Hoofdsponsor

1/48 Provincie van Utrecht 1663 1/48 [wip]

ja daar gaan we nu aan beginnen pascal dit model dat ik nu gemaakt heb is ijgelijk enkel voorberijding op de kid die er van komt .
ik wou een historis corect schip hebben daarom eerst gebouwt zoals ze het vroeger deden. om zeker te zijn dat het goed was.

zal volgende week eens met onze sponser gaan klappen ;)
 
Boeiend project Dirk, ik ben nog wel een jaartje of meer met Prins Willem bezig en daarna wil ik liefst weer liefst een uitdagende Hollander bouwen...
andy
 
Heb je al een idee hoe je het met de beelden en andere scheepssier gaat aanpakken?

Andy
 
heb vandaag een email verzonden naar een sculper die ze wou maken hij gaat dus eerst de prijs doorsturen wat het gaat kosten om de masters te maken.
voor de spiegel zijn het er al 20 dus moet ik eerst weten wat de kost prijs daar voor is en ik hoop dat dit onder de 3000 euro gaat zitten . dus het is afwachten tot ik een mail terug krijg met een schatting van de prijs
 
vandaag bezig geweest aan de dekken nu in 4 mm later ga ik dat veranderen maar had het materiaal al gaan halen.

verdek + bakdek

002_zps73f67b9e.jpg

halfdek

003_zpsc339a6f9.jpg

zij

004_zpsf2697ad3.jpg

ik heb onder de roosters ff een fineertje gelegt , op het halfdek moet ik dit nog doen.
ook de trap voor de mast heb ik uitgezaagt tot op de overloop zodat daar later een klein dekje kan gelegt worden wat je veel bij kids ziet .

moet de masten nog uitboren en dan het dek van het hutje nog maken daarna kan alles gelijmt worden en kan ik de spanten gaan schuren.
ik ga nu niet de dekken beplanken dat doe ik wel als ik de gelazerde spanten heb .
 
Ik had begrepen dat je het model ging uitbrengen gelijk je het nu gebouwd had, met heel de inwendige structuur zichtbaar. Maar dit is niet het geval dan ?
 
nee carl het gaat een gewone kid worden. het model dat ik nu gebouwt heb was voorberijding op dit, ik moest zeker weten wat ik aan het maken was ook daat werkelijk kon en goed was.
 
ben een beetje aan de spiegel bezig

001_zpsa15cdbaf.jpg

002_zps5f0512b9.jpg

ook de fillerblok zit er in

003_zpsf08b8908.jpg

de uiteinde van de toris moet ik nog zien omhoog te plooien of kijken hoe ik het het beste kan maken want zo recht vind ik het maar niets dat zal voor morgen zijn , maar eens zien hoe ik dat best ga aanpakken
 
ik denk dat den dirk met 2 uurtjes slaap genoeg heeft per nacht wat een tempo .
gr dirk d
 
hoi dirk waarschijnlijk lig ik weer heel de nacht wakker van hoe ik het morgen moet aanpakken ;)
 
nog wat teken werk na het terug opnieuw opmeten van de geschuurde spanten
moet nog een paar dingetjes aanpaggen

gal_zpsd4ad9fc8.jpg
 
Laatst bewerkt:
ben bezig met een doorsnede van de provincie van utrecht

en heb me verschillende figuren aangeschaft voor op de doorsnede te zetten ben dus nog bezig met deze te schilderen

001_zpsad86ac28.jpg

002_zps4a934b73.jpg

003_zpscb171e3c.jpg

004_zpsc68f2f23.jpg

van de doorsnede zelf zal ik binnenkort wel een foto trekken maar ben nog niet erg ver het ruim is nog maar net klaar en ga stilletjes aan aan de overloop beginnen
 
ik had al in de loop van het jaar een beetje gedaan maar omdat het zo traag vorderde heb ik het nooit op het topic gezet.
nu heb ik toch weer wat meer tijd en kan er ook aan voort doen.

het ruim zit er dus in en heb net de vloer van de overloop gelegd.
nu gaat er nog een hoop werk in zitten voor ik aan de volgende kan beginnen dus hou ik jullie op de hoogte van de vorderingen.
de doorsnede begint net achter de middenmast zo heb ik het kampanje dek ook nog mee en eindigt juist voor het schot van de hut die er net niet op zit zodat je er door kan kijken

003_zpsa0fd0bbf.jpg

002_zps81e5cdae.jpg

001_zpsce300194.jpg
 
Mooi om te zien hoe alles binnen er uit ziet.
Ik wist niet dat er zo veel extra ballast in een schip lag in de vorm van stenen. Was dit altijd zo?
 
hier liggen nog wijnig stenen in omdat er ook volle vaten water en rantsoen bij op de stenen liggen die zeker nodig waren op een oorlogs schip waar tussen de 400 a 600 man elke dag moest eten. naarmate de weken vorderde kwam het schip ook hoger liggen omdat het rantsoen minderde als alles op was moest er tog nog een minimum van balast zijn om te kunnen varen en dat is de laag stenen helemaal onderaan

uit somige geschriften blijkt dat ze heel veel bouwmaterialen in de romp tasten als ze niets anders hadden om te vervoeren vooral pannen waren redelijk geliefkoost als balast. maar dit was dan bij handelschepen
 
nog een utrecht maar in een kleinere schaal :mrgreen:

001_zps542b869a.jpg

002_zpsc6852c35.jpg

ben deze aan het maken in speksteen en zou als mal moeten dienen voor zee batles een bord game en daar zijn de schepen 1/500 of 1/600

ik wil er dan een stuk of 10 gieten in rizine en dan nog een schip van 160 voet en een jacht zo dat ik een vloot kan samen stellen van een 20 a 30 schepen.

want je vind geen hollandse schepen in dit game en wil niet echt met de fransen of engelsen spelen :mrgreen:

is nog veel werk aan voor ze kan dienen als mal maar heb vandaag al een begin gemaakt
 
heel de dag bezig geweest

berghouten in gemaakt zijgalerijen en de doorluchtige wulf gemaakt

002_zps86cc656e.jpg

003_zpsd3c70983.jpg

004_zpsf8a25747.jpg

het galjoen ga ik denk van koperdraad maken of heeft iemand nog andere ideeën hoe je dit het beste kan maken
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan