Versagen" (Het grote Falen).

Wel dat was even hardop denken...even rustig ademhalen nu ;)

Zal nooit vergeten wat Marijn van Gils ooit tijdens een lezing zei over diorama's bouwen :
Het werkt het meest makkelijk wanneer je pas begint te bouwen als je eerst jouw plan
volledig uitgewerkt voor je ziet in gedachten....juist...
Dit diorama is duidelijk niet gestart met een helder plan, vanaf de herstart lijkt het voortdurend in ontwikkeling.
en het zoeken naar een bevredigende titel zegt ook wel wat daarover.
Heb wat zitten denken over het hele gebeuren en heb dat hardop zitten doen.
Vanwege off-topicerigheid heb ik dat niet hier maar hier neergezet...

Ik ga het serieus bekijken... wordt vervolgd :D
Welterusten, gegroet en enorm bedankt iedereen ^^
 
Mooi idee Peter maar denk ook aan het motto "less is more".
Als je te veel aktie in een diorama steekt riskeer je niet alleen dat het te vol wordt (hier niet van toepassing) maar ook dat een toeschouwer niet kan volgen wat de bedoeling is of niet kan uitmaken wat jouw gedachtengang achter het geheel is.
De Harley op een bult zou ik zelfs niet overwegen, de pose van de huidige driver is tegelijk vervelend en energiek genoeg om veel te zeggen zonder woorden.
De moto binnen de wagon verplaatsen is zeer goed, maakt deel uit van het logische denken bij het laden.

Als je de Kettenkrad op de laadramp laat "afslaan" dan hoop ik dat je het afslaan van de motor bedoeld en niet dat hij met een rups naast de laadramp was geraakt. De Ketten was immers een gevaarlijk voertuig op dat vlak want de bestuurder had bijna geen schijn van kans als deze omkeerde. Immers zijn onderlichaam zat gevangen in het voertuig en zijn bovenlichaam had geen enkele bescherming bij het over de kop gaan. Breuk van wervelkolom of nek was meestal het gevolg.

Tenslotte nog dit: als je een titel in het Duits zou gebruiken, plaats er dan ook in kleinere letters de Nederlandse vertaling bij want niet iedereen is het Duits machtig en zou op die manier ook het idee achter je dio kunnen missen.
 
ja ik was aan het denken uit werkervaring dat rijdend materiaal gewoonlijk in achteruit word geladen als plaats beperkt wordt omdat lossen dan sneller gaat wat toch voor militairen belangrijk is en aan de grote van voertuig is draaien op wagen een no go toch ?
grt Pascal
 
misschien nog een klein ideetje/detail onderaan de oprijplank nog een extra latje voorzien, zodat deze bij het verschuiven tegen de wagon geduwd wordt, en niet van de helling kan schuiven...

eerlijk zou ik er niet van uitgaan dat de genie-troepen serieuze flaters zouden slaan met het doel op het laden/ontladen... het zijn niet allemaal ingenieurs, maar ...
 
Alweer goeie opmerkingen :)

Erwin, het is een opsomming van mogelijkheden en je hebt gelijk dat
wanneer ik alles zou toepassen het een soort slapstick tafereel wordt.
Kettenkrad zou een afgeslagen motor kunnen hebben : het moet dan terug naar beneden rollen
en wordt daarbij aan twee touwen vastgehouden door mannen bovenaan de ramp.
Voor zo'n actie zou ik liever de bestuurder achterom laten kijken, maar dan zal ik een nieuw figuur moeten maken.
Verplaatsing van de BMW vergt niet veel extra en de Harley rijder heeft het eigenlijk al moeilijk genoeg.
Titel hoeft niet in het Duits en doe ik dat toch zou ik een Engelse vertaling er bij zetten om het
voor een breder publiek duidelijk te maken.

Pascal, dat is nuttige praktijk informatie ! Maar niet iedereen weet dat en zou ik de Kettkrad omdraaien dan zouden
de meeste kijkers aannemen dat het voertuig naar beneden rijdt (tenzij het omhoog rijden verduidelijkt
wordt door de naar achter kijkende bestuurder en een wenkende man in de wagon).
Ik hou het in gedachten in ieder geval...

Silenoz dat is goed opgemerkt. Mijn oplossing is/was dat de dwarsbalk waarmee de ramp in de wagon hangt met
een extra op de wagonvloer vastgespijkerd balkje (of berkenstammetje) tegengehouden wordt.
Misschien is jouw idee van een balkje aan de onderkant van de ramp toch iets vernuftiger (Deutsche Grundlichket was ?)

Vanavond ga ik er eens goed voor zitten :8

Wederom fijne reacties waarvoor dank :D
groeten uit een zomers Barneveld !
 
wel Peter als je dan toch erover denkt figuren bij te zetten kunnen er al vast het voertuig mee naar boven duwen in achteruit en dan is het geen overkill he.
plezant volgen wel als ge er iedereen bij betrekt tof.

grt Pascal
 
Ha ja Pascal, dat is natuurlijk een oplossing en het idee neem ik mee tijdens mijn overpeinzingen strax aan de bouwtafel.
Het zolderraam staat al open en eventueel kan er een propellor gestart om potentiële
oververhitting van het brein te voorkomen :laugh:

Zonder gekheid, het gaat serieus en grondig bekeken worden, ik ga wat spelen met figuurtjes uit de scrap-barakken
en zal een plan trekken.

En ja ik vind dat ook tof als mensen hun serieuze meningen en ideeën laten horen, hoe vergezocht ook !
Er zit altijd iets in waar ik (of zelfs anderen) iets mee kunnen, hoe klein dat ook is !
Ik geloof in de stimulerende werking van een "denktank" : dat mensen dingen zeggen en mekaar aldus
inspireren waaruit van alles kan voortkomen.
Als ik net iets gekker zou zijn dan zou ik een tatoo op mijn voorhoofd laten zetten : roept u maar :D

later :)
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan