Hoofdsponsor

1/35 RailAway (1:35) [wip]

is echt genieten van af begin en krijg er geen genoeg van echt een scholing voor mensen als ik. dank daarvoor
grt Pascal
 
Indrukwekkend wat je hier allemaal laat zien Peter.
 
Yeah... ik ben eindelijk tot het einde geraakt... :)
Om in 1 woord te zeggen ::wow: echt parachtig...
Lap... eigenlijk zijn da alweer 3 woorden... ;)

Echt een leuk idee achter het hele diorama, en wat een oog voor detail... militair is nog niet echt mijn ding, ma ik ben in toekomst van plan zo'n beetje van alles wat te bouwen, dus bij deze heb ik echt ook weer mooie dingen gezien, EN natuurlijk ook veel geleerd...

Groetjes,
Kurt
 
Bedankt luitjes :)

Kennis en ervaring delen mag ik net zo graag doen als het vergaren ervan.
Het is dan ook fijn om te horen dat andere bouwers het verslag bruikbaar vinden.
Dat motiveert mij ook het zo te blijven doen.

Voor extra uitleg of een verzoek voor een SBS van een bepaalde techniek
ben ik ook zeker te porren, ook wanneer het om minder ingewikkelde zaken gaat.
Domme vragen bestaan immers niet ;)

Happy Modeling !
 
man man, wat een prachtwerk weer!!! Toppie, ik blijf volgen hoor.
 
Update 13 : KettenKrad verwering

Update #13 (9 maart, 2016 21:44)

Goede avond allemaal :)

"Verandering van spijs doet eten" zegt men wel, dus vandaag voor u een blik
Kettenkraftrads opengetrokken en nu de eerste gang voor u opgediend :
Ketkrad 1, gemarineerd in olieverf met alvast een snuifje pigment tasty_zps6bf7456f.gif

Kettenkraftrad1 Verwering
Hier ziet u het ± 35 jaar geleden gebouwde model nog eens in de basis toestand.
De toegevoegde details zijn uiteraard niet van toen ;) (ik was toen ± 17).
De uitvoering van de lekke band valt over te twisten, maar ik vond het wel lekker dramatisch.
ketkftrad1_05_zpsi0k6dld0.jpg

Welke kleuren ?
De keuze is altijd een setje kleuren die in de lijn liggen van de basiskleuren op het model.
Naar smaak en sfeer probeer ik dan het voertuig een geschiedenis mee te geven, dus alsof
je met verf kunt laten zien wat er met de machine allemaal gebeurt is al.
In dit geval : Hoe staat die KettenKrad er eigenlijk bij na een aantal maanden inzet te velde.
Wat hebben de Schützen allemaal uitgevroten met dat ding en waar is het voertuig mee in aanraking geweest ?
Had men tijd en onderdelen voor reparaties of is er iets zelf bedacht... was de 'Dedicated Driver' netjes of niet...

Lekker fantaseren met dat model voor m'n neus.... ik stel me voor dat...(vul maar in !)
Dan, met gebruik van de opgedane kennis van de praktische wereld op een levende planeet, volgen daaruit mijn kleurkeuzes.
De gebruikte penseeldiktes variëren van 00000 tot 4, incl. penselen met coupe Herman Brood.
JzniJM.jpg

Het Schilderen
Naar smaak en gevoel doe ik dan toefjes vanaf het karton op een palette en meng daarop een paar kleurtjes.
Heel subtiel breng ik die kleurtjes aan. Die mixjes worden worden ook wel onderling weer iets vermengd, of opgelicht of...enz.
Het gaat dus om tinten die voortdurend in elkaar overlopen. Probeer ook symmetrie te vermijden voor meer realisme.

Ik werk graag vanuit de diepte (donker) naar voren (bovenop) dus begin vaak met de donkere kleuren en bouw op naar de hooglichten.
De olieverf wordt verdund en onverdund gebruikt.
Verdunnen gebeurt (in minder of meerdere mate) rechtstreeks op het palette met een nat penseel of een hele druppel.

Er is geen recept, maar wel tools en verfjes en kennis van de wereld om ons heen.
Afkijken van technieken geeft kennis, uitproberen geeft ervaringen, met kennis+ervaring kun je jouw eigen werkwijze vinden,
Je eigen 'methode' vinden met persoonlijk favoriete materialen en tools werkt ook veel vrijer dan
klakkeloos navolgen van andermans recepten of voorschriften. Gewoon uitproberen en zien of het je past, zoniet... wat anders proberen !
Over de foto : dit is het resultaat na een verf sessie. Het begint altijd met één palette en dat breidt zich staads verder uit.
sthruH.jpg
Nog even over de palettes :
(Ooit ben ik eens een setje RVS (Roest Vast Staal) onderzetters tegengekomen op een rommelmarkt
en dit zijn fijne mini werktafeltjes voor van alles en nog wat.... nu dus als verf palettes.)

Verwering 95%
Het dekzeil is geschilderd met Vallejo Acryl. Daarna gewoon mee verweerd met de olie kleurtjes.
Op de volgende plaatjes een vergevorderde verwering en vervuiling.
Er moet nog meer pigment aangebracht, en hier en daar wat puntjes op de ï.

Werkwijze was net als bij de Zündapp.
Met verf is gesuggereerd dat er 'werkelijk' rubber blokken op de tandwielen zitten, want
het loopwerk incl. rupsbanden bestaat bij dit model uit één stuk. De track-links hebben geen detail aan de binnenkant.
Met penseelwerk is geprobeerd om individuele track-links weer te geven.... moeilijk hier te zien misschien,
maar op Kettkrad2 ga ik dat wat zorgvuldiger doen, want het heeft zeker effect.
(Ik blijf proberen om de foto's juist te bewerken voor een correcte weergave (vooral kleurcontrasten) maar ik
vermoed dat mijn camera iets te kort qua megapixels ?
En net als bij de Zündapp : met het blote oog ziet 't er veel minder vlekkerig uit.)
Plaatjes dan :
t2irqR.jpg

ttnVLF.jpg

M7G3dF.jpg

Xpa9D5.jpg

fiTEqI.jpg

Op deze laatste prent is ook het effect van de geschilderde track-links wel redelijk goed te bekijken vooraan de track.
(U weet : op foto klikken en dan op de geladen foto rechts-klikken en kiezen voor "Afbeelding bekijken")
C0x0q5.jpg

Nawoord
Dat was dat... het Kettkrad1 toetje volgt (met een fiets achterop) en de definitieve afwerking,
zo ook voor de Zündapp (maar dan zonder een fiets achterop).
Tijdens het geklieder zit ik ook al verlekkerd te loeren naar de wagon, nalopen dus en in de primer dat gevaarte happy03_zps4ee97c81.gif
(EDIT : dit is voorbarig, want wagon moet nog iets gerepareerd en aantal extra detail ontvangen)

Voorlopig hoef ik me niet te vervelen, dus tot de volgende keer !
Fijne avond :D

Note 23 April 2016
Uitleg over verfkleur en uitvoeren is uitgebreid.
Verder nog wat nuttige aanpassingen.
Tot de volgende...
doei
:)
 
Laatst bewerkt:
Amaai, dat gaat hier nogal een vaart! Wel prachtige updates die je telkens toont.

Ergens lees ik je vraag (kopbrekens) over het spoorbed. Voor ik herbegon met militaire modelbouw heb ik 20 jaar actief geweest met modelspoor, en beschik dus over redelijk wat kennis betreffende het spoor (is trouwens ook beroepsmatig zo). Ten tijde van de tweede wereldoorlog was bijna alle tractie stoomtractie. De steenkool die hiervoor gebruikt werd produceerde enorme hopen assen, neem hierbij de assen van steenkoolcentrales en andere industriële toestanden. Deze assen waren ideaal voor het stabiliseren van de sporen. Nu is daar omzeggens niets meer van terug te vinden.

Ik adviseer je dan ook om je spoor op te vullen met heel fijn gesteente. Op mijn diorama 'Die Uberfahrt', heb ik het stukje spoor geballast met een mengsel van strooisel voor spoorwegbedding HO (een korrel ter grootte van 1 mm) gemengd met een deel gips en wat pigmentpoeders. Dit droog opgebracht en nadien gefixeerd. Daarvoor wordt het spoor bevochtigd met een plantenspuit, gevuld met water en een drupje detergent (bvb Dreft), dit om de oppervlakte spanning van het water te breken. Vervolgens wordt hierover met een injectiespuit wat verdunde houtlijm gespoten. Het gips dient om de fijnste delen van de assen na te bootsen, want van stenen is eigenlijk geen sprake, dergelijk spoor zag er redelijk gesloten uit. Laat de ballast ook zeker niet boven het niveau van de biels uitkomen. Door het gedaver van de voorbijrijdende treinen trilt de ballast naar beneden !

Succes met je spoor ! En het verdere verloop van dit prachtige dio...

Grtz Rik
 
Vooral het doek over de Kettenkrad valt me op, opmerkelijk realistisch weergegeven!

Geen verbeterpunten gezien...
 
Rik, bedankt voor de interessante en nuttige toelichting ! :)
Ook de uitleg over het zelf doen is duidelijk. Ik ga dat 'ns uitproberen op een stukje.
Ik heb jouw (prachtige) topic nog eens doorgenomen, maar er staat geen detailfoto in van het railbed.
Is het misschien mogelijk voor jou om nog een foto van het railbed te maken (met lucifer erbij) en hier te plaatsen ?
Zou mooi zijn als illustratie bij jouw uitleg.

"Opmerkelijk realistisch weergegeven" zei Roy over de afdekking op de KettKrad.
Dank Roy :), ikzelf ben er nu ook tevreden mee, maar toch kan het 'beter' naar mijn idee.
Een afdekzeil/doek maken met 'dik' printerpapier was voor mij de eerste keer en achteraf gezien had ik
niet al meteen blij moeten zijn met de eerste poging...ik had er gewoon nóg één moeten maken :dry:
Had ook niet van te voren goed bedacht wat voor stof ik wilde namaken... beetje canvas-achtig ofzoiets :nowink:

Voor mijn oog mag er iets meer soepelheid in de vouwen en plooien zitten.
Dat was juist een beetje lastig om te maken vanwege die papierdikte.
Goed natmaken (met sterk verdunde houtlijm) maakt het wel soepel, maar ook minder sterk.
En omdat de vouwen en plooien handmatig gevormd worden met kwastjes of/en stomp pincet, bestaat
het risico dat het natte lapje beschadigd.
Te veel manipuleren van een plekje maakt het zwak en kan het doen scheuren of rafelen.
Het werkt dus goed, alleen een beetje uitkijken tijdens het vormen.

groeten :)
 
Bedankt voor de moeite Rik, maar deze foto staat ook in jouw bouwverslag.
Ik bedoelde eigenlijk een (scherpe) detail foto van het railbed.

Geeft niet... met jouw uitleg erbij kom ik er ook wel ;)

groet :)
 
Update 14 : DKW #1 Detaillering

Update #14 : DEEL 1, 30 maart, 2016 + DEEL 2, 5 apr, 2016
Twee DKW updates zijn hier voor leesgemak samen achter elkaar geplaatst.
Een tussenliggende update over figuren volgt.
Doe deze update voor de 2e keer, want gisteren ging er wat mis...... toen ik er net klaar mee was :aargh4:
Welnu, die van gisteren zal ik dan wel als generale repetitie beschouwen ;)
Daar gaan we dan (weer :laugh:)


DEEL 1

Update RailAway : Voertuigen : DKW NZ350
Good evening zei de gek :P ... en hij verbaasde zich over zijn koud geworden theelepeltje...

Eens zien... ik was met figuren bezig... pakte dan die twee DKW piloten erbij...
controleerde ze op giet en lasnaden... en had plots een motorfiets in m'n handen 8)

Storyboard
Gearriveerd na een koude rit over vochtige onverharde wegen staan ook de DKW rijders klaar om hun
stalen rossen in de wagon te parkeren.
Eén van hen trapt net het 350cc blok tot leven en z'n maat maakt één of andere opmerking,
Misschien zegt hij zoiets als : "Zieh das Ding ja gut eng auf Jung haha !" (Wind dat ding maar goed strak op jochie haha) :laugh:
1S0c9E.jpg

Motorfietsen Plan
Toen ik de motorrijders van het merk Legend van iemand had overgenomen, bleek bij uitpakken dat bij elke
motorrijder een gebouwde DKW was bijgevoegd... fantastische bonus, en deze set kwam als geroepen toen
de invulling van dit diorama idee uitgedacht werd.

Beide DKW's waren op een schakelstang na RUDD (Recht Uit De Doos) gebouwd.
Van mij echter zullen ze extra detail krijgen, bijna geheel zonder gebruikmaking van AM (After Market) spullen.
Daarbij hou ik rekening met wat er goed in het zicht zit om zo werk te vermijden wat later in het totaalplaatje
tóch niet meer te bekijken zal zijn.
Aangezien beide bikes dicht op elkaar staan, zal het extra detail vooral aan de buitenzijden gedaan worden.
Buiten extra detail zal op beide DKW's nog bagage worden geknoopt.
Voorste moto is DKW #1, de achterste is DKW #2.

DKW #1
Voorvork detail
Te beginnen met de bike vooraan, die vanwege zijn positie de meeste aandacht zal krijgen (met name de linkse zijde dus) :
Als eerst is de voorvork gedemonteerd om er makkelijker aan te kunnen werken : doorgezaagd onder de bovenste balhoofdplaat.
Die balhoofdplaat is toen doorboord zodat de voorvork met een messing pin tijdelijk gemonteerd en afgenomen kan worden.
*De nodige "bouten" zijn toegevoegd,
*De onderste balhoofdplaat is 'aangevuld',
*De wielspaken zijn alvast met een scalpel een stuk afgeslankt.
t8RJiF.jpg

De hevel op de remtrommel : een stripje plastic + een 'boutje' van Masterclub.
ovzeZq.jpg

De rand van de snelheidsmeter is een koperen ringetje en het wijzerplaat detail is gedaan met boortje en scalpel.
Koperen ringetjes als deze maak je door draad om een asje te winden en dan de onstane "veer" in stukjes te knippen.
l5TEti.jpg


Manette
Een "Manette" is een bedieningsheveltje waarmee via een "bowden-kabel" een mechaniek bediend kan worden.
Op de DKW zat er ten minste één. Namelijk voor het bedienen van de "choke".
Ik wilde dat absoluut op het stuur zien pronken en heb wat bedacht....

Manette bedenken
Dat begint met :
-Ik wil een eenvoudige maar degelijke samenstelling van de manette.
-En dan ook een eenvoudige maar degelijke montage van de manette op het stuur.
En dan :
- Bekijken van de origineel gebruikte manette en ook vergelijkbare exemplaren.
- Proberen het voorwerp in z'n samenstelling (en eventueel de werking) te begrijpen.
- Dan het voorwerp 'vertalen' naar primitieve vormen : cylinder, baksteen, bol, kubus, pyramide, konus.
- Bedenken met welke basis vormen je het origineel geloofwaardig kunt nabootsen.
- Met die vormen in gedachten de bouw materialen kiezen + bedenken waarmee en hoe je ze kunt bewerken.
Aldus..
kan men aan de slag met wat men tot z'n beschikking heeft.
Kennis van "mechanisch verbinden" is heel fijn bij zulk werk en is makkelijk te vinden.
Met een pot superlijm krijg je uiteraard alles aan elkaar, maar door bijv. een "pen-gat verbinding" toe te passen
heb je vaak al een 'goede' verbinding zonder lijm.

Manette maken
-een stukje (overtollig) plastic wat je vaak aan kit-onderdeeltjes ziet zitten (ja.. ik bewaar bijna alles..)
-een niet gevouwen Tie-down van Aber PE.
-een stukje koperdraad.
Hoe gebouwd ?
1. Het stukje plastic is doorboord.
2. De Tie-down is aan één uiteinde doorboord + van 't andere eind is het 'oog' afgeknipt en toen plat geknepen.
3. Het stuur is doorboord voor montage van de Manette.
4. Het koperdraadje wordt in het stukje plastic gelijmd.
5. Het gemaakte heveltje op het koperdraad geschoven en in de gewenste positie vast gelijmd.
6. Het samenstel dan in het gaatje door het stuur gestoken en vast gelijmd.
7. Daarna het overtollige koperdraad afknippen.
Later komt er nog een kabeltje aan.
8KKSZ8.jpg

De remhevel (alsook de koppelinghevel) is ingeboord om later kabels (getrokken sprue) te kunnen monteren.
OIZSnm.jpg

Prik Boor Zaag Schraap
*Waar boutjes of moertjes of schroefjes of dopjes worden geplaatst is her en der wat voorgeprikt ter oriëntatie.
Met een boortje bewerk ik dan die prikjes tot een mooi kommetje. Net groot genoeg om de plastic
doorslagjes (Punch&Die) een goede zit te geven. Plaatsen gaat zo ook best makkelijk.
*Het metalen stangetje (naar versnellingsbak) zat al gemonteerd op beide DKW's.
KpRUte.jpg

*Het plastic waarmee luchtfilter aan de accu zat vast gegoten is voorzichtig doorgezaagd.
*Onder het 'kastje' (stroomverdeling +bobine) is plastic verwijderd alsof het een 'kastje-op-een-montageplaat' voorsteld.
DPbfoK.jpg

Erg leuk om weer eens aan motorfietsen te sleutelen, de geur van benzine en olie en leer komt weer helemaal terug.... hééérlijk :P

Bies negste maal, danke fuurs koeken !
Tsjuus Joengs oent Medeln :D

DUs3yH.jpg

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

DEEL 2

Update Railaway : Voertuigen

Gute Nacht Freunde... was ich noch zu sagen hätte, dauert 20 Zigaretten.....of wat anderz... 8)

Het detailleren der DKW's loopt lekker door.... zalig gepieterpeuter !
Soms iets lastiger omdat de motorfietsjes al in elkaar zitten, maar er is evengoed veel mogelijk.
En zoals al eerder gezegd : voor bouwgemak demonteer ik ook wel eens het één en ander.
De fijne motoriek heeft het soms zwaar, maar dat doet lang zoveel pijn niet als
een 0,35mm boortje dat ik door onoplettendheid heb doen sneuvelen headbang_zpsbbb63435.gif
NxQhb8.jpg
Het gebeurde niet eens tijdens boren, maar door een teveel aan opgehoopte tools pardon_zps9ebbe75a.gif


DKW #1
Carburateur + Benzinetoevoer

Voor het gemak om kabels weg te werken die in het echt langs het hoogste frame-deel lopen of onder de tank :
Daarvoor is er een ruim gat geboord in het frame.

De gaskabel is een koperdraadje met een stukje plastic er aan.
Dat stukje plastic vergemakkelijkt de verlijming aan het plastic van de carburateur.
-Eerst is het koperdraad iets in model gebogen,
-Dan een uiteinde in het gat in het frame gestoken,
-Dan het plastic uiteinde aan de carburateur gelijmd.
Note : uiteraard moet dat plastic uiteinde niet... men kan ook het koperdraadje iets plat knijpen,
en het dan met CA-lijm vast zetten. Looddraad gebruiken voor dergelijke kabeltjes werkt ook, maar is soms TE flexibel.

Benzine toevoer
Die bestaat uit :
* Benzinekraan.
* Benzineleiding (in dit geval een slang).
* Vlotterkamer (benzine reservoir aan de carburateur).
Hoe dat te fabriceren ?

Dit is hoe ik het gedaan heb :
-Men neme een stukje plastic staaf (de vlotterkamer) en boort daar een gaatje in.
-Neem een stuk koperdraad van enkele centimeters voor de leiding.
-Lijm het plastic staafje aan het koperdraad.
NW5eub.jpg

Men neme nog een (kort) stukje staaf en doorboor dat. (Dit is het kraanhuis, heveltje komt later).
Note: Het centrale gat was bedoeld om een kraanhevel in te monteren, maar dat bleek niet te werken (doorgestreept).
R0Dvh7.jpg

Het kraanhuis is op de leiding geschoven, en moet nog los blijven : eerst moet de juiste lengte van de leiding bepaald.
Nadat op het oog is geschat welke lengte ongeveer nodig was inclusief de kromming, is de leiding iets ingekort voor gemak.
n4iCAz.jpg

Dan is de leiding in vorm gebracht : buigen + dryfit, herhalen tot het geheel zo goed mogelijk aansluit tussen
de carburateur en de benzinetank. Het dryfitten is op het oog gedaan langszij de carburateur vanwege de onafgekorte leiding.
Dat het kraanhuis nog kan schuiven en draaien is van nut bij het aansluiten op de ronding van de tank.
Wanneer de vorm goed genoeg is kan het teveel aan leiding afgeknipt worden, maar het kraanhuis blijft nog steeds los.
Note(foto is slecht, maar het is te zien dat het kraanhuis aan twee zijden iets is afgevlakt, zowel voor
een goed pasvlak tegen de tank, alsook voor de look.
Ook de vlotterkamer is aan de achterkant iets gevlakt voor een stevige zit tegen de carburateur)
9TX7e0.jpg


Montage van de leiding
Eerst met CA de vlotterkamer (A) tegen de carburateur (B) gelijmd en dit 30 minuten laten harden.
Dan de aansluiting tegen de benzinetank (C) iets gecorrigeerd, en meteen met dunne CA erlangs het kraanhuis vast gezet.
oPK0bM.jpg
Note: Picture above : "Correct" must be : Adjust..

Benzinekraan Hevel
Oorspronkelijk was dit het plan :
Een deels plat geknepen en gebogen stukje koperdraad zou het heveltje worden.
Het nog ronde deel zou mooi in het centrale gaatje van het kraanhuis gestoken kunnen worden, maar
dat gaatje was te ondiep voor een betrouwbare zit voor het heveltje.
OvBkf0.jpg

Voor een stevige verlijming werkt het beter ook het te lijmen gedeelte plat te maken (het korte stukje).
Aldus na plat knijpen en ombuigen :
pujXQq.jpg

Na harding van de CA-lijm is het kraanhuis aan de onderkant nog iets verder afgevijld (gewoon ter afslanking).
Toen is het heveltje ertegen gelijmd en later is dit heveltje met een stijf stukje schuurpapier voorzichtig nog iets smaller gemaakt.
Tamy01.jpg


Detail : Motor + Rijwielgedeelte
Achterspatbord en frame zitten aaneen gegoten. Dat kan 'gescheiden' worden (althans voor het gezicht).
Eerst ingeboord...
aa3etz.jpg

... en dan met #11 scalpel opgeschoond.
(Note: De andere kant kon niet opgeschoond omdat daar teveel andere delen voor zitten)
NImIka.jpg

*Een stevige herplaatsing van de uitlaten gaat goed middels een "Pen-Gat Verbinding" :
gaatjes tegenover elkaar boren in de te verbinden delen. Zo precies mogelijk voorprikken helpt veel.
In één van de gaatjes een pennetje lijmen. Dat pennetje kan van allerlei materialen gemaakt worden.
Koper bijv. kan tijdens droogpassen voorzichtig nog verbogen worden om de 'perfecte' fit te bewerkstelligen.
* Er is ook een bougie kabel gemaakt van looddraad en die is met een ringetje afgewerkt aan het kastje.
* De bougie dop is gemaakt met een kloddertje witte lijm : voor het bevestigen van de looddraad aangebracht en laten drogen.
* Het kleine inspectie deksel op de kap voor de primaire aandrijving wordt middels scribing nog "los" gemaakt.
7RzkX0.jpg

* De nodige boutjes en moertjes zijn Punch& Die's uit plastic.
* De step voor de duo passagier is met een scriber gedetailleerd,
* De rijders voetsteun is gedetailleerd met...
9tQnzF.jpg

... gehakte ringetjes, afkomstig van (rubber of vinyl) slangetje uit één of andere motorfiets kit (hoe toepasselijk ;))
bMbUdu.jpg

Toen schrok ik nog vanwege ontbrekende cylindervoet moeren :nowink: het leek onmogelijk om mooi op te lossen..:8
Met scalpel, boor en frees lukte het toch om net genoeg ruimte te maken voor twee stompjes.....
nu alleen nog een naad tussen cylinder en onderblok inkrassen.
F4YAHL.jpg kytxQ7.jpg

Achterlicht
De lamp behuizing was al lang ingeboord. Ik had het gat (voor een zelf te maken lensje) veel groter gewild, maar dan zou die behuizing
ter plekke te dun worden en ook in lengte teveel gaan inleveren.
Maar een lensje maken met de diameter van het gat zou weer te klein worden naar mijn idee........ wat nu gedaan ??

Dan maar een lensje maken met de zelfde buiten diameter van het gat, inclusief een montage pin er aan.
Met een medium platte vijl is eerst ruwweg de grootste buitendiameter gevijld uit een stuk rode sprue.
Daarna met een fijner plat vijltje de ontstane stift mooi rond gevijld. Dan met de zijkant van dat vijltje verder uitgediept zodat er een paspen ontstaat.
Het kopje (de lamplens) is nog glad geschuurd, dan met waterproof gladder geschuurd, en als laatste
nog met polijst pasta opgepoetst.
lviSsZ.jpg

Dan afzagen en even met een schuurpapiertje langs het paspen-uiteinde.
En dan...met een dotje CA-gel op z'n plek gelijmd is het net een achterlicht ;)
(Aan fijne scheurtjes is te zien hoe dun de lamp behuizing al was geworden)
s1zwz3.jpg

Bagage koffers
De koffers zijn gedemonteerd om de holle achterkanten netjes op te kunnen vullen met putty.
Meteen maar even met een scalpel de details van de meest in het oog springende koffer iets aangescherpt.
Nog toe te voegen bovenop de koffers : leren draaggrepen.
wXP2ek.jpg

Epiloog
Ze kunnen veel zeggen over Epi, maar voor mezelf weet ik dat ik aan het eind van deze update ben :mrgreen:
What's next ?
Wie zal het zeggen...... misschien weet Joost het ?

Bedankt voor het bespieden en gooi gerust titel ideeën in de groep. Niet dat het van jullie afhangt hoor, maar in
andermans hardop denken kan zomaar iets ter inspiratie schuilen :idea:
Vragen en opmerkingen over de uitleg of wat dan ook zijn altijd welkom.

Mazzels icon_lol_zpshvnf9bgs.gif

w2iXVn.jpg

Note 28 April 2016
Nu na de 2e keer deze updates te hebben bewerkt zijn ze toch weer verder uitgebreid.
Er zijn wat uurtjes ingekropen, maar was leuk om te doen ;)
Nu nog een Figuur update en dan staat het verslag op beide forums gelijk.
Kunnen we weer verder met de Live Updates :)
Hij die nu gaat snurken groet u
:sleep:
 
Laatst bewerkt:
Bijna ongelooflijk hoeveel detail jij hier nog aanbrengt.
Zal dit zeker in rekening houden als ik ooit nog motoren bouw.
 
Peter ongelooflijk hoe jij dit brengt en uitvoert
Gewoon prachtig , ik geniet van elk moment dat je ons laat zien
Grt
Marc
 
In een woord prachtig wat je hier allemaal laat zien.

Wat betreft deze foto is het spreekwoord; "Nooit met je rug naar de achterkant van een paard gaan staan" van toepassing veronderstel ik ?

DUs3yH.jpg
 
schitterend wat je hier laat zien...

voor het simuleren van de boutjes zijn er ook mensen die een soort koolfilter (antikalk) van een strijkijzer openprutsen. Daar zitten allemaal koolstofbolletjes in, welliswaar op verschillende groottes, maar ze sorteren is redelijk eenvoudig. opmerkingen kan ik niet geven, enkel uitkijken naar het vervolg hierop...
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan