Hoofdsponsor

1/48 Provincie van Utrecht 1663 1/48 [wip]

amazone

Well-known member
Registered
Lid geworden
25 dec 2008
Berichten
4.896
ik ben al een tijt bezig met dit schip, niet met bouwen maar aan het tekenen.
veel info heb ik er niet over maar wel de lengte brete en holte. + 1 afbeelding
daar ben ik dan ook op voort gegaan .

ik zal een paar linken posten dan kan je zelf eens zien wat dit schip gedaan heeft

eerst de foto Portrait of the ?Provincie van Utrecht?. Built 1663. Last mentioned 1696. - National Maritime Museum

de afmetingen Provincie van Utrecht 1663

er is nog wel meer te vinden maar alle bronnen zeggen ongeveer het zelvde, wat wil ik nu doen .
eerst wil ik het geraamte van het schip bouwen ( admirale stijl ) maar zonder beplanking en zonder dekplanken dus spanten dekbalken dus alles wat nodig is zonder afwerking zodat je er los door kunt zien en zie je ook hoe alles in elkaar staat.

daarna of in dezelvde tijt wil ik er een kid model van maken dat wel helemaal afgewerkt zal worden , aangezien dat er van dit schip geen kid bestaat wil ik mischien wel eens de mooiete doen om het proberen uit te brengen. natuurlijk zal dit op heel kleine schaal zijn enkel voor mensen die er naar vragen op het forum. maar daartegen heb ik nog een hoop te tekenen van plannen dus gaat het nog niet voor het eerst zijn , en ik ga ook niet alles van te voren zagen :mrgreen: maar wel de valse kiel + spanten en hopelijk daartegen ook het beslagwerk.
 
Dirk, heel veel succes met de bouw.
Ik zal mijn stoeltje vast aanschuiven :).
 
En dat alleen van een oude prent !!?? Dat is een hele opgave Dirk.

Fred
 
ja ben ook al een half jaar bezig met de tekeningen . zij aanzicht is helemaal klaar als ook de spiegel en de overloop .
het verdek en kampanje dek moet ik nog tekenen maar daar heb ik nog wel tijt voor .
en ik teken nog met potloot dus dat duurt iets langer als met een teken programma maar dan weet je ook wat je aan het tekenen bent en is het schip in gedachten al gemaakt.
 
Dirk, heel veel succes met de bouw en jou kennende ga je er weer wat moois van maken.
Mijn stoeltje staat naast die van Wim op de eerste rij.
 
ben juist naar de winkel gereden voor een nieuw kabeltje voor mijn foto toestel. dit moest besteld worden en zal eind volgende week ergens binnen komen. voor de fotos op mijn pc te zetten

ik heb dus geprobeert met de tabled van mijn zoon een foto proberen te trekken. dan zie je tog wat ik aan het doen ben

amazone-albums-dirk-picture160168-999160-308081926003315-507143515-n.jpg


het voor achtersteven en de kiel liggen dus op de bank.
om nu het vlak op te vangen dat ik niet ga maken heb ik het rijzen van het vlak opgevangen met een blokje hout.
hier komen dan de buikstukken op te liggen en dan maak je een vlakbouw zonder vlak.
natuurlijk moet ik achteraan met centen gaan werken om het niet bestaande vlak optevangen zodat ik tog de juiste loop heb van de spanten.

amazone-albums-dirk-picture160167-oplopend-vlak.jpg


hopelijk is mijn schematis tekeningetje iets beter te begrijpen.
de buikstukken zijn nog iets te lang maar dat komt later wel in orde.
eenmaal als deze 5 buikstukken vast liggen word er gewoon verder gewerkt als de vlakbouw dus de spanten van oprichting de scheerstrook en dan in dit geval de centen die ik nodig ga hebben en dan kan de romp helemaal afgemaakt worden tot de overloop.
 
Dirk, succes met de bouw van het mooie project
 
thx bart
kan voorlopig geen fotos laten zien maar zal er wel al een paar trekken , van zo snel ik mijn kabeltje van de camara naar de pc heb zal ik ze ook posten.
vandaag heb ik de buikstukken en knieén gezet dit vanaf het voorsteven tot aan de spant waar de zandstrook naar vertikaal gaat om aan het achtersteven te worden genageld , dan word alles een beetje steviger om dan morgen de centen te bevitigen zodat ik aan het achterste stuk kan werken en ook de scheerstrook kan bevestigen.
 
vandaag oud steven afgebroken en een nieuw gemaakt en geplaatst
alle oplangen geplaatst

amazone-albums-dirk-picture161136-dsc02357.jpg


amazone-albums-dirk-picture161135-dsc02356.jpg


morgen begin ik dan aan de boeg

maak je ook geen zorgen dat er hier en daar iets hoger steekt dit moet allemaal nog geschuurt worden
 
ben nog druk bezig met de boeg want het is niet zo simpel.
tog ben ik bijna zover dat ik aan het echte hout kan beginnen zagen voor de boeg.
had vandaag eerst nog wat experimentjes gedaan.

amazone-albums-dirk-picture161207-004.jpg


amazone-albums-dirk-picture161206-003.jpg


amazone-albums-dirk-picture161205-002.jpg


amazone-albums-dirk-picture161208-005.jpg


al het hout dat je nu in de boeg ziet staan is er weer uitgehaalt om maandag er voor goed aan te beginnen.

ben ook al volop aan het schuren aan de binnenkant ;)
 
thx mannen
zal eerst maar eens een paar fotos posten dan heb je ongeveer een gedacht waar ik ergens zit

amazone-albums-dirk-picture161634-007.jpg


amazone-albums-dirk-picture161633-005.jpg


amazone-albums-dirk-picture161632-001.jpg


de boeg vind ik zeker wel gelukt voor de eerste keer ook al is het mischien niet 100% juist je moet namelijk met het spant beginnen dat juist voor het steven staat en dat is ook +/- gevormt als het halsspant dus je kan niet anders dan met die vorm beginnen .
naarmate het oploopt komt het vanzelf ronder te staan zodat je boven de waterlijn een mooie ronde boeg krijgt.

ben ook de balkwagers aan het hangen zo krijgt de romp een goede stevighijd als ook het eerste berghout
 
moest wachten op de lijm die nog op verschilende plaatsen aan het drogen was dus was ik maar aan de balken van de overloop begonnen

amazone-albums-dirk-picture161775-003.jpg


amazone-albums-dirk-picture161774-002.jpg


amazone-albums-dirk-picture161773-001.jpg
 
Ja Dirk.......ik blijf je in stilte volgen zele..ik hou van je manier van bouwen..kan me nog herinneren...toen je,je hier aanmelde.....en zie nu........prachtig maatje.......:):):)
 
Sjonge wat een werk, en groot. Maar het ziet er echt mooi uit ... Je zou voor minder de romp open laten :)
Is dit de techniek hoe de schepen echt werden gebouwd? Of is het gewoon een andere manier om de romp te bouwen ?
 
Zeer mooi gedaan hoor. Hoedje af voor zoveel vakmanschap !
 
thx mannen dit is hoe een echt schip gebouwt werd . alleen zie je bijna niemand meer die zo bouwt.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan