Hoofdsponsor

1/100 Prins Willem Corel: 1/100 (van ABrouwer) [wip]

Ziet er al uit als een museumstuk ! Professioneel werk vind ik !
 
De eerste spreeworst zit erop

De eerste spreeworst zit erop.
De eerste lus was te bepalen op welke hoogte de spreeworst moest komen.
Ik heb daarvoor de tekening van Corel vergeleken met de tekeningen van H. Ketting (in: Prins Willem), G.C. Dik (in: Zeven Provinciën), W. Quinger (in: Wappen von Hamburg I) en H. Winter (in: Holländische Zweidecker van 1660 / 1670). Bij Corel zit de spreeworst van het grote wand op 2 cm onder de grote mars maar bij alle ander bronnen kom ik (na omrekening) op ongeveer 3 cm.
Ik heb de spreeworst dus maar op 3 cm onder de grote mars geplaatst.
Na enkele uren knopen ( 1:100 is een uitdagende schaal :O ) ziet dat er dan zo uit:

attachment.jpg

De spreeworst is van gezwart koper en heeft dezelfde diameter als de hoofdtouwen.
Hieraan komt straks het puttingwand (= touwladder naar de mars erboven)
Het plan is om er ook zwichtingen op aan te brengen (= horizontale draden naar de spreeworst aan de ander kant) maar ik kan pas als de ra is ingehangen bekijken of ik daar ruimte genoeg voor heb.

Andy
 
Het plan is om er ook zwichtingen op aan te brengen (= horizontale draden naar de spreeworst aan de ander kant) maar ik kan pas als de ra is ingehangen bekijken of ik daar ruimte genoeg voor heb.

Andy

Anders knip je ze toch weer eraf, je weet nu hoe dat moet :D
Bij mij zat niet de ra in de weg maar de mast (een beetje). Opgelost door de zwichting naast de mast een beetje "bol" te laten lopen met behulp van het wondermiddel verdunde houtlijm. (Bijna) niemand die het ziet ..... maar niet verder vertellen he :ohmy:

Heel knap dat je dit allemaal met knopen vast hebt zitten :wow:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi zo Andy, het valt zo niet eens op dat het koper is Andy.
 
@ Jan
Een keer de tuigage erafknippen is mij genoeg :yikes:

@ Dick
Mooi hé goed gezwart :wow: koper als spreeworst.

Alle spreeworsten van de (onder)masten zitten erop.
Volgende week eens een paar idee gaan uitproberen voor het plaatsen van de juffersblokken op de marsen.
Ik begin met de blinde mars (op de boegspriet) want daar kan ik het beste bij.

Andy
 
@Ik begin met de blinde mars (op de boegspriet) want daar kan ik het beste bij.

Ja, het word steeds moeilijker om overal bij te komen Andy.
Eigenlijk moet je nu kinderhandjes hebben en geen kolenschoppen.:D
 
We geloven je op je woord ;)
Bij de bovenmasten komt toch geen spreeworst of vergis ik me?

Goed vraag!: spreeworsten en zwichtingen bij stengen en bramstengen:worried:?
Dat weet ik niet, ik puzzel me per mastdeel door de tuigage heen :22:en probeer niet alles te overzien alleen maar te voorkomen dat ik iets te vroeg doe waardoor ik later in de problemen kom met mijn babyhandjes maat XL

Andy
 
....., ik puzzel me per mastdeel door de tuigage heen :22:en probeer niet alles te overzien alleen maar te voorkomen dat ik iets te vroeg doe waardoor ik later in de problemen kom met mijn babyhandjes maat XL

Ik herken dit meteen. Later met de zeilen wordt het nog ingewikkelder en nog voller. Ik ben veel meer tijd kwijt aan het uitzoeken dan aan de touwtjes en blokjes zelf ......
En mijn babyhandjes krijgen al ouderdomsvlekken :( en erger: doen niet altijd wat ik wil (krampen). Ik hoop dat je daar geen last van hebt ;)
 
Ik herken dat helemaal Jan, ik heb precies van die handjes alleen de kramp zit bij mij in de schouder :D

Ik heb snel nog naar de spreeworsten in het stengenwand gezocht en wat blijkt op "Der Holländische Zweidecker von 1660,1670" (H.Winter) zitten ze duidelijk wel, op de modellen van de Prins Willem in het Rijks Museum in Amsterdam en in het Tropenmuseum in Amsterdam is het niet duidelijk dus nog even verder zoeken....:huh:

Andy

Inmiddels verder gezocht en de spreeworsten van het stengenwand staan ook in "Historische scheepsmodellen"van zu Mondfeld getekend, ik maak ze er dus ook maar op.
 
Laatst bewerkt:
Inmiddels verder gezocht en de spreeworsten van het stengenwand staan ook in "Historische scheepsmodellen"van zu Mondfeld getekend, ik maak ze er dus ook maar op.

Nu ben ik helemaal nieuwgierig ..... ook zwichtingen daar? De tussenruimtes worden daar wel erg krap denk ik.
 
Nee zwichtingen in het stengenwand heb ik niet kunnen vinden Jan, niet op foto's van de beide modellen van de Prins Willem (Rijks Museum en Tropenmuseum), niet op de Batavia in Lelystad en niet op de tekeningen in Historische Scheepsmodellen van zu Mondfeld.
Dus die ga ik er niet op maken.

Andy
 
Lijkt me achteraf gezien ook logisch. Met de zwichtingen werden de hoofdtouwen naar elkaar toe getrokken als ze in de weg zaten bij takelwerkzaamheden. En dat takelen gebeurde vooral met de onderste ra's (pas nog van Amazone geleerd).
 
Het zwichten was uitsluitend en alleen bedoeld om de grote ra's meer ruimte te geven voor eventueel scherp brassen.
Zwichten werd alleen op de onderste wanten gebruikt.

De takels voor werkzaamheden 3 soorten volgen het schip en doel:
1 de stag-takels
2 de zij-takels
3 de ra-takels

stagtakels, meestal 2 op de grote stag ( volgens het soort schip)

zij-takels, de hangers voor takel, waren voorzien van een oogkous en de eerste 2 windsels rond de mast, voor de want bindsels. die takels volgden de hoofdtouwen en werden aan een oogbout meestal op de rust belegd.
de grote stengen konden ook zij-takelstakels hebben.


De ra-takels, werden alleen op de uiteinden van de ra's geplaatst, wanneer ze nodig waren voor sloepen uit te zetten, op nemen van bevoorradingen en eventuele werken aan huid en buitenschip.
Die takels werden steeds weggenomen tijdens de vaart.


groetjes
Ward
 
Bedankt Ward, weer wat geleerd. Nou weet ik ook waarom ik op mijn Bounty niet zo ver kan brassen als ik wel zou willen :ohmy:.
Is dat zwichten nou een statisch geheel? Of werden de zwichtingen nog extra aangetrokken door een takel o.i.d. ?
In ieder geval hoef ik mij ra-takels dus niet aan te brengen, wat ik wel van plan was, omdat ik het schip volledig ga optuigen en zo scherp mogelijk gebrast ....

N.B. Sorry Andy voor het inbreken op je topic.
 
Dank je Ward, weer wat bijgeleerd
@ Pilatus
Dit is zeker geen inbreken in een bouwverslag maar elkaar verder helpen en daar ben ik juist een groot voorstander van:D

Andy
 
Bedankt Ward, weer wat geleerd. Nou weet ik ook waarom ik op mijn Bounty niet zo ver kan brassen als ik wel zou willen :ohmy:.
Is dat zwichten nou een statisch geheel? Of werden de zwichtingen nog extra aangetrokken door een takel o.i.d. ?
In ieder geval hoef ik mij ra-takels dus niet aan te brengen, wat ik wel van plan was, omdat ik het schip volledig ga optuigen en zo scherp mogelijk gebrast ....

N.B. Sorry Andy voor het inbreken op je topic.

nu weet ik niet zo goed waar die vraag moet beantwoord worden :8;):nowink::wacko::huh::(

om te zwichten werden er eerst katrollen op de spreeworsten aan bakboorzijde en stuurboordzijde aangebracht per hoofdwanttouw. Die werden samen getrokken door een takeltouw die door alle katrollen ging, in een bepaalde patroon tot men de gewenste hoek had.
Het want ter hoogte van de spreeworst had een lichte trapeziumvorm in bovenzicht.
Alleen de 2 eerste wanttouw werden niet gezwicht.
daarna werden de echte zwichtingen gemaakt en stijfgezet door samen binden van lijnen, ook in een patroon.
De katrollen werden daarna verwijderd.
Dus zwichtingen waren statisch.

ondertussen heb ik gezien dat er aan het stengenwant ook zwichtingen waren. !!Dit bij de Franse marine!!

De ra-hoek bij het brassen was ongeveer 7° tot max. 15° voor de grote ra's en tot max. 50° voor de bovenbramra's
bij het brassen werden de ra zelden in dezelfde hoek geplaatst, afhankelijk van de sterkte en hoek van de wind, tenopzichte van de uitgezette koers van het schip.
Er zijn wel berekeningen daarvoor, maar het zal ons wel degelijk te ver gaan daarover.


Over de ra-takels, pilatus, zal ik het op jou topic zetten.


groetjes
Ward
 
De ra-hoek bij het brassen was ongeveer 7° tot max. 15° voor de grote ra's en tot max. 50° voor de bovenbramra's
bij het brassen werden de ra zelden in dezelfde hoek geplaatst, afhankelijk van de sterkte en hoek van de wind, tenopzichte van de uitgezette koers van het schip.
Er zijn wel berekeningen daarvoor, maar het zal ons wel degelijk te ver gaan daarover.

De manier van berekenen die gebruik maakt van het fenomeen schijnbare wind ken ik wel. In ieder geval genoeg om voldoende realistisch te blijven en de hoek van de ra's naar boven toe steeds iets te laten toenemen. Maar 50° ga ik niet halen denk ik ....

Bedankt voor deze en ook alvast voor de toegezegde info. En van Andy mag het hier :D
 
Door familieomstandigheden alleen tijd gehad voor wat gepuzzel en klein werk.

Allereerst alle 7 zichtbare deuren van een klink voorzien (dat die er niet op zaten stoorde me al langer en nu kon ik er nog net bij)

Foto van de klink op een van de deuren van de luizenplecht:
attachment.jpg

Gepuzzeld met de bevestiging van de juffersblokken van de blindenmars op de boegspriet.
Op het origineel zijn de de juffersblokken met zwarte puttingijzers aan de boegspriet verbonden en ziet het er zo uit:
abrouwer-albums-prins-willem-1649-voc-picture154214-img-7584.jpg


Het streven was om dit zo nauwkeurig mogelijk na te maken.
Hier mijn proefset:
attachment.jpg
2 juffersblokken van 3mm gevat in gezwart koperwerk als puttingijzer met linksonder touw van 0,5 mm en rechtsonder 0,5 mm gezwart koper.
Het bleek niet mogelijk om het gezwarte koperdraad (op zijn plaats onder de blindemars) in de juiste vorm te buigen daarom heb ik moeten besluiten in plaats daarvan zwart touw te gebruiken.

attachment.jpg
Met een eerste wandtouw op zijn plaats ziet het er nu zo uit:
attachment.jpg

Voorlopig blijft door familieomstandigheden mijn bouwtijd beperkt

Zondag ter ontspanning de Wappen von Hamburg van vriend Germt maar een gaan inspecteren denk ik

Andy


@ Ward Ik heb in de literatuur gevonden dat het blindewand en het wand van de bramstengen geen weeflijnen hebben weet jij of dat klopt?
 
Andy,

zal eens dieper in die materie opzoeken, alhoewel ik nu al weet dat bramstengen bij sommigen schepen wel weeflijnen hadden.

uit
1
"gréement des navires anciens"
(1700-1850)
en de daarinstaande maat tabellen opgetekent door scheeps. ing. colomb( 1790), ing.Pierre Forfait (1780) en ing. Charles Romme (1777)
De diamtertabellen weeflijnen ( 32-24mm.) van de verschillende wanten(enfléchures) stoppen bij de bramstengen, omdat doorgaans de masten niet meer dan 3 onderdelen hadden.

In grote trekken, mag je aannemen dat:
waar zeilen aan de ra's, daar naar toe liepen weeflijnen.
2
monografie de gréement, Boudriot.

Hoe het zit bij de Hollandse marine, daar zal ik bij mijn scheepshistoricus eens aankloppen in zijn privé bibliotheek.

De binde steng op de boegspriet en zijn blinde want, was bij de franse marine doorgaans niet in gebruik.
maar zal ook eens opzoeken.

Groetjes
Ward
 
Laatst bewerkt:

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan