Hoofdsponsor

1/48 Provincie van Utrecht 1663 1/48 [wip]

Perenhout is toch een prachtig houtsoort.....en inderdaad het is te mooi en te kostelijk om dat te gebruiken als je het niet zou zien.....knap Dirk.....
 
1 kant klaar met berghouten en kan ik morgen de andere kant doen

001_zps9b9e0ae2.jpg

002_zps190f1ccf.jpg

003_zps2a5a49b7.jpg
 
Knap hoor Dirk, ik blijf je uiteraard op de voet volgen :)
Mooie tekening die daar aan de muur hangt :)
 
danku mannen ik ben aan het onderste deel van de spiegel begonnen holle en bolle wulf ;) om dat ik dit eerst moet maken voor ik het verdek er in kan leggen.

ook heb ik mijn tekening moeten hertekenen van de spiegel wegens een fout maar dit is ook weer recht gezet.
 
het was een lange dag dus heb ik ook een beetje gadaan uiteraard morgen nog schuren

004_zps91956399.jpg

005_zps5e89e791.jpg

008_zps387d8b4d.jpg
 
de berghouten doorgezaagt van de achterste poorten en ook de achterste poort er ingemaakt.
dan een foutje in de tekening want heb de balkwager van het verdek moeten veranderen .
deze had ik met een afstapje getekent aan de stuurhut maar dan komen mijn poorten niet uit met de tekening dus heb ik het naar de zelvde hoogte gebracht en nu klopt het wel.

en dan nog deze puzzel uitzagen van 60 stuks

002_zps42b5f870.jpg
 
Lekker bezig Dirk, zo'n hobby figuur zaag van Proxxon of iets dergelijks moet ik ook nog eens aanschaffen, mis ik wel eerlijk gezegd.
 
ben in volle voorberijding van het verdek

002_zpsc00e968c.jpg

003_zpsdc8f83db.jpg

het achterste deel had ik gisteren gelegt en als alles klopt kan ik morgen het grote deel dicht leggen. het afstapje bij de stuurhut is er uit en ligt nu effen met het verdek anders kwam het niet uit met de tekening van van de velde.
 
weer mooi werk geleverd dirk ik zou er 10 zagen en de rest voor de vrouw laten :laugh::laugh:
gr dirk d
 
dan gaat ze nooit afgeraken dirk :)
 
ik kan de benamingen niet dat je gebruikt dirk maar ik sta versteld van de vooruit gang dat je boekt . ik kom nog zeer veel tekort als ik dat allemaal zie .
gr dirk d
 
Dag Dirk en Dirk, als je zo die laatste foto ziet, dan pas zie je goed hoeveel hout en werk er in gaat zitten.

Mvg
Dirk
 
de benamingen kennen de meeste scheepsbouwers wel maar dan meestal in het engels. ik ken bijna geen engelse benamingen maar alleen maar de holandse en om die alemaal van buiten te kennen is voor mij al mooilijk genoeg laat staan voor een buitenstaander die er niet dagelijks mee bezig is moet het een absolute ramp zijn om al die benamingen te horen en niet snappen waar het ergens te doen is.

ik kan het elke keer wel gaan uitleggen wat wat is maar dat ben je na een paar dagen tog weer vergeten omdat je er niet dagelijks in zit.
maar als je iets wil weten zal ik het met plezier uitleggen en tonen waar het zit en hoe het er uitziet ;) en hout zit er zeker veel in dirk en dan maak ik nog maar de hoogst nodige stukken voor het schip .
 
Wat een schitterend werk laat je hier weer zien Dirk!

Fred
 
Ben het helemaal met Fred eens Dirk, je maakt er weer 'n extreem mooi schip van.
 
thx
geschutsgaten in het verdek gemaakt en het bakdek ben ik ook aan bezig geweest

001_zps5194a2c7.jpg

002_zpsc7910b54.jpg

003_zpsf558a328.jpg

005_zps7d8b44dc.jpg
 
Knap hoor Dirk hoe dit voor mekaar krijgt ;)
 
Klasse werk, Dirk
Doe zo voort
groetjes
Ward
 
thx maar het bakdek is nog niet helemaal dat.
bv de spil staat die nu in de bak of op de bak ? meestal zie je ze in de bak staan getekent wat volgens mij het erg mooilijk maakt om het anker met de penterbalk op te halen. hoe zit dat bv bij franse of engelse schepen ?

dan denkt ab hoving dat er geen spil in of op de bak stond maar enkel de grote spil en enkel bij heel grote schepen een tweede spil werd gebruikt.

ik moet eerst nog wat opzoekings werk doen voor ik verder kan met dit euvel dus dat ga ik nog ff links laten liggen hopend op een antwoord te vinden op de vraag waar de spil juist moet staan en of het er 2 of maar 1 moet zijn op een 145 voeter oorlogs schip

zal eerst eens bij de engelsen en fransen moeten gaan kijken hoe zij het oplossen want van de hollandse schepen vind ik er ijgelijk niets van terug in de boeken.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan