Hoofdsponsor

1/35 RailAway (1:35) [wip]

De moto is al een stuk mooier met een kleurtje er op ;)
Figuurtje is ook geslaagd, misschien nog juist aan zijn rechterbeen iets bij schuren, waar zijn zitvlak het zadel raakt, ik zie daar een vingerafdruk denk ik?
 
reactie op feedback met uitleg over licht in verf

Bedankt weer vrienden voor de complimenten en de feedback :)

Ja Coachke, ik mag graag kennis delen.
Soms vind ik het wel moeilijk om een goed samenhangend verhaal neer te zetten.
Ik leg niet altijd alles uit tot in de puntjes, maar daarom zeg ik telkens dat men vragen kan stellen.
Voor bepaalde technieken of het maken van een onderdeel zou ik dan apart een SBS kunnen maken.

Steven, post shading is een manier die ik eigenlijk zelden toe pas. En indien tóch, dan niet zoals dat doorgaans gedaan wordt.
Ik concentreer me op het "licht" in de verfbeurt, dus de lichtval op een model nabootsen op het geheel, als eerste na de basiskleur.
Dat doe ik door het model op bepaalde plekken met een lichtere kleur te spuiten.
Plekken waar het echte licht zou vallen in de 1:1 werkelijkheid.
De basiskleur wordt daarvoor nooit met wit lichter gemaakt, maar met een kleur die in contrast lichter uitziet.
Voorbeeld : Panzergrijs zou lichter gemaakt kunnen worden met : Lichtblauw, Lichtgroen, Geel, Buff, Rose... al naar gelang de gewenste tint.
Schaduw ontstaat min of meer al door het contrast met de opgelichte delen.
Kleine uitstekende delen (of opliggend detail) behandel ik met een
nog sterker opgelichte basiskleur (moeren, notek, handgrepen, gereedschapklemmen enz.).
Die effecten zien er dan nog speelgoedachtig uit maar worden door de latere verweringen bij elkaar getrokken
en geven mooi contrast in het geheel.
Eventueel breng ik met de kwast extra schaduw aan d.m.v. filters.

Ik vond een paar foto's in een album waar ik dit licht effect voor het eerst uitprobeerde.
De Stuhre Emil van Trumpeter. De plaatjes spreken voor zich denk ik, en anders mag men mij gerust vragen..
Stuhre_emil_modulatie0_zpsx4alxmwa.jpg

Stuhre_emil_modulatie1_zpsjmtqdoes.jpg

Stuhre_emil_modulatie2_zpscvgxgkwq.jpg

Stuhre_emil_modulatie3_zpsjnwgobud.jpg

Nog even over de motorfietsen.
De spaken heb ik zo gelaten vanwege de bewuste keuze van ouwe (ook reeds gebouwde) modellen waarvoor
ik geen nieuwe PE sets wilde aanschaffen alleen vanwege de spaken.
Ook de DKW's waren al gebouwd en had geen behoefte om voor hun aandeel in het geheel PE sets aan te breken.
Ik begrijp dat een detail als spaken in het oog springen, maar mits behoorlijk afgeslankt en zorgvuldig geschilderd
vind ik persoonlijk dat deze plastic spaken prima werken. Zolang men ze maar herkent als spaken :P
Veel detail wat hier in macro fotografie breeduit te bekijken valt, zal de doorsnee toeschouwer zowizo ontgaan.

Beyond, dat heb je goed gezien maatje :), ik zal die vingerafdruk nog wegwerken.

Fijn weekend allen :D
 
heb tape even van mijn hoofd gehaald om te vragen met welk materiaal u de figuren maakt want dat wil ik wel eens proberen.
mijn kin ligt tegen de grond en de kwijl is niet te stoppen en mijne tape is op . he he he
Jullie zijn niet gewoon zeg .
Prachtig.
grt Pascal
 
Q & A: welke putty is gebruikt voor figuur.

Bedankt voor het compliment Pascal :)
Gelukkig hebben we dit forum om onze berichten te kunnen typen.... gewoon een praatje
maken wordt toch lastig wanneer onze kaken gedurig op de grond liggen.
Ik vermoed dan ook dat kaakchirurgie uitgevonden is door modelbouwers :laugh:

Ter zake... Materiaal dat ik gebruikt heb voor het figuur hierboven :
Basis
De figuurbasis (de drager voor de putty) is gemaakt van samengedraaid dun ijzerdraad.
Koperdraad kan net zo goed en soms ook gebruik ik messingdraad van 0,75mm.

Putty
Green Stuff (Sylmasta) Is gebruikt voor de jas.
Andrea Sculp (Andrea) is gebruikt voor de details aan de jas.
Magic Sculp is gebruikt voor de broek.
Allen zijn 2-componenten putties, waarvan één deel vuller en het andere deel de harder is.
Vuller en harder samengekneed geven een putty die ongeveer een uur lang te bewerken is totdat
deze te taai wordt en uiteindelijk compleet uithardt.

De keuze om verschillende putty's te gebruiken voor de figuur was persoonlijk.
Het figuur had net zo goed gemaakt kunnen worden met 1 van bovengenoemde 3 putties.
Maar elke putty heeft toch zijn eigen "karakter" en naarmate men vordert met sculpten
gaat men de afzonderlijke eigenschappen waarderen en toepassen voor verschillende dingen.

Magic Sculp vind ik persoonlijk de beste "all around" putty.
Andrea Sculp vind ik prettig voor fijn tot superfijn detail.
Green Stuff gebruik ik graag voor kleding, riemen en haar. Deze putty behoudt na uitharden
enige buigzaamheid en heeft iets weg van vinyl. Vijlen en schuren is wel te doen maar verloopt rafelig.

Er zijn meerdere merken en soorten 2-K putties, maar voor figuur sculpten zijn
Magic Sculp en Green Stuff het meest populair.

Om het gevoel van figuurtjes kneden een beetje te pakken te krijgen zou je
kunnen beginnen met een pakje FIMO klei.
Die hard van zichzelf niet uit en kun je mee experimenteren zolang als je wilt.
FIMO wordt pas hard na een half uurtje in een oven van 100 graden.

Is dit duidelijk genoeg ? anders hoor ik het wel..
groet ;)
 
Laatst bewerkt:
Indrukwekkend wat je hier laat zien Peter !!
Ben erg benieuwd naar het eindresultaat. Mooi dio.
 
Heel duidelijk en dank daarvoor is afgeprint en ben al in bezit van klei (wist ikzelf niet ) maar alles bijhouden heeft buiten rommel nog nut.
thanks grt Pascal
 
Mooi werk wat je laat zien als ook een uitgebreide uitleg.
marc S
 
Update 8 : Harley : Washes en Verwering

Hallo :D
Dit is de laatste update van 3 jaar geleden, na de Harley viel het stil.
De eerstvolgende update gaat verder vanaf Februari 2016.

Update #8 (15 maart, 2013 5:34)

Dag mensen :D
meteen maar de kiekjes erbij doen... zit er nou toch en 't is nog vroeg :mrgreen:

Harley : Washes + Chipping
-Vallejo voor de motorfiets details (gaskabel, metaal, uitlaat, enz).
-Vallejo is verdund ook voor de algemene verwering gebruikt.
-Burnt Umber olieverf voor de pinwashes (White Spirit verdunner).
-Een lichter gemaakte Raw Umber voor vlekjes en chipping (wordt nog bijgewerkt met donkerder kleur).
-Er was nog wat bleekgroene verf over van het al eerder gespoten hooglicht, dat is gebruikt
om allerlei fijner detail verder te hooglichten met de kwast.
-Heel licht gemaakte Raw Umber olieverf voor een subtiele drybrushing (uitlaat, banden, tanks en diverse fijne randjes).
-Enkele (plaatselijke) Humbrol Mat Zwarte washes voor diepere en scherpere details.

En inderdaad moet er nog de nodige vervuiling tegenaan...

UB0nMH.jpg

Hhx851.jpg

hdwla2_80_zps0e8d194e.jpg

hdwla2_81_zps0e5cbc8a.jpg

hdwla2_84_zpsc299a1b8.jpg

hdwla2_85_zpsdbf5916c.jpg

hdwla2_83_zps09d968ab.jpg

hdwla2_82_zpsf5c9491f.jpg

hdwla2_86_zps8beec134.jpg

hdwla2_87_zps70b14a17.jpg

hdwla2_88_zpsa5e4677f.jpg

Zadel, Leer verven : ik heb me laten inspireren door een uitleg van Eric Sikkema over
het schilderen van een 1:9 motorzadel... zie hier.
Heb slechts een paar plaatjes geschoten van mijn manier.... toch maar plaatsen ter leering ende vermaeck (uitleg onder de 3e foto)
oH8H7z.jpg

EkWgA5.jpg

NvfweX.jpg
Zadel verven
Eigenwijs heb ik diep geel (acryl) gebruikt als basiskleur 8)....dat was dus te geel...
Over het goed gedroogde geel is toen Raw Umber olieverf gesmeerd en meteen weer
met tissue en beleid weggeveegd zodanig dat er lichte slijtplekken ontstaan.
Dat 24 uur laten drogen, (moet feitelijk veel langer), maar ik wilde niet wachten :oops:
Het effect van het (te) geel was te sterk en heb er toen nóg een laagje Burnt Umber over geverfd.
Dit laagje olieverf moest er ook meteen weer af en probeerde dat heel voorzichtig
te doen met een zachte dikke kwast...
De onderliggende olieverflaag kwam echter tóch iets mee... uiteindelijk lukte het toch aardig, maarrr...
volgende keer iets meer geduld opkloppen voor de droogtijden van olieverf !
Zadel mag best nog wel een beetje valer... vind de kleur mooi, maar is een tikkie té mooi...
En ik hoef me er eigenlijk niet zo druk over te maken, want er komt nog een bikert op te zitten :P
(EDIT: nu weet ik dat olieverf veel sneller droogt wanneer de verf eerst 30min. op een stukje
karton heeft gezeten zodat de lijnolie vanuit de verf in het karton kan trekken)


Er is nog zat te kladderen, maar eerst moet alles nu even goed dóór drogen.
Kan ik nu mooi even verder met de holster aan de voorvork en de leren tas.....bovendien
begint ook Johann Krämer begint zich te vervelen...

Zal later nog wat opmerkingen bij de foto's zetten....
nu eerst effe een stukkie zagen... om 10:00 loopt m'n OudVeluwse wekker gewoon weer af..gun01_zpsa8419001.gif

hasta la pasta :D
Petel
chainsaw_e0_zpsa35d6dfa.gif

Note 14 April 2016
De opmerkingen bij de foto's zijn er dus niet gekomen ... pardon_zps9ebbe75a.gif (maar de verf is inmiddels behoorlijk goed opgedroogd kan ik melden ;)
U moogt me althoos vragen om meer uitleg (ook over kruidnagels ofzo..).
De Harley is vandaag de dag nog net als hier boven, en staat nu dus weer op de to-do-list.
Volgende keer zitten we gewoon weer gezellig in 2016, en stappen we over naar
een ander voertuig, waarvan eerst de bestuurder...

groetsels
:wave:
 
Laatst bewerkt:
Prachtige startpositie Peter, ik vind het echt een heel geslaagd model tot nu en kan me voorstellen dat je hier mee verder wilt om het af te ronden. Wat moet er nog gebeuren zoal?
 
Oeps betrapt...m'n keyboard ligt nog na te gloeien....net als m'n muis... o nee... dat is het oplichtende Razor Logo :nowink:

Roy, er moet nog van alles... zal daar rustig voor gaan zitten en een plan moeten trekken.
Toen ik de Harley weer eens goed bekeek nadat ik onlangs een Zündapp had geschilderd, besefte ik dat
mijn kijk op verweren in de afgelopen drie jaar toch veranderd is.
Verweren, of beter gezegd : een leven geven aan het model doe ik tegenwoordig graag met olieverf.

Chippen van zo'n klein motorfietsje vindt ik nu eigenlijk niet meer zo nodig.
Indien toch, zou het voor een zwaar afgeragde motor moeten zijn.
Voor doorsnee gebruikssporen zou de chipping naar mijn idee dusdanig subtiel gedaan moeten worden dat
het van normale kijk afstand bijna geen zin heeft.
Kleurvariatie met olieverf geeft al een mooi doorleeft effect waardoor (in mijn ogen) chipping overbodig wordt.

Wat er in ieder geval nog moet :
Vervuiling : oud opgedroogd vuil + sporen van een rit over natte zandwegen.
Eventueel : iets afzwakken van bestaande chipping en meer kleurvariatie over het geheel.
Teller detail afwerken,
Achterlichten kleuren,
Holster monteren,
Motortas schilderen en monteren.

groet..
 
Mooi brommertje geworden ;)
Vergeet niet de uitlaatmond nog een tikkeltje zwart te geven ;)
Ik kijk al uit naar het vervolg....B:
 
Verweren, of beter gezegd : een leven geven aan het model doe ik tegenwoordig graag met olieverf.

Kan ik me helemaal in vinden, je krijgt bijna alles voor elkaar met olieverf.

Chippen van zo'n klein motorfietsje vindt ik nu eigenlijk niet meer zo nodig.
Indien toch, zou het voor een zwaar afgeragde motor moeten zijn.

Aye!

Voor doorsnee gebruikssporen zou de chipping naar mijn idee dusdanig subtiel gedaan moeten worden dat
het van normale kijk afstand bijna geen zin heeft.

Roger.

Kleurvariatie met olieverf geeft al een mooi doorleeft effect waardoor (in mijn ogen) chipping overbodig wordt.

Mee eens...

Ik ben eigenlijk wel heel benieuwd hoe je die verwering gaat proberen deels ongedaan te maken. Je bent in elk geval goed bezig en ik deel je kijk op verwering dus het zal waarschijnlijk nog mooier worden dan het al is (naar mijn smaak dan).
 
Dank u Beyond, (ook Roy nog bedankt) :)
Yep, vervuiling komt eraan, maar er komen nu eerst updates met andere onderwerpen.
Het diorama is niet letterlijk opgepakt bij waar ik gebleven was.

Eerstvolgende keer gaat over de chauffeur van een Kettenkraftrad.
 
Als je voor de Kettenkrad zelf nog referentiefoto's nodig hebt van een bepaald onderdeel, stuur maar een PM; ik heb daar toevallig een walkaround boek van.
 
Ja Roy, dat aanpassen van de paintjob naar huidige inzichten wordt een leuke uitdaging.
Zodra je de Zündapp ziet zul je zien hoe anders de look is vergeleken met de Harley, al was
de verwering van deze nog niet voltooid.
Nou vooruit... één plaatje alvast
r3YOXK.jpg
 
Als je voor de Kettenkrad zelf nog referentiefoto's nodig hebt van een bepaald onderdeel, stuur maar een PM; ik heb daar toevallig een walkaround boek van.
Fijn om te weten ! maar ik ben daar waarschijnlijk al te ver mee, staan al in de verf.
 
Het effect op de spaken vind ik goed gelukt, en op de harley is de verwering mss een beetje overkill volgens wat zichtbaar is... maar er zijn mensen die een compleet interieur in hun vliegtuig detailleren wat later enkel door een opening van 5x5mm te zien is...dus het zit em in de details, en ik wed dat je je er ook mee geamuseerd hebt...

De zundapp had ik eigenlijk meer panzergrau of -geel verwacht... :P
 
pffft, das wel heel veel tekst hiero hoor :tongue:

Maar wat een thread :laugh: Veel interessants en lekkers te zien. En dan nog wat zelf sculpten on top! mjamjam, blijf zo maar verder doen ;)

Cheers
 
Silenoz, heb me er inderdaad goed mee vermaakt, en de H-D is nog niet eens klaar...
Verwering is overkill ja, ik bekijk zulks nu anders zoals omschreven hier
De kleur van de Zündapp heb ik gekozen waarschijnlijk vanwege de box-art van Tamiya,
heb vreemd genoeg dat Pz.grijs of geel niet eens overwogen :|

Gewoon Wouter, al die text opnemen is goed voor de Alfabet Spiertjes :22:
Geniet er maar van :D

Bedankt voor de reacties :)
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan