Hoofdsponsor

1/100 Prins Willem Corel: 1/100 (van ABrouwer) [wip]

mooi dat je terug bezig bent en een gelukkige 3jaar bouw.

maar je gaat nog wel weten wat doen als je hem dit jaar nog klaar wil krijgen zie ik
 
Dank je Dirk, de bouw wordt volgende week in alle ernst weer hervat

Andy
 
De bouw is na een aanvalletje reuma voorzichtig aan weer gestart:

Eerst een probleempje:

Amazone (Dirk) zag op de ontmoetingsdag in Barneveld dat het lopend wand op de achterzijde van de romp niet geheel historisch correct is:

Hier de tekening van Ketting:
abrouwer-albums-prins-willem-1649-voc-picture205999-p1020651.jpg


En hier het model volgens Corel:
abrouwer-albums-prins-willem-1649-voc-picture206000-p1020652.jpg


Ik zal tijdens het maken van de bazaansroede kijken of ik hier nog wat op kan aanpassen om het correcter te maken.

Andy
 
het is miereneukerij andy maar wel mooi als je het zou veranderen ;)
 
Met de schaal 1:100 is eigenlijk alles mierenneukerij ;)
Ik moet er eens goed naar kijken of het lukt. Het probleem zit onder andere in de kardinaalshoeden (de ronde rode touwdoorvoeren in de romp) bij verwijderen blijft er een gat over en ik kan er geen nieuwe bijzetten want ik heb ze nog nergens in deze maat kunnen kopen.
Ik de holle wulf heb ik daarom al kleinere moeten gebruiken.

Andy
 
ja begrijp ik best als het er alleen maar slechter op word zou ik het ook laten .

hier ga je zelf moeten zien wat er kan gedaan worden andy en het is ook weer niet het einde van de wereld als er een touw niet helemaal juist hangt ;)

99van de 100 mensen zullen het nooit zien. als je er zelf mee tevreden bent moet een ander zich daar maar bij neerleggen vind ik .
 
De bouw is na lang puzzelen* weer echt begonnen :)

Eerst nieuwe blokken gekocht (20 van 3 mm en 20 van 5 mm), er waren zoveel blokken van Corel gebroken dat ik er tekort kwam.

De bezaansroede wordt afgebouwd voordat hij wordt ingehangen. Ik heb gekozen om de kleurenschema van het origineel model in het Rijks Museum te volgen (beide einden zwart) en onderaan een nok toe te voegen.

abrouwer-albums-prins-willem-1649-voc-picture207104-img-1677.jpg


Tot mijn verbazing zitten er midden op de bezaansroede geen nokken om het verschuiven van de schuin hangende roede te voorkomen. Midden op de ra's zitten wel 2 nokken om het zijdelings verschuiven van de ra te voorkomen.
De schuifkrachten op het ophangpunt van de bezaansroede lijken mij veel groter maar op geen enkel model, replica of tekening zijn daar nokken te vinden. mogelijk weet iemand de achtergrond van het ontbreken van deze nok.

* vooral gepuzzeld naar het volgende model, serieuze kanshebbers zijn:
- Wasa
- HMS Warrior (een Engels zeil/stoomschip met een hefschroef)
- Wappen von Hamburg
bij al deze modellen zie ik voldoende mogelijkheden tot aanpassing/verbetering.

Andy
 
Nog wat gepuzzeld naar klampen op de bezaansroede:

Er staat er een op mijn foto van de William Rex:

picture.php


een gesloten houten klamp aan de onderzijde van de bezaansroede.

Op het model van de "Hollandse Tweedekker (1660-1670)" H.Winter
is deze klamp weer niet te zien:

picture.php


Op de Batavia in Lelystad zijn klampen aan de bovenzijde van de bezaansroede te zien:
picture.php


En op het model van de Prins Willem (= de reconstructie van H.Ketting)
zit een klamp aan de onderzijde van de bezaansroede!
picture.php


Op de mij bekende foto's van het originele model in het Rijks Museum is dit detail helaas niet te zien.

Op basis van alle bovenstaande gegevens ga ik een gesloten houten klamp aan de onderzijde van de bezaansroede aanbrengen.

Hier een foto van de bezaansroede (tijdelijk) op zijn plaats (de klamp moet nog worden aangebracht):
picture.php

Ik heb de bezaansroede aan de stuurboord kant van de bezaansmast gehangen net als op het originele model en niet aan de bakboord kant zoals Corel.

Andy
 
De klamp is op de onderzijde van de bezaansroede aangebracht:

picture.php


Nu is het tijd om de dirk hanepoten aan de bovenzijde van bezaansroede te maken.
Corel maakt hiervoor gebruik van een vioolblok (onderdeel 817 / 821 op de tekening) dat moet worden aangepast (= uitgeboord?)

picture.php


Ik maak geen gebruik van het vioolblok maar maak een eigen blok met een andere vorm gebaseerd op, onder andere, de volgende tekening van Rolf Hoeckel

picture.php


Waarmee het eindresultaat er dus zo zou moeten uitzien:

picture.php


Hier de halffabrikaten met eronder het vioolblok dat volgens Corel gebruikt zou moeten worden. Nu nog iets bijvijlen en ik kan ze gaan inrijgen.

picture.php


Andy
 
De dirk zoals die in het boek van H. Ketting staat afgebeeld:

picture.php


Omdat niet alle tekeningen in dit boek kloppen heb ik verder gezocht naar een ander voorbeeld en die vond ik in mijn foto's van de William Rex.

picture.php


Het touw begint hier bij het langwerpige blok en loopt dan naar de balk op de bezaansroede, vervolgens naar een gat ernaast en dan terug naar het langwerpige blok enz.
Na het uittekenen van loop van het touw bleek dat het benodigde aantal gaten in de balk op de tekening van Corel het onmogelijk maakte het touw op deze manier te laten lopen omdat ik dan 2 gaten kort kwam.
Daarom heb ik de loop van het touw moeten aanpassen, het touw begint en eindigt nu op de balk. het type knopen is wel hetzelfde als op de William Rex.

Het resultaat ziet er nu zo uit:
(naspannen etc volgt nog)

picture.php

Andy
 
mooi zo een dirk :) maar zijn niet alle dirken mooi ;)
 
Soms zijn die scheepstermen toch echt Chinees voor mij maar ik blijf volgen met bewondering want ik weet van mezelf dat ik met touwen en knopen niets kan aanvangen. Dan heb ik niet twee maar tien linkerhanden; kan er gewoon niet met overweg.
 
De talie die aan de onderzijde van de bezaansroede vast zit loopt volgens Corel naar een blok aan het achterste hoofdtouw van de grote mast (aangegeven met de penseel links op de foto)

abrouwer-albums-prins-willem-1649-voc-picture208223-p1020853.jpg

Op het model in het Tropenmuseum zit de talie echter vast aan de voorzijde van het halfdek (aangegeven met de stift rechts op de foto), technisch gezien lijkt dit een logischer plaats, ook op de Batavia loopt de talie zo.

Helaas lukt het niet om de talie zo te laten lopen omdat er aan de voorzijde van het halfdek een hek met versiering staat. Op of aan het hek vastmaken is geen optie omdat het hekwerk daar veel te iel voor is.
Had ik dit aan het begin van de bouw geweten dan had ik het hek iets naar achteren kunnen verplaatsen en de talie ervoor vast kunnen maken.
Nu rest mij niet anders dan Corel volgen.

Andy
 
Op advies van Erik (Beagle forum) heb ik de talie aan de onderzijde van de bezaansroede toch niet aangebracht zoals Corel het tekent maar vastgemaakt aan de verschansing van het halfdek zodat er een constructie ontstaat zoals die in werkelijkheid ook zou kunnen werken.

Hier een foto van de talie, rechts achter het blok zit een nieuwe klamp waar het touw op belegd gaat worden.

picture.php


Daarna verder gegaan met het rustig aan aanbrengen van het lopend wand van de bezaansmast pas als al het lopend wand is aangebracht span ik alles definitief en zet het vast (zo gaat er ook niets stuk als je ergens achter blijft hangen.

Andy
 
Het lopend wand zit erop (op de barssen van de grote ra na).

picture.php


De tekening van Corel klopt niet helemaal, naast de talie aan de onderzijde van de bezaansroede klopt er ook iets niet bij de nagelbank achter de grote mast (2 touwen teveel) en de buitenste 2 knechten erachter (geen touwen).
Als dat probleem is opgelost kan ik het lopend wand aantrekken en vastmaken.

Hier een paar foto's van de huidige stand van zaken:

picture.php


picture.php


picture.php


picture.php


Als de tuigage klaar is volgen nog de luiken van de geschutpoorten, het inlijven van de insteeklopen en de ankers.

Andy
 
Vanavond even het halfdek en bovencampagnedek opgeruimd.
Een paar touwen in de nagelbanken van plaats verwisseld omdat de touwen elkaar anders kruisten en vervolgens de overgebleven stukken afgeknipt.
Omdat ik er niet goed bij kon kon ik niet alle draden voldoende kort onder de nagelbank afknippen. Dit heb ik gecamoufleerd met wat zwarte verf (= de kleur van de verschansing.

picture.php

(Op de voorgrond een bemanningslid op schaal)

De blokken onderaan de pardoen moeten nog worden aangebracht en de bezaansmast is klaar.

Andy
 
Hoewel ik geen houtsnuiver ben, of zeemansbenen heb, ik heb toch enorm respect voor jullie.
Prachtig hoe dit allemaal tot stand komt :wow:
 
ik aanschouw, vol bewondering je werk en met respect voor de bouwer.
vgr
Marc
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan