Hoofdsponsor

1/35 1:35 Figuur sculpten [wip]

Peter van Dijk

Well-known member
Registered
Lid geworden
9 jan 2011
Berichten
3.010
Hoi allemaal :)

Onlangs is het initiatief genomen om een speedbuild te doen tijdens het Valentijn weekend.
Ook ik doe er aan mee, en wel met een Maultier (Opel Blitz als halfrups ombouw).

Nu riep ik in mijn Maultier-topic dat het me leuk lijkt om na de voltooing
van die halfrupsert er wat figuren bij te zetten, maar dan wel zelf gemaakt.

Heb al een tijdje enorm zin om te sculpten en kon (wilde) het niet laten om te beginnen hiermee :8

Het plannetje
Geen wilde diorama plannen... gewoon lekker sculpten om het gevoel weer te pakken te krijgen,
en ervaring op te doen.
De Maultier is een leuk decor voor een figuur, en wellicht nog één erbij.

Voorbereiding
Omdat ik nu nog geen Maultier heb, is uit de scrapgarage een ouwe Opel Blitz opgevist die
mooi dienst kan doen als prop voor het te bouwen figuur. Opel Blitz cabine is dezelfde als van Maultier.

Klaargelegd :
Referentie tekening op schaal
een lengte messingdraad Ø1mm
resin onderlijf + bovenlijf (uit zelf gegoten voorraad)
Kniptang
Boortje Ø0,95mm (voor de montage gaten)
Superlijm
Vijltje (of zaagje of stift) om gewricht locatie te markeren
2 fijn gepunte tangetjes (om de messingdraad scherp te kunnen buigen)

Het Basisfiguur
Voor het figuur eerst een basis in elkaar gestoken :

Het draad op schouder hoogte is een tijdelijk hulpje.
Eerst worden de schouders gevuld en na harding van de putty wordt het pennetje eruit getrokken
zodat je gaatjes overhoud waar later de armen (ook messingdraad) in gestoken kunnen worden.

Eén been is wat langer. Als er een schoen op zit (die helemaal doorgeboord is), hou je een pinnetje over
waarmee het figuur op een ondergrond verzekerd kan worden.
Echter : omdat ik het figuur op m'n werktafel wil poseren heb ik toch gekozen om de voet
niet geheel te doorboren, maar een tweede gat vanonder te boren waar ik later een apart pennetje in lijm.

Dsc08556s_zpsdejbxolg.jpg

Als referentie voor een goed begin gebruik ik graag deze afbeelding :

Dsc08560s_zpskayxirhd.jpg

Met behulp van de tekening zet ik merktekens op de messing draad waar de scharnierpunten zitten.
Eerst zet ik met stift stipjes en met een driehoek vijltje maak ik ze permanent (hoefnie, maar ik vind dat prettig).
De schoen lijkt te laag te zitten, maar is vertekening door de lens.
En al zát de voet te laag.... er bestaat geen uniforme been lengte...de schaaltekening is dus geen wet...
Dsc08559s_zpswb0ncpbf.jpg


De pose
Alsof de man ietwat nonchalant poseert voor een foto, samen met zijn voertuig.
Eén voet op een sleephaak en leunend op de radiator kap.

Door zelf te gaan staan en proberen zo'n pose aan te nemen,
kun je met je gevoel ontdekken wat menselijkerwijs mogelijk is (ben je niet lenig genoeg,
dan kunnen plaatjes en/of een medemens ook uitkomst bieden ;) )
Ook kun je dan goed voelen hoe onder- en bovenlijf draaien en buigen kunnen, de romp is geen centraal blok...

Voor armen heb ik tijdelijk een stukje soldeerdraad gebruikt en na een tijdje zoeken
kwam ik tot dit voorlopig resultaat...
Dsc08561s_zpsrxxo8jk3.jpg

Dsc08562s_zpsqev5puyz.jpg

Dsc08564s_zps2ifjd0yo.jpg

De volgende aflevering gaan we zien dat het figuur enkele grammen is aangekomen,
want nu is het tijd voor een maaltje putty...

Ben benieuwd wat jullie vinden van de pose, kritiek van harte welkom ! (vragen ook uiteraard)

losjes geposeerd groetje !
mindgame_zps9da9920f.gif
 
Yep, bevalt me. Schoentjes gepikt van een ander figuurtje?
Idee met de zachte draad voor de armen is goed, bespaard een hoop geknoei om het juist te wringen.

Grtx Jan
 
Geen verstand van de pose, maar grote complimenten voor de Opel Blitz!

Wat het figuurtje betreft, denk ik dat je wel op de juiste manier te werk gaat (baserend op wat ik ervan heb gelezen, nogmaals ik heb er geen verstand van).
 
Thanx GrijzeWolf :) schoenen heb ik inderdaad op voorraad, waarom moeilijk doen hè ;)
Deze lood-armen moet ik wel weer wegknippen, maar werkt alvast prima voor het vinden van goede pose.
Als ik de armen ga maken van messingdraad, doe ik die eerst uitgloeien.
Dan is het nog steeds stevig, maar veel buigzamer.

Bedankt Roy :) die Opel is van meer dan 30 jaar geleden en doet nu dienst als labrat voor verf experimentjes en nu als prop.
Ook met figuren sculpten zijn er verschillende manieren van opbouwen.
Het meest belangrijk zijn de verhoudingen.
En de juiste dynamiek van dat beweeglijke lijf weergeven. Dat vind ik het meest moeilijke aan het vinden van een overtuigende pose.
Een lichaam kan zo veelzijdig bewegen, daar heeft men vaak geen weet van.
Ben zeker een uur bezig geweest met buigen en draaien tot ik dit resultaat had.
Nu heb ik de basis, en we gaan zien hoe het uitkomt...
 
Laatst bewerkt:
Leuke pose, ziet er goed uit zo op het eerste zicht.
Ik ken er niet veel van, van figuren sculpten, maar zou het niet "natuurlijker" ogen zijn mocht zijn linkervoet met de tenen iets meer naar boven gericht staan?
Als ik zo ga staan, dan komt het gewicht van mijn been iets meer op mijn enkel waardoor mijn voet iets kantelt met de tenen naar boven..
Of is dit te ver gezocht?
 
Beyond, bedankt man :)
Wat jij zegt is juist niet vergezocht !... dat is nu precies dat zoeken naar de pose die tegelijkertijd ook
nog mooi moet aansluiten bij de Opel.
En als je één ding verbuigt heeft dat direct gevolg voor alle andere scharnierpunten...

Goed dus dat je dit aanstipt, en ik snap wat je bedoelt... ga ik nog 'ns onder de loep nemen dus.
Oh.. ik begrijp al waar de schoen wringt denk ik...
Ik heb nu een schoen gebruikt inclusief die enkelstukken. Wanneer ik nu buigen wil, kan dat eigenlijk niet
op het natuurlijke punt, dat nu feitelijk IN de resin schoen zit.
Kan dan beter schoenen gebruiken die niet hoger komen dan de enkel.
Dan kan ik op het juiste punt de voet laten scharnieren.

heerlijk die nuttige kritiek :D
 
Laatst bewerkt:
Peter,alvast een zeer goeie basis voor je figuur...........ik verlang naar meer foto's :P
 
over: warm en koud + Putty oventjes

Bedankt Filip :) en zolang ik hier rondhang komen er zéker geen bij :|

Geen nood...zolder is nu aan 't opwarmen mbv Zibro kacheltje, dus het kneedwerk gaat dadelijk weer verder...

Overigens kan een koele werkruimte in het voordeel zijn. Bijv. tijdens gieten van 2k giethars (resin), je hebt dan een iets langere "potlife".
(Potlife staat voor: de tijd die men heeft om daadwerkelijk te kunnen gieten).
Ook 2k (twee komponenten) putty hardt langzamer uit bij lagere temperatuur.
Men kan een begonnen werkstukje rustig in de vriezer zetten en volgende dag gewoon mee verder werken.
De uitharding gaat wel dóór, maar dan heeel laaaangzzzzzzzaaaaaaaaaaaaaaaaa.....m

En warmte doet dan gelijk andersom (joh echt ?)
Ik hang dus wel 'ns puttywerk op boven die Zibro om het sneller te harden.
Of zet het in zo'n camper-ding wat kan warm houden en koelen.
Dit apparaat verwarmd tot 50ºC.

Zie hier zo een apparaat (nou...tóch nog fotoos ;)
heatcool1_zps7114ee67.jpg

Vraagt maar 37Watt en werkt ook op 12Volt.
heatcool2_zps151ebb12.jpg

En als ik toch zit te wachten op een behaaglijke zolder.......
loading_zps888fcf29.gif

Men is niet verplicht tot zulks een laboratorium uitrusting hoor.
Het kan ook zo :
Leeg conservenblik (1Liter) met bodem er ook uit + binnenzijde mat zwart verven = oven.
Met een gloeilamp van 75 tot 100Watt er boven heb je goed werkend improv oventje !
In de oven staat een 1:35 figuur te bakken (op een houtblokje gezet zodat-ie wat dichter bij de lamp staat).
En voor wie het weten wil, het blok onder het blik is een plakje graniet (afval na zagen aanrechtblad, heeft een ruwe en gepolijste zijde)
bench_putty_oven.jpg

wel... zolder is comfortabel, ik kan aan de slag...

Mazzels ;)
 
Laatst bewerkt:
Interessant. Zo’n figuurtje maken wou ik ook nog leren. Voorlopig nog toekomstplannen. Ik ga zeker volgen.
 
figuur sculpt deel 2 : juiste pose bepalen

Mooi Jumper, schuif maar bij en doe maar na ;)

Corrigeren of niet corrigeren
Heb vanavond met de opmerking van Beyond in de achterkop de zaak eens goed herbekeken.
Dat begon dus bij :
zou het niet "natuurlijker" ogen zijn mocht zijn linkervoet met de tenen iets meer naar boven gericht staan?
Als ik zo ga staan, dan komt het gewicht van mijn been iets meer op mijn enkel waardoor mijn voet iets kantelt met de tenen naar boven..
Heb als eerste de enkelwindsels afgezaagd.
Aldus kwamen de scharnierpunten van de enkels weer vrij, nu zijn de voeten normaal te bewegen.

Toen begon het feest....als je één gewricht aanpast, moet de rest ook weer...
Dacht dat ik de beweging van het skelet wel doorhad, maar ik kreeg toch de pose maar niet te pakken..

Lichaamstaal
Wat ik eerder al zei : observeren en de pose voelen !, had ik in het begin al moeten doen...
Stond een opbergding die ongeveer de sleephaakhoogte had.... allee, gaat maar zo staan tegen de Opel...
Goed kijken en proberen alle beweging te begrijpen...terug aan tafel...buigen...opstaan voel kijk...corrigeren...nog eens...
Spiegel erbij was nog mooier geweest maar het maakte al veel duidelijk !

Dat zelf poseren is goed om lichaamstaal te leren begrijpen.
Ik kan wel een poppetje neerzetten dat met alle 4 uitsteeksel de juiste plekken raakt,
maar wat straalt het dan uit ? een poppetje.
Door te poseren en in te leven in de situatie, neem je een houding aan die voor jezelf goed voelt en
dát is de pose die je wilt maken.
Mijn mannetje wordt een ouwe rot die al jaren ervaring heeft met diverse Lastkraftwagen jah ?
Zowel het stuurwiel alsook de gereedschapkist hebben geen geheimen meer voor hem.

Figuur houding geven
Hieronder wat plaatjes om een beetje het zoeken naar een toffe pose te laten zien,
Eerst 4x van voor en dan 4x van opzij.
Foto 1 was de eerste poging. Foto 2,3,4 tonen de voortgang.
De verschillen zie je het best wanneer je steeds maar op een bepaald deel let op alle 4 foto's.
Foto 4 is voor 99% zeker de definitieve pose.
00_pose_voor_zpssnfdbwsh.jpg

Foto 5 is weer de eerste poging, 6,7,8 laat zelfde voortgang als hierboven zien.
00_pose_opzij_zpsv6qmusek.jpg


Koppie koppie
Ben nog niet eens aan de putty toegekomen.....heb al wel een koppie erbij gepakt voor het effect.
Dit koppie heeft wel mooie trekken , maar zo op dit draadpoppetje komt het wat groot over...
Met een kop als deze (en de verhouding tov het lijf) verwacht ik een niet zo lange, maar stevige man.
Foto's vertekenen ook iets. Ga dat nog nader bekijken...

Moet de anatomie van de nek ook nog 'ns goed bekijken, maar goed, het verfijnen komt later nog,
misschien ander koppie ? eerst maar 'ns kijken zo..

Dsc08572s_zpswijy9qwm.jpg

Dsc08573s_zps1zaa7u64.jpg

Dsc08574s_zpsw1vfeigt.jpg

Dsc08575s_zpsajlpk11c.jpg

Ennu ?
Denk wel dat er nu wat putty op mag... zal om te beginnen 2k Green Stuff worden voor de basis opvulling.
Misschien geef ik 'm ook een steeksleutel in z'n linker hand, of oliespuitje...

Kan nog wel effe verder tot aan Valentijn ;)

Howdy :D
 
Laatst bewerkt:
Peter, ken je die schetspoppen die voor schilders e.d worden verkocht? Ik geloof dat die ook bijv. bij Ikea te koop zijn.

Het gaat om dit type:

cimg3032.jpg


Of iets soortgelijks.

Wij hebben zoiets hier staan en als ik die pop vergelijk met jouw figuur tot nu toe, vallen me wat dingen op die misschien verklaren waardoor het hoofd wat groot oogt:

1) Op de pop zijn het onder- en bovenbeen ongeveer even lang. De linkerknie van jouw figuur zit misschien wat te laag.
2) Als je die knie dus wat zou verhogen, zou de linkerelleboog ook wat hoger komen. Daarnaast komt die denk ik toch al iets hoger, omdat hij nu bijna metaal op metaal is. Het vlees van been en arm moet er ook nog tussen.
3) Het bekken staat naar achteren gericht, maar als ik de pose aanneem van jouw figuur staat mijn bekken loodrecht op de aarde.
4) Omdat het bekken naar achteren staat en je ook nog eens het koppelstuk bekken-borst achteraan op het bekken hebt geplaatst i.p.v. in het midden, in combinatie met de voorovergebogen houding van de romp, zorgt voor een wat onnatuurlijk ogende vouw in het torso.
5) Dat zorgt er denk ik weer voor dat de borst wat ongemakkelijk vast zit tegen het hoofd. Als je zo een minuut zou staan, zou je nekpijn krijgen.

Tot zover het belangrijkste, en dan nog een kleinigheid:

6) Persoonlijk (maar de naam zegt het al, dat is persoonlijk) zou ik deze houding (zelf) niet aannemen. Als ik met mijn linkervoet op die haak zou staan en met mijn linker elleboog op mijn linkerknie, dan zou ik mijn rechterhand over mijn linker pols leggen. Probeer maar eens uit of je het zelf een natuurlijke houding vindt zoals de figuur nu staat, of hoe je zelf zou staan.

Ik schat in dat als je de dingen 1) t/m 5) zou uitproberen, de hals een paar millimeter hoger zou komen te liggen, waarschijnlijk ter hoogte van waar de grille-openingen bovenaan beginnen. Vergelijk dit met een persoon die ook niet helemaal rechtop staat en wiens hals zelfs boven de radiateur uitkomt:

opBlitzWH-618711Afrika_1W.jpg

(copyright: http://www.autogallery.org.ru/)

Succes, en ik laat me hier graag corrigeren door anderen want zoals gezegd is dit niet mijn expertisegebied, ik schrijf alleen op wat ik waarneem of denk waar te nemen :)
 
En dan is mijn vriendin (docente tekenen) wakker, die nog het volgende aanvult:

1) Het rechterbeen zal in deze stand volledig gestrekt staan.
2) Het hoofd is inderdaad te groot voor dit lichaam. Vergelijk de verhouding met die van je eerste tekening. Vergelijk ook het hoofd van jouw figuur met een koplamp van de Blitz, en het hoofd op de zwartwit-foto met de Blitz-koplamp daar.

Verder bevestigt ze wat ik hierboven heb gezegd.
 
Bedankt voor meedenken Roy en Vriendin :) en bij deze meteen maar even reageren..

1.Zo'n tekenpop heb ik wel maar gebruik 'm nooit. Het is echt een houten klaas :nowink:
heb ook zo'n tekenhand... ik zeg maar nix, wat een onding, maar wel leuk als decoratie !

2.Dat er vlees en kleding bij komt weet ik hoor, dit is het stadium van het zoeken naar een overtuigende pose,
De draad-armen worden bijv. pas definitief gevormd als het onderlijf helemaal klaar is.
Alles wordt fijn getuned en op elkaar afgestemd tijdens de opbouw met putty,
de aan te brengen volumes kun je niet bepalen van te voren.

3.Hoe jij stond en hoe ik stond, jouw bouw en de mijne, wat voor motivatie had je om zo te gaan staan.
Een vergelijking op deze manier werkt niet denk ik.

4.Het koppelstukje heb ik zo geplaatst met het idee van een ruggegraat, maar ik snap wat je bedoelt met die knik.
En die knik gaat nog verdwijnen.
Het gaat bij zo'n draad figuur niet om het skelet secuur weer te geven, ook niet de bewegingen van dat skelet.
Een draadfiguur is de kern, en daar omheen ontstaat de uiteindelijke vorm.
Een elleboog in het draadfiguur is niet degene die je gaat zien, dat is alleen maar een richtpunt.

5. Het grote hoofd en een niet al te zorgvuldige plaatsing...twee factoren die het een raar aanzicht geven ja.
Met het nieuwe kleinere hoofd en een verantwoorde hals komt dat best goed.

6.Het gaat me bij deze houding er niet om of die lang volgehouden moet kunnen worden of waarom.
Ben inderdaad nog 'ns gaan staan, maar staat prima, vergeet niet dat de figuur met z'n knie tegen de grill steunt.

Wat jouw vriendin zei vertrouw ik, maar :
1 zoals ik poseerde was het been heel licht gebogen, maar inderdaad, ietsje anders gaan staan en dan is het wél recht.
2 het hoofdje heb ik reeds een ander voor uitgezocht... was inderdaad te groot.

Bij figuurtjes sculpten let ik niet heel precies op de wetenschappelijke kant.
Het moet goed aanvoelen als je naar het figuur kijkt, maar dat is nu gewoon nog niet goed te zien.

Wacht maar af... doe ik ook, want pas als het figuur compleet in de putty staat kun je
echt goed zien of het figuur klopt of niet.... zo niet : hakken en zagen of opnieuw beginnen sculpter_zpssaklo7k0.gif

Heb inmiddels beetje vulling aangebracht, zie volgende reactie...
 
Laatst bewerkt:
figuur sculpt deel 3 : eerste opvulling

Hoi putty people :)

hier nog even twee plaatjes van de eerste putty op het draadfiguur.

GreenStuff, want dat behoudt enige buigzaamheid, makkelijk voor kleine correcties aan de messing draad.
De knietjes zijn niet ingepakt, kan ik dus nog makkelijk verbuigen indien nodig.

Dsc08576s_zpsqjjq1wur.jpg

Dsc08577s_zpsf2scl3hu.jpg

Bedtijd nu... tot de volgende putty party salut_zpsdb3e31dd.gif
 
Interessant om volgen.

Heb nog nooit een figuur zelf gebouwd maar heb wel al eens een paar figuren verbouwd en ik herken hier bepaalde zaken in.
Eén van die figuren was een militair/ambulancier die een draagberrie diende te dragen maar hij en zijn collega liepen beiden in dezelfde richting. Dit wil dus zeggen dat de voorste man in feite zijn armen naar achteren hield terwijl de voorste zijn armen naar voor had.

Om de pose uit te proberen heb ik deze zelf aangenomen en een foto hiervan laten nemen door mijn echtgenote. Op die manier zie je niet alleen hoe je armen staan maar ook welke bijkomende verbuiging/houding je lichaam aanneemt.
Klinkt een beetje kinky maar het is zelfs beter om 2 foto's te nemen: foto 1 met korte lichte kleding, zeg maar in je ondergoed en foto 2 in dezelfde pose met volledige kleding. Waarom? Wel omdat je lichaamsvormen dan op foto 1 duidelijk zichtbaar zijn wat gebruikte spieren (armen en benen) betreft daar waar ze op foto 2 natuurlijk niet meer zichtbaar zijn maar waar je wel ziet hoe de kleding zich automatisch drapeert bij een bepaalde houding.
Denk maar bv. aan broekspijpen die het ene moment voor het been uitkomen en het andere moment aan de achterzijde fladderen.

Misschien iets om eens over na te denken?
 
Bedankt Erwin :) zeker iets om te overdenken...
En misschien ga je toch eens proberen een heel figuur te sculpten ?
Ach heel figuur... voeten, handen komen meestal uit de winkel of scrapbox.
Hoofdjes zijn althoos aftermarket, dat lukt me (nog?) niet...
Wel geprobeerd, maar op dit moment zit ik nog op niveau muppets :D
Heb al wel 2 redelijk geslaagde koppies in 1:16 en een mooie schedel in ± 1:10 weten te kneden met Fimo en Super Sculpie.

Iets om te overdenken zeit-ie...
Foto's maken van een echte pose is ideaal als referentie, zeker met een ontkleed én een gekleed lichaam ! kinky ? weeelnee joh ;)
Voor een grote passpiegel kan het ook, heb ik wel gedaan en werkt ook goed.
Door zelf te poseren wil ik leren om juist geen voorbeeldfoto's nódig te hebben,
Zodra dat er in zit hoef je enkel rekening te houden met maten en verhoudingen.
Ik blijf altijd plaatjes kijken, ook vanwege de niet alledaagse kleding in combinatie met uitrusting.

Eigen foto's gebruiken voor plooien is een prima referentie om de dynamiek te leren begrijpen, maar
vergeet niet dat verschillende stoffen plooien naar hun eigen karakter.
Een wollen winterjas plooit anders dan een denim overhemd bijvoorbeeld dus je zal liefst
voor een betrouwbaar beeld een bijpassend kledingstuk moeten aanterekken.

Die plooien zijn voor mij een beetje valkuilen... ik heb de neiging om maar steeds plooien bij te maken...
Een paar goed geplaatste plooien doen echter meer dan een hele berg ondoordachte kreukels.
Ook plooien in de verschillende stoffen ben ik echt nog niet thuis in.
Er valt nog veel te behalen voor me, en heb net gisteren een boekje van Burne Hogarth besteld dat
juist over plooien en draperiën gaat.
"Dynamic Wrinkles and Drapery" heet dat boekje, ben benieuwd....

plooibaar groetje can_smile_zps4c7dbd28.gif
 
Laatst bewerkt:
figuur sculpt deel 4 : leren van vouten is mooi

Hallo mensen :)

Vooral de opmerkingen van Roy hebben me aan het denken gezet over de houding van het figuur zoals die nu is,
en wat Erwin zei heeft me aan het denken gezet over m'n manier van voorbereiden...

Het gekke is, wanneer ik het figuur van voren of schuin van voren bekijk ziet 't er in mijn ogen
prima uit... maar kijk ik van opzij, dan bekruipt me toch dat gevoel dat het inderdaad niet gans goed zit....

Is met aan waarheid grenzende waarschijnlijkheid inderdaad het bekken en de torso :$
Geeft niet... het is op te lossen, misschien heel makkelijk door de onvolkomenheden te verstoppen onder de putty,
en anders wat putty weg snijden en een paar draad correcties te maken.

Hier een paar foto's met een paar nieuwe prototypes armen. Gemaakt met uitgegloeide messing draad, ook Ø1,0mm.
Ook een ander koppie, onderofficier is ook wel tof.
De laatste 2 foto's geven een idee van het foutjes verstoppen met putty.
(nummer volgorde is voor eigen referentie... niet om verwarring te stichten ;) )

Dsc08578s_zpsayskfj3y.jpg

Dsc08579s_zpspu7qfixz.jpg

Dsc08582s_zpsv5ya9ubw.jpg

Dsc08580s_zps7mppztpx.jpg

Dsc08581s_zpshvcgkevk.jpgDsc08581bs_zps9jqqmqwb.jpg


Het komt wel goed uiteindelijk... ik leer hier vooral van om meer tijd te nemen in de voorbereiding,
ik wil nogal eens te snel en wordt dan makkelijk... maar ik geef toe dat het behulpzame commentaar hier
me inderdaad aan het denken heeft gezet en kwam daarbij mezelf weer eens tegen...
Is alleen maar goed, dat helpt een mens om zichzelf te kunnen verbeteren.

Thanks guy's :D

Vervolg zal efkes wachten moeten, want vanavond om 20:00 breekt de 50 uren PlasticValentijnGekte los :8

zelf-corrigerend groetje happy01_zps9869cd08.gif
Peter
 
Laatst bewerkt:
Zeer leerzaam topic Peter heb even eens alles doorgenomen denk dat ik een van de keren toch ook eens een poging ga doen om een figuurtje tot leven te brengen. ..;)
 
Dat is leuk om te horen Danny :) go for it !

Voor dit figuur heb ik prefab bekken en torso gebruikt, maar in plaats daarvan kun je
net zo goed op beide plekken een propje putty gebruiken.
Zolang je de uitgangspunten van armen benen en nek in de gaten houdt werkt dat prima.
Ook heupen en schouderbreedte horen daar bij.
Zo'n schaaltekening werkt enorm handig. Die kun je downloaden.
In een een tekenprogramma kun je die dan tot de juiste grootte maken en printen.

Om het gevoel te pakken te krijgen zou je misschien eerst een niet te precies figuurtje kunnen maken,
een alien of een monstertje...

Oefenen met een beetje Fimo op een basis draadfiguur is ook leuk, dat blijft zacht.

Happy Sculpting :)
 
Bedankt voor deze toelichting Peter een figuurtje uit het niets de toveren zal iets te snel voor me zijn maar ik ga alvast eens proberen op een standaard figuurtje 1/35 een nieuwe vest of broek te geven heb je hierom nog enkele mooie tips voor mij...
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan