Hoofdsponsor

1/35 1:35 Figuur sculpten [wip]

Jawel Danny (en anderen), neem een figuur met een niet te ingewikkelde houding.
Liefst staand, dat is makkelijker om mee te beginnen.

Voorbereiding van plastic figuur
Strip de buitenlaag (kleding) van het figuur, met vijl scalpel of Dremel.

Probeer op de plek van de ellebogen en knieën een bobbeltje over te houden
als herkenningspunt voor de gewrichten.
Een pinnetje onderin een voet lijmen is ook makkelijk om het figuur in een boorhoudertje te zetten, dat kan
handig zijn tijdens het putty'en.

Strip zoveel weg tot je het idee hebt dat je genoeg ruimte hebt voor een laag putty waar
je ook nog plooien in kunt maken.
Als je toch achteraf merkt dat je de plooien niet diep genoeg kan maken geeft dat niet,
want plooien kun je ook in uitgeharde putty maken of uitdiepen met bijv. een vijltje. (let op, GreenStuff laat zich niet vijlen of schuren)
Bovendien kun je met kleine rolletjes putty ook plooitjes bovenop de kleding aanbrengen.

Werkwijze
Werk in etappes
Wanneer je putty gaat aanbrengen, werk dan per onderdeel, been/been/torso/arm/arm (torso mag in 2x : eerst voor, dan achter).
Doe bijvoorbeeld eerst 1 heel been (of eerst onderbeen), werk dat af en doe dan pas het volgende been.
Het is verleidelijk om dóór te werken, maar het is een typische beginners fout om dat te doen.
Ga je toch door met bijv. het tweede been, dan vergeet je al snel dat het eerste been nog zacht is, en
voor je het weet zit je daar dan tegen aan... geduld is hier zeer toepasselijk....ik spreek uit ervaring ;).

Putty aanbrengen
Eerst putty ruim opbrengen en verspreiden : niet 1 grote blob, maar meerdere toefjes na elkaar.
Rustig vol stoppen en de toefjes lekker in elkaar laten overlopen (blenden) tot het bedekte deel
een mooi egaal laagje heeft. Met een vochtige vinger kun je boel mooi glad strijken.
Wacht tot de putty wat taai wordt voordat je details zoals plooien en naden gaat maken.
Hou bijvoorbeeld een klein bolletje putty apart zodat je met tool of nagel kunt voelen hoe taai het al wordt.

Details zoals plooien meteen al proberen te maken lukt zeker wel, maar omdat het in het begin nog
erg zacht is, druk je met de volgende plooi maar zo de eerste weer opzij of dicht.

TIP
Als laatste tip zo even... houdt tijdens werken met putty je tools vochtig.
Ik haal de tools meestal langs m'n tong, maar spaarzaam water gebruiken werkt ook.
En als je zeker weet dat je verder geen putty gaat toevoegen kun je je tool ook wat vettig
maken met vaseline, slaolie of roomboter of...
Later putty aanbrengen op een vettig deel kan wel, maar liever even ontvetten.
Heb dit even snel neergeschreven, als je verder vragen hebt hoor ik 't wel !

Het allerleukst aan converteren en zelf bouwen van figuren : je hebt een origineel !

Have fun :D
 
Laatst bewerkt:
Zeer leerrijk en aangenaam topic om te volgen .............je bent zéér goed op weg Peter! Applaus
Blijf ik dan ook aandachtig volgen :)
 
...

Het gekke is, wanneer ik het figuur van voren of schuin van voren bekijk ziet 't er in mijn ogen
prima uit... maar kijk ik van opzij, dan bekruipt me toch dat gevoel dat het inderdaad niet gans goed zit....

Ik probeer telkens de houding aan te nemen dat je probeert uit te beelden met je figuur, en wat er bij mij een beetje wringt, is de combinatie hoofd-rechter arm. Als ik mijn elleboog zo ver naar achter wil brengen terwijl mijn hoofd iets naar voor komt, voelt het niet zo aangenaam/relaxed staan. Breng ik mijn elleboog echter iets meer naar voor, dan hoef ik zelf geen kracht te gebruiken, dus veel aangenamer...
Als ik dan mijn hoofd iets omhoog breng (beetje fiere houding), dan voelt de achterwaartse arm wel beter aan in combinatie...

Het kan ook aan mij liggen hoor, zit momenteel met een hernia in de nek, en mijn schouder is nooit meer dezelfde geworden na een operatie twee jaar geleden, maar ik geef het je maar even mee, misschien vindt je op deze manier wel je draai ;)
 
Beyond zei :
wat er bij mij een beetje wringt, is de combinatie hoofd-rechter arm.
Klopt man, had ik ook in de gaten na opnieuw zelf te poseren.
De arm zit lekkerder als hij (van voren gezien) als een soort driehoekje vanaf het torso uitsteekt tussen schouder en heup.

De armen zijn nog niet definitief in dit stadium hoor..
Die kan ik pas goed gaan vormen als de rest in de putty staat.

Wist overigens niet dat je in de nek ook een hernia kan oplopen...pijnlijk en lastig..
Beterschap !
 
tussen elke wervel waar die ook zit kan je vermits er een tussenwervelschijf zit een hernia oplopen !
ivm het sculpten van figuren staat er in Osprey modelling manuals nummer 8 ( modelling and painting figures)
een aantal zeer goede stap voor stap handleidingen waar je heel erg veel van kan leren .
ik kan enkel verwijzen vermits er een copyright opstaat
hoop dat iemand er wat aan heeft , het ISBN nr is 1 902579 23 2
gr Lode
 
figuur sculpt deel 5 : gecorrigeerde pose

Goeiemiddag saam :)

Heb het figuur weer eens goed bekeken met alle commentaren in het achterhoofd...

Een feitje over het menselijk lijf. Over het algemeen kun je aannemen dat een lichaam in balans is,
wanneer het hoofd zich loodrecht boven een voet bevindt.
Daar ook maar rekening mee gehouden, omdat ik het figuur eigenlijk niet hangend/leunend tegen het voertuig wil poseren.
Het vrij staande oogt vanzelf ook meer flink of zelfverzekerd, niet ?

Wat heb ik gedaan voor de laatste pose (links en rechts zijn vanuit het oogpunt van het figuur):

De torso invulling eraf gesloopt... ruggengraat eerst recht gebogen.
Rechter been in z'n geheel ietsje naar links en naar voren bewogen.
Been is een ietsiepietsie rechter gebogen (knie)
Rechtervoet is ietsje voorover gekanteld
Toen relatie been/heup iets verbogen zodat de heup meer rechtop staat (van opzij gezien)
Daarna de linker knie ietsje scherper gebogen voor een goede fit van de voet op de haak.
Dan het torso naar voren gebogen en iets naar links gekanteld om het hoofd boven de voet te krijgen
Linker arm is niets aan veranderd (is zo geposeerd om dikte van been en arm te suggereren)
Rechter bovenarm is bij de schouder naar voren gebogen
Hoofd iets naar rechts gekanteld om de kanteling van de borst te compenseren

Dit is het resultaat :

Dsc08625s_zpsb7pywnzx.jpg

Dsc08626s_zpsbigix7kg.jpgDsc08628s_zpsxxw7zmrb.jpg

Dsc08627s_zpsi7biojtp.jpg


Nog even ter vergelijking met de voorgaande posering :
Dsc08581s_zpshvcgkevk.jpgDsc08626s_zpsbigix7kg.jpg

Ziet er al veel natuurlijker uit vind ik zelf... wat vinden jullie er van...
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad Peter deze jongen komt veel natuurlijker over in deze pose ik blijf v om langs interesse volgen...
 
figuur sculpt deel 6 : plooien studie

Hallo daar :)

Plooien.... ik maak er makkelijk teveel... staat wel gaaf (net als teveel chipping op een voertuig),
maar beter een paar goeie dan een groepje overdone...

Plooien... klok wel gehoord, maar de klepel niet opgemerkt...
Die klepel vond ik pirate_whistle_zpslgtcatja.gif in het boek "Dynamic Wrinkles and Drapery" van Burne Hogarth
Dynamisch plooien en draperen ? oftewel hoe stof zich gedraagd/plooit tijdens bewegingen.
Zeer uitvoerig wordt uitgelegd wanneer en hoe plooien ontstaan, nuttig boek !

Heb de belangrijkste eigenschappen doorgenomen, toen een stapel foto's bekeken van duitse militairen om
die eigenschappen terug te zien in allerlei bizzy bodies met verschillende uniformen,
in allerhande poses. Bijvoorbeeld : knielend, hurkend, vooroverbuigend enz.

Toen ik enigszins dol werd van het plooien loeren....eens gaan klooien in fotoproggie om te kijken of de "stof" een beetje doorgekomen was.
Voor elke kleur een nieuwe "layer" (laag) aanmaken en klodderen maar...
De kleuren zijn gekozen om goed te kunnen zien wat ik deed.
Was dus puur studie, niet om na te sculpten, gewoon veel tekenen en gummen om de plooïngen te vinden... leuk om te doen....nu putty :8
Dsc08625sa_zpsagvcbrlg.jpg


Ben inmiddels begonnen met sculpten... wordt vervolgd....

strak gestreken groet ;)
 
Laatst bewerkt:
Heel interessant Peter kan je iets meer vertellen over het programma waar je mee werkt altijd zeer handig om dit tooltje achter de hand te hebben...
 
Goh ik wilde net naar boven, maar toch even...:why:

Danny, het programma is (voor mij dan) een "golden oldie" namelijk PaintShop Pro versie 5.03.
Heeft alles wat een hobbyist nodig heeft, kan veel maar niet zo uitgebreid als Photoshop, zeker niet zwaar ook.
Werkt vanwege de niet zo grote berg instellingen ook best eenvoudig.
Ik werk er al mee sinds de jaren 90 van de vorige eeuw, voor de all rounder een prima programma !
Geen ouwerwetse meuk hoor, tis professioneel, ook voor pressure tablets, incl. eenvoudige animated gif "studio".
Heb het al in gebruik sinds Windows 98.. het draait op elke versie (nu 7) elke keer probleemloos, maak je ooknie altijd mee ;)

PSP RULES :laugh:
 
figuur sculpt deel 7 : waar het om gaat... sculpten !

Hoi pipeloi :)

heb afgelopen week lekker door gewerkt aan het figuur,
bij dezen het verslag.
Geen complete stap voor stap, dus als je vragen hebt stel je ze maar...

Over de Magic Sculp
Het harder-component oogt wat vies, dat komt omdat deze Magic Sculp al zeker 10 jaar oud is.
De harder heeft in het potje een taaie gelig/bruine onbruikbare huid gekregen,
Onder die ontstane huid zat echter nog voldoende bruikbare harder.
De vuller-component was nog als nieuw.

Hoeveelheid
(27)Twee kleine balletjes (vuller+harder) zijn genoeg voor 1 broekspijp (tot aan kruis).
De verhouding van vuller tot harder is 1:1 maar hoeft niet exact.
Neem altijd voldoende putty : overhouden is prettiger dan dat je tijdens het sculpten bij moet mengen.
Van overgehouden putty kun je van alles maken (bijv. kledingstukken, etenswaar, uitrusting), of je kunt er mooi
kiertjes mee dicht smeren van een ander model putjes, maar ook krassen in je werkblad effenen bijvoorbeeld.
Dsc08648s_zpstohowvua.jpg

Mengen
Het samenkneden moet grondig ! niet goed doorkneedde putty duurt veel langer om uit te harden.
Mijn ervaring : net zolang kneden tot de putty er wat rul uit gaat zien en aan je vingers wil blijven zitten.
Putty aan je vingers was je met wat water makkelijk weg.

Over het uitharden
2K putty droogt niet, het hardt uit middels een chemische reactie tussen de componenten.
Daarbij komt warmte vrij die in echter niet voelbaar is in een kleine portie.
Ook onder water hardt de putty normaal uit... het kan ook al geschilderd of verlijmd worden (CA-lijm) terwijl de putty nog zacht is.
De ontstane warmte draagt bij aan het uitharden. Wanneer een balletje putty wordt opgedeeld in meerdere kleine stukjes,
zal er vanwege de kleinere massa van één zo'n stukje relatief minder warmte ontstaan in dat stukje.
Aldus zal een complete bal sneller uitharden dan dezelfde hoeveelheid die in stukjes is gesneden.

-Tijdens invriezen gaat die chemische reactie (uitharding) gewoon door, maar dan wel veel trager.
Werk dat niet voortgezet kan worden, kan zo dus ± 24 uur in het vriesvak bewaard worden,
waarna het sculpten hervat kan worden na ontdooing.
-De putty verwarmen versnelt de reactie. Daarover is al eerder in dit topic meer gezegd.

Klaar voor de start
Het verwerken van een balletje putty gaat makkelijk als je die bal even uitrolt tot een dikke worm, die je dan weer
opdeelt in enkele stukjes die je eventueel ook weer uitrolt. Die stukjes liggen dan mooi klaar voor gebruik.
Dit is zeker geen wet, soms pak ik meteen de onversneden rol putty en breng deze direct aan.
Dsc08662s_zpswevilhgp.jpg

Putty tools
De één zweert bij professioneel gereedschap terwijl de ander liefst met een paar aangepaste tandstekers werkt.
Er bestaat geen ideale tool, men zal proefondervindelijk moeten ervaren wat persoonlijk het prettigst werkt.
Mijn favorite sculp tools zijn : een zelf gemaakt ding, rubbertip-shapers, vingers en een acupunctuur naald voor naden.
tool-sculp-diy02_zpsfded9260.jpg

Heel fijne tools zijn die met een zeer soepele rubber tip. De actie voelt als die van een fijne kwast.
Dsc07236s_zps4794c24d.jpg
Dsc07238s_zpsdd9dab44.jpg Dsc07239s_zps128b1c72.jpg

Voor fijn detail maken of glad afwerken is een vochtige kwast ook zeer geschikt, maar..
!!PAS OP!! wanneer je kwasten gebruikt om putty te bewerken : maak ze na gebruik meteen grondig schoon met water en zeep.
Vooral als de Magic Sculp nog zacht is wil deze iets "oplossen" in water, en als dat aan kwastharen blijft zitten snapt u wel wat het resultaat zal zijn.

Het uniform kneden
De rechter broekspijp is als eerste gesculpt, en is op de foto al klaar.
Dsc08643s_zpsyb0mrvfc.jpg Dsc08644s_zpsfkrkqzsk.jpg

Geen klaar gelegde stukjes putty, maar er is nu gewerkt met één stuk gerolde putty. Ongeveer op lengte van de broekspijp.
Deze rol ietsje platgedrukt en dan de plak op het bovenbeen gelegd en licht aangedrukt.
Best is om dan de putty even wat tijd te geven om te hechten,± 30-60 sec. Het zit dan niet muurvast maar heeft dan al wel iets grip.
Dsc08649s_zpsj7ebtytt.jpg

Dan omgevouwen over het onderbeen, en voor het gemak alvast wat overtollig putty afgestoken,
het is immers nog maar de ruwe opzet.
Dsc08650s_zpscispylmv.jpg

Putty netjes verdelen, werkend van het ene uiteinde naar het andere,
Eventueel nog putty verwijderen of toevoegen...dan egaliseren... en als laatste tijdens de basis-bewerking :
Even mooi "polijsten" met een natte vinger of vochtige tool. Daarna kun je goed zien of de opgebrachte putty mooi egaal aangesloten zit.
Er mogen dus geen naadjes zichtbaar zijn in het oppervlak.

Onder-uiteinde van de broekspijp (manier 1).
Na uitharding van de broekspijp een dun rolletje putty aanbrengen...en dit rolletje aan de bovenkant naadloos laten aansluiten op de broek.

Dsc08651s_zpswu3to69m.jpg
Onder-uiteinde van de broekspijp (manier 2). (foto 30+31)
Het uiteinde van de broekspijp deed ik echter niet met een rolletje putty, want :
Onderaan het been was de laag putty iets dik. Heb dan de putty weggeduwd naar beneden tot iets voorbij de
gewenste lengte (van de broekpijp). Dan met tooltje de putty terug naar boven gewerkt tot een mooie rand ontstaat.
Is hier (31) niet zo netjes nog...en het bleek dat de broekpijp toch wat weinig body had voor mooie plooien,
dus moest alsnog een rolletje putty toegevoegd worden..
Als dan de putty taaier wordt kun je mooi met de details aan de slag. (foto 32, 33, 34)
Dsc08652s_zpsyjyo8czg.jpgDsc08653s_zps5rrh5mfv.jpg

Dsc08656s_zpsxhxurtbk.jpgDsc08657s_zps4hd1ln4h.jpg

Dsc08660s_zpsxqf47reh.jpg

Dan het torso gedaan, de rok van de jas wordt later apart gedaan.
Dsc08661s_zpsva95jaiz.jpg

Nadat het torso is gehard weer verder, nu met details op de jas.
Borstzak basis, een toefje putty...
Dsc08663s_zpssaflw8ew.jpg

(39)De dot putty is platgedrukt tot gewenste dikte.
De lapjes zijn behoorlijk dik hier eigenlijk. Ook vrij lang, maar ik had bedacht dat die extra lengte
bruikbaar zou zijn voor het borstzakflapje. Die zou ik dan schuin afsteken en mooi omvouwen..
(40)Aldus de basis voor de borstzakken...
Dsc08664s_zpsdvjgpmrc.jpgDsc08665s_zps6ufkroa3.jpg

(41)En voorzichtig dan met penseeltje omgevouwen en de details met speld en penseel gedaan.
Niet echt mooi geworden, (te groot ook), putty was te dik en ook nog te zacht tijdens detailleren :
Dan blijf je bezig omdat het detail dat je maakt het voorgaand gemaakte weer weg duwt.
Note : Beter is om het basis rechthoekje mooi strak af te werken als dit is uitgehard. Dan pas het flapje maken met een vers stukje putty.
Dsc08666s_zpshdhp4a3c.jpgDsc08667s_zpsd2ydbjhr.jpg

(41 + 42) Hier is te zien hoe de rok van de jas wordt aangelegd. Beginnen met de buitenste rand en dan verder naar binnen afwerken.

(43) de revers en kraag, hier gedaan door een sliert putty om de hals te leggen. Daarna de putty uitspreiden en het teveel wegsteken.
Note: Volgende keer zal ik de rand om de hals (incl. van de revers) maken met een dun rolletje en die heel licht van de hals af tegen de jas aan werken.
Pas wanneer de rand hard is putty voor de jas zelf aanbrengen.

Ook de riem moet hier nog. Volgende keer zal ik de riem als eerste doen : nog vóór de broek zelfs.
De riem als eerste doen heeft het voordeel dat die dan mooi (en makkelijk) op precieze breedte te maken en aan te leggen is.
Riem is ook goed te maken van plastic strip.

Dsc08668s_zpsfxqqrkyt.jpg


Dan een sprong voorwaarts... de linkerarm is gedaan, en een goed bruikbare rechterhand had ik niet,
dus sculpten maar...
De basis deed ik met een lapje putty in een ruwe basisvorm (45).
Daarna (46) de onderarm gevuld en een duim erbij gestoken.
Dsc08670s_zps85bb87vm.jpgDsc08671s_zpsfsgklqn9.jpg

(47)De hand gevormd met een fijne zachte rubber tip. Duim zit niet goed, denkfoutje... zie (48a) hoe te corrigeren...
(48 ) Na uitharding met schuurpapier, naaldvijl en scalpel nog iets kunnen verfijnen.
Dsc08676s_zpsf8u9gor9.jpgDsc08690s_zpsbdhciwrb.jpg

Elders kreeg ik deze tip aangereikt :
Dsc08690sa_zpspwqounml.jpg

Nu efkes stoer poseren (zonder knopen en schouderflappen)...

Dsc08685s_zps9i7kz8ky.jpg

Dsc08686s_zpsaayi2bti.jpg

Dsc08687s_zpsv1wwsayb.jpg

Dsc08689s_zpssiaqyet8.jpg


Tot zover ben ik redelijk tevreden, al ga ik er wel nog wat aan verbeteren.
Een volgend figuur zal beter worden...beter plannen, netter werken en met meer geduld werken.

Vragen en opbouwende kritiek altijd goe !

2 komponent groe + tje happy06_zpscb7ee164.gif
 
Laatst bewerkt:
Erg mooi geworden Peter, het enige waar ik nog wat aan twijfel is de lengte van het linkeronderbeen maar voor de rest ziet het er prachtig uit; petje af!

En deze pose i.c.m. de vrachtwagen maakt het tot een kenbaar uniek figuurtje.
 
Denk idd dat als je de duim verplaatst zoals op je foto het hand beter gaat zijn, nu niet dat ik het beter zou kunnen, vind de rest van de figuur prachtig!!!
 
Dit is een prachtige figuur aan het worden Peter.
Wat de rechterduim betreft, deze zou je ook naar achteren kunnen plaatsen, horizontaal gelijk met de hand...
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan