Hoofdsponsor

1/100 Prins Willem Corel: 1/100 (van ABrouwer) [wip]

ABrouwer

Well-known member
Registered
Lid geworden
10 mei 2013
Berichten
206
attachment.jpg

De Prins Willem was een VOC schip, gebouwd in Middelburg in 1649. Het heeft dienst gedaan als schip voor de VOC voor de handel op Batavia en als oorlogsschip voor de "Staten Generaal" in de zeeoorlog tegen Engeland en zelfs als vlaggenschip voor Admiraal Witte de Witt, het heeft deelgenomen aan de zeeslag bij Duins in 1652 waarbij het zwaar beschadigd raakte. Hierna is het hersteld en is weer door de VOC gebruikt voor handelsreizen naar Batavia en is op terugreis in 1661 in een storm gezonken.

Ik bouw nu al een jaartje aan het model van Corel in de schaal 1:100
Dit model is gebaseerd op het 17de eeuwse model "Prins Willem" van het Rijksmuseum in Amsterdam, dit model staat daar in depot en is dus helaas niet te bezichtigen. Er is in ongeveer 1980 een kopie van het model gemaakt en dat staat momenteel in het Tropenmuseum in Amsterdam.

(Ik zal foto's posten zodra ik heb uitgezocht hoe dat werkt)

Andy
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Andy,
het eenvoudigste is gewoon een kopie plaatsen van een posting uit een ander forum waar je ook je foto's al hebt geplaatst. zo doe ik het ook. op een forum de foto's plaatsten en de tekst en daarna kopieren naar een ander forum.
 
Zal nog even duren Jan heb daar nu nog niet genoeg rechten voor ivm onvoldoende postings.
Ik probeer eerst even een album aan te maken.
 
abrouwer-albums-prins-willem-1649-voc-picture82245-boek-prins-willem.jpg


Hier een eerste plaatje van de Prins Willem
Boek Prins Willem, H.Ketting
 
Ik volgde je al op een ander forum. uiteraard ga ik dat hier ook doen, op dit gezellige forum kom ik nu eenmaal vaker ^^
 
De doos met goed kwaliteit onderdelen:
abrouwer-albums-prins-willem-1649-voc-picture85103-de-doos.jpg


De romp op de bouwplank voor het bijschuren/aanvullen van de spanten:
abrouwer-albums-prins-willem-1649-voc-picture85634-p1120103.jpg


De eerste beplanking van de romp met mooi zicht op de zeeg:
abrouwer-albums-prins-willem-1649-voc-picture94583-p1120349.jpg


Aanbrengen tweede beplanking:
abrouwer-albums-prins-willem-1649-voc-picture102990-dsc-0733.jpg


abrouwer-albums-prins-willem-1649-voc-picture106054-p1070590.jpg


abrouwer-albums-prins-willem-1649-voc-picture110019-p1120700-2.jpg


De beelden van galjoen romp verschansing en hakkebord (= spiegel):
abrouwer-albums-prins-willem-1649-voc-picture114343-p1120806.jpg


Het dek:
abrouwer-albums-prins-willem-1649-voc-picture121960-p1130572.jpg

abrouwer-albums-prins-willem-1649-voc-picture123352-p1130592.jpg


Het hakkebord met de beelden:
abrouwer-albums-prins-willem-1649-voc-picture123070-p1130586.jpg


Het galjoen:
abrouwer-albums-prins-willem-1649-voc-picture128592-p1130765.jpg


Romp met masten, de marsen liggen op de voorgrond:
abrouwer-albums-prins-willem-1649-voc-picture140735-p1140083.jpg


De wolken op de vertuining (= achte/bovenaan de romp) geschilderd:
abrouwer-albums-prins-willem-1649-voc-picture142643-p1140097.jpg


Woelingen boegspriet:
abrouwer-albums-prins-willem-1649-voc-picture147020-p1140161.jpg


Aanspannen van de hoofdtouwen van het want van de masten:
abrouwer-albums-prins-willem-1649-voc-picture148690-p1140306.jpg


Aanbrengen van de weeflijnen tussen de hoofdtouwen:
abrouwer-albums-prins-willem-1649-voc-picture148998-p1140326.jpg


Na het nodige experimenteren denk ik nu eindelijk de goede knooptechniek voor de weeflijnen gevonden te hebben.
 
Ahaaaaa, Dus dat is de Prins Willem....... geintje natuurlijk:$
Nu weten we waar je gebleven bent, wordt een écht juweeltje hoor8)

Germt
 
Mooi om haar hier ook te kunnen bewonderen.
Zoals Germt al zegt, het wordt een juweel.
 
prachtig schip ,ziet er netjes gebouwd uit .
En nu knopen tot je vingers er blauw van zien.
succes er mee.
 
Dat is en blijft een prachtig schip ( volgde het stilletjes op het andere fora )
Mooie en strakke bouw Andy, dit wordt echt een pronkstuk!

Fred
 
Dank voor alle lof heren,
nu moet ik maar zien jullie verwachtingen waar te maken:D

Na lang worstelen met het knopen van de weeflijnen (= horizontale touwen in het staande want van de masten) heb ik besloten niet de mastworp te gebruiken (lukte niet omdat het touw door het verven te stug geworden was) maar het touw met een platte knoop vast te maken.

Het onderste deel van de bezaansmast is 200 knopen (voor de weeflijnen alleen!:huh:)

Morgen volgen de foto's
 
Laatst bewerkt:
Hier de beloofde foto :laugh:

abrouwer-albums-prins-willem-1649-voc-picture150092-p1140327.jpg


Als alle weeflijnen erop zitten controleer ik de plaatsing van de weeflijnen en worden de knopen gefixeerd met water verdunde houtlijm en zo nodig weer bijgekleurd met Ecoline.

Het werk vordert niet snel, aan een kant van de bezaansmast zitten al 100 knopen
 
Ziet er goed uit Andy, nog 240 knopen te gaan dus. Je geduld wordt aardig op de proef gesteld

Gr

Henk
 
....nog 240 knopen te gaan dus..................


Nou voor de hele Prins Willem zijn het er wel wat meer...:8

Ik heb inmiddels gemerkt dat mijn geverfde touw (0,2 mm) eigenlijk te stijf is voor het knopen van de weeflijnen bovenaan het want. Onderaan ging het wel goed omdat daar meer ruimte is tussen de hoofdtouwen
Ik ga het nu met ongeverfd touw proberen en kijken of dat beter gaat. Hopelijk krijg ik ondanks het achteraf verven geen kleurverschil met het tevoren geverfde touw anders zal ik alle reeds aangebrachte weeflijnen moeten vervangen. :worried:


Andy
 
Ik ga het nu met ongeverfd touw proberen en kijken of dat beter gaat. Hopelijk krijg ik ondanks het achteraf verven geen kleurverschil met het tevoren geverfde touw anders zal ik alle reeds aangebrachte weeflijnen moeten vervangen. :worried:


Andy

Ik hoop dat het je lukt Andy, alles weer afbreken en vervangen is nooit leuk, maar soms helaas noodzakelijk:worried:

Germt
 
moest je kleur verschil krijgen zou ik alles in wit garen doen en daarne met de airbruch al je touw spuiten.
de knopen zien er goed uit 8)
 
Het gebruik van het door mij (voor het gebruik) geverfd touw/draad van Corel blijkt me veel meer problemen op te leveren dan waar ik op gerekend had.
Het touw/draad wordt duidelijk stugger door het verven met Ecoline en rekt ook na herhaald aanspannen in de lengte.
Daarnaast is het door Corel geleverde touw veel dikker als H.Ketting in "Prins Willem" beschrijft.
De combinatie van te dik, stug en rekkend touw geeft problemen bij het aanbrengen van met name de hoofdtouwen van het staande want,
de woelingen en de stagen geven geen problemen. Het beste kan ik dat laten zien aan de hand van een foto van de tuigage ter hoogte van de grote mars waar het probleem het grootste is.

abrouwer-albums-prins-willem-1649-voc-picture150224-p1140328.jpg


Door de dikte van het touw past het touw niet netjes door het soldatengat in de grote mars, ook is de hoogte van de boven elkaar zittende hoofdtouwen boven de mars te hoog. Verder kan je op de foto zien dat sommige touwen ondanks 3x naspannen toch weer slap hangen, gek genoeg geld dat niet voor alle touwen. Ook kan je zien dat het touw onregelmatig geslagen is. Ik heb in de winkel meerdere rollen van deze diameter van Corel bekeken en die hadden allemaal dit probleem.

abrouwer-albums-prins-willem-1649-voc-picture150229-p1140334.jpg


De tuigage van mijn vorige modellen was duidelijk beter gelukt daarom rest er maar een oplossing:

DE SCHAAR !:yikes:

abrouwer-albums-prins-willem-1649-voc-picture150230-p1140335.jpg


Het plan is nu:
- verwijderen tuigage
- op basis van de maten van H. Ketting in "Prins Willem" een nieuw tuigageplan maken en de benodigde lengte berekenen
- goede kwaliteit gekleurd tuigagedraad/touw uitzoeken
- en opnieuw de tuigage aanbrengen

Andy

Vraag met welk merk touw hebben jullie goede ervaring?
 
sdfkkjskng Andy....wat een drastische ingreep :(...maar je hebt gelijk ...als het niet goed lukt met deze touwen ...kan je beter alles vervangen..zal ook een heel werkje worden alles terug afbreken en dan nog niet te spreken over terug opbouwen...maar respekt man ...het is toch tenslotte een levenswerk he :8:8..veel sukses nog verder..en blijf je zeker volgen ;)
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan