Hoofdsponsor

1/100 Prins Willem Corel: 1/100 (van ABrouwer) [wip]

Na het nodige studeren ben ik voorzichtig aan de tuigage beginnen
Uigangspunt zijn de maten die H. Ketting in zijn boek "Prins Willem" beschrijft.
Het kiezen van tuigagetouw is een ingewikkeld probleem, niet alle fabrikanten leveren alle maten en de touw diameters van de diverse leveranciers komen totaal niet overeen.
Het 0,5 mm touw van Mantua is net zo dik als 0,15 mm touw van Artesania Latina Bij nameten bleek het touw van Artesania veel dikker als opgegeven. Het lijkt dus erg verstandig om alletouw bij een fabrikant te halen ook al klopt de diameter niet de onderlinge verhouding klopt dan tenminste nog wel.

Andy
 
Het lijkt dus erg verstandig om alletouw bij een fabrikant te halen ook al klopt de diameter niet de onderlinge verhouding klopt dan tenminste nog wel.

Andy

Daar heb je zeker een punt Andy, het gaat natuurlijk om het zicht.
Jammer dat je al een stuk verder bent dan ik, anders konden we kijken of Morope iets voor jou zou kunnen zijn.
Ik ben nog aan het rekenen, dus duurt wel even.

Germt
 
Jammer dat je al een stuk verder bent dan ik, anders konden we kijken of Morope iets voor jou zou kunnen zijn.

Germt

Na al mijn geëxperimenteer met het zelf kleuren van touw:worried: wilde ik nu graag op zeker spelen en touw kiezen dat in alle diameters te leveren was en wat ik in de winkel kon zien en voelen.
Ik ben benieuwd naar jou ervaringen met Morope, zijn die goed dan is het een idee voor mijn volgend model.

Andy

Ps Ik ben reeds begonnen met de hoofdtouwen van de bezaansmast, bevalt het touw van Mantua niet dan pak ik toch gewoon weer de schaar.:D
 
aanbrengen hoofdtouwen bezaansmast

Vandaag de hoofdtouwen van de bezaansmast aangebracht het was immers geen weer om iets in de tuin te doen

De eerste stap was het bepalen van de juiste diameter van het touw. Volgens H. Ketting (in "Prins Willem") zou het, omgerekend naar mijn schaal, 0,6 mm moeten zijn. Omdat dit niet leverbaar is moest ik kiezen uit 0,5 of 0,7 mm.
Ik ben begonnen met het aanbrengen van 2 stel takelkabels en 2 stel hoofdtouwen van 0,5 mm. Daarna heb ik provisorisch 2 hoofdtouwen van de grote mast en 2 hoofdtouwen van de bezaansteng geplaats om de onderlinge verhoudingen goed te kunnen beoordelen.
Mijn conclusie was dat de touwen van 0,5 mm te dun waren en dus heb ik de schaar gepakt :wow: ( ja weer dus :33:) en de aangebrachte touwen verwijderd.
De bezaansmast is vervolgens voorzien van takelkabels en hoofdtouwen van 0,7 mm en nu ziet het er veel beter uit.

Het touw van Mantua verwerkt veel beter als het touw van Corel, het is regelmatig en rekt niet.

abrouwer-albums-prins-willem-1649-voc-picture151116-p1140339.jpg


De touwen tussen de jufferblokken zijn ook al aangebracht, hoofdtouwen zijn nog niet gespannen.

Morgen verder met de hoofdtouwen van de grote mast. :wavey:

Andy
 
De touwen tussen de jufferblokken
Die heten talrepen Andy :dry:
Ik zou ze maar een tijdje zo laten zitten zodat je later de boel nog kunt naspannen, rek is een hardnekkig iets dat lang kan duren ....... weet ik uit ervaring :angry:
 
Die heten talrepen Andy :dry:
Ik zou ze maar een tijdje zo laten zitten zodat je later de boel nog kunt naspannen, rek is een hardnekkig iets dat lang kan duren ....... weet ik uit ervaring :angry:

Jan, waar haal je je kennis vandaan???
 
De kennis van onderdelen van een zeilschip van het jaar XXXX .... dat komt toch ergens van... ?????
 
Jan, waar haal je je kennis vandaan???

Google maar eens op "touwen tussen jufferblokken" :)
Maar los van dat probeer ik altijd te weten te komen hoe de dingen heten waar ik mee bezig ben, ik ben nou niet bepaald een zeebonk. Aangezien ik de laatste tijd alleen met tuigage bezig ben blijven die termen nu wel even hangen. Veel vergeet je na verloop van tijd ook weer. Zal ook wel met leeftijd samenhangen :(.
Er zijn ook leuke dingen op Internet te vinden zoals oude woordenboeken, dit is een hele mooie http://www.dbnl.org/tekst/lenn006zeem02_01/colofon.php
Van dit zeemanswoordenboek heb ik ook de originele tekst uit 1856 in pdf formaat. Als iemand belangstelling heeft stuur maar een PB met emailadres.
 
De kennis van onderdelen van een zeilschip van het jaar XXXX .... dat komt toch ergens van... ?????

Er zijn veel bouwers van deze schepen die ook diverse boeken gebruiken
Historische scheeps modelbouw van. zu Mondfeld
De Zeven Provinciën van G.C. Dik
De Prins Willem van Ketting
Aloude en Hedendaagsche scheepsbouw en Bestier (in het Oud-Hollands) van Cornelis Witsen

Zo zijn er van bepaalde schepen zelfs aparte boeken:)

Germt
 
vergeten?

Je hebt helemaal gelijk Jan,
Ik was het woord talreep (of taliereep?) vergeten (komt ook door de leeftijd:D)

Kennis is zeker nodig om een schip als de Prins Willem goed te kunnen bouwen, ik gebruik daarvoor vooral:
- Prins Willem, H. Ketting
- Historische Scheepsmodellen, zu Mondfeld
- Zeven Provinciën, G.C. Dik

Al eze boeken worden helaas niet meer nieuw uitgegeven en moet je dus via marktplaats of boekwinkeltjes.nl aanschaffen


Andy
 
Op een ander forum werd mij gevraagd te laten zien wat een goed manier is om hoofdtouwen aan het schip bevestigd en hoe je ervoor kan zorgen dat de jufferblokken op netjes een rij komen.
Omdat mogelijk een lezer van dit forum er ook iets aan heeft plaats ik het bericht hier ook even.-foto-

abrouwer-albums-prins-willem-1649-voc-picture151638-p1140342.jpg

(Bron: Historische scheepsmodellen zu Mondfeld)
De verschillende manieren om de hoofdtouwen aan de bovenzijde om de mast vast te maken.

abrouwer-albums-prins-willem-1649-voc-picture151639-p1140346.jpg

(bouwbeschrijving Prins Willem Corel)
De bevestiging van een hoofdtouw aan het juffersblok aan de onderzijde en het aanbrengen van de talie (=spantouw) aan de juffersblokken.

attachment.jpg
De hulpstukjes waarmee je ervoor kan zorgen dat de alle juffersblokken op gelijke afstanden van elkaar komen.
De hulpstukjes bestaan uit 2 u vormig gebogen stukken koperdraad.

Andy
 
Laatst bewerkt:
Een paar dagen niet op het forum geweest en niet gebouwd omdat mijn moeder met spoed in het ziekenhuis was opgenomen, het gaat nu gelukkig weer beter met haar en de verwachting is dat ze vandaag weer naar huis mag.

Van mijn neef kreeg ik een leuk cadeau:
attachment.jpg
Een mooi boek over de William Rex (staat in het Rijks Museum in Amsterdam) en zoals jullie zien zit ik er al helemaal in :).

Nog even terugkomen op de loop van de talreep tussen de juffersblokken.
Corel zat hier fout met in zijn tekening op de bouwinstructie.
Ik vond in "Het VOC retourschip" van H.N. Kamer de volgende tekening over het aanspannen van de talreep door de jufferblokken:

attachment.jpg

Conclusie: je eindigt in het onderste juffersblok!
Even aanpassen dus, het plan was immers om een zo historisch correct mogelijk schip te bouwen en ook al ziet niemand anders het....

In : "De Zeven Provinciën" van G.C. Dik vond ik de volgend aanwijzingen over de verstaging van de masten:

attachment.jpg

Ik heb deze samen met gegevens afkomstig van de tekeningen van H. Ketting (in "Prins Willem") over de grote stag ( extra klampen op de fokkenmast en de stag) de toegepast op mijn grote stag en de bezaanstag.

attachment.jpg

Nog een laatste opmerking over de tuigage, het touw van Mantua werkt veel prettiger als het touw van Corel
Andy
 
Volharden in de doelstelling die je jezelf opgelegd hebt is een kunst. Ik bewonder je daarin.
Literatuuronderzoek is tijdrovend (en verslavend!) maar levert vaak verrassende informatie op die vaak helaas andere bronnen weer tegenspreken. Voor sommige bouwers is dat aanleiding om elkaar in de haren te vliegen ..... zullen we maar niet doen :)

Zo op het eerste oog lijkt het weinig uit te maken of je met de talierepen nou rechtsonder of linksboven begint te steken. Ik heb er nog eens goed naar gekeken en zie wel een opvallend verschil qua mechanische sterkte. Als je rechtsonder begint zijn er 5 lengten talreep om de krachten tussen de jufferblokken op te vangen. Als je linksboven begint zijn dat er zes (incl het eind dat je vastzet).
Zijn die Hollanders nou altijd zo zuinig geweest? :D
 
Zijn die Hollanders nou altijd zo zuinig geweest? :D

Dat weet ik niet, ik kom van oorsprong uit Noord Brabant:D

Het voordeel van de methode die Dik in "De Zeven Provinciën" tekent is dat je de talie met een naar boven toe met een normale takel kan spannen
attachment.jpg

Bij de eerder beschreven methode van Corel is het spannen lastiger.

Het literatuuronderzoek en de bouw van de Prins Willem zijn inderdaad verslavend en als je er eenmaal voor kiest om het model te verbeteren wordt het alleen nog maar erger:8 en zodra je eenmaal iets hebt afgebroken om het daarna mooier op te bouwen is het hek helemaal van de dam.
Maar iemand in de haren vliegen omdat hij naar aanleiding van een boek anders wil bouwen als ik daar begin ik niet aan, ik bouw liever in vrede verder

Groet
Andy
 
Mijn moeder is weer terug thuis uit het ziekenhuis.
De bouw gaat dus weer verder met het aanpassen van de talrepen van de vorm in de bouwbeschrijving van Corel naar een historisch correctere vorm (zie bericht 31 mei):
attachment.jpg

Andy
 
en de bouw gaat weer verder

Eindelijk weer tijd gehad om een paar uurtjes te bouwen:D.
De hoofdtouwen van de bezaansmast en de grote mast voor de eerste maal nagespannen en begonnen met het aanbrengen van de hoofdtouwen van de fokkenmast.
Het touw van Mantua oogt veel beter en is beter op schaal als het touw dat Corel bij de kit had geleverd
Een volgende keer weer foto's

Andy:wave:
 
Weer een beetje doorwerken hé Andy, ik ga op je uitlopen:tongue:

Hihihihi
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan