Hoofdsponsor

1/35 RailAway (1:35) [wip]

Prachtig naslagwerk :)
Ik heb hier ook nog zo'n HD liggen die opgeknapt moet worden...
 
Thanks Peiper, bedankt Roy en merci Beyond :)

Roy, ik zal zo'n foto met iets ter vergelijking maken.
Ja, een koplamp.... op zich weinig bijzonders : een kom + kapje+ bolletje, kun je weinig aan verprutsen....
maar de gebruikte materialen maken het voor m'n gevoel juist delicaat :
de glazen lens en de "facetten" er in, het glazen gloeilampje, de verchroomde binnenkant.
Dit detail maken voelt een beetje als een diamant slijpen... je kunt er een schitterende steen van maken maar
een kleine afwijking en het heeft 't gewoon nét niet....dat pareltje vind ik nu een prima oplossing maar
liever nog zou ik zulke kleine bollekes van glas willen hebben (en een verchroomde binnenkant van de koplamp).

Beyond, deze Kit van Italeri is zeker niet slecht, er valt zelfs "Firestone" op de banden te lezen.
Detail vind ik zeker voldoende aanwezig en redelijk gegoten om een geloofwaardige WLA neer te zetten.
Voor een meer ervaren bouwer die ook redelijk overweg kan met verf, komt het bij dit model vooral aan
op het goed schoonmaken van de onderdelen. Bovendien is dit model met standaard gereedschapjes
vrij eenvoudig te verbeteren. Met scriber, scalpel, mini-vijlen, schuurpapier is veel detail naar voren te halen.

Het is geen complex model en zorgvuldig bouwen en schilderen levert een fraaie Harley-Davidson op in mijn ogen.
Leuk model zowel voor beginner als gevorderde.
Ik zeg, trap 'm maar an ;)

Ik ga nu weer aanvullen hieronder...
Groet ;)
 
Mooie H-D Peter ik ben nu tussendoor bezig met ook een paar Harley`s van Miniart maar ondanks dat ze beter zijn geef mij maar de oude Italeri lekker simpel en niet over de top gegaan met onderdelen die niet passen of breken als je erna kijkt :)
 
@Peter In die kleine zakjes voor vocht die bij de schoenen zit. Daar zitten ronde doorzichtige bolletjes in verschillende grote. Mss dat je die kan gebruiken. Heb deze al eens gebruikt voor lampen en waarzeggersbol.
Voor de rest fijn werk.
 
Update 4 : Harley-Davidson detail + Figuur

Update #4 (15-02-2013)

goede avond collega's alien_greetings_zps12e8bda2.gif

De Harley-Davidson nadert de voltooing qua bouwen.

Zadel was weer losgebroken vooraan maar zit er weer op.
De voorvork is klaar, maar er komt nog wel de wapendrager tegenaan.
Ook de valbeugels en een remkabel zijn gemonteerd.
Het luchtfilter en de leren tas (die ik nog ga kneden) monteer ik als laatst vanwege makkelijker motordetail te kunnen schilderen.

So far so good...
hdwla2_31_zpsc521c22a.jpg

De remkabel is gemaakt van getrokken sprue. De 2 bochtjes erin zijn met een pincet voorzichtig voorgevormd :
Dezelfde techniek is gebruikt zoals men krullen trekt in een sierlintje met een schaar :
Ik houd het strengetje in de bek van een pincet en trek dan de pincet met lichte druk langs het plastic.
Beter een paar keer licht doen, dan één keer strak want dat kan een moeilijk te corrigeren krul opleveren.
Bovendien steeds na elke passage even de kromming bij de voorvork checken.
Door te werken met beleid heb je redelijk goede controle over het "krullen".
Het voordeel van getrokken sprue is :
Het behoudt zijn vorm goed. Bij koper- of looddraad ontstaan makkelijk onnatuurlijke knikjes.

hdwla2_33_zpse8a9efaf.jpg hdwla2_35_zps5d850c1e.jpg

hdwla2_34_zpsf65f7591.jpg

De blackout lamp is hersteld, maar zat nogal fragiel vast : met een plastic "stangetje" is het verstevigd en geeft meteen de goeie look.
hdwla2_32_zps70798cd7.jpg

De ophijs haak was een plastic haakje uit de rommelbak.
Een uiteinde van het haakje is plat geknepen zodat een lip ontstaat voor de montage.
hdwla2_36_zpsfa73d780.jpg

hdwla2_37_zps13eaabb8.jpg

Zadel
Het wit-plastic ringetje is aangebracht om de iele verbinding tussen zadelpen en zadel iets te versterken.
De veer is gewonden ijzerdraad.
hdwla2_38_zpsa3fd420b.jpg

hdwla2_39_zps2086cfb3.jpg

Holster
Vanwege het beute-karakter van de motorfietski, lijkt 't me wel wat om een MP-40 in de voorvorkholster te stoppen.
Wat ik me nu afvraag : propten die Sovjets er hun eigen wapens in, of werden er Thompsons méé ge-lendleased ?
Waarschijnlijk zaten die grote holsters er helemaal niet op.
hdwla2_40_zps3e91dbcb.jpg

MP-40 in de holster kan wel, maar alleen met het magazijn uitgenomen.
hdwla2_41_zps515eed7e.jpgAangegoten ijzeren beugel op het Italeri deel zag er nie uit..

Wapendrager steun
Had niet gedacht dat het heel zou blijven, maar een uurtje vijlen met beleid geeft toch een heel aardig resultaat.
Links de originele, rechts de afgeslankte.
hdwla2_42_zpsa5fbbf39.jpg

hdwla2_43_zpsc5f9d7e1.jpg

Tot hier even de Harley details, volgende keer meer van de inmiddels gemonteerde voorvork-wapenholster.

Figuur
Harley rijder
Een set plaatjes van de definitieve pose van meneer de motorrijwielbestuurder zelf.
Misschien beetje veel plaatjes, maar ach... we vinden plaatjes kijken toch leuk ? bril_zps593027c9.gif

biker-hdwla_10_zpsb1da9256.jpg

biker-hdwla_07_zpsaee7d565.jpg

biker-hdwla_06_zps0c2d1b9b.jpg

biker-hdwla_13_zps7b422764.jpg

biker-hdwla_09_zps23a676b8.jpg

biker-hdwla_12_zps68827b0e.jpg

biker-hdwla_08_zps5f5aabe7.jpg

biker-hdwla_11_zps846881f4.jpg

Tot hier weer even, heb ik nog wat tijd om een paar uurtjes heerlijk te prutsen :D

Intussen heb ik door "Planet Electricks" m'n vlizotrap naar m'n toverzolder laten vervangen door : abduct_zps9397648f.gif

Bedankt voor 't kijken ! vragen over wat waar hoe en waarom en waarom niet ?? stel ze gerust, ik leg met plezier uit.

ik ben weg...Peter out...motorbike_zps2e657481.gif

Note 7 April 2016
Was niet veel werk deze.
Ik knoop hieronder nog één aan.
Groet ;)
 
Update 5 : Harley details + Figuur

Update #5 (16-02-2013)

Hi boys 'n girls wavesmile_zpsa3155948.gif

Harley detail

Wapendrager is gemonteerd.
hdwla2_44_zpsf2969d19.jpg

hdwla2_45_zps1237c521.jpg

MP-40
Het is priegelwerk, maar goed te doen : de doorgang maken waaraan de wapenriem bevestigd kan worden.
Eerst met Ø0.3 boortje 2 gaatjes gemaakt (uiteraard eerst startpuntjes in 't plastic prikken) :
hdwla2_46_zps88e9d968.jpg

Dan met hetzelfde boortje (in de boorhouder) heel voorzichtig het plastic tússen de gaatjes weghalen dmv
zagend en roterend bewegen (soort van handmatig frezen).
hdwla2_47_zpsdd7af953.jpg

Een riempje is gesneden uit dunne loodfolie. Met CA is het ene uiteinde aan de MP-40 gelijmd,
en het andere in de holster vastgezet. Moet nog wel een gespje op...
hdwla2_48_zps2c7ab222.jpg

Het gespje is van Royal Model met een reepje loodfolie er door gestoken. (de "staaf" in het plaatje is een gewone speld).
hdwla2_48a_zps11d5281a.jpg

Zoveel beter dat detail te onderscheiden is wanneer een object in de primer is gezet.
hdwla2_48b_zps5a64673b.jpg

Bagage tas #1
Ook reeds aan de gang met 1 leren tas. Ja 1, want aan de rechterkant ga ik wat soldatenspul hangen.
Tas is gemaakt van MagicSculp. Heb een ouwe H-D gebruikt als paspop met daarop het basisplaatje voor de putty :
hdwla2_49_zpsb1953e86.jpg

Eerst is de tas gemaakt en na harding is de sluitflap er aan gemaakt.
hdwla2_50_zps94c69f95.jpg

hdwla2_51_zpsf63b8630.jpg

Om het effect van een ver overhangende flap te maken, is er aan de buitenkant van de flap extra putty langs de rand aangebracht.
hdwla2_52_zps28ab0a4f.jpg
De vorm van de tas week al behoorlijk af van een 1:1 tas...maar nu ?? : door de extra putty oogt die nog kleiner ook :huh:
Vind 'm toch niet mooi zo, dus ga er nog een neue maken... wordt vervolgd dus...

Bagage tas #2
Na het kneden van een nieuw model tas heb ik als volgt het sluitwerk gemaakt :
Eerst een lange sliert putty gerold en die met een rolletje platgewalst >>
drie lengtes afgestoken en er gespjes op geschoven >>
per stuk een kort stukje omgebogen en met stipje CA gesloten >> afknippen op maat.

hdwla2_63_zps381ab03c.jpg

Dan nog drie lengtes (iets langer dan benodigd) afgestoken en daar een puntje aan gemaakt en gaatjes in geprikt.
hdwla2_64_zps7963c851.jpg

Tijdens het monteren van riemen en gespen op de tas, was de putty ± 80% gehard :
Heel soepel en uitrekbaar nog. Het vormgeheugen is nog niet 100%

(1)Eerst zijn de "flapjes met gesp" op de tas geplakt met CA.
(2)Dan zijn de riempjes door de gespen gestoken. Riempjes zijn nog ruim lang.
(3)De riem uiteindjes moeten in de sleufjes (waarin toefje CA-gel) gestoken worden (erin werken met schroefdraaiertje).
Door dat erin werken steek je vanzelf het overtollige putty weg.
Dan laten harden.
bike_hd-wla2_068a_zps0udktkny.jpg

Bitte sehr...
hdwla2_66_zps7aa43134.jpg

hdwla2_67_zps464388b6.jpg

Tot hier even wat de moto betreft.... eens kijken hoe het met die lefgozert gaat :

Figuur
Het was peentjes zweten om de broek mooi aan te sluiten op de motor en daarbij de bike niet fijn te knijpen.....
De goden zijn geprezen dat het zadel niet weer afbrak knee_zps4255622c.gif

Hier is de putty nog zacht en was ik zoekende naar de juiste aansluitingen.
biker-hdwla_15_zpse25668a0.jpg

biker-hdwla_14_zpsb23e43a2.jpg

18 Feb 2013
De motorrijder z'n broek is redelijk onderweg (hier uitgehard) en de torso is opgevuld.
De lijn op het torso is ter referentie wanneer de jas gesculpt gaat worden.
biker-hdwla_16_zps36c40e00.jpg

Binnenkant van de linker broekspijp is een beetje een rommeltje,
maar omdat dat aan de binnenkant zit verzorg ik daar enkel de correctie voor de luchtfilterslang.
biker-hdwla_17_zps8d656c81.jpg

Poseren op een vlakke ondergrond.
Broek moet nog wat meer aangepast, is gebleken, maar op de plaatjes is dat niet erg goed te zien.
Het linker schoudergewricht ziet er wat vreemd uit zo, maar de vreemde kronkel zal onder putty verdwijnen, de rest klopt.
biker-hdwla_18_zps578f6635.jpg

biker-hdwla_22_zpseca878b3.jpg

biker-hdwla_19_zps8891a9c4.jpg

biker-hdwla_20_zps991694a6.jpg biker-hdwla_21_zps75136956.jpg

Volgende keer meer...

Toedels salut_zpscc4b2451.gif
Peter

Note 7 April 2016
Heb één en ander uit de originele updates anders gerangschikt en samengevoegd
voor een prettiger volgen van vorderingen aan verschillende zaken.
Het origineel is nu zegmaar minder gefragmenteerd (leuk dat je kunt defragmenteren met je toetsenbord ;) )

baai baai zwaai zwaai
hallo4_zpsekkv9jel.gif
 
Laatst bewerkt:
echt prachtig!
peter je bent een modelbouwer naar mijn hart. en daarmee bedoel ik dat je topics echt tof zijn om te volgen en je projecten zijn altijd zeer boeiend. en je bent duidelijk een beetje van alle markten thuis. doe vooral zo verder en ik blijf hier wel plakken. ;)

Tiger
 
Weerom prachtige vooruitgang Peter en heel begrijpelijk uitgelegd.
Zal zeker je topic opnieuw raadplegen als ik ooit een H D zal bouwen.
 
Ben het met Tiger eens. Mooie tas en mooie figuur!
 
Ik benzine er in en weg rijden......wat een details!

Fred
 
Wow Peter weer een hele fantastische boterham om te volgen en lezen hier dat doe je met plezier uw uitspraken en uitdrukkingen zijn zo ongelooflijk prettig om te lezen
nu spreken we even over uw werk daar valt in feite niks over te zeggen het enige wat ik hier doe is zwijgen , leren en genieten hoe en op welke manier het allemaal gebeurt
Ik vind dit reuze hoor
Marc
 
schitterend werk, en een uitermate dynamische pose van de harley-rijder... Mooi hoe je het gevoel van het balanceren met de moto oproept... zelfs nu al...
 
Bedankt allemaal voor de reacties en complimentjes :D

Ron, het is inderdaad fijn, zo'n eenvoudige kit... je kunt er zelf dan net zoveel aan doen zoals je belieft.
Heb er ook 1 van MiniArt... ben benieuwd hoe die gaat bevallen...

RVK, goeie tip, had daar niet aan gedacht ! ik heb die wel liggen maar zijn geloof ik vertroebeld.... zal ze eens opzoeken.

Tiger, fijne opsteker :)

Erwin, goed om te horen dat het begrijpelijk is. Ik vind uitleggen niet altijd makkelijk.
Raadplegen zal altijd kunnen, want ik verwijder nooit geplaatste foto's uit mijn albums !

Roy, een "ditto" opsteker dus... hij is fijn :)

Mouse, have a nice ride ;)

Coachke, leuke reactie en blijf lekker smullen :laugh:

Silenoz, dat is fijn om te horen :) ik heb vaak de houding uitgeprobeerd voor de spiegel en
vanwege jaren motormuis te zijn geweest (ook offroad) kon ik me inleven in de pose.

groetekes ;)
 
Laatst bewerkt:
Update 6 : Harley in de primer

Update #6 (23 feb, 2013)

Hoi daaro aan de andere zijde van de kabel :D

weinig te melden, behalve dat het motorfietsje in de primer staat....

ZcWsan.jpg

m88pVB.jpg

biHOLO.jpg

as469s.jpg

8Bgqwv.jpg

ru9Ffi.jpg

09P0xK.jpg

Q5r6Bz.jpg

v5tYOt.jpg

Volgende keer zal uw monitor meer overhellen naar groen :approve:

Toedels :)

Note 8 April 2016
Deze was snel gefixt.... Fifty Shades of Grey kan ik een heel verhaal over ophangen, maar
sinds ik vernomen heb dat de planeet Niburu in augustus een Carambole gaat maken met ons Moeder Aarde
ga ik maar snel verder met een nogal groen getinte update icon_mrgreen_zpsmuysryis.gif
 
Is mooi, zou zo kunnen doorgaan voor het 1:9 model van Esci.
 
Hoi Peter lang geleden he vriend , nu dit ziet er wel leuk uit dat hele projectje ook , en zeker deze Harley knap man
Groetjes
marc
 
Thanks manneh :)

op mijn scherm ziet de bike er ongeveer 1:4 uit :yumyum:
 
Update 7: Harley is groen, Figuur is gesculpt

Update #7 (5 maart, 2013 22:22)

Hoi pipeloi gasten :D

niet stilgezeten hoor....regelmatig hier een bietje rondouwehoeren,
maar ook stilletjes aan verder met die Milwaukee Vibrator en z'n piloot.
De machine is intussen groen en gelig en de chauffeur is in bijpassend groen en grijs afgekneed.

Het lijkt dat ik nu eindelijk door heb hoe om te gaan met Tamiya-acryl + Tamiya lakverdunner + luchtdruk.
Geen korrelige finish deze keer laugh_zpsc1xgyoc1.gif
Wat volgt is maar ten dele met opgedane ervaring en kennis uitgevoerd oftewel :
ik klooi ook maar wat an (experimenteren tot ik tevreden ben).

Basis kleur + Modulatie
Vandaag de dag spuit ik met Tamiya Acryl, verdund met de "Laquer Thinner.
Mijn primer is zoals gewoonlijk een medium grijs. Mengverhouding van verf: verdunner = 40:60

Verfmensel voor AB
Een lekker verspuitbaar basiskleurtje meng ik zo :
Ik neem eerst een afgemeten hoeveelheid (druppels of mililiter) matte verf. Dat kan één kleur zijn, maar ook een mengsel van meerdere.
Ik hou bij hoeveel basiskleur ik totaal in een mengbekertje doe .
Daar voeg ik aan toe : blanke glans vernis, eenzelfde hoeveelheid als van de basiskleur dus.. 50:50, verf:vernis.
Bovenstaand totaal wordt dan verdund als 40% verf en 70% verdunner. Ketel op 0,75 Bar...super !

Basiskleur + Hooglicht
Er is geen foto gemaakt van de Harley in puur Deep Green (soms, als je gang hebt vergeet je dat think2_zpsgh696etn.gif)
Meteen dus al doorstappen naar het moment dat er al een algemene hooglicht over het model is gespoten.
Note : Fijnere hooglichten op boutjes, ribbels, randjes volgen later en worden met de kwast gedaan.

Eerst dit : ik ging er van uit dat de Russen de Land-Lease vehicles in hun eigen groen overkladderden.
Dus koos ik een diep groene kleur die na verwering dat "Russische groen" zou benaderen.
Van kleurenplaatjes kijken krijg je een goede indruk welke groen de "juiste" is. (keuze genoeg dus :P)

Hier ziet u de groene basiskleur en de lichter gemaakte basis voor het hooglicht over de hele motorfiets.
Het lichter maken gaat mooier met een kleur die er lichter uitziet, maar geen wit.
HD-wla-green_zps9e7992be.jpg

Met een andere kleur groen dan de basiskleur zijn allerlei details geschilderd om ze naar voren te halen (contrast door kleurverschil).
Hier is geen lichtere maar een meer heldere tint voor gebruikt.
Dit mogen ook donkerder kleuren zijn, en variatie in gebruikte kleurtjes geeft een nog "echter", meer levendiger effect.

De gespoten hooglicht-kleur is onder deze hoek bijna niet te zien (dat zit echt hoog dus).
hdwla2_68_zpsee213d9a.jpg

De bleekgroene kleur is recht van boven gespoten.
Ook details aan de zijkant (en velgen, remtrommel) zijn zo goed mogelijk recht van boven gespoten.
hdwla2_69_zpsd2172b31.jpg

En hier een setje foto's met gevarieerde lichtval en helderheid.
Ik geloof dat ik dat gedaan heb om het effect van de modulatie te bekijken think2_zpsgh696etn.gif
hdwla2_70_zpse16f0e3e.jpg

hdwla2_71_zps4df8b8de.jpg

hdwla2_72_zpsfcc1ade1.jpg

hdwla2_73_zps485d7840.jpg

Let wel : dit is nog slechts het prille begin ! wat volgt zijn de washes en meer gedetailleerde verwering.
Ben benieuwd wat jullie hier van vinden...

Herr Kraftrad Fahrer, stell dich doch vor
Ich, Johann Krämer, bin völlig bekleidet mit GrüneMasse, MagischeSculp und AndreaSculp.
Knöpfen an meiner M-42 Parka bestehen aus Plastik und die Schnalle is von Dragon hergestellt.
Mein Skelett besteht aus Kupferdraht und ich habe ein resin Kopf.
Die Knochenbecher sind resin exemplaren und meine Hände sind Tamiya Fabrikaten.
Wegen der Tabak mangel rauche ich eine Zigarre aus Kupfer.
(voor als u niet begrijp wat hier staat):)
biker-hdwla_23_zpsf4cc2f5c.jpg

biker-hdwla_24_zps5380c32c.jpg biker-hdwla_25_zpse47e1c4c.jpg

biker-hdwla_26_zps2967a6e0.jpg

biker-hdwla_27_zpsd88850dc.jpg

biker-hdwla_27a_zps6d3cba93.jpg

biker-hdwla_29_zpscf093d3e.jpg

biker-hdwla_30_zps874dfce7.jpg

Wat nog rest aan de parka zijn de twee koordeindjes waarmee de capuchon dichtgetrokken kan worden.

Bedankt voor uw aandacht ! vragen opmerkingen en recepten voor vleermuissoep altijd welkom hex_zps3073cc4c.gif

groeten met sproeten en de mazzel !!
smoking_zps2674a513.gif
Pjottur

Note 8 April 2016
Voor kijkgemak geen foto's vervangen door supergrote.
Zijn allemaal PhotoBucket plaatjes (max. 1024x ..)
Toch een paar uurtjes bezig geweest om de text helder te maken en weer wat uit te breiden.
Nog een aantal updates en we zijn weer helemaal bij...
Vragen zijn natuurlijk prima !
Groeten

wave01_zps058cf8e9.gif
 
Laatst bewerkt:
Peter weer knap werk en die uitleg wow soms zeer leerzaam dan weer prettig maar altijd leuk om te lezen
Marc
 
De verbouwingswerken zijn indrukwekkend en er is ook een lekker kleurtje op gekomen. Bij de post-shade kan je best zorgen dat het kleurverschil met de basis niet te groot wordt. Bij sommige nieuwe motorkits zitten er vanzelf al PE spaken bij, voor wanneer je niet graag extra in de geldbuidel tast hiervoor. Het maakt toch wel een verschilletje qua doorzichtigheid van een wiel, vooral wanneer je er schuin op kijkt en vooral het opvulmateriaal ziet. De figuur is goed aangekleed, ze zelf sculpten heb ik nog niet geprobeerd.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan